Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 182 | 03.05.2022 | 4 |
4237-2022 (02 08 02, 00 01 05)
Kristiinankadun kesäkadun toteutusperiaate kesällä 2022
Tiivistelmä: -
Kylk § 182
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, maisema-arkkitehti Marie Nyman 22.4.2022:
Kristiinankadun kesäkatu toteutettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa kokeiluluonteisena Eerikinkatu-Linnankatu väliselle osuudelle kahdeksi kuukaudeksi osana URBACT-ohjelman Space4People –hanketta sekä Turun kävelyn ja oleilun kehittämisohjelman laatimista. Kokeilua arvioitiin kattavasti mm. laskennoilla ja kyselyillä. Kaupunkilaisilta ja kesäkadun yrittäjiltä saatu palaute oli pääosin myönteistä ja kesäkadulle toivottiin jatkoa. Kesäkadun asukkailta saatu palaute oli kaksijakoisempaa, hieman yli puolet pitivät kesäkatua onnistuneena ja hieman alle puolet epäonnistuneena. Viime vuoden arviointiraportin lopputuloksena oli, että kesäkadun valmisteluun pitää varata enemmän aikaa ja tiivistää yhteistyötä kesäkadun asukkaiden ja toimijoiden kanssa. Viime vuonna hyvänä koettiin liikenteen rauhoittuminen, kesäterassit, oleskelualueet sekä istutukset. Kehitysehdotukset koskivat viimeistellympää ja viihtyisämpää toteutusta sekä kesäkadun toiminnallisen sisällön kehittämistä. Kokeilun arviointiraportti tuotiin tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnalle (26.10.2021 § 415).
Kesäkadun toteuttamista kesällä 2022 ei esitetty, koska sille ei ole varattu henkilöresursseja eikä rahoitusta tämän vuoden talousarviossa. Tulevalle kesälle on suunniteltu myös keskustan väliaikaista leikkipaikkaa, jonka käyttöön suuri osa kesäkadun kalusteista on varattu.
Helmikuussa pormestari esitti toiveen, että kesäkatu toteutettaisiin jossain muodossa myös kesällä 2022. Kevään 2022 aikana osa keskustan toimijoista ilmaisivat kaupungille vastustavansa kesäkatua viime vuoden sijainnilla. Läpiajoliikenteen rajoittaminen koettiin vaikuttavan liiketoimintaan, varsinkin Kauppatorin väliaikaisten liikennejärjestelyjen ollessa vielä voimassa tulevana kesänä. Edellä kuvatuista syistä päädyttiin esittämään sijaintia viime vuodesta poiketen Kristiinankadun Linnankatu – Läntinen Rantakatu väliselle osuudelle.
Valmisteilla olevassa kävelyn ja oleilun kehittämisohjelmassa tullaan ehdottamaan, että kaupunki toteuttaa jatkossakin kaupunkitilan käytön kokeiluja ja hankkeita, kuten Kesäkatu, kesällä 2023 ja siitä eteenpäin, osana laajempaa tavoitetta kokeilukulttuurin ja kaupunkitilan väliaikaisten käyttöjen edistämisestä. Ohjelma tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi alkusyksystä 2022.
Tavoitteet ja lähtökohdat
Kristiinankatu on keskustan vilkkaimpia kävely- ja pyöräily-yhteyksiä, koska se yhdistää jokirannan Yliopistonkadun kävelykatuun. Keskustan liikenneskenaarioissa ja yleiskaavaehdotuksessa Kristiinankatua on esitetty kehitettävän tulevaisuudessa kävelypainotteisena. Kesäkadun tavoitteena on tehdä yhteydestä viihtyisämpi ja houkuttelevampi mm. tuomalla alueelle istutuksia ja penkkejä.
Linnankadun ja Läntisen Rantakadun välinen osuus on päättyvä katu, jota kautta kulkee tontille ajoa ja huoltoajoa kiinteistölle. Kadulla on 10 maksullista autopaikkaa ja kaksi liikuntaesteisten pysäköintipaikkaa. Paikoilla on sallittua pysäköidä myös H-asukaspysäköintitunnuksella. Kadun päätyyn rakennutetaan 36 uutta pyörätelinettä sekä kaupunkipyöriä että yksityisomisteisia pyöriä varten (kaupunkiympäristölautakunnan päätös 1.3.2022 § 84).
Osuudella on hyvin vähän kivijalkaliiketilaa. Kadun kulmassa on ravintola, jolla on kesäterassi Läntisen Rantakadun puolella. Muita kadun varren rakennuksissa toimivia yrityksiä on mm. yökerho, rakennusalan yritys ja mainostoimisto.
Vuorovaikutus
Kiinteistöille lähetettiin kuulemiskirjeet. Kirjeitä lähetettiin kahdeksalle asunto-osakeyhtiölle, jotka sijaitsevat Kristiinankadun Linnankatu - Läntinen Rantakatu välisellä osuudella tai joiden tontille ajo on kyseisen katuosuuden kautta. Kuulemiseen saatiin mielipiteet määräaikaan mennessä vain kahdelta asunto-osakeyhtiöltä, jotka molemmat kertoivat vastustavansa kesäkatua ehdotetulla sijainnilla. Vastustamisen syiksi kerrottiin mm. vierailijoiden pysäköintipaikkojen poistuminen, melun lisääntyminen ja tontille ajon hankaloituminen, jos alueella liikkuu enemmän ihmisiä. Mielipiteet löytyvät kokonaisuudessaan oheismateriaalista 1.
Kesäkadun toteutusperiaate 2022
Kesäkatua esitetään toteutettavaksi Kristiinankadun Linnankatu – Läntinen Rantakatu väliselle osuudelle.
Osuudella sijaitsevat 10 maksullista pysäköintipaikkaa ja toinen liikuntaesteisten pysäköintipaikoista otetaan pois käytöstä kesäkadun ajaksi 1.7 – 31.8.2022. Yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikoista säilyy. Tontille ajo ja huoltoajo säilyy viisi metriä leveänä ajoreittinä, joka mahdollistaa kahden auton kohtaamisen sekä pelastusreitin toiminnan.
Kesäkatu toteutetaan viime vuoteen verrattuna enemmän oleskelupainotteisena. Nykyisille pysäköintipaikoille on alustavasti suunniteltu tuotavan mm. oleskelua mahdollistavia penkkejä ja istutuksia, leikkisä hyppyruudukko sekä tapahtumamatto. Tapahtumamatto olisi varattavissa mm. myyntitoimintaan ja esityksille.
Toteutusperiaate esitetään kaaviokuvana liitteessä 1. Mikäli lautakunta tekee esitetyn periaatepäätöksen kesäkadun toteutuksesta kesälle 2022, tämän jälkeen laaditaan kesäkadun liikenteenohjaussuunnitelma. Kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätöksen 8 §:n mukaan liikennesuunnittelupäällikön toimivaltaan kuuluu hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat liikennesuunnitelmat katualueiden liikennejärjestelyistä ja liikenteenohjauslaitteista.
Kesäkadun arviointi
Kesäkadun arviointi on mahdollista toteuttaa asukas- ja yrityskyselyillä, Kerro kantasi -kuulemisella, liikennelaskennoilla ja oleskelijoiden havainnoinnilla.
Kesäkatu 2022 toimii myös kokeiluna ja kokemukset siitä voidaan hyödyntää valmisteilla olevassa kävelyn ja oleilun kehittämisohjelmassa.
Liite 1Kesäkadun toteutusperiaate kesällä 2022
Oheismateriaali 1Kuulemisen mielipiteet (2 kpl)
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 esitetyn periaatepäätöksen kesäkadun toteutuksesta kesällä 2022 ajanjaksolle 1.7. – 31.8.2022.
PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavin muutoksin:
"Lisäksi lautakunta päättää, että valmistellaan liikennesuunnittelupäällikön päätös ajoneuvoliikenteen katkaisusta Kristiinankadulla viime vuoden tapaan välillä Eerikinkatu – Linnankatu siten, että kadun katkaisu mahdollistaa tapahtumien järjestämisen kadulla viimeistään 1.7.2022 ja että katu on katkaistuna tästä ajankohdasta eteenpäin aina 18.9.2022 asti.
Lisäksi lautakunta päättää, että Kristiinankadun Eerikinkadun ja Linnankadun väliselle osuudelle tuodaan istutuksia sekä oleskelua mahdollistavia penkkejä. Näiden toteutusperiaate tulee tuoda kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi mahdollisimman pian, kuitenkin siten, että kyseinen kesäkatuosio on mahdollista ottaa käyttöön viimeistään 1.7.2022. Toteutusperiaatteen suunnittelussa tulisi osallistaa katuosuuden yrittäjiä."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Toivarin kannattamana tekemän, päätökseksi tulleen muutosehdotuksen välillä.
Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Perho, Vierimaa, Manni ja Valkonen.
Sundqvistin Toivarin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kurtti, Kallio, Kaunislahti, el-Khatib, Muurinen ja Jakobsson.
Åland äänesti tyhjää.
Sundqvistin Toivarin kannattamana tekemä muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-4, 1 tyhjä.
Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:
"Kesällä 2021 Kristiinankadulla toteutettu kävelykatukokeilu sai paljon kiitosta niin asukkailta kuin kadun varren toimijoiltakin. Nyt pormestarin ohjeistuksen perusteella valmisteltu uusi sijainti Kristiinankadun Linnankatu – Läntinen Rantakatu väliselle osuudelle on hyvä jatke viime kesän kesäkadulle, muttei kesäkatuna palvele samaa tarkoitusta, kuin kadun Eerikinkadun ja Linnankadun välinen osuus.
Esittelytekstissä ja viranhaltijoiden toimesta uutta sijaintia on perusteltu sillä, että osa keskustan toimijoista, muun muassa Hansakortteli, kokee läpiajoliikenteen vaikuttavan heidän liiketoimintaansa. Vaikutus ei näyttäydy negatiivisena ainakaan Hansakorttelin vuoden 2021 luvuissa muun, kuin pienemmän pysäköintimäärän osalta: kävijöitä oli enemmän kuin vuonna 2020 ja myynti lisääntyi 5 miljoonalla eurolla (ÅU 5.4.2022). Kesäkadun varren kivijalkayrittäjät ovat kertoneet kesäkatukokeilun olleen todella positiivinen heidän liiketoimintansa kannalta – monella viime kesä on ollut historian paras myynnin osalta, mikä on tullut todella tarpeeseen koronan aiheuttaman taloudellisen kärsimyksen keskellä. Lisääntynyt myynti on myös mahdollistanut lisätyöntekijöiden palkkaamisen kesäksi. Näin ollen ei ole kestäviä perusteluja sille, miksi kesäkatua ei myös tänä kesänä tulisi toteuttaa vuonna 2021 hyväksi todetulle ja paljon kiitosta keränneelle Eerikinkadun ja Linnankadun väliselle alueelle. Kesäkadun katuosuudelle, jossa siitä on hyötyä kadun varren yrittäjille, on myös osoitus siitä, että Turku on yrittäjäystävällinen kaupunki myös teoissa, ei pelkästään strategiapapereihin kirjatuissa lauseissa.
Kuten Kirkkopuiston terassin kanssa, tulisi myös Kristiinankadun kesäkadun kanssa ottaa oppia viime kesänä toteutetusta ensimmäisestä kokeilusta ja kehittää toimintaa tämän perusteella uuden, samalle sijainnille tulevan kokeilun muodossa. Palautteen perusteella yksi kesäkadun kehitystä kaipaavista osioista oli toiminnallinen sisältö. Viranhaltijoiden esityksen mukaan kesäkatu toteutetaan tämän kesän osalta viime vuoteen verrattuna enemmän oleskelupainotteisena, sillä kesäkadulle ei ollut varattu suunnittelussa resursseja kesälle 2022. Eerikinkadun ja Linnankadun välisen katuosion yrittäjät ovat vuorostaan osoittaneet lautakunnan jäsenille lausunnon, jossa toteavat, että voisivat esimerkiksi toteuttaa kesäkadun avajaiset tapahtumana lauantaina 11.6. tai 18.6.2022 ja pitää kesäkatua yllä syyskuun puoliväliin. Eerikinkadun ja Linnankadun välisen osuuden toteutusperiaatetta valmistellessa olisi näin ollen tärkeää mahdollistaa alueelle myös toiminnallista sisältöä katuosuuden yrittäjien toimesta ja ottaa heidät mukaan toteutusperiaatteen suunnitteluun.
Syksyllä kaupunginhallituksen käsittelyyn menevässä kävelyn ja oleilun kehittämisohjelmassa olisi myös tärkeä huomioida tämän tyyppisten kokeilujen jatkuvuus siten, että ohjelmassa esitetään askeleet, joilla hyväksi todetut kokeilut parin kokeilukauden jälkeen vakinaistetaan osaksi kaupungin toimintaa. Esimerkiksi kesäkadun osalta tarkoittaisi vakinaistaminen muun muassa kadun tunnettavuuden lisääntymistä sekä yrittäjien mahdollisuutta investoida enemmän kesäkatukalusteisiin, mikä vuorostaan lisää kadun viihtyisyyttä entisestään."
Jakelu
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu