Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta8401.03.202212

2178-2022 (10 03 01)

Kaupunkipyöräjärjestelmän pyörätelineelliset asemapaikat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi tuodaan uuden kaupunkipyöräjärjestelmän telineelliset asemapaikat.

Kylk § 84

Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, Liikkumispalvelut, projektikoordinaattori Jere Sipponen sekä Liikkumispalvelut, kehittämispäällikkö Topias Pihlava 23.2.2022:

Sisältö ja perustelut

Kaupunkiympäristölautakunnan 6.11.2021 435 § tekemän päätöksen mukaisesti Turussa aloittaa kaupunkipyörät viimeistään 31.5.2022. Aloituspäivä tarkentuu pyörien valmistumisajankohdan myötä. Donkey Republicin tuottama kaupunkipyöräjärjestelmään kuuluu vähintään 700 pyörää ja 70 asemaa. Sopimus järjestelmästä allekirjoitettiin järjestelmän toimittaja Donkey Republicin kanssa 22.2.2022.

Kaupunginhallitus päätti 10.5.2021 § 222, että uuden kaupunkipyöräjärjestelmän asemat varustetaan telineillä ainakin keskustassa.

Uudet kaupunkipyöräasemat voidaan toteuttaa joko virtuaalisina, jolloin pyörätelineitä ei ole, tai pyörätelineiden kanssa. Virtuaaliset kaupunkipyöräasemat näkyvät mobiilisovelluksessa, jolla kaupunkipyöriä käytetään, eikä pyörää voi pysäköidä sovellukseen tehdyn karttarajauksen ulkopuolelle. Kaupunkipyörää ei myöskään ole pakko lukita pyörätelineeseen.

Uusia pyörätelineitä on kaupunkipyöräjärjestelmää varten suunniteltu lähinnä Turun keskustan alueelle, koska alueella on telineellisille asemille suurin kysyntä ja siten parhaimmat perustelut. Keskusta-alueelle sijoitetaan 26 telineellistä asemaa, joihin hankitaan pyörätelineet. Lisäksi 8 asemaa sijoitetaan jo olemassa oleviin pyörätelineisiin. Telineelliset asemat sijoitetaan pääasiassa vanhoille kaupunkipyörien asemapaikoille keskusta-alueella ja keskustan välittömässä läheisyydessä. Muutama uusi asemasijainti on valittu mukaan aiemman kaupunkipyöräjärjestelmän laajennussuunnitelmista tai perustuen kohteen potentiaaliin osana kaupunkipyöräjärjestelmää.

Etäämmällä keskustasta pyörätelineiden tarve ei ole yhtä suuri ja virtuaaliset asemat toimivat esikaupunkimaisessa ympäristössä paremmin. Virtuaaliset asemat myös mahdollistavat aiempaa nopeammin järjestelmän muuttamisen esimerkiksi muuttuneiden ympäristön olosuhteiden tai liikennejärjestelyiden takia. Keskustassa asemaverkoston muokkaaminen ei ole yhtä tarpeellista, sillä sopivia tiloja on rajallisesti ja kaupunkipyörien käytön kannalta on tärkeää, että asemat pysyvät keskustassa tutuissa sijainneissa. Virtuaalisten asemien paikoista ei ole tarkoituksenmukaista päättää lautakunnassa, sillä asemia voidaan muuttaa käyttäjämäärien ja palautteiden mukaan normaalin kaupunkipyöräjärjestelmän operoinnin ja kehittämisen yhteydessä.

Seuraavat vaiheet

Pyörätelineiden asentaminen ei vaadi katusuunnitelmia. Rakennussuunnitelmat laaditaan liikenteenohjaussuunnitelmien pohjalta, kuten muidenkin kaupungin pyörätelineiden rakentamisen osalta.

Pyörätelineiden kustannusarvio hankevarauksineen on 130 000 €. Hankinta toteutetaan suorahankintana pienet infrahankkeet puitesopimustoimittajalta. Lopullinen kustannus tarkentuu, kun sopimustoimittajalta on saatu lopulliset tarjoukset telinemalleista. Kaupunkirakentamisen palvelualue rakennuttaa rakennusurakan. Telineiden asennus on tarkoitus toteuttaa 27.5.2022 mennessä. Pyörätelineet ovat kaupungin omaisuutta ja jäävät kaupungin omistukseen.

Kaupunkipyöräasemien kustannukset on tarkoitus kohdistaa infrainvestointiohjelman Joukkoliikenteen järjestelyt -solmuun, jossa on vuodelta 2021 siirtyvien määrärahojen päätöksenteon jälkeen käytettävissä 154.000 euroa kaupunkipyöräasemiin.

Toimivalta

Kaupunginhallitus on 10.5.2021 § 222 päättänyt valtuuttaa kaupunkiympäristölautakunnan päättämään kaupunkipyöräjärjestelmän tarkemmista periaatteista. Kh:ssa oli oheismateriaalina pyöräasemien alustava sijoittelu.

Liite 1Kaupunkipyöräjärjestelmän telineelliset asemapaikat

Liite 2Liikenteenohjaussuunnitelmat

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkipyörien telineelliset asemapaikat liitteen 1 mukaisina ja hyväksyä liikenteenohjaussuunnitelmat liitteen 2 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kokouksessa asiaa oli selvittämässä kehittämispäällikkö Topias Pihlava.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 84
Liite 1:Kaupunkipyöräjärjestelmän telineelliset asemapaikat
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelmat