Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 110 | 08.03.2022 | 10 |
2236-2021 (02 02 02)
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 tilinpäätös
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja edelleen kaupungin-hallitukselle lähetettäväksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 tilinpäätös. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne. Kaupunkiympäristön tulos oli 5,2 milj. euroa talousarviota parempi. Kaupunginhallituksen omaisuusyksikössä olevien kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen investoinnit alittivat talousarvion 23,8 milj. eurolla. Maankäyttösopimuskorvauksia toteutui 20,6 milj. euroa talousarviota enemmän ja kiinteistöjen myyntitulot olivat 0,8 milj. euroa talousarviota suuremmat.
Kylk § 110
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, Yhteiset palvelut, talouspalvelut, vs. talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 3.3.2022:
Kaupunginvaltuusto on vuoden 2021 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt talousarvion sitovuudesta. Tilinpäätöksessä raportoidaan valtuuston sitoviksi asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden sekä henkilöstötavoitteiden toteutuminen 1.1.–31.12.2021. Tilinpäätöksessä raportoidaan myös kaupunginvaltuuston kullekin toimielimelle talousarvion yhteydessä päättämät päätöslauselmat/lausekkeet. Lisäksi tilinpäätöksen yhteydessä raportoidaan kaupunginhallitukselle toimialojen strategisissa sopimuksissa vahvistettujen tavoitteiden toteutuminen ja tiedoksi annettavat tunnusluvut.
1.6.2021 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan Turun kaupungilla ei ole enää toimialoja, vaan toimialoille kuuluvista tehtävistä huolehtivat palvelukokonaisuudet. Kaupunkiympäristötoimialan jatkajaksi 1.6.2021 alkaen tuli Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus.
Sopeuttamistoimenpiteet
Talousarvion hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden 13 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti, mutta kaikkien toimenpiteiden osalta euromääräisiä tavoitteita ei todennäköisesti saavuteta tai tavoitteiden saavuttamiseen liittyy epävarmuuksia. Kahden toimenpiteen osalta toteuttamismahdollisuudet ovat tehtyjen selvitysten perusteella vähäiset. Koronatilanne on aiheuttanut sopeuttamistoimenpiteitä joukkoliikenteen tarjonnassa ja merkittäviä menetyksiä lipputuloissa. Myös pysäköinnin muutosten toteutuksessa on huomioitu koronatilanne.
Toimenpiteiden tilanteesta on raportoitu oheismateriaalissa 1.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Vähähiilisen liikkumisen tavoitteet eivät ole toteutuneet. Kestävien liikkumismuotojen kulkumuoto-osuudet eivät ole kehittyneet tavoitteen mukaisesti. Koronapandemia on vähentänyt merkittävästi joukkoliikenteen käyttöä, noin 36 % vähemmän matkustajia kuin vuonna 2019. Jalankulun ja pyöräilyn liikennemäärät toukokuun 2021 laskenta-ajankohtana olivat nousseet toukokuun 2020 liikennemääristä, mutta jalankulun ja pyöräilyn liikennemäärät ovat pienempiä kuin ennen koronapandemiaa. Autoliikenteen liikennemäärät ovat tavoitteiden vastaisesti nousseet vuodesta 2020. Sen sijaan vähähiilisen liikenteen osuutta Turun joukkoliikenteessä on kasvatettu 30 prosenttiin.
Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin, pientalo- ja rivitalojen tonttireservi riittää 2 vuoden tarpeisiin. Pientalokaavoja ei ole saatu luovutuskuntoon halutussa aikataulussa mm. kaavavalitusten ja maankäyttösopimusneuvotteluiden viivästymisestä johtuen. Konserniyhtiöille on luovutettu 30.380 k-m2 rakennusoikeutta, noin 22 % tavoitetta enemmän. Kaikki luovutukset ylittivät 2,5 %:lla maanmyyntitulotavoitteen.
Kasvua edistävää kaavavarantoa on kasvatettu. Asemakaavojen sisältämä asuinkerrostalojen kerrosalan lisäys oli 181.072 k-m2, noin 35 % tavoitetta suurempi. Elinkeinoelämälle kaavoitettu kerrosala oli 146.890 k-m2, yli kaksinkertainen tavoitteeseen nähden. Pientaloasumiseen kaavoitettu kerrosala oli 20.128 k-m2, tavoitteesta jäätiin 15 %. Konserniyhtiöille kaavoitettiin 61.754 k-m2 rakennusoikeutta, noin 2,5-kertainen tavoitteeseen nähden.
