Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Konsernihallinto, kärkihankkeet 
Kärkihankejohtaja620.04.2022 

2314-2022 (02 08 00)

Jatkoselvitys Turun satama-alueen pohjoisosan maankäytöstä

Hankepäällikkö Mervi Lehto 13.4.2022

Taustaa

Turun kaupunki järjesti yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto ry. SAFA:n ja Suomen Maisema-arkkitehtiliitto MARK:n kanssa Turun linnan ympäristön ja Aurajokisuun länsirannan alueelle kansainvälisen ideakilpailun 9.1.–28.5.2020. Kilpailun tulokset julkistettiin 29.10.2020. Ideakilpailun voitti AFTER PARTY yhteistyössä Santtu Hyvärinen ja Sitowise Oy kilpailuehdotuksellaan ”Kolme palaa”.

Ideakilpailua varten laaditussa kilpailuohjelmassa linjattiin, että kilpailun järjestäjä tulee neuvottelemaan mahdollisesta jatkotoimeksiannosta kilpailun voittajaehdotuksen/-ehdotuksien laatijoiden kanssa. Hankintalain mukaisesti mahdollinen jatkotoimeksianto tilataan voittajalta tai jos voittajia on useita, kaikki voittajat kutsutaan neuvotteluun. Tästä syystä Historian ja tulevaisuuden museon kaavan viitesuunnitelma tilattiin AFTER PARTY architecture MB:n ja Arkkitehtitoimisto SHY Oy:n yhteenliittymältä. Viitesuunnitelman tilaaminen pohjautui ideakilpailun ohjelmaan, diaari nro 13961-2019. Linnanniemen aluetta halkovasta junaradasta on tehty erilaisia sijoittumisvaihtoehdon tarkasteluja Sitowise Oy:n toimesta, diaari nro 8770-2021 ja nro 13961-2019. Yksi vaihtoehdoista on junaradan siirtäminen Turun satama-alueen pohjoisosaan (VE5). Tätä maankäyttövaihtoehtoa AFTER PARTY architecture MB ja Arkkitehtitoimisto SHY Oy ovat tarkastelleet selvityksessä 2314-2022. Maankäytön selvityksen aluetta on laajennettava länteen, jonka vuoksi jatkoselvitys Turun satama-alueen pohjoisosan maankäytöstä (VE5) tilataan AFTER PARTY Architecture MB:n ja Arkkitehtitoimisto SHY Oy:n yhteenliittymältä.

Suunnittelukohde

Suunnittelukohteena on Turun Satamassa ja läntisessä Iso-Heikkilässä sijaitsevat pääosin Turun kaupungin omistamat maa-alueet. Alueella on nykyisellään Satama-alueen LS-kaavamerkintä. Tonteilla on T- ja TTV-kaavamerkinnät (teollisuus- ja varastorakennusten ja -laitosten korttelialue) sekä KL-kaavamerkintä (liikerakennusten korttelialue). Yleiskaava 2029 ehdotuksessa alueella on C-kaavamerkintä (keskustatoimintojenalue) ja PA-kaavamerkintä (palvelujen ja asumisen alue).

Suunnittelualueenrajaus mukailee idässä Pansiontietä ja Juhana Herttuan puistokatua. Lännessä alue rajautuu Tuontikatuun ja satama-altaaseen. Lisäksi suunnittelualueeseen kuuluu liikennejärjestelyiden osalta yhteys kävelysiltaa pitkin satamakentän yli yhteisterminaalille ja Linnanniemen alueelle. Tarkastelualueeseen kuuluvat yhteydet Linnakaupungista satama-altaalle, Länsisatamaan ja edelleen Ruissaloon. Tämän ohella rajaukseen kuuluu suunnittelualueelle johtavia katuyhteyksiä (mm. Pansiontie ja Juhana Herttuan puistokatu).

Selvityksen sisältö

Jatkoselvitys laajentaa alkuperäisen, 23.2. hyväksytyn selvityksen sisältöä. Alkuperäisestä tilauksesta on laadittu Turun Satama-alueen pohjoisosan maankäytön selvityksen päätöspöytäkirja. Nykyistä laajempi suunnittelu- ja tarkastelualueen rajaus on esitetty tarjouksen mukana lähetetyssä liitekartassa 1. Jatkoselvityksessä maankäytön luonnos laaditaan Sitowise Oy:n esiselvityksen asemapaikkavaihtoehtoon VE5 perustuen.

Suunnittelualueen maankäytöstä tuotetaan alustava luonnos huhtikuun 7. päivään mennessä. Tähän päivämäärään mennessä tehdään alueen analysointi ja laaditaan ensimmäinen maankäytön luonnos, joka mahdollistaa uuden asemapaikan sijainnin ja sen ympäristön kehittämisen.

Toisessa vaiheessa yleissuunnitelmaa ja maankäytön luonnosta tarkennetaan hankkeen tavoitteiden ja Turun kaupungin pitkän aikavälin vision mukaisesti sekä kaupungin nimeämän työryhmän kommenttien pohjalta ja keskitytään alueen eri toimijoiden tarpeiden yhteensovittamiseen. Lähtökohtana on laatia tarkennettu luonnos maankäytöstä toukokuun 6. päivään mennessä.

Kolmannessa vaiheessa viimeistellään ja tuotetaan esittelyaineisto joko satamaraidevaihtoehdosta ve5 tai ve7 (numerointi perustuu Sitowise Oy:n esiselvitykseen junaradan asemapaikan siirtämisestä). Työ aloitetaan, kun alustava päätös valittavasta satamaraidevaihtoehdosta on saatu kaupunginhallituksesta. Mikäli kaupunginhallitus päättää edistää Sitowise Oy:n esiselvityksen muita satamaraidevaihtoehtoja kolmatta vaihetta ei laadita ja suunnittelutyö katsotaan päättyneeksi vaiheeseen 2. Päätös valittavasta satamaraidevaihtoehdosta ratkaisee hankkeen lopullisen aikataulun.

Liite 1Lisätyötarjous

Oheismateriaali 1Liitekartta

Jatkoselvityksen tilaamisen kustannus on n. 12 325 € (alv 0%).

Kulut katetaan Keskustan kehittämisen kärkihankkeen kustannuspaikalta 14250 KH/Kärkihanke Keskustan kehittäminen, tilaus OMA11005 Keskusta/Turku Waterfront.

Kärkihankejohtaja Björn Grönholm:

PäätösPäätin edellä esitetyin perustein, että Turun kaupunki hankkii Turun sataman satama-alueen pohjoisosan maankäytön jatkoselvityksen laatimisen AFTER PARTY architecture MB:n ja Arkkitehtitoimisto SHY Oy:n yhteenliittymältä hintaan noin 12 325 € (alv 0%).

Kulut katetaan Keskustan kehittämisen kärkihankkeen kustannuspaikalta 14250 KH/Kärkihanke Keskustan kehittäminen, tilaus OMA11005 Keskusta/Turku Waterfront.

Björn Grönholm

kärkihankejohtaja

 

Yhteyshenkilö hankepäällikkö Mervi Lehto puh. 040 481 0256

Jakelu

aoArkkitehtitoimisto SHY Oy
tiedTallink Silja Oy
tiedTurun Satama Oy
tiedViking Line Abp
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kkhankke § 6
Liite 1:Lisätyötarjous
Oheismateriaali 1:Liitekartta