Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 186 | 03.05.2022 | 8 |
10806-2021 (10 03 01)
Savustamonkadun ja Savustamonpolun katusuunnitelma (Nummi)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Savustamonkadun ja Savustamonpolun katusuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on sorapintaisen kadun asfaltointi ja pintakuivatuksen parantaminen.
Kylk § 186
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 21.4.2022:
Nykyisellään Savustamonkatu ja Savustamonpolku ovat sorapintaisia väyliä. Savustamonkadun leveys vaihtelee 4,50 ja 7,00 metrin välillä ja Savustamonpolun leveys 3,00 ja 4,00 metrin välillä. Savustamonkadun eteläpäässä, lähellä Kauselantien liittymää, kasvaa mänty keskellä katua. Erikoisuutensa vuoksi tämä mänty tulee säilyttää. Kadun pintakuivatusjärjestelmässä on puutteita, jonka johdosta sateella kadun pinta menee huonoon kuntoon ja urautuu hulevesistä. Lisäksi rankkasateilla huleveden johtuminen kadulta tonteille on mahdollista. Kadun liikenne on läheisten kiinteistöjen tonttiliikennettä.
Kadun saneeraus on käynnistetty runsaan kunnossapitotarpeen sekä kuivatuksen parantamisen takia. Yleisesti sorakatujen asfaltointia on perusteltu hulevesien aiheuttamilla kunnossapitotoimenpiteillä ja asfaltoinnin lyhyellä takaisinmaksuajalla Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459 hyväksytyssä Infran mitoituksen tarkastelussa. Savustamonkatu on jäänyt alueen ainoaksi sorapintaiseksi kaduksi.
Suunnitelma
Savustamonkatu ja Savustamonpolku sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että nykyiset tonttiliittymät ovat sovitettavissa suunniteltuun katuun.
Savustamonkadun aiempi katusuunnitelma on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 25.2.2015 § 109. Kyseisessä katusuunnitelmassa esitetty pieneen painanteiseen perustuva kuivatusperiaate on käytännössä havaittu huonosti toimivaksi. Katualueelle ei kuitenkaan ole riittävästi leveyttä syvemmän ja toimivan painanteen tekemiseen. Nähtävillä olleessa katusuunnitelmassa kuivatusperiaate on muutettu reunakiveen perustuvaksi. Lisäksi hulevesikaivojen sijainti on tarkasteltu uudelleen.
Jo vuoden 2015 katusuunnitelmassa Savustamonkadun kunnon parantamiseksi, kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi katu oli suunniteltu päällystettäväksi asfaltilla. Asfaltin leveys on pääsääntöisesti 5,00 metriä, katu kapenee hetkellisesti 4,50 metriin kahdessa kohtaa näissä kohdissa olevan kallion takia. Kadulle asennetaan reunakivi (h=8 cm) kadun eteläpuoleiseen reunaan kadun alusta korttelin 71 tonttien 11 ja 13 rajalle saakka. Reunakivi jatkuu kadun pohjoispuolen reunassa korttelin 72 tontin 7 kohdalta Kauselantien liittymään saakka. Kadun loppuosassa on säilytettävä mänty keskellä katua. Puunrungon ympärille asennetaan reunakivi (h=12 cm) ja reunakiven sisäpuoli tasataan murskeella. Katu päättyy Kauselantien risteyksen jälkeen ja Savustamonpolku alkaa tästä eteenpäin. Muutoskohtaan asennetaan kadun poikki menevä reunakivi (h=6 cm).
Katualueen kuivatusta parannetaan ja pintavesien valuminen tonteille estetään reunakivellä, uusilla hulevesikaivoilla sekä parantamalla kadun kaltevuuksia. Uudet hulevesikaivot liitetään nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon.
Savustamonpolku alkaa Kauselantien liittymän jälkeen. Polku asfaltoidaan ja asfaltin leveys on 3,50 metriä. Savustamonpolun kuivatus hoidetaan polun eteläreunaan tehtävällä avo-ojalla, joka purkaa nykyiseen rumpuun Savustamonpolun eteläkulmaan.
Katuvalaistus saneeraus on käynnissä.
Kustannukset
Savustamonkadun ja -polun rakentamisen rakennusosatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 93.000 euroa. Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Kuuleminen
Savustamonkadun ja -polun katusuunnitelma on ollut nähtävillä 28.2.- 14.3.2022 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmaan saapui 7 muistutusta.
Katusuunnitelmaan saapuneet muistutukset
Muistutus 1
Savustamonkadun asukas oli positiivinen kuulleessaan, että kotikadulle tulisi asfaltti. Asukasta lähinnä askarrutti säilytettävä mänty keskellä katua, jonka ympärille on suunnitelmassa esitetty reunakivi. Lisäksi asukas tiedustelee, kaventaako tuleva reunakivi entisestään kääntymiskulmaa tontille ja mitä erityistä männyssä on, että se tulee säilyttää.
