Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta10908.03.20228

1146-2021 (10 03 01, 02 08 00)

Pukkilan asemakaava-alueen katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Pukkilan asemakaava-alueen katu, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat. Suunnitelmissa on painotettu jalankulkua ja pyöräilyä, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja sekä ympäristön laadukkuutta.

Kylk § 109

FCG Finnish Consulting Group Oy, projektipäällikkö Juha Vesterberg, Kaupunkiympäristö, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski ja liikennesuunnittelupäällikkö Matti Salonen 23.2.2022:

 

Yleistä

 

Pukkilan alueen asemakaava on kuulutettu voimaan 17.10.2020. Kaava luo puitteet asuin-, liike-, toimisto- ja palveluasumisen toimintojen muodostumiselle sekä päiväkoti- ja teollisuustoiminnolle. Kaavan toteutumisen myötä alueelle tavoitellaan 2000-2500 asukasta ja 300 työpaikkaa. Kaavan myötä Turun keskusta-alue laajenee Naantalin suuntaan.

 

Pukkilan alueen toteuttamiseksi Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on teettänyt Sitowise Oy:llä asemakaava-alueen katu-, liikenteenohjaus- sekä puistosuunnitelmat. Suunnittelun ohjuksesta on vastannut FCG Finnish Consulting Group Oy.

 

Suunnittelun kohteena olevat yleiset alueet on esitetty sinisellä alla olevalla kaavakartalla:

 

 

Suunnitelmat

 

Pukkilan katuverkon järjestelyt ja liikenteelliset periaateratkaisut on määritelty alueen asemakaavassa.

 

 

Klinkkerikatu, Inkilänkatu, Kaakelitehtaanpolku, Samottikuja, Keramiikkakuja, Kalsiittikuja, Kaoliinikuja, Pukkilanpolku, Massatehtaanpuisto, Inkilänpuisto, Kaakelitehtaanpuisto ja Klinkkeripuisto kuuluvat Pukkilan asemakaava-alueeseen. Alueen muuttuminen teollisuuden käytöstä asumiseen on synnyttänyt tarpeen suunnitella ja rakentaa alueen kadut uudelleen siten, että ne palvelevat paremmin alueen jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja ajoneuvojen turvallisuutta sekä tulevan rakennuskannan myötä kasvavan liikennemäärän tarpeita. Kaduista Klinkkerikatu ja Inkilänkatu ovat nykyisiä katuja, jotka rakennetaan uudelleen. Muut ovat kokonaan uusia katuja.

 

Suunnitelmaratkaisut täyttävät esteettömyyden vaatimukset. Suunnitteluratkaisuilla on luotu edellytyksiä kaupunkimaisen, turvallisen ja viihtyisän asuinympäristön rakentamiselle.

 

Jalkakäytäville esitetään betonilaatoitusta. Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459 hyväksytyn infran mitoituksen tarkastelun mukaan korkeampaa laatutasoa käytetään keskustan ruutukaava-alueella ja keskustaa ympäröivillä vanhoille teollisuusalueille muodostuvilla kaupunkiuudistuksen alueilla. Tällä pyritään osaltaan varmistamaan uusien alueiden vetovoimaisuus.

 

Hyväksyttäväksi esitetään Samottikujan, Kalsiittikujan, Keramiikkakujan, Kaoliinikujan, Inkilänkadun, Klinkkerikadun, Kaakelitehtaanpolun, Pukkilanpolun, Massatehtaanpuiston, Kaakelitehtaanpuiston, Inkilänpuiston ja Klinkkeripuiston katu-, liikenteenohjaus- ja puistosuunnitelmat.

 

Klinkkerikatu

 

Pitkämäenkadulta alkavaa Klinkkerikatua jatketaan kadun nykyisestä päättymiskohdasta Inkilänkadun ja Kaoliinikujan liittymään saakka. Ajoradan poikkileikkaus säilyy ajoradan osalta nykyisen levyisenä. Nykyinen pysäköintitasku Pitkämäenkadun liittymän puoleisesta päästä poistuu. Pohjoispuolen nykyinen jalkakäytävä muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Tämä aiheuttaa kadun keskilinjan siirron Saukonojan suuntaan. Tästä syystä myös Saukonojan linjaus siirtyy kauemmas Klinkkerikadusta, jotta Klinkkerikadun ja Saukonojan välinen korkeusero saadaan tasattua luiskalla. Klinkkerikadun Saukonojan puoleiseen reunaan asennetaan kaide.

 

Kadun tasaus noudattelee pääasiassa nykyistä tasausta. Joiltain osin tasausta on jouduttu nostamaan hieman nykyisestä, jotta Saukonojan kanssa risteävien katujen alle rakennettaville rummuille muodostuu riittävä peittosyvyys. Tämä aiheuttaa mm. Kalsiittikujan liittymän kohdalla nostotarvetta Klinkkerikadun pohjoispuolen tonttien ajoliittymien kohdalla.

 

Klinkkerikadun reunakivet tehdään 8 cm korkuisina. Tonttiliittymien ja suojateiden kohdalla reunakivi on luiskattu tai tasossa.

 

Klinkkerikadulle on suunniteltu kadun ylittävät suojatiet Kalsiittikujan, Samottikujan ja Kaoliinikujan kohdalle. Näistä Kalsiittikujan ja Samottikujan suojatiet tehdään tasoon asennettuna. Kaoliinikujan kohdalle rakennettava suojatie rakennetaan korotettuna suojatienä. Pitkämäenkadun liittymässä oleva nykyinen saarekkeellinen suojatie säilyy. Saarekkeen sijaintia ja muotoa muutetaan hieman.

 

Klinkkerikadun kuivatus toteutetaan hulevesikaivoilla. Pintavedet ohjataan hulevesikaivoihin jiirien ja reunakivilinjojen avulla. Klinkkerikadun ylittäessä Saukonojan ohjataan ojan vedet kahteen Klinkkerikadun alittavaan rumpuun.

 

Klinkkerikatu valaistaan.

 

Inkilänkatu

 

Inkilänkadun poikkileikkaus levenee nykyisestä. Myös kadun linjaus siirtyy sivusuunnassa ja tasaus muuttuu hieman noudatellen kuitenkin nykyistä katua. Reunakivet tehdään 8 cm korkuisina. Tonttiliittymien ja suojateiden kohdalla reunakivi on madallettu tai tasossa.

 

Inkilänkadun, Klinkkerikadun ja Kaoliinikujan liittymässä Inkilänkadun ylittävä suojatie tehdään korotettuna suojatienä. Inkilänkadulle on suunniteltu puolelle katupituudesta eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie molemmin puolin. Vakka-Suomentien puoleisessa päässä eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie on vain kadun eteläpuolella. Kadun itäpäässä Inkilänkatu liittyy Vakka-Suomentiehen.

 

Inkilänkadun kadunvarsipysäköinti kielletään. Nykyiset Vakka-Suomentien puoleisessa päässä olevat pysäköintiruudut poistuvat. Inkilänkatu 2 tonttiliittymän sijainti muuttuu.

 

Kadun kuivatus toteutetaan hulevesikaivoilla. Pintavedet ohjataan hulevesikaivoihin jiirien ja reunakivilinjojen avulla.

 

Kaakelitehtaanpolku

 

Kaakelitehtaanpolku on uusi kevyen liikenteen yhteys Pitkämäenkadulta Inkilänkadulle. Kaakelitehtaanpolun tasaus noudattelee nykyistä maan pintaa ja kaavassa annettuja ohjeellisia korkotasoja. Eroteltu jalankulun ja pyöräilyn väylä rajautuu pohjoispuolelta Kaakelitehtaanpuistoon ja sen läpi kulkevaan Saukonojaan. Kaakelitehtaanpolun eteläpuoli rajautuu tontteihin.

 

Kaakelitehtaanpolun suojatiet risteävien katujen (Kalsiittikuja, Samottikuja, Kaoliinikuja) tehdään korotettuina pyöräsuojateinä. Kaakelitehtaanpuiston puolelle tehdään penkein varustettuja levähdyspaikkoja Kaakelitehtaanpolun yhteyteen.

 

Kaakelitehtaanpolun kuivatus toteutetaan ohjaamalla pintavedet Saukonojaan.

 

Kaakelitehtaanpolku valaistaan.

 

Samottikuja

 

Samottikuja on uusi tonttikatu Klinkkerikadulta korttelin 88 LPA-1 pysäköintialueelle. Kadun tasaus nousee Klinkkerikadun liittymästä korttelin 88 suuntaan. Kadun pohjoispuolelle rakennetaan eroteltu jalankulun ja pyöräilyn väylä Klinkkerikadulta Kaakelitehtaanpolulle. Kaakelitehtaanpolun suojatien kohta tehdään korotettuna pyöräsuojatienä. Korotetusta suojatiestä ja kaavassa Kaakelitehtaanpolulle osoitetusta alueesta johtuen korotuksen tontin puoleinen luiska ulottuu korttelin 88 LPA-1-alueen puolelle.

 

Samottikuja ylittää Saukonojan, jonka vedet johdetaan kahteen rumpuun kadun alituksessa. Kadun kuivatus toteutetaan hulevesikaivoilla. Pintavedet ohjataan hulevesikaivoihin jiirien ja reunakivilinjojen avulla.

 

Samottikujalle rakennetaan kaiteet molemmille puolille katua Saukonojan jyrkkien luiskien takia.

 

Samottikujalle tehdään 8 cm reunakivet. Suojatien yhteydessä reunakivi tehdään luiskattuna tai tasossa.

 

Samottikuja valaistaan.

 

Keramiikkakuja

 

Keramiikkakuja on uusi katuyhteys Klinkkerikadulta pohjoiseen. Kadun tasaus nousee Klinkkerikadun liittymästä pohjoisen suuntaan. Kadun tasaus noudattelee nykyistä maanpintaa. Klinkkerikadun liittymään tehdään korotettu pyöräsuojatie. Kadun itäpuolelle rakennetaan eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie.

 

Keramiikkakujalle tehdään 8 cm reunakivet. Tonttiliittymien ja suojatien yhteydessä reunakivi tehdään luiskattuna tai tasoon asennettuna.

 

Keramiikkakujan kuivatus toteutetaan hulevesikaivoilla jiirien ja reunakivilinjojen avulla.

 

Keramiikkakuja valaistaan.

 

Kalsiittikuja

 

Kalsiittikuja on uusi Klinkkerikadulta alkava kaakon suuntaan johtava tonttikatu. Kadun päästä jatkuu jalankululle ja pyöräilylle varattu Pukkilanpolku. Klinkkerinkadun tasaus viettää Klinkkerinkadun suuntaan. Kadun korkeusasema noudattelee kaavassa osoitettuja kadun ohjeellisia korkeusasemia. Klinkkerinkadun poikkileikkaus koostuu ajoradasta, pysäköintitaskuista, hulevesien biosuodatusrakenteista sekä jalkakäytävistä molemmin puolin ajorataa. Reunakivet tehdään 8 cm korkuisina. Tonttiliittymien, suojateiden ja pysäköintitaskujen kohdalla reunakivi on luiskattu tai tasossa.

 

Kaakelitehtaanpolun kohdalle rakennetaan korotettu pyöräsuojatie. Kalsiittikujan suuntainen pyöräliikenne tapahtuu ajoradalla Kaakelitehtaanpolun korotetusta suojatiestä Pukkilanpolun suuntaan. Kadun päähän rakennetaan kääntöpaikka. Kääntöpaikan päästä pyöräliikenne kulkee Pukkilanpolulle.

 

Kalsiittikujan kuivatus toteutetaan hulevesien biosuodatusrakenteilla ja hulevesikaivoilla. Pintavedet ohjataan hulevesikaivoihin ja hulevesien biosuodatusrakenteisiin jiirien ja reunakivilinjojen avulla. Biosuodatusrakenteeseen pintavedet kulkeutuvat reunakivilinjaan tehtävän aukon kautta.

 

Kalsiittikuja valaistaan.

 

Kaoliinikuja

 

Kaoliinikuja on uusi Kilnkkerikadulta alkava kaakon suuntaan johtava tonttikatu. Kadun tasaus nousee tasaisesti Klinkkerinkadun ja Inkilänkadun liittymästä Massatehtaanpuiston suuntaan. Kadun päässä jatkuu jalankulun ja pyörien taluttamisen mahdollistava kulkuyhteys portaiden kautta Massatehtaanpuistoon. Kadun korkeusasema noudattelee kaavassa osoitettuja kadun ohjeellisia korkeusasemia. Kadun poikkileikkaus koostuu ajoradasta, pysäköintitaskuista, hulevesien biosuodatusrakenteista sekä jalkakäytävistä molemmin puolin ajorataa. Reunakivet tehdään 8 cm korkuisina. Tonttiliittymien ja suojateiden kohdalla reunakivi on madallettu tai tasossa.

Kaoliinikujan ylittää korotettu pyöräsuojatie Klinkkerikadun ja Inkilänkadun liittymässä. Kaoliinikujan päähän on suunniteltu kääntöpaikka. Pyöräilijät kulkevat Kaoliinikujalla ajoradalla.

 

Kadun kuivatus toteutetaan hulevesien biosuodatusrakenteilla ja hulevesikaivoilla. Pintavedet ohjataan hulevesikaivoihin ja hulevesien biosuodatusrakenteisiin jiirien ja reunakivilinjojen avulla. Biosuodatusrakenteeseen vesi kulkeutuu reunakivilinjaan tehtävän aukon kautta. Kaoliinikujan reunoille on suunniteltu viheralueet.

 

Pukkilanpolku

 

Pukkilanpolku on uusi jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu Kalsiittikujalta Naantalin pikatielle. Pukkilanpolun tasaus noudattelee nykyistä maanpintaa. Kevyen liikenteen väylän pinta sovitetaan lounaispuolella Cityvaraston tontin pintaan. Koillispuolella väylä rajautuu Massatehtaanpuistoon ja tulevaan asuinkerrostalon tonttiin.

 

Pukkilanpolun kuivatus toteutetaan johtamalla pintavedet hulevesikaivoihin jiirien ja painanteen avulla. Pukkilanpolun Kalsiittikujan puoleiseen päähän rakennetaan painanne. Hulevesikaivot sijoittuvat painannetta lukuun ottamatta Massatehtaanpuiston puolelle.

 

Pukkilanpolku valaistaan.

 

Kaakelitehtaanpuisto

 

Kaakelitehtaanpuistoa ei ole tarkoitettu aktiivisen toiminnan alueeksi, vaan lähinnä lyhytaikaisen oleskeluun ja levähtämisen. Saukonoja pientareineen muodostaa keskeisen elementin Kaakelitehtaanpuistoon. Suunnitelmassa Saukonojaa reunustavalle puistoalueelle on varattu tulvimistilaa, jonne istutetaan puita ja muuta kasvillisuutta. Saukonojan tulva-alueet on suunniteltu siten, että ne sopivat myös kuivana aikana maisemaan ja luovat puistoon maisemallisia elementtejä. Polun varteen sijoitetaan penkkejä oleskeluun.

 

Saukonojan Klinkkerikadun puoleiset luiskat sijaitsevat paikoitellen kiinni Klinkkerikadun katualueen rajassa. Luiskat muodostuvat nykyisellä sijainnillaan rakenteellisesti aivan liian jyrkiksi ja kunnossapidon kannalta hyvin vaikeaksi hoitaa. Klinkkerinkadun katupoikkileikkauksen sovittaminen Saukonojan kanssa ei onnistu muutamissa kohdissa ilman, että ojaa joudutaan siirtämään. Sama koskee Klinkkerikadulta lähtevien katujen Kalsiittikuja ja Samottikuja liittymiä, joiden kohdalla Saukonojan nykyinen sijainti aiheuttaa vaikeuksia kadun alittavien rumpujen sijoittamiseen.

 

Saukonojan siirtämisen perusteluita ja syntynyttä tilannetta on käsitelty yhdessä kaupungin kaavoittajan ja ympäristönsuojelun kanssa käydyissä keskusteluissa. Varsinais-Suomen ELY-keskus katsoo asista pyynnöstä antamassan lausunnossa, että ojan siirtoon tulee saada Etelä-Suomen aluehallintoviraston lupa. Klinkkerinkatua ei ole mahdollista toteuttaa suunnitelman mukaisena ilman Saukonojan siirtämistä. Vesilain mukainen prosessi ja sen edellyttämä poikkeusluvan hakeminen Saukonojan siirtämiseksi on käynnistetty.

 

Klinkkerinkadun ja Saukonojan väliselle alueella on nykyisin luontaisesti muodostunutta kasvillisuutta ja puita. Puusto on sellaista, ettei yksittäisiä puita ole maastotöiden yhteydessä katsottu pienen kokonsa takia tarkoituksenmukaiseksi kartoittaa. Klinkkerinkadun levenemisen yhteydessä Klinkkerinkadun kadun ja Saukonojan välisen alueen nykyinen kasvillisuus joudutaan kokonaan poistamaan.

 

Massatehtaanpuisto ja Inkilänpuisto

 

Massatehtaanpuisto on tarkoitettu oleskeluun, näkymien ihailuun ja yleiseen ulkoiluun. Puistoon on sijoitettu erilaisia oleskelualueita sekä avoimia alueita. Kallion päältä avautuvia näkymiä on myös pyritty hyödyntämään puistosuunnitelmissa. Puiston kalusteisiin kuuluu yksittäisiä penkkejä, keinupenkki sekä betonirakenteiden yhteydessä olevat istuintasot. Roska-astioita on sijoitettu kulkureittien varrelle.

 

Uudet teräsrakenteiset portaat rakennetaan Kaoliinikujan päähän ja niitä pitkin pääsee ylös puistoon. Portaat ja portaiden yläpäästä muodostuva yhteys Kaakelipolun kautta Kaakelikujalle valaistaan.

 

Inkilänpuisto on tarkoitettu lähivirkistysalueeksi, eikä sinne sijoiteta kalusteita eikä toimintoja.

 

Suunnitelmassa on huomioitu Massatehtaanpuiston eteläosassa sijaitseva luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeä ketona säilytettävä alueen osa (luo-1) ja alueen läpi kulkeva Tuomiokirkkonäkymä (mai) sekä Inkilänpuistossa sijaitseva luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä lehtomainen metsikkö sekä ketona säilytettävä alueen osa.

 

Molemmat puistot ovat olleet ilman hoitotoimenpiteitä varsin kauan, joten niiden olemus on päässyt muuttumaan huonosti jäsentyneeksi ja melko siivottomaksi. Puistosuunnitelmien myötä alueesta on pyritty tekemään viihtyisämpi, turvallisempi ja toiminnallisempi.

 

Nähtävilläolo

 

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.9. – 11.10.2021 ja 18.10. – 1.11. 2021 sekä 29.11. – 13.12.2021 välisenä aikana. Muistutuksia on saapunut yhteensä neljä kappaletta (oheismateriaalit 1-4). Tiivistetysti muistutusten sisältö on seuraava:

 

Alueen asukkaat ovat huolissaan lisääntyvästä liikenteestä alueen muilla risteävillä kaduilla. Lisääntynyt liikenne aiheuttaa painumariskiä lähialueen vanhoille rintamiestaloille. Muistuttajat toivovat Kähärin Puistotien toteuttamista tämän kaavan kanssa saman aikaisesti.

 

Inkilänkadun pl 260 kohdalle esitetään liittymää kortteliin 89 johtavalle kevyen liikenteen väylälle, jota voi tarvittaessa käyttää myös pelastusviranomainen. Kortteliin 91 ei ole esitetty yhtään tonttiliittymää.

 

Vakka-Suomentien 27 kohdalle on merkitty tarpeettomia heräteraitoja jalankulun ja pyöräilyn väylälle. Inkilänkadun kaksisuuntainen pyörätie jaa melko kapeaksi ja päättyy pohjoislaidalla kesken. Keramiikkakujan risteyksessä Inkilänkadun pyörätie tekee jyrkän ja tarpeettoman mutkan.

