Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta20617.05.202217

14038-2021 (10 03 01)

Ylitalonkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Kähäri)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Ylitalonkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelman tarkoituksena on asfalttipintaisen kadun saneeraussuunnittelu, painumien korjaus, pintakuivatuksen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.

Kylk § 206

Kaupunkiympäristö, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 3.5.2022:

Nykyisellään Ylitalonkatu on asfalttipintainen, 6,00 metriä leveä katu, jonka molemmissa reunoissa on reunakivet ja noin 1,20 metriä leveät laatoitetut jalkakäytävät. Ruohonpäänpuiston kohdalla, kadun vasemmalla puolella, jalkakäytävä levenee 3,00 metriä leveäksi, noin 25 metriä pitkäksi ajoradan kavennukseksi yhdistäen puiston ja leikkikentän. Ajorata on 4,30 metriä leveä tässä kohtaa. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä ja läpiajoliikennettä.

Kadun saneeraus on käynnistetty kadun reuna-alueiden painumien, kuivatuksen parantamisen ja molemminpuolisten kapeiden jalkakäytävien kunnon ja liikenneturvallisuuden parantamisen takia.

Suunnitellun kadunsaneerauksen tavoitteena on uusia kadun päällysrakenteet, korjata kadun reuna-alueiden painumia, parantaa kuivatusta tasauksen muutoksilla ja asentamalla reunakivet, joilla saadaan ohjattua hallitusti hulevedet suunniteltuihin hulevesikaivoihin. Kadun eteläreunaan on suunniteltu nykyvaatimusten mukainen jalkakäytävä.

Suunnitelma

Ylitalonkatu sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla muuttuu mahdollisimman vähän.

Ylitalonkadun kunnon ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi katusuunnitelmassa on esitetty Ylitalonkadun asfaltoidun ajoradan leveydeksi 5,00 metriä ja kadun etelä reunaan on suunniteltu 2,00 metriä leveä asfaltoitu jalankulkuväylä. Kadun molempiin reunoihin on suunniteltu asennettavaksi 8 cm korkea liimattava betoninen reunakivi.

Ruohonpäänpuiston ja leikkipaikan kohdalle, kadun vasemmalle puolelle on suunniteltu 2,00 metriä leveä ja noin 30 metriä pitkä asfaltoitu jalankulkuväylä. Kadun ajorata kapenee tältä kohtaa 3,00 metriin. Ylitalonkadun oikeaan eli eteläreunaan on suunniteltu kaksi kivettyä ajoradan kavennusta hidastamaan ajoneuvojen nopeuksia. Ensimmäinen kavennus on 14 metriä pitkä ja sijaitsee korttelin 21 tonttien 7 ja 8 rajalla. Toinen kavennus on 11,50 metriä pitkä ja sijaitsee korttelin 22 tontin 5 kohdalla. Kadun ajorata kavennetaan 3,00 metriin kavennusten kohdalta.

Katualueen kuivatusta parannetaan ja pintavesien valuminen tonteille estetään reunakivillä, uusilla hulevesikaivoilla sekä parantamalla kadun kaltevuuksia. Uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.

Katuvalaistus uusitaan.

Kustannukset

Ylitalonkadun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 371.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 115,9 (2015=100). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Ylitalonkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 28.3.- 11.4.2022 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui 6 muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa asukas kommentoi, että Untolankatu ja Tommilankatu, joihin Ylitalonkatu liittyy, olisi hyvä muokata yhtenäiseksi Ylitalonkadun kanssa. Lisäksi asukas kommentoi, että kadunvarrella pysäköinti tulisi kieltää, etenkin nyt kun suunnitelmassa katu kapenee nykyisestään.

Vastine muistutukseen 1

Untolankadun ja Tommilankadun mahdolliset muutokset ovat omia katusuunnitelmakokonaisuuksia, eikä niihin oteta kantaa Ylitalonkadun suunnitelmassa. Ylitalonkadun liikenteenohjaussuunnitelmassa on esitetty pysäköintikielto koko kadulle.

Muistutus 2

Muistuttaja ehdotti, että puiston kohdalla oleva pitkä kavennussaareke siirrettäisiin kadun etelä reunalle. Lisäksi muistutuksessa otettiin kantaa mihin postilaatikot siirretään, joudutaan hakemaan suunnitelman mukaan kadun reunasta nykyisellään jalkakäytävän reunasta. Muistutuksessa otettiin kantaa myös siihen, että Ylitalonkadun läpiajoliikenne tulisi katkaista kokonaan. Liian suuresta liikenteestä kadulla aiheuttaa vaurioita kiinteistölle.

Muistuttaja oli myös huolissaan kadunrakentamisen aikaisesta tärinästä ja sen vaikutuksesta rakennuksiin alueella olevan löysän savipohjan vuoksi.

Vastine muistutukseen 2

Jalankululle tarkoitettu pitkä kavennussaareke puiston kohdalla on suunniteltu kadun pohjoispuolelle, koska se palvelee pohjoispuolelta tulevaa puistoyhteyden kulkua ja ohjaa kulkijat suojatien yli eteläpuolelle sekä samoin kulkua pohjoispuolen leikkipaikalle itse jalkakäytävän ollessa kadun eteläpuolella. Postilaatikkojen mahdollisesta uudesta sijainnista vastaa posti, jos asukkaat haluavat ne toiseen paikkaan. Rakentamisen aikaista tärinää seurataan työmaalla. Ennen rakentamisen aloitusta tehdään kiinteistöihin asiantuntijan kanssa asiantuntijan tarpeelliseksi määrittämät katselmukset ja riskikartoitus sekä asennetaan tärinämittarit asiantuntijan osoittamiin kiinteistöihin. Kähärin puistotien osalta asemakaavoitus on vasta valmisteilla, joten Pukkilan alueen rakentuminen tulee aiheuttamaan toimenpiteitä alueen tonttikaduilla, kuten esim. Ylitalonkadulla ja Itäpellontiellä. Liikennesuunnittelu ei kuitenkaan näe aiheelliseksi katkaista katua rakenteellisesti tässä vaiheessa. Mahdollisten läpiajokieltojen tai muiden toimenpiteiden osalta tilanne kartoitetaan laajempana kokonaisuutena ottaen huomioon koko Kähärin alue.

Muistutus 3

Muistuttaja kiinnitti suunnitelmassa huomiota hänen tonttiliittymänsä lähellä olevaan kavennukseen. Hän haluaisi, että kavennussaareke lyhennetään/pienennetään, jolloin se hänen näkemyksensä mukaan se helpottaisi tontille ajoa ja sieltä pois tuloa Tommilankadun suuntaan. Hänen tonttiliittymän portin pielissä on valetut portin pylväät.

Vastine muistutukseen 3

Kavennussaarekkeen alku on noin 3 metrin etäisyydellä muistuttajan liittymästä. Saarekkeen paikka on mitoitettu siten, ettei se haittaa tontille ajoa henkilöautolla.

Muistutus 4

Muistuttaja piti hyvänä, että jalkakäytävä esitetty muutettavan leveäksi ja käyttökelpoiseksi. Muistutuksessa huomautettiin nykyisen jalkakäytävän leveysvirheestä suunnitelmaselostuksessa sekä ehdotettiin Ylitalonkadulle läpiajokieltoa kevytpuomein.

Vastine muistutukseen 4

Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaselostukseen on korjattu oikea leveys nykyiselle laatoitetulle jalkakäytävälle, leveys noin 1,20 metriä reunakivien kanssa. Mahdollisten läpiajokieltojen tai muiden toimenpiteiden osalta tilanne kartoitetaan laajempana kokonaisuutena ottaen huomioon koko Kähärin alueen tonttikadut.

Muistutus 5

Muistuttaja huomautti nykyisen jalkakäytävän leveysvirheestä suunnitelmaselostuksessa. Muistuttajan mukaan Ylitalonkadun liikennemääriä eikä ajonopeuksia ole mitattu vuosikausiin. Kadulla on kovia ajonopeuksia päivittäkin ja liikennemäärä on kasvanut. Muistuttaja oli myös huolissaan rakentamisen aikaisesta tärinästä ja sen vaikutuksesta kiinteistöille, jotka ovat perustettu savimaalle. Häntä askarrutti myös saneerauksen kesto. Muistuttaja otti kantaa valaisinpylväiden siirtoon kadun toiselle puolen ja samoin liikenteensiirtoon kadun toiseen laitaan, kuinka ne mahdollisesti haittaavat kiinteistöjen liikenneturvallisuutta nyt kun välissä ei olekaan jalankulkuväylää. Muistuttaja otti kantaa, että kadulla riittäisi kapeammat jalkakäytävät molemmin puolin katua. Ajonopeuksien rauhoittaminen ja liikenteen vähentäminen muistuttajan mielestä suunnitelmassa ei toteudu. Useampia kavennuksia ja kadun läpiajokielto/sulku ehdotus.

Vastine muistutukseen 5

Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaselostukseen on korjattu oikea leveys nykyiselle laatoitetulle jalkakäytävälle, leveys noin 1,20 metriä reunakivien kanssa. Koneellisen kunnossapidon kannalta nykyinen jalkakäytävien leveys on riittämätön. Rakentamisen aikaista tärinää seurataan työmaalla. Ennen rakentamisen aloitusta tehdään kiinteistöihin asiantuntijan kanssa asiantuntijan tarpeelliseksi määrittämät katselmukset ja riskikartoitus sekä asennetaan tärinämittarit asiantuntijan osoittamiin kiinteistöihin. Mahdollisten läpiajokieltojen tai muiden toimenpiteiden osalta tilanne kartoitetaan laajempana kokonaisuutena ottaen huomioon koko Kähärin alueen tonttikadut.

Muistutus 6

Muistuttaja nosti esille suunnitelmassa jalkakäytävän pintamateriaalin, joka nykyisen betonilaatan sijaan on esitetty asfaltoitavaksi viitaten myös Untolankadun ja Tommilankadun jalkakäytävän pintamateriaaleihin, jotka ovat betonilaattaa. Muistuttaja nosti esille myös pysäköintikysymyksen. Nyt Ylitalonkadulle esitetään pysäköintikielto koko kadulle. Nykyisin pysäköinti on sallittua keväästä syksyyn ja talvi kautena kielletty. Vieraspysäköinti kadulla tulisi mahdollistaa. Muistuttaja ehdotti mahdollista kadun leventämistä viherkaistoja kaventamalla, jolloin pysäköinti voitaisiin sallia tai vaihtoehtoisesti osoitettaisiin vieraspaikkoja jalkapallokentän kohdalle aidan viereen. Muistuttaja otti kantaa myös rakentamisen aikaiseen tärinään ja siitä aiheutuviin haittoihin ja mahdollisiin vaurioihin kiinteistöille. Kadun keskivaiheilla savipatjan syvyys on 20 metrin luokkaa. Kiinteistössä on havaittu pienestäkin kaivutyöstä aiheutuvaa tärinä haittaa.

Vastine muistutukseen 6

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan 16.9.2015 § 459 hyväksymässä Infran mitoituksen tarkastelussa on linjattu jalkakäytävien pintamateriaaliksi asfaltti muualla kuin ruutukaava-alueella. Rakentamalla jalkakäytävien pintamateriaali betonilaattojen sijasta asfaltista kustannukset alenevat merkittävästi. Rakentamisen aikaista tärinää seurataan työmaalla. Ennen rakentamisen aloitusta tehdään kiinteistöihin asiantuntijan kanssa asiantuntijan tarpeelliseksi määrittämät katselmukset ja riskikartoitus sekä asennetaan tärinämittarit asiantuntijan osoittamiin kiinteistöihin. Liikenteenohjaussuunnitelmaa on muutettu muistutusten perusteella siltä osin, että Ylitalonkatu 11-13 kohdalla sallitaan lyhytaikainen pysäköinti 4 tuntia.

Liite 1Ylitalonkatu katusuunnitelma K3629 015 pvm. 17.3.2022

Liite 2Ylitalonkatu liikenteenohjaussuunnitelma L3629 016 pvm.3.5.2022

Oheismateriaali 1Muistutus 1, 24.3.2022

Oheismateriaali 2Muistutus 2, 28.3.2022

Oheismateriaali 3Muistutus 3, 11.4.2022

Oheismateriaali 4Muistutus 4, 11.4.2022

Oheismateriaali 5Muistutus 5, 11.4.2022

Oheismateriaali 6Muistutus 6, 11.4.2022

Karttalinkki

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteissä 1 ja 2 esitetyt Ylitalonkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 206
Liite 1:Ylitalonkatu katusuunnitelma K3629 015 pvm. 17.3.2022
Liite 2:Ylitalonkatu liikenteenohjaussuunnitelma L3629 016 pvm.3.5.2022