Vastine muistutukseen 1
Mänty säilytetään sen erikoisuutensa vuoksi. Ajorata männyn molemmin puolin pullistetaan mukaillen mäntyä kiertävää reunakivilinjaa, joten kääntymiskulma tontille ei pienene nykyisestään. Ajoradan leveys puun molemmin puolin on 2,50 metriä.
Muistutukset 2 ja 3
Eivät koskeneet Savustamonkadun suunnitelmaa. Muistuttajat asuivat Kauselantien varrella ja tiedustelivat, miksei Kauselantielle ole asfaltoinnin yhteydessä asennettu reunakiviä. Tällä hetkellä kadun sadevedet valuvat muistuttajien sekä heidän naapureiden tonteille, eivätkä ohjaudu hulevesikaivoihin. Lisäksi kadun reunassa oleva sepeli siirtyy kadulle. Muut lähialueen kadut, jotka on asfaltoitu viime vuosina, on varustettu reunakivellä. Yhdenvertaisuuden ja hulevesiongelmien poistamisen vuoksi asukkaat toivovat myös Kauselantielle reunakiveä.
Vastine muistutuksiin 2 ja 3
Kauselantien reunakivetys on oma kokonaisuutensa, eikä siihen oteta kantaa Savustamonkadun suunnitelmassa.
Muistutus 4
Muistutuksessa asukas huomautti hänen toisen tonttiliittymän puuttumisesta katusuunnitelmasta sekä toivoi hulevesikaivon siirtoa hieman sivummalle hänen porttinsa edestä.
Vastine muistutukseen 4
Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaa on päivitetty ja puuttuva tonttiliittymä on lisätty katusuunnitelmaan. Suunniteltu hulevesikaivo on sijoitettu tonttiliittymän viereen.
Muistutus 5
Muistutuksessa asukas oli huolissaan, onnistuuko aiemmin, vuonna 2020, silloisen rakennuttajan kanssa sovitut tonttiliittymäasiat, jossa hänen tontilleen säilytetään kaksi liittymää. Lisäksi asukas mainitsi, että sadevesien valuminen tontille on edelleen iso ongelma.
Vastine muistutukseen 5
Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaa on päivitetty ja toinen puuttuva tonttiliittymä on lisätty katusuunnitelmaan. Hulevesiongelma on otettu suunnitelmassa huomioon eli muistuttajan tontin kohdalla hulevedet ohjataan kohti reunakiveä kadun vastakkaiselle puolelle kadun sivukaltevuuden avulla. Reunakivi ohjaa hulevedet hallitusti lähimpään, suunniteltuun hulevesikaivoon.
Muistutus 6
Muistutuksessa asukkaat painottivat asfaltoinnin suunnittelussa tärkeäksi hulevesien johtamista hulevesikaivoihin, jottei vesi lammikoituisi asfaltille. Muistutuksessa toivottiin hulevesikaivon lisäystä erikseen kuvaliitteessä esitettyyn kohtaan. Lisäksi muistuttajat mainitsivat, ettei nurmetus tule kestämään ajoradan reunassa, koska kadun varteen pysäköidään autoja.
Vastine muistutukseen 6
Suunnitelmassa on otettu huomioon nimenomaan hulevedet ja niiden hallittu ohjaus hulevesikaivoihin kadun sivukaltevuuksien ja reunakivien avulla. Hulevesikaivot on suunniteltu kadun pituuskaltevuuksia seuraten optimaalisiin paikkoihin. Lähtökohtaisesti kadun nurmetetulle reuna alueelle ei saa pysäköidä autoja.
Muistutus 7
Muistuttajan tonttiliittymä puuttui katusuunnitelmasta.
Vastine muistutukseen 7
Nähtävillä olon jälkeen katusuunnitelmaa on päivitetty ja puuttuva tonttiliittymä on lisätty katusuunnitelmaan.
Liite 1Savustamonkatu katusuunnitelma K6592 005 pvm. 22.4.2022
Liite 2Savustamonkatu liikenteenohjaussuunnitelma L4911 015 pvm.18.2.2022
Oheismateriaali 1Muistutus 1, 28.2.2022
Oheismateriaali 2Muistutus 2, 28.2.2022
Oheismateriaali 3Muistutus 3, 28.2.2022
Oheismateriaali 4Muistutus 4, 1.3.2022
Oheismateriaali 5Muistutus 5, 2.3.2022
Oheismateriaali 6Muistutus 6, 7.3.2022
Oheismateriaali 7Muistutus 7, 10.3.2022
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Savustamonkadun ja Savustamonpolun katusuunnitelman ja liikenteenohjaussuunnitelman liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 186
Liite 1:Savustamonkatu katusuunnitelma K6592 005 pvm. 22.4.2022
Liite 2:Savustamonkatu liikenteenohjaussuunnitelma L4911 015 pvm.18.2.2022