Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 157 | 12.04.2022 | 4 |
182-2022 (10 03 01)
Kiinamyllynkadun ja Hämeenkadun risteyksen liikennejärjestelysuunnitelma
Tiivistelmä: -
Kylk § 157
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 4.4.2022:
Tausta ja kehittämistarpeet
Suunnitelma käsittää Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun risteyksen sekä osuuden Kiinamyllynkadusta TYKS:n U-sairaalan edustalla.
Hämeenkatu ja Kiinamyllynkatu ovat osa pyöräliikenteen laatukäytäviä, joiden parantaminen on yksi kärkitoimenpiteistä Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa, kh 26.11.2018 § 463. Suunnitelma myös tukee pormestariohjelmassa asetettuja tavoitteita kestävän liikkumisen edistämiseksi ja keskustan saavutettavuuden parantamiseksi.
Nykytilanne ja tavoite
Hämeenkatu on yksi Turun keskustan pääkaduista. Kiinamyllynkatu on luonteeltaan paikallinen kokoojakatu ja sen rooli on välittää liikennettä Kupittaan ja I kaupunginosan välillä.
Varsinkin Hämeenkadulla on hyvin paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Molemmat kadut ovat osa pyöräliikenteen pääverkkoa ja myös jalankulun kannalta kaduilla on hyvin tärkeä rooli. Kampusalueiden läheisyys korostaa jalankulun merkitystä katujen liikenteessä.
Hankkeen ensisijainen tavoite on parantaa risteyksen liikennevalo-ohjauksen tarkoituksenmukaisuutta. Nykyisillä liikennejärjestelyillä Kiinamyllynkadun pohjoishaaran ylittävälle suojatielle joudutaan näyttämään usein punaista, vaikka suojatien poikki ei kulkisi lainkaan autoja. Suunnitelman ensisijainen tavoite on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannalta turhauttavan punaisen poistaminen. Punaisia päin käveleminen ja ajaminen on kyseisellä suojatiellä yleistä.
Kiinamyllynkadun etelähaaralla parannetaan pyöräily-yhteyksiä Hämeenkadulta TYKS:n sairaala-alueelle.
Suunnitelma
Hämeenkadun pohjoispuolen jalkakäytävä muutetaan ylijatketuksi Kiinamyllynkadun risteyksessä. Ylijatkamisella tarkoitetaan sitä, että jalkakäytävä jatkuu risteyksessä yhtäjatkoisesti ilman taso- tai materiaalieroja. Autot puolestaan ylittävät molemmilta puoliltaan reunakivillä ajoradasta erotetun ja betonikivillä päällystetyn jalkakäytävän. Autot siis ylittävät jalkakäytävän, eivätkä jalankulkijat ajorataa kuten tavallisesti. Tällöin autoilijat ajoradalta poistuessaan ovat aina väistämisvelvollisia jalankulkuun ja pyöräilyyn nähden liikennevalo-ohjauksesta riippumatta.
Jalkakäytävän ja pyörätien ylijatkamisen myötä voidaan siltä poistaa liikennevalo-ohjaus kokonaan. Tällöin jalankulkijat ja pyöräilijät luonnollisesti välttyvät turhantuntuiselta punaisissa odottamiselta.
Kiinamyllänkadun pohjoishaaran ajoneuvoliikenteelle asennetaan autojen välisten risteämisten turvallisuuden säilyttämiseksi ns. osittainen valo-ohjaus eli OIVA-ohjauksen opastimet. Vastaava järjestely on ollut käytössä Aurakadun ja Yliopistonkadun kävelykadun risteyksessä vajaat 20 vuotta ennen Kauppatorin työmaan käynnistymistä ja palautuu ko. risteykseen Aurakadun saneerauksen valmistuttua.
Lisätietoa osittaisesta valo-ohjauksesta.(http://www.liikennevalot.info/tieto/oiva.shtml)
Kiinamyllynkadun itäpuolelle rakennetaan uusi pyörätieosuus, joka johtaa Hämeenkadulta TYKSin tonttiliittymään, josta on yhteydet useammalle sairaalarakennukselle. Paikalla on nykyisin yli 4 metriä leveä jalkakäytävä, josta puolet muutetaan asfaltoiduksi pyörätieksi. Näin nykyisin yleinen jalkakäytävälläpyöräily muuttuu sallituksi pyörätiellä pyöräilyksi.
Suunnitelma ei aiheuta muutoksia katujen valaistukseen tai istutuksiin.
Kustannukset
Hanke on toteuttavissa kaupunkiympäristöjohtajan 7.3.2022, §72 hyväksymällä liikenneverkon toimivuuden ja turvallisuuden hankelistalla hankkeelle varatulla 50.000 euron määrärahalla.
Liite 1Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun liikennejärjestelysuunnitelma, 5760 056, 24.3.2022
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset liikennejärjestelyjen muutokset Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun risteykseen.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 157
Liite 1:Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun liikennejärjestelysuunnitelma, 5760 056, 24.3.2022