 

Vastaukset muistutuksiin:

 

Kähärin puistotien rakentaminen ei liity tämän kaava-alueen rakentamiseen.

Asemakaavallinen varautuminen Kähärin puistotien toteuttamiseen tullaan ratkaisemaan erillisessä asemakaavassa. Mikäli Kähärin puistotiehen varaudutaan tulevassa kaavoituksessa ja katu rakennetaan, liikenneselvityksen mukaan Pitkämäenkadun ja Satakunnantien välisten asuntokatujen liikennemäärät alenevat pysyvästi nykytasoa pienemmiksi.

 

Mikäli Kähärin puistotietä ei rakenneta, kasvaa Itäpellontien liikennemäärä liikenneselvityksen mukaan lähes kaksinkertaiseksi Pukkilan alueen rakentuessa asemakaavan mukaisesti.

 

Ilman Kähärin puistotien rakentamista keinoksi Itäpellontien ja muiden Pitkämäenkadun ja Satakunnantien välisten asuntokatujen liikennemäärien kasvun estämiselle jää asuntokatujen järjestelmällinen katkaisu. Ensisijaisesti tällöin tulee kysymykseen Vakka-Suomentien ja Satakunnantien välisten katujen katkaisu.

Suunnitelmissa on otettu huomioon Kähärin puistotien mahdollinen myöhempi toteutuminen ja yhteyden mahdollistaminen Keramiikkakujan kautta. Pukkilan alueen houkuttavuutta läpiajoyhteytenä pyritään hillitsemään Pitkämäenkadun ja Vakka-Suomentien välillä korotetuilla risteyksillä ja matalilla ajonopeuksilla Klinkkerinkadulla ja Inkilänkadulla.

 

Päivitettyyn Inkilänkadun suunnitelmaan on kortteliin 89 lisätty muistutuksessa mainittu pelastustieyhteyden mahdollistava liittymä tontin itäpäähän. Korttelin 91 osalta tonttiliittymän sijainnit on osoitettu päivitetyssä Inkilänkadun suunnitelmassa.

 

Vakka-Suomentien liikennejärjestelyt eivät sisälly tässä yhteydessä hyväksyttävänä olevaan Pukkilan alueeseen. Pukkilan liikennesuunnitelmassa on kuitenkin selvitetty myös kevyen liikenteen yhteyksien jatkumista ja liittymistä nykyiseen katuverkostoon. Siinä yhteydessä on tarkasteltu myös mahdollisia kehittämistarpeita Vakka-Suomentien osalta. Vakka-Suomentien mahdollisesti tehtävät muutokset käsitellään tarvittaessa erillisenä ja laajempana koko Vakka-Suomentietä käsittävänä kokonaisuutena.

 

Inkilänkadun pyörätie on suunniteltu niin leveäksi kuin se on mahdollista toteuttaa kaavanmukaisella katualueella. Inkilänkadun pohjoispuolen kevyen liikenteen väylän päättyminen ja Inkiläntien ylittävän suojatien paikka on valittu ylityskohtaan vaadittavien riittävien näkemien varmistamiseksi sekä tonttiliittymien sijaintien perusteella. Pyöräilijöiden liittyminen Inkilänkadulta Vakka-Suomenteille on tässä suunnitelmassa esitetty Pukkilan asemakaavan mahdollistamissa rajoissa. Vakka-Suomentien osalta mahdollisesti tehtävät muutokset liittymässä esitetään tarvittaessa erillisenä ja laajempana koko Vakka-Suomentietä käsittävänä kokonaisuutena.

 

Keramiikkakujan liittymässä oli tavoitteena mahdollisen jouhevasti toteutettava suojatieyhteys sekä samalla tukea korkealaatuista ja yhtenäisillä säännöillä toimivaa Klinkkerinkadun suuntaista pyöräilyväylää. Tällä perusteella Keramiikkakujan liittymään päätettiin suunnitella pyöräsuojatie, jossa ajoneuvolla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Pyörätien jatke on aina rakenteellisesti korotettu ja reunoiltaan luiskattu. Luiskien sijoittelun takia suojatie on jouduttu sijoittamaan hieman kauemmaksi Klinkkerinkadusta ja tästä johtuen liittymään muodostuu valitettava mutka.

 

Kustannusarvio

 

Kaupunginvaltuusto on asemakaavan hyväksymisen yhteydessä 24.8.2020 § 125 hyväksynyt Pukkilan asemakaava-alueen infran toteuttamisen kustannusarvioksi 10 milj. euroa. Katusuunnitelmatasoisten suunnitelmaluonnosten perusteella hankkeen kustannukset eivät tule ylittämään asemakaavavaiheessa arvioituja kustannuksia.

 

Rakennussuunnittelun yhteydessä tehdään tarkempi kustannusarvio. Infran toteuttamiskustannusarviota ei ole tarkoituksenmukaisuussyistä järkevää muuttaa suunnittelun tässä vaiheessa.

 

Seuraavat vaiheet

 

Katujen ja puistojen rakennussuunnitelmat valmistuvat 11.3.2022, jonka jälkeen kaupunki kilpailuttaa infran toteuttamisesta vastaavan urakoitsijan.

 

Pukkilan asemakaava-alueen maankäyttösopimuksen mukaan alueen katujen ja puistojen sekä muun kunnallistekniikan rakentaminen aloitetaan viimeistään vuoden kuluttua katu- ja puistosuunnitelmien lainvoimaiseksi tulemisesta. Kadut ja puistoalueet sekä muut kunnallistekniikka viimeistellään lopulliseen kuntoonsa rakentamisen sallimassa aikataulussa ja viimeistään neljän vuoden kuluessa katurakennustöiden käynnistymisestä. Toteutukselle on määrärahat infrainvestointiohjelmassa vuosille 2022-2025.

 

Liite 1                                  Inkilänkatu K 6174 007 13.12.2021

Liite 2                                  Klinkkerinkatu, Kaakelitehtaanpolku, Kaakelitehtaanpuisto KW 2419 005 13.12.2021

Liite 3                                  Samottikuja K 2417 007 13.12.2021

Liite 4                                  Kalsiittikuja K 2418 001 13.12.2021

Liite 5                                  Pukkilanpolku K 2420 001 13.12.2021

Liite 6                                  Keramiikkakuja K 2425 001 13.12.2021

Liite 7                                  Kaoliinikuja K 6178 001 13.12.2021

Liite 8                                   Liikenteenohjaussuunnitelma L 2419 004, 18.10.2021, muutos 17.2.2022

Liite 9                                   Inkilänpuisto W 2421 001 18.11.2021

Liite 10                                   Massatehtaanpuisto W 2422 001, 18.11.2021

Liite 11                                   Klinkkeripuisto W 2416 001, 15.10.2021

Oheismateriaali 1               Muistutus 1

Oheismateriaali 2               Muistutus 2

Oheismateriaali 3               Muistutus 3

Oheismateriaali 4               Muistutus 4

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Pukkilan kaava-alueen katu-, puisto- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1-11 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää.

Jakelu

tiedKähärlän Omakotiyhdistys ry
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 109
Liite 1:Inkilänkatu K 6174 007 13.12.2021
Liite 2:Klinkkerinkatu, Kaakelitehtaanpolku, Kaakelitehtaanpuisto KW 2419 005 13.12.2021
Liite 3:Samottikuja K 2417 001 13.12.2021
Liite 4:Kalsiittikuja K 2418 001 13.12.2021
Liite 5:Pukkilanpolku K 2420 001 13.12.2021
Liite 6:Keramiikkakuja K 2425 001 13.12.2021
Liite 7:Kaoliinikuja K 6178 001 13.12.2021
Liite 8:Liikenteenohjaussuunnitelma L 2419 004, 18.10.2021, muutos 17.2.2022
Liite 9:Inkilänpuisto W 2421 001 18.11.2021
Liite 10:Massatehtaanpuisto W 2422 001, 18.11.2021
Liite 11:Klinkkeripuisto W 2416 001, 15.10.2021