Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 112 | 08.03.2022 | 12 |
9215-2021 (10 00 02)
Oikaisuvaatimus koskien kaupunkiympäristöjohtajan päätöstä 27.12.2021 § 214
Tiivistelmä:
Turun kaupungille on tehty oikaisuvaatimus kaupunkiympäristöjohtajan päätöksestä 27.12.2021 § 214, jolla kaupungille venevahingosta esitetty 1.600,00 euron määräinen korvausvaatimus on hylätty kokonaisuudessaan. Oikaisuvaatimuksella vaaditaan kyseisen kaupunkiympäristöjohtajan päätöksen muuttamista siten, että kaupunki suorittaisi asiassa vaaditun korvauksen. Korvauksenhakijan mukaan venevahinko on seurausta kaupungin tietoisesti antamista vääristä tiedoista venepaikan syvyyden osalta. Venepaikan vuokrasopimusehtojen mukaan kaupunki ei ole vastuussa vahingosta. Vahingon syynä on ollut se, ettei aluksen päällikkö ole ollut sopimusehtojen edellyttämällä tavalla tietoinen vahinkopaikan syvyydestä vahinkohetkellä. Konsernihallinnon lakipalvelut katsoo, että oikaisuvaatimus olisi perusteltua hylätä kokonaisuudessaan.
Kylk § 112
Konsernihallinnon lakipalvelut, lakimies Jukka Jyrkinen 25.2.2022:
Hakija (jälj. myös korvauksenhakija tai oikaisuvaatimuksen tekijä) on vaatinut Turun kaupungilta vahingonkorvausta purjeveneensä vahingoittumisesta 1.8.2021 Lauttarannan venepaikalla D19, joka on ollut vuokrattuna kaupungilta. Korvauksenhakija ilmoittaa vahinkohetkellä olleensa tulossa venepaikkaansa, jolloin veneen köli oli kolahtanut kiveen tai mahdollisesti vanhaan poijupainoon. Korvauksenhakijan mukaan veneessä ei ole ollut toimivaa kaikuluotainta. Vahingoittuneella veneellä on ollut vakuutus ja vahingosta on tehty vahinkoilmoitus Pohjola Vakuutus Oy:lle (vahinkotunnus EK21-112558-5), joka on todennut kölivaurion vakuutuksesta korvattavaksi. Korvauksenhakijan korvausvaatimuksena on vähintään venevakuutuksen omavastuun määrä 1.600,00 euroa. Kaupungille ei ole toimitettu tarkempaa selvitystä kyseisen kölivaurion korjauskustannuksista tai kuvia vahingosta. Kaupunkiympäristöjohtaja on hylännyt korvausvaatimuksen kokonaisuudessaan päätöksellään 27.12.2021 § 214, johon korvauksenhakija vaatii muutosta kaupungille 30.1.2022 lähettämällään oikaisuvaatimuksella, jolla uudistetaan asiassa jo aikaisemmin esitetty edellä kerrottu korvausvaatimus.
Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että venepaikan D19 syvyyttä (1,6 metriä) ei ole saatu kaupungin venepaikkojen vuokraussivustolla olevasta luotauskartasta, niin kuin kaupunki on kaupunkiympäristöjohtajan päätöksessä todennut. Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että vuokraussivustolla olevan luotauskartan mukaan venepaikan D19 syvyys on paikan edustalla 1,4 metriä ja paikan etuosassa 1,1 metriä. Oikaisuvaatimuksessa katsotaan, että varovaisuusperiaatetta noudattaen kyseisen venepaikan ilmoitettuna syvyytenä tulisi käyttää 1,1 metriä.
