Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19517.05.20225

1556-2022 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen (os. Rastaanpolku 9) Pääskyvuori (P 2021-921)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan matkaviestintukiaseman sijoittamiselle asemakaavan lähivirkistysalueelle. Yhden naapurin kanta on kielteinen. Hakemuksen mukaista tukiaseman sijoittamista ehdotetaan hyväksyttäväksi.

Kylk § 195

Oikeudellinen asiantuntija Jenna Härkönen 2.5.2022:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Pääskyvuoren kaupunginosassa (15) sijaitseva määräala 853-489-1-30-M603, vuokra-alueen pinta-ala n. 60 m2.

Osoite: Rastaanpolku 9

Hakija

DNA Oyj

Rakennushanke

- Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää putkiristikkopylvään 42 m ja laitesuojan n. 8,5 m2. Pylväässä ei ole haruksia.

Kaavoitustilanne

ASEMAKAAVA

Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 17.10.2009. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

VL-2/s: Kaupungin pääviherverkostoon kuuluva lähivirkistysalue, jolla ympäristö säilytetään. Alueella liikenteestä aiheutuva ekvivalentti melutaso ylittää valtioneuvoston virkistysalueille asettamat melutason enimmäisohjearvot. Jaaninoja tulee säilyttää avoimena vesiaiheena.

Poikkeukset (MRL 58 §)

- Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan mukaiselle VL-2/s lähivirkistysalueelle.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia jätettiin yksi. Naapurikiinteistöltä 853-12-79-3 on jätetty muistutus, jonka mukaan hakija on käyttänyt suunnittelussaan monta vuotta vanhaa karttaa ottamatta huomioon lähellä olevaa uudisrakennusta. Metrimäärät lähimpään rakennukseen eivät pidä paikkaansa ja ne on väärin laadittu. Kartasta puuttuu valmis autokatos ja valmis kerrostalo, joita masto häiritsee. Lähimmän kerrostalon parvekkeet osoittavat mastoon päin noin talon mitan päässä. Suunnitelmissa ei ole lainkaan otettu huomioon kerrostalon parvekkeiden näköhaittaa. Hakijan laatima havainnekuva on väärin laadittu ja masto suhteessa puustoon ei pidä paikkaansa. Muistutuksen mukaan mastosta sekä sen lentoestevaloista aiheutuu haittaa. Edellä mainituilla perusteilla maston sijoittamista ei voida hyväksyä kyseiseen paikkaan.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Hakijan vastine

Hakija on antanut muistutukseen vastineensa. Vastineen mukaan kohteen suunnittelu on aloitettu vuonna 2020, jolloin uudisrakennusta ei ollut vielä rakennettu, joten mittauksissa ei ollut huomioitu etäisyyksiä uusiin kerrostaloihin. Hakija on tässä yhteydessä päivittänyt hakemuksensa liitteenä olleen selvityksen etäisyyksistä lähimpiin rakennuksiin. Matkaviestintukiaseman etäisyys lähimpään asuttuun kerrostaloon on päivitettyjen tietojen mukaan 57 metriä, joka on vastineen mukaan aivan normaali etäisyys kaupunkioloissa. Vastineessa on todettu, että kaupunki- tai taajamaoloissa on huomattavasti lyhyempiäkin etäisyyksiä teleoperaattorin mastolle tai pylväälle. Tältä osin vastineessa on annettu esimerkki Porista, missä omakoti- ja rivitaloalueella on vapaasti seisova masto lentoestevaloin vain noin 20 metrin päässä asutusta rivitalosta. Vastaavasti myös Mäntsälässä on sijoitettu teleoperaattorin pylväs keskelle asuinrakennusaluetta. Esimerkkien avulla hakija on halunnut tuoda esiin, ettei mastosta ole haittaa ympärillä olevalle asutukselle.

Vastineessa on perusteltu tukiasemahanketta sillä, että kyseisellä pylväällä haetaan parannusta lähialueen matkaviestintukiasemapalveluihin. Paikka on valittu niin, että se aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä ympäristössään, mutta on kuitenkin tarpeeksi lähellä palveluiden tuottamiseen. Alueella on asuinrakennuksia ja teollisuuskiinteistöjä, joiden tarvitsemat palvelut ovat lähellä toisiaan. Vastineessa on todettu, että Fintraficin lentoestelausunnon mukaan pylväs on varustettava päivämerkinnöin ja lentoestevaloin. Edelleen häiritsevät valot ja äänet ovat kaupunkiolosuhteissa yleisiä, eikä niiltä ole mahdollista välttyä kokonaan. Vastineen mukaan teleyrityksen matkapuhelinradioverkko on verkosto, jonka osien on sovittava sijainniltaan yhteen, jotta kokonaisuus toimii.

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Pääskyvuoressa Munkkionpuisto-nimisellä lähivirkistysalueella. Suunnitellun tukiaseman vieressä kulkevat Rastaanpolku ja Jaaninpolku. Rastaanpolku on asemakaavassa merkitty jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi. Jaaninpolku on asemakaavan mukaan sijainniltaan ohjeellinen yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattu alueen osa, eikä sitä ole hakijan mukaan tältä kohdin rakennettu.

Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu asema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää erityisesti datakapasiteettia alueella. Antennipylväs tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Koska yhden tukiaseman kapasiteetti on rajallinen, tukiasemia täytyy rakentaa suhteellisen tiheästi alueilla, joissa on paljon ihmisiä. Hakijan mukaan etäisyydet lähimpiin mastoihin ovat niin suuret, ettei alueelle ole mahdollista saada laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävää palvelua jo olemassa olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Alueella ei myöskään ole valmiita rakenteita, joita voisi hyödyntää tukiasemalaitteiden sijoittamisessa. Hakija on todennut, että tarve tukiasemaverkon tihentämiseen syntyy asiakkaiden lisääntyvistä laatuvaatimuksista, ja sisätilapeitto ja lisääntyvät kapasiteettivaatimukset edellyttävät käytännössä suurempaa tukiasematiheyttä. Hakijan mukaan tätä hanketta ja muita kauempana olevia suunniteltavia hankkeita ei voida yhdistää, vaan jokainen eri pylväshanke on oma erillinen hankkeensa, jotka täydentävät toisiaan.

Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakenteinen (n. 800 mm), eikä siinä ole haruksia. Pylvään yläosa näkyisi jonkin verran lähiympäristöön, mutta harmaa väritys ja pylvään kapearakenteisuus edistävät sen sulaumista huomaamattomasti ympäristöön. Tukiasemasta huolimatta puusto säilyy miltei ennallaan, koska pylvään ja laitesuojan rakennuspaikalla on metsässä luonnonmukainen puustosta vapaa alue, jota hyödynnetään. Hakijan mukaan ylimääräistä puunkaatoa pyritään välttämään.

Hakijan mukaan huoltokulku tukiasemalle tulee tapahtumaan Rastaanpolulle tehtävän liittymän kautta. Rastaanpolulta on tarkoitus rakentaa sorapintainen huoltotie (n. 16 m x 4 m) tukiasemalle asti ja se tulee olemaan osa Jaaninpolkua, mikäli sen rakentaminen tulee tältä osin ajankohtaiseksi. Huoltokulkua tukiasemalle on noin 1–3 kertaa vuodessa. Liikennesuunnittelulla eikä kaupungin kunnossapidolla ollut huomautettavaa huoltotien osalta.

Hakijan esittämä tukiaseman sijaintiehdotus on melko huomaamaton paikka puiden keskellä. Hakija on päivittänyt selvityksensä, josta ilmenevät etäisyydet lähimpiin asuinrakennuksiin. Antennipylvään lähimmät asuinrakennukset ovat idässä/koillisessa 80-150 metrin ja luoteessa 50-200 metrin etäisyydellä. Muissa suunnissa sijaitsee teollisuusrakennuksia 90-120 metrin etäisyydellä suunnitellusta mastosta. Hakemuksen mukaan hankkeesta ei ole haittaa ympärillä olevalle asutukselle. Kaupungin kunnossapidolla sekä kaupunkisuunnittelulla ei ollut huomautettavaa matkaviestintukiaseman sijoittamispaikasta. Ympäristönsuojelu on todennut, että kaivuutöissä tulee huolehtia, ettei kiintoainesten valumaa aiheudu Jaaninojaan. Tämä on huomioitu päätöksen ehdoissa.

Vaikka tukiasemaa varten vuokrattava alue on suurehko (60 m2), on tukiaseman sijoitus kuitenkin pistemäinen eikä tuota 60 m2 aluetta käytetä kokonaan tukiasemarakenteille. Lisäksi tukiasemien sijoittelua ja suojaetäisyyksiä säädellään varsin tarkasti ja hakijan esittämän selvityksen perusteella ei voida katsoa, että tukiasema muodostaisi turvallisuusriskiä alueen asukkaille. Hakijan mukaan tukiasema ei myöskään aiheuta häiriötä radio- tai tv-lähetyksiin, eikä häiritse muiden operaattoreiden tukiasemia. Asennukset tehdään lakien ja määräysten mukaisesti siten, ettei tukiasemasta aiheudu terveyshaittaa ympäristöön. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy. 

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1Asemapiirros 15.6.2021

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Muistutus 20.4.2022

Oheismateriaali 3Vastine 29.4.2022

Karttalinkki

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää seuraavalla ehdolla hakemuksen ja 15.6.2021 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset:

- Kaivuutöissä on huolehdittava, ettei aiheudu kiintoainesten valumaa Jaaninojaan.

Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (5 kpl), yhteensä 1300 euroa.

Päätöksen voimassaolo

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Turun Munkkionpuisto V
aoDNA Oyj
tiedKajavalta Kapital Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kylk § 195
Liite 1:Asemapiirros 15.6.2021