Osa Keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristön toimenpiteet ovat viivästyneet. Kupittaan kärjen kumppanuushanke hankinta käynnistyi vasta joulukuussa, joka heijastuu myös Itäharjun liittymän kaavoitukseen. Parkin kentän asemakaava ja sen edellyttämä sopimuskokonaisuus eteni vasta joulukuussa päätöksentekoon, jonka seurauksena Aninkaisten tontinluovutuskilpailun valmistelu on viivästynyt.
Käyttötalous
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintakate vuonna 2021 oli -28,9 milj. euroa (TAM -34,1), mikä tarkoittaa 5,2 milj. euroa annettua suunnittelutasoa parempaa tulosta. Talouden toteumaa paransivat kaupungin säästötavoitelinjausten (Kh 13.9.2021 § 423) noudattaminen, mikä näkyi muun muassa palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen vähenemisestä kertyneillä säästöillä. Lisäksi merkittävänä talouden toteumaa parantavana tekijänä olivat liikenne- ja viestintäministeriö Traficomilta saadut koronatilanteeseesta johtuvat joukkoliikenteeseen kohdistuvat tuet, joita saatiin Turun liikennöinnin osalta 3,63 milj. euroa sekä joukkoliikenteen toteuttamat koronatilanteesta johtuvat sopeutustoimenpiteet liikenteen karsintoihin liittyen.
Kaupunkiympäristön toimintatuotot olivat 74,2 milj. euroa ja ylitystä talousarvioon nähden oli 1,9 milj. euroa (TAM 72,4).
Valmistus omaan käyttöön oli 1,2 milj. euroa (TA 1,6 milj. euroa), joka heikensi toimintakatetta 0,4 milj. euroa.
Kaupunkiympäristön toimintamenot olivat 104,3 milj. euroa ja alittivat talousarvion 3,8 milj. eurolla (TAM 108,0).
Palvelualuekohtaisesti talous toteutui vuonna 2021 seuraavasti:
- Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Tuotot ylittyivät 1,6 milj. euroa ja kulut alittuivat 1,5 milj. euroa. Nettovaikutus +3,1 milj. euroa. Tuottojen kasvussa merkittävimpänä tekijänä oli vuokratuottojen toteutuminen yli 1,1 milj. euroa talousarviota suurempana (TAM 23,0 milj. euroa). Kuluja vähensivät palvelujen ostot, jotka alittivat talousarvion n. 1,3 milj. eurolla (TAM 3,1 milj. euroa), johtuen ennakoitua pienemmistä rakennusten ja alueiden rakentamiskustannuksista,
- Luvat ja valvonta: Tuotot ylittyivät 0,5 milj. euroa ja kulut 0,1 milj. euroa. Nettovaikutus +0,3 milj. euroa. Pysäköinnin tulot alittivat 0,9 milj. euroa (TAM 4,5 milj. euroa) ja pysäköinninvalvonnan tulot ylittivät 0,1 milj. euroa (TAM 2,3 milj. euroa) talousarviossa arvioidun. Pysäköintitulojen alenema johtuu koronan aiheuttamasta autoilun vähentymisestä sekä keskusta-alueen rakennustyömaista. Rakennusvalvonnan tulot ylittyivät 1,2 milj. euroa (TAM 2,9 milj. euroa). Rakentamisen määrä on pysynyt edelleen korkealla tasolla,
- Liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Tuotot alittuivat 1,0 milj. euroa ja kulut 2,4 milj. euroa. Nettovaikutus +1,4 milj. euroa. Koronaepidemia vaikutti erittäin suuresti joukkoliikenteen käyttöön vuonna 2021. Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana alensi merkittävästi joukkoliikenteen toimintatuottoja (TA 34,6 milj. euroa). Matkamäärän vähennys oli 36 % verrattuna edelliseen vuoteen. Valtion koronatuki oli Turun liikennöinnin osalta 3,63 milj. euroa. Liikenteeseen tehdyt karsinnat näkyvät säästöinä toimintamenoissa (TAM 55,9 milj. euroa), ja
- Palvelukokonaisuuden yhteiset toiminnot: Tuotot talousarvion mukaan, kulut alittuivat 0,9 milj. euroa. Nettovaikutus +0,9 milj. euroa. Merkittävin osuus alituksesta (0,5 milj. euroa) johtuu henkilöstökuluissa syntyneistä säästöistä. Projekteihin ja hankkeisiin varattuja määrärahoja jäi käyttämättä 0,2 milj. euroa.
Vuonna 2020 astui voimaan velvollisuus kirjanpidon eriyttämiseen kilpailulain 30 d §:n mukaisesti. Kilpailuneutraliteettisääntelyllä pyritään turvaamaan tasapuoliset kilpailuedellytykset yksityisen ja julkisen sektorin välille. Kaupunkiympäristön osalta eriytettäväksi toiminnoksi tunnistettiin venepaikkavuokraus, jossa toiminnan tulos oli -0,04 milj. euroa.
Kaupunkiympäristön työvoiman käyttö vuonna 2021 oli 320,3 henkilötyövuotta, mikä alitti talousarviossa määritellyn tason 6,7 henkilötyövuodella (TAM 327 htv). Palkkojen ja palkkioiden toteuma oli 15,587 milj. euroa, mikä alitti talousarvion (TAM 15,870 milj. euroa) 0,3 milj. eurolla. Työvoiman vähäisempi käyttö selittyy pidetyillä talkoovapailla, harkinnalla sijaisten käytössä, rakennusvalvonnan henkilöstövajauksella sekä rekrytointien viivästymisillä.
Lautakuntakohtaiset suunnittelukujen toteumat ovat seuraavat:
- kaupunkiympäristölautakunta -8,8 milj. euroa (TAM -12,7 milj. euroa),
- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -19,9 milj. euroa (TAM -21,3 milj. euroa),
- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja
- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on raportoitu liitteissä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnan ja talouden seurantaraportti 2021 ja liitteessä 2 Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus 2021 seuranta 31.12.2021.
Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset
Kaupunkiympäristön omien investointien toteuma oli vuonna 2021 yhteensä 0,7 milj. euroa (TA 1,0), mikä tarkoittaa 0,4 milj. euron alitusta talousarvioon nähden. Keskeisin syy alitukseen olivat muihin investointeihin kuten ohjelmistoihin tehdyn määrärahavarauksen arviotua pienempi toteuma 0,03 milj. euroa (TA 0,5 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien toteuma oli 0,7 milj. euroa (TA 0,5 milj. euroa).
Kaupunginhallituksen omaisuusyksikköön siirrettyjen kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen investointimenot olivat yhteensä 88,9 milj. euroa (TAM 112,7 milj. euroa). Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien toteuma alitti talousarvion yhteensä 23,8 milj. eurolla (TAM 79,7 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen toteuma 32,2 milj. euroa toteutui talousarvion mukaisesti (TAM 32,2 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintamenoon sisältyivät Viking Line -terminaalirakennuksen ja Rettigin tupakkatehtaan kiinteistöjen lunastukset. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden toteuma 42,9 milj. euroa alitti talousarvion (TAM 61,1 milj. euroa) 18,2 milj. eurolla. Toimitilojen rakennuttamisen investointihankkeiden toteutuma 13,9 milj. euroa alitti talousarvion (TAM 19,4 milj. euroa) 5,5 milj. eurolla.
Kaupunkiympäristön rakennuttamisen merkittävimpiä talousarviopoikkemia oli Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylän rakentaminen, joka siirtyi vuodelle 2022 samoin kuin Manillalaiturin toteutussuunnittelu. Turun ratapiha-hankkeen toteutus on siirtynyt. Voimakadun kaavan arvioidaan valmistuvan vuoden 2022 lopulla. Itä-Skanssin asemakaavan voimaantulo on viivästynyt arvioidusta ja kaava-alueen toteutusta on siirretty vuodelle 2023. Fortuna -kortteli ei ole etenemässä, joten sille varattu määräraha jäi käyttämättä. Topinojan kiertotalouspuiston ensimmäisen vaiheen painopiste siirtyy vuodelle 2022. Fabriikin alueen louhintaurakan aloitus siirtyi alkuvuoteen 2022. Herttuankulman rakentaminen painottuu arvoitua enemmän vuodelle 2022. Pihlajaniemen suunnittelun painopiste siirtyy vuodelle 2022. Kakolan Michaílowinportaiden rakentamisen aloitus siirtyi vuodelle 2022. Sorapintaisille kaduille varatusta määrärahasta jäi käyttämättä 1,6 milj. euroa katusuunnitelmista tehtyjen valitusten ja suunnitelmien viivästymisen vuoksi. Liikuntalautakunnan kohteita on siirtynyt suunnitelmien viivästymisen vuoksi vuodelle 2022 0,5 milj. euron edestä. Vaunukadun ja -aukion rakentaminen siirtyy ratapihahankkeen muutosten vuoksi.
Toimitilarakennuttamisen kohdekohtaisia merkittävimpiä talousarviopoikkeamia olivat Hannunniitun koulutilojen tekniset ja toiminnalliset muutostyöt, jonka osalta korjaukset jäivät tekemättä vuonna 2021. Kärsämäen sivupaloaseman korjauksen aloitus vuoden 2022 puolella siirtää rahankäytön painopistettä vuodelle 2022. Samoin Nummenpakan koulun Nummen koulutalon hankkeen aloitus on siirtynyt vuoden 2022 puolelle. Investointilistalla on hankkeita, joiden tarveselvitykset/ hankesuunnittelu on edelleen kesken eikä varattua talousarviorahaa ole pystytty käyttämään kuten Luolavuoren koulu ja Lyseon koulu. Toimitilarakennuttamisen Pienet hankkeet lista valmistui vasta vuoden 2021 puolella, joka vaikutti joiltain osin kesällä toteutettavien töiden määrään. Hankkeita lisättiin vuoden mittaan tilajohtajan päätöksillä tarpeen mukaan. Vuoden 2022 hankkeita nostettiin listalle em. päätöksillä suunnittelun aloittamista varten. Syksyn 2021 aikana saatiin valmisteltua suunnittelun osalta jo osa vuoden 2022 pienistä hankkeista kilpailutusta varten.
Rakennusmateriaalien hintojen raju nousu globaalisti vaikutti ja vaikuttaa edelleen tällä hetkellä kaikkiin saataviin tarjoushintoihin ja tarjoajien tarjous-halukkuuteen ja -kykyyn. Etenkin pienten urakoiden hinnat nousivat osin paljon ennakoitua korkeammiksi ja joitain töitä jätettiin siksi toteuttamatta vuonna 2021. Rakennusmateriaalien hintojen nousu tulee vaikuttamaan nostavasti myös rakennuskustannusindeksiin, joka otetaan tarvittaessa huomioon kustannusarviossa myös vuonna 2022 ja sitä kautta määrärahavarauksissa. Sama pätee myös infran rakennuttamisessa.
Investointien toteutumat ja selvitys poikkeamista on esitetty toiminnan ja talouden seurantaraportissa (liite 1) ja kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportissa (liite 2).
Yhteenveto
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus saavutti vuonna 2021 sille asetetun sitovan suunnittelulukutavoitteen toteuman muodostuessa 5,2 milj. euroa talousarviossa määriteltyä tasoa paremmaksi. Lopputulosta paransivat merkittävästi valtiolta saadut joukkoliikenteeseen kohdistuvat koronaan liittyvät tuet.
Investointien osalta tavoitteita (kh-omaisuusyksikkö) ei täysin saavutettu. Osa hankkeista eivät käynnistyneet tai edenneet arvioidussa aikataulussa.
Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien toteuma alitti talousarvion yhteensä 23,7 milj. eurolla (TAM 80,5 milj. euroa). Myyntitavoitteet saavutettiin ja kiinteistöjen myyntituloja toteutui 33,5 milj. euroa, mikä ylitti talousarvion (TAM 32,7 milj. euroa) 0,8 milj. eurolla.
Kaupunkiympäristön omat investoinnit alittivat talousarvion 0,4 milj. eurolla (TAM 1,0 milj. euroa).
Maankäyttösopimuskorvauksia toteutui 20,6 milj. euroa talousarviota enemmän (TAM 6,0 milj. euroa).
Ilmastotavoitteet ovat edenneet suotuisasti lukuun ottamatta kestävien liikkumisen kulkumuoto-osuustavoitteita. Liikenneturvallisuus on parantunut.
Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin. Asuinkerrostalotonttien kaavavarantoa on kasvatettu edelleen. Sen sijaan pien- ja rivitalojen rivitalojen tonttireservi on niukka, eikä näiden tonttien kaavavarantoa kyetty kasvattamaan vuonna 2021. Asetetut tavoitteet konserniyhtiöille kaavoitettavasta asuinkerrosalasta ja luovutettavasta rakennusoikeudesta saavutettiin.
Kärkihankkeiden kaupunkiympäristölle asetetut toimenpiteet etenevät, joskin joltain osin tavoiteltua hitaammin.
Liite 1Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toiminnan ja talouden seurantaraportti 2021
Liite 2Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen sopimus seuranta 31.12.2021
Oheismateriaali 1Sopeuttamisohjelman toimenpiteiden seuranta TP2021 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:
- osaltaan hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 tilinpäätöksen ja liitteenä 1 olevan toiminnan ja talouden seurantaraportin ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle,
- merkitä tiedoksi liitteenä 2 olevan kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportin, ja
- merkitä tiedoksi ja esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 12 2021 oheismateriaalin 1 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari.
Asian esitteli kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus
Liitteet:
Kylk § 110
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toi-minnan ja talouden seurantaraportti 2021
Liite 2:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivinen so-pimus seuranta 31.12.2021