Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, järjestämisen tuki 
Hallintojohtaja213.05.2022 

3353-2022 (14 06 01, 07 01 04)

Julkisuuslain 14 §:n mukainen päätös tietopyynnöstä

Oikeudellinen asiantuntija Jenna Härkönen 13.5.2022:

Tietopyyntö ja asian tausta

Turun kaupungin kaupunkiympäristö ja Kuusakoski Oy (jäljempänä ”yhtiö”) ovat solmineet 24.1.2022 päivätyn palvelusopimuksen. Sopimus käsittää kaupungin jakeiden keräyksen ja toimituksen asianmukaisen käsittelyn. Ulkopuolinen taho on tehnyt Turun kaupungille tietopyynnön, jossa pyydetään saada tieto sopimuksesta sekä sen liitteistä. Liitteet sisältävät sopimuksen hintaperusteet, toimintamallin sekä sopimuskumppaneiden yhteystiedot.

Turun kaupunki on luovuttanut tietopyynnön tekijälle kaupungin ja yhtiön välisen sopimuksen. Tämän jälkeen tietopyynnön tekijä on pyytänyt saada lisäksi sopimuksen liitteet tiedokseen tai vaihtoehtoisesti päätöksen siitä, millä perusteella liitteet ovat julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä.

Sovellettava lainsäädäntö

Asiakirjat, joista on tehty tietopyyntö, on käyty läpi ottaen huomioon julkisuuslaissa jäljempänä mainitut säännökset.

Lain viranomaisten toiminnan julkisuudesta (Julkisuuslaki, 621/1999) 5 §:n mukaan viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa. Viranomaisen laatimana pidetään myös asiakirjaa, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta, ja viranomaiselle toimitettuna asiakirjana asiakirjaa, joka on annettu viranomaisen toimeksiannosta tai muuten sen lukuun toimivalle toimeksiantotehtävän suorittamista varten.

Julkisuuslain 10 §:n mukaan salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta tai sen sisällöstä saa antaa tiedon vain, jos niin erikseen tässä laissa säädetään. Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos se on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon.

Julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei saman lain 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Asia on käsiteltävä viivytyksettä, ja tieto julkisesta asiakirjasta on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai jos muu niihin rinnastettava syy aiheuttaa sen, että asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän, asia on ratkaistava ja tieto julkisesta asiakirjasta annettava viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön.

Julkisuuslain 16 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan sisällöstä annetaan tieto suullisesti taikka antamalla asiakirja viranomaisen luona nähtäväksi ja jäljennettäväksi tai kuunneltavaksi tai antamalla siitä kopio tai tuloste. Tieto asiakirjan julkisesta sisällöstä on annettava pyydetyllä tavalla, jollei pyynnön noudattaminen asiakirjojen suuren määrän tai asiakirjan kopioinnin vaikeuden tai muun niihin verrattavan syyn vuoksi aiheuta kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle.

Julkisuuslain 22 §:n mukaan viranomaisen asiakirja on pidettävä salassa, jos se tässä tai muussa laissa on säädetty salassa pidettäväksi tai jos viranomainen lain nojalla on määrännyt sen salassa pidettäväksi taikka jos se sisältää tietoja, joista on lailla säädetty vaitiolovelvollisuus. Salassa pidettävää viranomaisen asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta siitä ei saa näyttää eikä luovuttaa sivulliselle eikä antaa sitä teknisen käyttöyhteyden avulla tai muulla tavalla sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi.

Julkisuuslain 24 § 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisten asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoa yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.

Julkisuuslain 25 §:n mukaan viranomaisen asiakirjaan, jonka viranomainen antaa asianosaiselle ja joka on salassa pidettävä toisen tai yleisen edun vuoksi, on tehtävä merkintä sen salassa pitämisestä. Merkintä voidaan tehdä muihinkin asiakirjoihin ja salassapitomerkintä tehdään merkitsemällä asiakirjaan ”SALASSA PIDETTÄVÄ”.