Oikaisuvaatimukseen on otettu kuva vedenkorkeudesta Turussa aikavälillä 1.2.2021 -1.2.2022. Mainitun kuvan mukaan vedenkorkeus on vahinkopäivänä 1.8.2021 ollut suhteessa keskivedenkorkeuteen -5-13 senttimetriä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan vahinkopäivänä vedenkorkeus Turussa on ollut keskivedenkorkeuden yläpuolella (+4 cm +- 9 cm). Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että venepaikan tulisi olla luoksepäästävissä keskiveden olosuhteissa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan kaupunki on venepaikkaa D19 vuokratessaan antanut vääriä tietoja tietoisesti ja on siten tuottamuksellaan johtanut kysymyksessä olevan vahingon syntyyn.
Kaupungin mahdollinen vastuu asiassa perustuu sopimukseen ja edellyttäisi, että vahinko olisi seurausta kaupungin sopimusrikkomuksesta. Korvauksenhakija on vuokrannut kyseisen Lauttarannan venepaikan D19 kaupungin venepaikkojen varaussivustolta 24.2.2021 alun perin Volga-merkkiselle moottoriveneelle, jonka syväys on 1 metri. Myöhemmin korvauksenhakija on tuonut paikalle purjeveneen, joka on vaurioitunut venepaikalla.
Kysymyksessä olevan venepaikan vuokrausta koskevat kaupungin vene- ja laituripaikkojen vuokrasopimusehdot veneilykaudelle 2021. Mainittujen vuokrasopimusehtojen mukaan vesillä liikkuminen laiturialueella tapahtuu vuokralaisen omalla vastuulla. Sopimusehtojen mukaan kaupunki ei korvaa vene- ja laituripaikan käyttämisestä aiheutuvia vahinkoja lukuun ottamatta kaupungin syyksi luettavia törkeästä tuottamuksesta johtuvia vahinkoja. Sopimusehtojen mukaan kaupunki ei vastaa laiturialueella vuokralaiselle syntyvistä veneen pohjakosketusten tai sääolosuhteiden aiheuttamista vahingoista. Lisäksi sopimusehtojen mukaan aluksen päällikön on oltava tietoinen kulloisestakin veden syvyydestä. Venepaikan vuokrasopimukseen sisältyy näin ollen useita selkeitä sopimusehtoja, jotka rajoittavat kaupungin vastuuta venevahingoista, kuten pohjakosketusten aiheuttamista vahingoista, ja asettavat aluksen päällikölle vastuun veden syvyyden seurannasta. Yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden ja oikeuskäytännön mukaan sopimukseen otetut vastuuta rajoittavat sopimusehdot ovat sitovia, ellei vahinkoa ole aiheutettu tahallaan tai törkeästä tuottamuksesta.
Oikaisuvaatimuksen johdosta lakipalvelut on pyytänyt lisäselvitystä kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelta. Kaupunkiympäristön selvityksen mukaan Lauttarannan venesataman uudet laiturit on tehty vuonna 2012 ja vuokrapaikat on luotu tuolloin käytössä olleiden luotauskarttojen perusteella. Kaupunkiympäristö on nyt hakenut vanhoja Lauttarannan luotauskarttoja ja ainakin luotaustiedot päivältä 16.1.2012 ovat löytyneet. Viimeksi mainituissa luotaustiedoissa on ankkuripainot ja pohjan korkeus on mitattu (venepaikan D19 syvyys on 1,55 m). Kaupunkiympäristön mukaan kaupungin venepaikkojen vuokraussivustolla on vuonna 2017 tehdyn luotauksen kartta, joka on ollut sivustolla myös 24.2.2021, kun oikaisuvaatimuksen tekijä on vuokrannut venepaikkansa. Kaupunkiympäristön mukaan venepaikan vuokraussivustolla venepaikan syvyydeksi ilmoitetaan suurin keskivedenkorkeuden mukainen syvyys, joka venepaikan D19 kohdalla on 1,60 metriä. Veden korkeus vaihtelee keskiveden korkeuden ympärillä noin +-50 senttimetriä. Vuonna 2017 tehdyn viimeisimmän luotauksen luotauskartta on laitettu vuokraussivustolle julkisesti näkyviin, jotta veneilijä voi itse tarkistaa, millainen vene venepaikkaan sopii. Veden korkeus suhteessa keskivedenkorkeuteen on Turussa vahinkopäivänä 1.8.2021 ollut kaupunkiympäristön mukaan se, joka ilmenee oikaisuvaatimukseen otetusta kuvasta (-5-13 cm).
Voidaan tietysti kysyä, onko kaupunki toiminut huolimattomasti, kun se ei ole siirtänyt Lauttarannan vuoden 2017 luotaustietoja venepaikkojen varausohjelmaan? Yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Luotauksessa saadut syvyystiedot ovat aina riippuvaisia kulloisestakin mittaushetkestä ja silloin vallitsevasta vesitilanteesta. Veden korkeus vaihtelee jatkuvasti. Jos veden korkeudeksi on vuonna 2012 mitattu 1,6 metriä, niin on täysin mahdollista, että vuonna 2017 veden korkeus on ollut 1,1 metriä samassa paikassa, koska luonnollinen vedenkorkeus vaihtelee noin +- 50 senttimetriä keskivedenkorkeuden molemmin puolin. Mahdollisessa seuraavassa mittauksessa veden korkeudeksi voidaan saada 1,6 metriä tai enemmän samassa paikassa. Asian tilan ollessa tämä kaupunki on julkistanut Lauttarannan vuoden 2017 luotauskartan venepaikkojen vuokraussivustollaan auttaakseen venepaikan vuokraajia venepaikan valinnassa. Kaupungin ei voida katsoa toimineen huolimattomasti venepaikkojen syvyyksiä ilmoittaessaan, puhumattakaan, että kaupunki olisi tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta antanut vääriä tietoja venepaikkojen syvyyksistä. Näin ollen venepaikkojen vuokrausehtojen mukaiset vastuunrajoitusehdot kaupungin hyväksi tulevat noudatettaviksi.
Veneen käyttäjän tulee olla tietoinen luonnollisesta veden korkeuden vaihtelusta. Lisäksi venepaikan vuokrasopimusehdoissa on nimenomainen sopimusehto, että aluksen päällikön on oltava tietoinen kulloisestakin veden syvyydestä. Viimeksi mainittu on tärkeää juuri vahinkojen estämiseksi. Oikaisuvaatimuksen tekijän veneessä ei ole kuitenkaan vahinkohetkellä 1.8.2021 ollut toimivaa kaikuluotainta eikä aluksen päällikkö vuokrasopimusehtojen edellyttämällä tavalla ole ollut tietoinen veden syvyydestä vahinkohetkellä venepaikalla D19. Jos aluksen päällikkö olisi ollut tietoinen mainitusta veden syvyydestä, vahinko olisi ollut täysin estettävissä, sillä venepaikalla veneellä liikutaan erittäin hitaasti ja veneen pysäyttäminen/peruuttaminen nopeasti on mahdollista. Näin ollen kyseinen venevahinko on ollut seurausta yksin oikaisuvaatimuksen tekijän vastuulla olevasta syystä.
Kaupungilla ei ole lakiin eikä sopimukseen perustuvaa korvausvastuuta oikaisuvaatimuksen tekijän vahingosta.
Edellä esitetyin perustein Turun kaupunki hylännee kysymyksessä olevan hakijan oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan.
Liite 1Oikaisuvaatimus 30.1.2022
Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristöjohtajan päätös 27.12.2021 § 214
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kokonaisuudessaan hakijan 30.1.2022 kaupungille saapuneen oikaisuvaatimuksen, jolla hakija on hakenut muutosta kaupunkiympäristöjohtajan päätökseen 27.12.2021 § 214.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.
Jakelu
aoXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön kunnossapito
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
Liitteet:
Kylk § 112
Liite 1:Oikaisuvaatimus 30.1.2022