Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta17426.04.20227

14388-2021 (10 03 01)

Raunistulanrannan, Nummenrannan ja Tuomaanrannan puistosuunnitelma

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Raunistulanrannan, Nummenrannan ja Tuomaanrannan puistosuunnitelma. Suunnitelmassa on esitetty jalankulku- ja pyöräilysilta Aurajoen ylitse Konsankujan ja Beaanipolun välille sekä Raunistulan rantapolun ja Nummen rantapolun uudet linjaukset. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 14.3.2022 § 47 hankkeen hankesuunnitelman, valinnut vaihtoehdon, jonka pohjalta suunnittelua jatketaan sekä hyväksynyt hankkeen toteutuskustannuksiksi 7,38 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Kylk § 174

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, kaupunkirakentaminen, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, suunnitteluinsinööri Aatto Kaskinen ja suunnitteluinsinööri Mika Laine 21.4.2022:

Nykytilanne ja tavoite

Raunistulanrannan, Nummenrannan ja Tuomaanrannan puistot sijaitsevat Turun I:n, VI:n, Nummen ja Raunistulan kaupunginosissa. Puistoissa on Aurajoen suuntaiset Raunistulan rantapolku ja Nummen rantapolku -nimiset jalankululle ja pyöräliikenteelle tarkoitetut puistoväylät. Rantapoluilta on yhteydet Konsankujalle, Lonttistentielle ja Pispalantielle. Puistoväylien leveydet ovat n. 2–4 metriä. Puistoväylien päällysteenä on kivituhka paitsi Tuomaanrannan osuudella asfaltti. Aurajoen ylittävällä Rautatiesillalla on kapea n. 1,5 metrin levyinen jalankulkuväylä, jossa pyöräily on kielletty.

Nykyinen Rautatiesilta puretaan ja tilalle rakennetaan Väyläviraston toimesta uusi kaksiraiteinen ratasilta Kupittaa-Turku hankkeen yhteydessä. Uudella sillalla ei tule olemaan jalankulkua, jolloin Aurajoen ylitykselle tarvitaan uusi yhteys sekä jalankululle että pyöräliikenteelle. Puistoväyliä on tarpeen sovittaa yhteen uuden sillan kanssa.

Uuden Aurajoen ylittävän jalankulku- ja pyöräilysillan mahdollistava asemakaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 25.1.2021 § 177. Asemakaava mahdollistaa sillan rakentamisen Rautatiesillan läheisyyteen. Asemakaavoituksen yhteydessä on tutkittu sillalle kolmea eri sijaintivaihtoehtoa, jotka olivat välillä Beaanipolku – Konsankuja, Pleikinpolun jatkeena ja Fuksipolun jatkeena. Näistä parhaimmaksi katsottu vaihtoehto on liikenteellisesti ja maisemallisesti Beaanipolun ja Konsankujan välinen sijainti.

Yleiskaava 2029 ehdotuksessa siltayhteys Raunistulan ja Nummen kaupunginosien välillä on merkitty osaksi pyöräilyn pääverkostoa ja ulkoilureitiksi. Silta yhdistää joen eri puolien ulkoilureitit ja muodostaa uuden poikittaisen yhteyden kävely- ja pyöräliikenteelle. Aurajoen ylittävän yhteyden sijainti yleiskaavassa ja Turun seudun pyöräilyn kehittämisohjelmassa on Beaanipolun ja Konsankujan välillä.

Hankesuunnitelma

Hankkeesta on laadittu hankesuunnitelma, jossa oli kolme vaihtoehtoa siltapaikaksi ja siihen liittyviksi järjestelyiksi. Kaupunginvaltuusto on 14.3.2022 § 47 valinnut jatkosuunnittelun pohjaksi hankesuunnitelman vaihtoehdon 1 ja hyväksynyt hankkeen hankesuunnitelman kustannukseksi 7,38 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Puistosuunnitelma

Aurajoen yli rakennetaan uusi jalankulku- ja pyöräilysilta, joka sijoittuu hankesuunnitelman vaihtoehdon 1 mukaisesti Raunistulanrannalla sijaitsevan Konsankujan ja Nummenrannalla sijaitsevan Beaanipolun väliin. Uuden ratasillan ja uuden jalankulku- ja pyöräilysillan takia puistoväylien linjauksia ja tasauksia muutetaan.

Nummen rantapolku alittaa molemmat sillat ja jalankululle tehdään portaat sillan eteläpuolelle Beaanipolun läheisyyteen. Portaat sujuvoittavat jalankulkua keskustan suunnasta sekä Beaanipolulle että uudelle sillalle. Portaiden kulkuleveys on 2,4 metriä ja puistoväylien leveys 3 metriä. Pyöräliikenne Nummen rantapolulta kulkee sillalle ja Beaanipolulle vain pohjoisen suunnasta. Keskustan suunnasta pyöräillen sillalle päästäkseen silta pitää ensin alittaa. Ratasillan kohdalla rantapolun tasausta alennetaan noin 2 metriä, jotta kunnossapitokaluston vaatima alituskorkeus saavutetaan.

Raunistulan rantapolku alittaa ratasillan. Jalankulku- ja pyöräilysillan kohdalla nykyinen Raunistulan rantapolku on samalla tasolla suunnitellun uuden sillan kanssa. Raunistulan rantapolkua siirretään lähemmäs jokea ja tasausta lasketaan, jotta alituskorkeus on riittävä.

Suunniteltujen puistoväylien pituuskaltevuus on enimmillään 8 prosenttia, joka on poikkeuksellinen maksimiarvo esteettömyysvaatimuksen perustasolla.

Puiston nykyinen kasvillisuus pyritään pääosin säilyttämään. Vanhan ratasillan purku ja uusien siltojen rakentaminen sekä puistoväylien muutokset edellyttävät osittain kasvillisuuden poistamista. Puistoon on esitetty uusia pensasistutusalueita sekä levähdyspaikkoja kohtiin, joissa levähtämisen tarve koetaan luonnolliseksi tai maiseman kannalta mielekkääksi. Ratasillasta purettavissa tukirakenteissa olevia Kakolan punagraniittimuurikiviä pyritään hyödyntämään puiston rakentamisessa esimerkiksi tukimuureissa.

Puistojen nykyiset pylväsvalaisimet siirretään tai tarvittaessa uusitaan rantapolun uuden linjauksen mukaisesti Aurajoen molemmilla puolilla. Jalankulku- ja pyöräilysilta valaistaan kaiteeseen integroitavilla valaisimilla. Kaiteeseen integroiduilla valaisimilla pyritään vähentämään valosaasteen määrää.

Puiston ja väylien pintavedet ohjataan painanteiden kautta Aurajokeen.

Silta

Puistosuunnitelmassa esitetty silta on teräs-betoniliittopalkkisilta, jonka hyötyleveys on 6 metriä ja kokonaispituus 136,8 metriä. Sillan pituuskaltevuus on 0,5 % Raunistulan suuntaan laskevana. Sillan korkoasemat ovat Nummen puolella +9,4 ja Raunistulan puolella +8,7. Silta on neliaukkoinen palkkisilta, jonka keskiaukkojen jännemitat ovat 38,2 metriä. Aukkojako ja pilareiden suuntaus on valittu vastaamaan ratasillan aukkoja. Uomassa sijaitsee korkeintaan kolme välitukipilaria. Sillan vapaa-aukot on esitetty piirustuksissa, jotka ovat MW +0,177 veden korkeustasolla vähintään 5,5 metriä korkeat ja 10 metriä leveät. Piirustuksessa on esitetty myös vesibussiliikenteen vaatimat kulkuaukot, jotka ovat samat kuin vapaa-aukot.

Siltapaikalta ei ole vielä pohjatutkimustuloksia, mutta todennäköisesti tilanne on geoteknisesti yhtä vaikea, kuin ratasillan kohdalla, joten rantaluiskia joudutaan tukemaan joen suuntaisilla pysyvillä ponttiseinillä. Silta perustetaan paaluilla peruskallioon.

Maisema

Uusi jalankulku- ja pyöräilysilta sijaitsee Aurajokilaakson valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella ja Turun kansallisen kaupunkipuiston alueella. Uudelle sillalle avautuu näkymiä eteenkin Koroistenniemen suunnalta ja paikoin myös rannan suuntaisilta ulkoilureiteiltä. Sillan sijaintivaihtoehtoja on tutkittu asemakaavan yhteydessä, jolloin on todettu, että rautatiesillan välittömään läheisyyteen toteutettava silta muuttaa maisemaa vähiten.

Luontoarvot

Uuden rautatiesillan ja uuden jalankulku- ja pyöräilysillan rakentamisen yhteydessä Aurajokivarresta joudutaan poistamaan puustoa ja pensaikkoa. Jokivarren kasvillisuus tarjoaa elinympäristön monipuolisille linnustolle ja mm. alueella saalistaville lepakoille. Uuden jalankulku- ja pyöräilysillan suunnittelun yhteydessä tavoitteena on säilyttää nykyistä kasvillisuutta mahdollisimman paljon sekä suunnitella korvaavia puu- ja pensasistutuksia.

Vuonna 2021 tehdyssä Koroistenniemen lepakkoselvityksessä havaittiin Rautatiesillan ympäristössä lepakoita, jotka ovat luonnonsuojelulain § 38:n mukaan rauhoitettuja ja EU:n luontodirektiivin IV (a) liitteen mukaisesti suojeltavia lajeja. Rannassa oleva tiheä puusto luo lepakoille niiden tarvitsemaa varjoisaa saalistusympäristöä. Myös Rautatiesilta luo hieman varjoa ja tarjoaa suojaa. Lepakoiden kannalta oleellista on, että erityisesti rantapuustoa säilytetään niin paljon kuin mahdollista, sillan alapuolta ja rantoja ei valaista, eikä sillalle tuleva valaistus siroa ympäristöön.

Aurajoesta ja sen vesistöalueelta on tehty havaintoja vuollejokisimpukasta, joka on luonnonsuojeluasetuksella rauhoitettu ja vaarantunut uhanalainen eläinlaji. EU:n luontodirektiivin IV (a) liitteen lajina vuollejokisimpukan elinympäristöt kuuluvat suojelun piiriin. Rautatiesillan ja uuden jalankulku- ja pyöräilysillan ympäristöstä havaittiin vuollejokisimpukoita syksyllä 2021 laaditun vuollejokisimpukkaselvityksen yhteydessä. Vuollejokisimpukoiden siirtämiselle on haettu poikkeuslupaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselta.

Uudelle jalankulku- ja pyöräilysillalle on haettu Lounais-Suomen aluehallintovirastosta vesilain edellyttämää vesilupaa. Luvan käsittely on kesken.

Kustannukset

Puistosuunnitelman väylien, pohjanvahvistusten ja sillan hankesuunnitelman mukaiset rakentamiskustannukset ovat yhteensä 7,38 miljoonaa euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %. Kustannukset perustuvat puistosuunnitelmaan sekä sillan yleissuunnitelmaan ja ratasillan pohjanvahvistuksen yleissuunnitelmaan.

Kaupunginvaltuusto on 14.3.2022 § 47 hankesuunnitelman hyväksyessään hyväksynyt hankkeen hankesuunnitelman kustannukseksi 7,38 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on 31.1.2022 myöntänyt Raunistulan sillalle 3,2 miljoonan euron avustuksen. Avustuspäätöksen ehtojen mukaan sillan pitää olla rakennettuna ja maksatushakemus lähetettynä Traficomille viimeistään 31.10.2023.

Puistosuunnitelmasta jätetyt muistutukset ja lausunnot

Puistosuunnitelma ja suunnitelmaselostus ovat olleet nähtävillä 13.12. - 27.12.2021 välisenä aikana kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.

Nähtävillä olon aikana puistosuunnitelmaan jätettiin kaksi muistutusta ja yksi lausunto.

Muistutuksessa 1 todetaan, että Piispanpelto 11 A-talon viereinen puistoväylä tulisi poistaa ja rakentaa uusi esteetön reitti Nummen rantapolun ja sillan välille toiseen sijaintiin. Lisäksi todetaan, että uusi silta aiheuttaa väkimäärän kasvun myötä taloyhtiölle asumisviihtyvyyden laskua.

Muistutuksessa 2 todetaan, että Piispanpelto 11 A-talo jää liikenteen keskelle, jolloin nykyisten asukkaiden asumismukavuus ja asumisturvallisuus vaarantuvat. Lisäksi ehdotetaan, että sillalle pitäisi etsiä uusi paikka esimerkiksi Pispalantien päästä.

Väyläviraston lausunnossa todetaan, että sillan ja väylien rakentaminen ei saa vaikuttaa radan stabiliteettiin ja rata-alueella työskentelystä tulee sopia Väyläviraston kanssa.

Muistutuksien tai lausunnon johdosta puistosuunnitelmaan ei ole tehty muutoksia.

Lisäksi kaupunkikuvatyöryhmä on kokouksessaan 15.12.2022 käsitellyt asiaa ja antanut asiasta ennakkolausunnon, jossa todetaan, että hillitty, yksinkertainen ja minimalistinen siltaratkaisu alueen arvot huomioiden on puollettavissa. Sillan valaistuksen ja kaiteiden suunnitteluun tulee panostaa normaalia enemmän. Kaiteisiin integroitua valaisinta pidettiin hyvänä ratkaisuna.

Vastineet muistutuksiin ja lausuntoon

Sillan paikka on kaupunginvaltuustossa (25.1.2021 §10) hyväksytyn asemakaavan ”Raunistulan silta ja pyörätie” mukainen. Asemakaavoituksen ja hankesuunnittelun aikana sillalle on tutkittu useampaa eri vaihtoehtoa. Esillä on ollut muun muassa rakentaa silta Pispalantien jatkeeksi, Fuksipolun jatkeeksi ja lähes kiinni uuteen ratasiltaan. Puistosuunnitelmassa esitetty sillan sijainti on todettu liikenteellisesti ja maisemallisesti parhaaksi.

Piispanpelto 11 A asuinrakennuksen edessä oleva puistoväylä on välttämätön sujuvan, ilman porrasaskelmia, tapahtuvan liikkumisen takaamiseksi. Nykyinen puistoväylä levenee enimmillään 0,5 metriä Aurajoen suuntaan ja se säilyy kivituhkapintaisena. Sillan eteläpuolelle suunniteltua uutta yhteyttä ei ole mahdollista saada täysin esteettömäksi hankalien maaston muotojen vuoksi. Korkeuseroa portaiden päiden välissä on 3,65 metriä.

Beaanipolku on asemakaavan mukaan yleiselle jalankululle, polkupyöräilylle ja alueen sisäistä huoltoliikennettä varten varattua alueen osa. Näin ollen Beaanipolku soveltuu hyvin, kerrostalojen läheisyydestä huolimatta, yleiseksi kulkureitiksi uuden sillan ja Ylioppilaskylän välillä. Uusi silta ei muuta olemassa olevan katuverkon käyttöluonnetta eikä asemakaavan toteutumista.

Sillan suunnittelussa ja rakentamisessa otetaan huomioon Väyläviraston lausunnossa esiin tuodut asiat.

Sillan suunnittelussa otetaan huomioon kaupunkikuvatyöryhmän ennakkolausunnon mukaisesti alueen arvot sekä kiinnitetään erityisesti huomiota sillan kaiteisiin.

Toteutus

Silta toteutetaan hyväksytyn puistosuunnitelman pohjalta. STk-hanke on urakoitsijavetoinen Suunnittele ja Toteuta –hanke, jossa valittu pääurakoitsija saa tietyin edellytyksin vaikuttaa sillan rakennustekniikkaan. Sillan ulkonäköön on annettu tarjouspyyntövaiheessa vesiluvan pakottavan sisällön ja kaupunkikuvatyöryhmän ulkonäkövaateet. Kyseisessä Suunnittele ja Toteuta –hankkeessa on olemassa urakoitsijan ja tilaajan yhteinen kehitysvaihe, jonka aikana Turun kaupunki voi esittää muutoksia urakoitsijan laatimaan suunnitelmaan.

Väylävirasto on valmistelemassa Turun kaupungin kanssa sopimusta Kupittaa-Turku ratahankkeen STk-hankkeesta. Sopimuksessa on optiona mukana puistosuunnitelman W 9215 001 mukainen silta, portaat ja puistokäytävät.

Sillan toteutusaikataulu on laadittu Traficomin avustuksen ehtojen mukaisesti. Toteutusaikataulun mukaan valmistelevat työt alkavat heti vesiluvan voimaantulon myötä ja silta valmistuu lokakuun loppuun mennessä vuonna 2023.

Liite 1Puistosuunnitelma W 9215 001 pvm. 8.12.2021

Oheismateriaali 1Puistosuunnitelmaselostus pvm. 8.12.2021

Oheismateriaali 2Kaupunkikuvatyöryhmän ennakkolausunto pvm. 15.12.2021

Oheismateriaali 3Muistutus 1 pvm. 22.12.2021

Oheismateriaali 4Muistutus 2 pvm. 26.12.2021

Oheismateriaali 5Lausunto, Väylävirasto pvm. 23.12.2021

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Raunistulanrannan, Nummenrannan ja Tuomaanrannan puistosuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Professorinranta Turku
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 174
Liite 1:Puistosuunnitelma W 9215 001 pvm. 8.12.2021