Julkisuuslain 26 §:n mukaan viranomainen voi antaa salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta tiedon, jos tiedon antamisesta tai oikeudesta tiedon saamiseen on laissa erikseen nimenomaisesti säädetty tai se, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, antaa siihen suostumuksensa.

Asianarviointi

Turun kaupunki on antanut julkisuuslain 16 §:n mukaisesti tietopyynnön tekijälle kopion kaupungin ja yhtiön välisestä sopimuksesta. Sopimus on julkisuuslain tarkoittama julkinen asiakirja, jonka luovuttamiselle ei ole estettä.

Tietopyynnön tekijä on lisäksi pyytänyt saada tiedon sopimuksen liitteistä. Kyseiset sopimuksen liitteet, jotka sisältävät muun muassa sopimuksen hintaperusteet, ovat julkisuuslain mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja, jotka sisältävät tietoa yksityisestä liikesalaisuudesta. Lain esitöissä liikesalaisuudella on tarkoitettu yleensä taloudellisluonteisia, lähinnä kaupankäynnin alaan kuuluvia yrityksen salaisuuksia (HE 30/1998 vp, s. 95). Oikeuskirjallisuudessa on todettu, että liikesalaisuudella tarkoitetaan liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä tietoja, joita toiminnan harjoittaja ei ilmeisesti ole tarkoittanut yleisön tietoon ja joiden pitämiseen poissa julkisuudesta yrityksellä voidaan katsoa olevan erityinen intressi (Mäenpää: Julkisuusperiaate, s. 293). Kaupungin ja yhtiön välisen palvelusopimuksen liitteenä olevat hintaperusteet ovat siten julkisuuslain tarkoittama salassa pidettävä liikesalaisuus.

On huomattava, että sopimuksen liitteisiin on merkitty julkisuuslain mukainen salassapitomerkintä. Tiedon antamisesta yhtiön liikesalaisuudesta tai oikeudesta tiedon saamiseen tällaisesta salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta ei ole laissa erikseen nimenomaisesti säädetty. Yhtiö, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, ei ole antanut liitteiden luovuttamiselle suostumustaan.

Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytännössä (KHO 2007:83) on todettu nimenomaisesti, että liikesalaisuuksien osalta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohtaa tulkittaessa tulee ottaa huomioon säännöksen tarkoitus, joka on yksityisen taloudellisen edun suojaaminen, ja että tästä syystä salassapidon tarvetta tulee tarkastella sen elinkeinonharjoittajan näkökulmasta, jonka liikesalaisuudesta on kysymys. KHO 2017:82 ratkaisukäytännössä on todettu, että yrityksellä itsellään on parhaat edellytykset arvioida tiedon liikesalaisuusluonne ja tästä syystä yrityksen näkemystä on pidettävä salassapitoratkaisun pohjana.

Edellä mainituin perustein sopimuksen liitteet ovat salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, joita ei saa luovuttaa sivulliselle.

Toimivalta

Kaupunkiympäristöjohtaja johtaa kaupunkiympäristön palvelukokonaisuutta. Turun kaupungin hallintosäännön 45 §:n 15. kohdan mukaan palvelujohtaja päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta. Hallintosäännön mukaan toimivallan siirtoa ja määrittelyä koskevat päätökset löytyvät ao. pykälän kohdalta tai hallinnonjärjestämispäätöksistä. Kaupunkiympäristöjohtaja on delegoinut toimivallan hallintojohtajalle kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätöksellä (29.11.2021 § 181.) Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätöksen 41.2 §:n 5. kohdan mukaan hallintojohtaja päättää julkisuuslaissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta.

PäätösPäätin, että pyydettyjä Turun kaupungin ja yhtiön välisiä sopimuksen liitteitä ei voida luovuttaa, koska ne ovat julkisuuslain mukaisesti salassa pidettäviä niiden sisältäessä tietoa yksityisestä liikesalaisuudesta eikä yhtiö ole antanut tietojen luovuttamiseen suostumustaan.

 

Harri Lehtinen

hallintojohtaja

 

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Jakelu

tiedKuusakoski Oy
aoOili Jalonen Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX