Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 221 | 31.05.2022 | 9 |
12823-2021 (10 03 00)
Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen, Virnamäenpuisto, Halinen (P 2021-1310)
Tiivistelmä:
Poikkeamista haetaan matkaviestintukiaseman sijoittamiselle asemakaavan lähivirkistysalueelle, jolla ympäristö säilytetään. Yksi naapuri jätti hankkeesta muistutuksen. Hakemuksen mukaista tukiaseman sijoittamista ehdotetaan hyväksyttäväksi.
Kylk § 221
Oikeudellinen asiantuntija Jenna Härkönen 19.5.2022:
Rakennuspaikka ja sen sijainti
Halisten kaupunginosan (94) yleinen alue 9903-0, vuokra-alueen pinta-ala n. 70 m2.
Osoite: Virnamäenpuisto (Virnamäen luontopolku)
Hakija
Telia Towers Finland Oy
Rakennushanke
- Uuden matkaviestintukiaseman rakentaminen.
- Tukiasema koostuu vapaasti seisovasta putkiristikkomastosta korkeudeltaan 36 m ja laitesuojasta pinta-alaltaan 8,5 m2.
Kaavoitustilanne
ASEMAKAAVA
Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 9.4.1988. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:
VL/s: Lähivirkistysalue, jolla ympäristö säilytetään.
Poikkeukset
- Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan VL/s lähivirkistysalueelle (MRL 58 §).
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia jätettiin yksi.
Muistutuksen mukaan rakennuspaikka on arveluttava alueen historian ja maiseman kannalta. Lisäksi muistutuksessa on todettu, että parempi vaihtoehto tukiaseman huoltotielle on Kreulankujan kautta, jolloin matka muodostuu huomattavasti lyhyemmäksi ja helppokulkuisemmaksi. Tällä tavoin toteutettuna myös puuston karsiminen jää vähäisemmälle.
Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Hakijan vastine
Hakija on vastineessaan todennut, että yhteistyössä Turun kaupunkisuunnittelun, kaavoituksen sekä ympäristönsuojelun kanssa on päädytty sijoittamaan matkaviestintukiasema kyseiseen paikkaan, josta masto tulee vähemmän esille arvokkaalle maisema-alueelle. Hakijan näkemyksen mukaan naapurin muistutuksessa esitetty vaihtoehtoinen huoltokulku tukiasemalle Kreulankujan päästä on parempi vaihtoehto, ja tältä osin hakija on päivittänyt asemapiirrokseen huoltokulun kulkemaan muistutuksessa esitettyä reittiä pitkin.
Viranomaisluvat ja lausunnot
Liikennesuunnittelu: puoltava
Päätöksen perustelut
Rakennuspaikka sijaitsee Virnamäenpuisto-nimisellä lähivirkistysalueella, jolla ympäristö tulee säilyttää. Sijoituspaikan lounaispuolella on suojeltu kulttuuriympäristö Halisten kylämäki ja pohjoispuolella Halisten asuinalue. Aluetta tällä hetkellä palveleva tukiasema sijaitsee läheisen navetan ulkoseinällä ja sen matalasta korkeusasemasta johtuen palvelualue on jäänyt pieneksi. Vanha tukiasema puretaan uuden valmistuttua.
Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu asema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Uusi masto rakennettaisiin ensisijaisesti laajentamaan tukiaseman kuuluvuusaluetta ja mahdollistamaan 5G- tekniikan käyttöönoton. Masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Koska yhden tukiaseman kapasiteetti on rajallinen, tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi alueilla, joissa on paljon ihmisiä. Hakijan mukaan etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuret, ettei alueelle ole mahdollista saada laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävää palvelua jo olemassa olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Alueella ei myöskään ole valmiita rakenteita, joita voisi hyödyntää tukiasemalaitteiden sijoittamisessa.
Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakeinteinen (n. 800 mm), eikä siinä ole haruksia. Pylvään yläosa näkyisi jonkin verran lähiympäristöön korkeutensa vuoksi, mutta harmaa väritys ja pylvään kapearakenteisuus edistävät sen sulautumista huomaamattomasti ympäristöön. Suunnitellun sijoituspaikan ympäristössä ja etenkin sen pohjoispuolella kasvaa tiheä lehtipuumetsä, joka antaa hyvin näkösuojaa laitesuojalle ja mastolle lähimpien asuinrakennusten suuntaan. Hakija tulee sopimaan tukiaseman takia poistettavista puista kaupunkiympäristön kunnossapidon kanssa myöhemmässä vaiheessa. Maston lähimmät asuinrakennukset ovat pohjoisessa lähimmillään 45 metrin ja luoteessa lähimmillään 63 metrin etäisyydellä. Muissa ilmansuunnissa asuinrakennuksia ei ole lähettyvillä. Hakemuksen mukaan hankkeesta ei ole haittaa ympärillä olevalle asutukselle.
Vaikka tukiasemaa varten vuokrattava alue on suurehko (70 m2), on tukiaseman sijoitus kuitenkin pistemäinen eikä tuota 70 m2 aluetta käytetä kokonaan tukiasemarakenteille. Lisäksi tukiasemien sijoittelua ja suojaetäisyyksiä säädellään varsin tarkasti ja hakijan esittämän selvityksen perusteella ei voida katsoa, että tukiasema muodostaisi turvallisuusriskiä alueen asukkaille. Hakijan mukaan tukiasema ei myöskään aiheuta häiriötä radio- tai tv-lähetyksiin, eikä häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Asennukset tehdään lakien ja määräysten mukaisesti siten, ettei tukiasemasta aiheudu terveyshaittaa ympäristöön. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy.
Liikennesuunnittelu on puoltanut kulkuyhteyttä tukiasemalle Kreulankujalta, jolloin kohteen saavutettavuus on yksiselitteisesti kaupungin maanomistukseen tukeutuva. Lausunnon mukaan autoliikenne tukiasemalle ei vaikuta Kreulankujalla liikkumisen turvallisuuteen. Liikennesuunnittelun lausunnon ja naapurin muistutuksen johdosta hakija on päivittänyt asemapiirrosta ja muita hanketta koskevia suunnitelmia. Kulkureitti tukiasemalle rakennetaan olevaa polkua myötäillen Kreulankujalta. Tällä tavoin toteutettuna hakemuksen mukainen rakentaminen on puollettavissa.
Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).
Liite 1Asemapiirros 19.5.2022
Oheismateriaali 1Sijaintikartta
Oheismateriaali 2Muistutus 11.2.2022
Oheismateriaali 3Vastine 21.2.2022
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 19.5.2022 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.
Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (5 kpl), yhteensä 1300 euroa.
Päätöksen voimassaolo
Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa toimenpidelupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aoTelia Towers Finland Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
Liitteet:
Kylk § 221
Liite 1:Asemapiirros 19.5.2022