Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta6415.02.20228
Kaupunkiympäristölautakunta8701.03.20225

12126-2021 (10 03 00)

Suunnittelutarveratkaisu; Omakotitalon ja talousrakennuksen rakentaminen rakentamattomalle rakennuspaikalle (os. Naulalahdentie 51) Naulan kylä / Kakskerta (S 2021-364)

Tiivistelmä:

Hakija on hakenut uutta rakennuspaikkaa määräalalle. Rakennuspaikka sijoittuu luo-alueelle ja M-1 kaavamerkinnän alueelle. Tilalla on myös AT-1 merkinnällä oleva rakennuspaikka, jolle rakentaminen pitäisi ensisijaisesti ohjata. Suunnittelutarveratkaisua koskevaa hakemusta ei ehdoteta myönnettäväksi.

Kylk § 64

Ympäristölakimies Ville Erkkola 1.2.2022: 

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Naulan kylän (478), Pakanamaa-niminen tila, rek.nro. 6:2, pinta-ala 56340 m2 määräala n. 3500 m².

Osoite: Naulalahdentie 51

Hakijat

XXXXX

Rakennushanke

- Yksikerroksinen, yksiasuntoinen asuinrakennus, 180 k-m2 ja talousrakennus 50 k-m2.

Kaavoitustilanne

YLEISKAAVA/OSAYLEISKAAVA

Satava-Kakskerran osayleiskaavassa (Kv 14.12.2020 § 217, ei lainvoimainen) tilaa, jolla rakennuspaikka sijaitsee, koskee merkinnät:

M-1: Maa- ja metsätalousvaltainen alue.

Alueella on sallittu ainoastaan haja-asutusluonteinen sekä maa- ja metsätaloutta palveleva rakentaminen. Rakentaminen alueelle edellyttää suunnittelutarveratkaisua tai poikkeamispäätöstä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi tulee esittää lähiympäristön alueellinen suunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa vesihuolto, ajotiet, pyöräily- ja ulkoilureitit, virkistystarpeet, luonnon monimuotoisuusarvot ja ekologiset käytävät, kuten hirvieläinten kulkureitit, sekä maiseman ja rakennetun ympäristön arvot.

Osayleiskaavalla osoitettujen uusien asuinrakentamispaikkojen enimmäismäärä perustuu tilan koko maapinta-alaan. Jos tila ei sisällä AT-1-kyläaluetta, uudet asuinrakennuspaikat tulee sijoittaa M-1-alueelle. Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen.

Rakennuspaikkojen muodostaminen M-1-alueelle voidaan sallia seuraavasti:

- yksi rakennuspaikka vähintään 2 hehtaarin - alle 6 hehtaarin suuruisille tiloille

- kaksi rakennuspaikkaa vähintään 6 hehtaarin - alle 10 hehtaarin suuruisille tiloille

- 10 hehtaarin ja sitä suuremmille tiloille lisäksi yksi rakennuspaikka jokaista täyttä kymmentä hehtaaria kohden.

Rakennuspaikkojen määrään sisältyvät tilan alueen AT-1-, AT-1/s-, AM-1- ja RA-1-rakennuspaikat. Rakennuspaikat on sijoitettava mahdollisuuksien mukaan olevien rakennuspaikkojen sekä rakennettujen teiden läheisyyteen. Pääsaarten ulkopuolisille saarille ja ranta-alueelle ei saa sijoittaa rakennuspaikkaa. Rakennetun rakennuspaikan pinta-alaksi tulee jäädä vähintään 1500 m². Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².

Rakennuspaikalle saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 400 k-m², sekä lisäksi talousrakennuksia enintään 150 k-m².

MA-1 Maisemallisesti arvokas peltoalue.

Maisemallisesti arvokas maatalouden muovaama alue, jonka säilyminen avoimena on maisemakuvan kannalta tärkeää. Alue on valtaosin peltoa, niittyä tai laidunta, mutta se voi sisältää myös metsäsaarekkeita, kalliokumpareita, ruovikkoa ja muuta kasvillisuutta. Alueen säilyminen viljely- tai laidunnuskäytössä on toivottavaa. Alueella sallitaan vain maa- ja metsätalouteen liittyvä rakentaminen vähintään 150 metrin etäisyydellä rannasta.

AT-1

Olemassa oleva asutuskeskittymä tai sellaiseksi soveltuva alue. Alue on tarkoitettu maaseutumaiseen ja kylämäiseen asumiseen sekä sen tarvitsemille palvelu- ja työtiloille. Rakentaminen alueelle edellyttää suunnittelutarveratkaisua tai poikkeamispäätöstä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi tulee esittää lähiympäristön alueellinen suunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa vesihuolto, ajotiet, pyöräily- ja ulkoilureitit, virkistystarpeet, luonnon monimuotoisuusarvot ja ekologiset käytävät, kuten hirvieläinten kulkureitit, sekä maiseman ja rakennetun ympäristön arvot. Hakemus voi koskea useampaa kuin yhtä rakennuspaikkaa muualla kuin rantavyöhykkeellä.

Osayleiskaavalla osoitettujen uusien asuinrakentamispaikkojen enimmäismäärä perustuu tilan koko maapinta-alaan. Jos tilaan kuuluu AT-1-kyläaluetta, rakennuspaikat tulee sijoittaa ensisijaisesti sille.

Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen. Rakennuspaikkojen muodostaminen kyläalueelle voidaan sallia seuraavasti:

- yksi rakennuspaikka vähintään 0,2 hehtaarin - alle 1 hehtaarin suuruisille tiloille

- kaksi rakennuspaikkaa vähintään 1 hehtaarin - alle 5 hehtaarin suuruisille tiloille

- kolme rakennuspaikkaa vähintään 5 hehtaarin - alle 10 hehtaarin suuruisille tiloille

- neljä rakennuspaikkaa vähintään 10 hehtaarin - alle 15 hehtaarin suuruisille tiloille

- viisi rakennuspaikkaa vähintään 15 hehtaarin - alle 20 hehtaarin suuruisille tiloille

- kuusi rakennuspaikkaa vähintään 20 hehtaarin suuruisille tiloille.

Rakennetun rakennuspaikan pinta-alaksi tulee jäädä vähintään 1500 m². Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².

Rakennuspaikalle, joka ei sijaitse rantavyöhykkeellä, saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 400 k-m², sekä lisäksi talousrakennuksia enintään 150 k-m².

Rantavyöhykkeellä sijaitsevalle rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala määräytyy seuraavasti:

- alle 2000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 100 k-m²

- vähintään 2000 m²:n - alle 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 150 k-m²

- vähintään 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 250 k-m².

Rantavyöhykkeellä sijaitsevalle rakennuspaikalle saa rakentaa asuinrakennuksen lisäksi saunarakennuksen enintään 25 k-m², vierasmajan enintään 20 k-m² ja muita talousrakennuksia enintään 50 k-m².

Rantavyöhykkeestä määrätään yleismääräyksissä. Rantavyöhykkeellä uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta.

luo Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue

Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen, kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttötyöt tai niihin verrattavat toimenpiteet ovat alueella luvanvaraisia, kuten MRL:n 128 §:ssä on säädetty, lukuun ottamatta puiden kaatamista osayleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaisiksi alueiksi osoitetuilla alueilla. Alueella ei saa suorittaa sen luontoarvoja heikentäviä toimenpiteitä. Alueella saa suorittaa toimenpiteitä, jotka ovat tarpeen sen luonnonarvojen säilyttämiseksi tai palauttamiseksi. Aluetta koskevista hankkeista tulee pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto. Luontodirektiivin liitteen IVa lajien esiintymisalueiksi luokiteltuja luo-alueita koskevista hankkeista tulee pyytää lausunto elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta. Kohteista on erillinen teemakartta ja luettelo osayleiskaavan liitteenä (luo-alueet).

YLEISMÄÄRÄYKSET:

Rakentamisen tulee ottaa huomioon mm. saarten maiseman pienipiirteisyys, maastonmuodot, luontoarvot, lähiympäristön rakennettujen ympäristöjen mittakaava ja kulttuuriarvot, rakennusten näkyminen merelle, avoimen tilan rajautuminen ja muut saarten maiseman sopusointuisuuden kannalta merkittävät asiat. Rakentaminen tulee sijoittaa ensisijaisesti metsänreunaan tai metsäselänteiden alarinteisiin. Rakentamista kallioiden lakialueille tulee välttää. Rakennukset ja kulkuväylät tulee sijoittaa siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä. Rannan ja rakennuspaikan välillä on säilytettävä puustoa.

Rantasäädöksiä sovelletaan ranta-alueella, joka ulottuu vähintään 200 metrin päähän vesistöstä. Ranta-alueeseen kuuluvaksi rantavyöhykkeeksi katsotaan sellainen rannan osa, joka ulottuu pääsääntöisesti vähintään 100 metrin etäisyydelle vesistöstä ja joka maisemallisesti mielletään rantaan kuuluvaksi. Rantavyöhykkeen leveyteen vaikuttavat rannan kasvillisuus, maisematekijät ja maastonmuodot. Ranta-alueella ei saa suorittaa maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ilman maisematyölupaa. Maisematyölupaa ei kuitenkaan tarvita puiden kaatamiseen M-1-, MA-1-, MU-1- eikä MY-1-alueilla.

MAAKUNTAKAAVA

Turun kaupunkiseudun maakuntakaava (YM 23.8.2004), jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys M: maa- ja metsätalousvaltainen alue. Maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet, joita voidaan käyttää myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen sekä jokamiehen oikeuden mukaiseen ulkoiluun ja retkeilyyn.

Suunnittelumääräys: Suunniteltaessa loma-asutusta meren tai vesistön MRL 72 §:n mukaiselle ranta-alueelle tulee rakentamatonta varata mahdollisimman yhtenäisinä kokonaisuuksina vähintään 40 % suunniteltavan alueen kokonaisrantaviivasta. Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan kuntakaavoituksella vähäisessä määrin osoittaa myös uutta pysyvää asumista ja muita toimintoja, jotka eivät aiheuta ympäristöhaittoja.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakija on kuullut naapurit itse. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisluvat ja lausunnot

Ympäristönsuojelu on antanut asiassa lausunnon. Rakentaminen luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeälle alueelle ei ole perusteltua. Ympäristönsuojeluviranomainen ei puolla poikkeamishakemusta.

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Naulan kylässä, Kakskerrassa. Kyseessä on 180 k-m²:n asuinrakennuksen ja 50 k-m²:n talousrakennuksen rakentaminen n. 3500 m²:n määräalalle. Kiinteistö liitetään kaupungin vesijohtoverkkoon ja jätevedet puhdistetaan pienpuhdistamossa. Tilalla, jolla määräala sijaitsee, on eri kaavamerkinnällä olevia alueita, AT-1, MA-1, M-1 ja luo-merkittyjä alueita. Kyseessä on rakennettu tila, jolla on omaa rantaa. Rakennuspaikkana on määräala, joka ei rajoitu rantaan. Rakennuspaikka sijaitsee jyrkän rinteen laella yli sadan metrin (n. 120 m) etäisyydellä rantaviivasta. Rantavyöhykkeen on katsottu lain perusteluissa ulottuvan noin 100 metrin etäisyydelle keskivedenkorkeuden mukaisesta rantaviivasta. Ranta-alue ulottuu rantaviivasta sisämaahan päin niin pitkälle kuin rakentaminen tukeutuu vesistön käyttöön. Jyrkän rinteen vuoksi (rakennuspaikan ja rannan välinen korkeusero on noin 20 m) rakentaminen ei tukeudu rantaan, eikä aiheuta vaikutuksia rantaluonnolle, voidaan asiassa soveltaa poikkeamispäätöksen sijaan suunnittelutarveratkaisua koskevia säännöksiä. Määräala ja rakennuspaikka sijoittuu pääosin (osayleiskaavan aluerajaukset ovat ohjeellisia, eivät sijaintitarkkoja) osayleiskaavan M-1 alueelle ja luo-alueelle. Asuinrakennuksesta osa ja talousrakennus sijaitsevat luo-alueella. Luo-alue on luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue. Hakijat ovat esittäneet, että luo-alueeksi merkitty katajaketo on hävinnyt ja näin ollen ei estä rakentamista. Ympäristönsuojelu on antanut asiassa lausunnon ja toteaa, että rakentaminen luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeälle alueelle ei ole perusteltua. Lausunto on annettu aiemmin tehtyihin selvityksiin perustuen. Ympäristönsuojeluviranomainen ei puolla suunnittelutarvehakemusta. Osayleiskaavalla osoitettujen uusien asuinrakentamispaikkojen enimmäismäärä perustuu tilan koko maa-pinta-alaan. Jos tila ei sisällä AT-1-kyläaluetta, uudet asuinrakennuspaikat tulee sijoittaa M-1-alueelle. Tilalla, jolla rakennuspaikan määräala sijaitsee, on myös AT-1 kyläaluetta. Alue on tarkoitettu maaseutumaiseen ja kylämäiseen asumiseen. Jos tilaan kuuluu AT-1-kyläaluetta, rakennuspaikat tulee sijoittaa ensisijaisesti sille. Osayleiskaavan yleismääräyksen mukaan rakentaminen tulee sijoittaa ensisijaisesti metsänreunaan tai metsäselänteiden alarinteisiin. Rakentamista kallioiden lakialueille tulee välttää. Rakennukset ja kulkuväylät tulee sijoittaa siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä. Rannan ja rakennuspaikan välillä on säilytettävä puustoa. Rakentaminen Luo-alueelle, kallion lakialueelle ja M-1 alueelle AT-1 alueen sijaan aiheuttaa haittaa yleiskaavoitukselle.

Rakentamisella aiheutetaan haittaa yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä se näin ollen ole puollettavissa (MRL 137 §).

Liite 1Asemapiirros 18.3.2021

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Lausunto, ympäristönsuojelu 30.11.2021

Oheismateriaali 3Lausunto, dipl.ins Olavi Ahola 15.12.2021

Oheismateriaali 4Hakijoiden perustelut

Oheismateriaali 5Kuvia rakennuspaikalta

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakemuksen ja asemapiirroksen mukainen rakentaminen ei täytä suunnittelutarvealueen erityisiä rakennusluvan myöntämisedellytyksiä. Koska tilaan kuuluu AT-1-kyläaluetta, rakennuspaikat tulee sijoittaa ensisijaisesti sille. 

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään kielteisen päätösehdotuksen laatimisen rakennusvalvontataksan mukaisesti 475 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Muurisen Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 87

Pöydältä 15.2.2022 § 64

PäätösKaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää suunnittelutarveratkaisun omakotitalon ja talousrakennuksen rakentamiseksi rakentamattomalle rakennuspaikalle Naulan kylä/Kakskerta (S 2021-364).

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisun johdosta rakennusvalvontataksan mukaisesti 950 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

Päätös asiassa syntyi kahden äänestyksen jälkeen äänin 8-5.

1. äänestys

Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sundqvistin Lindbergin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:

"Kaupunkiympäristölautakunta päättää palauttaa asian uuteen valmisteluun ajantasaisen luontoselvityksen saamiseksi."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Åland, Muurinen, Perho, Vierimaa, Manni ja Valkonen.

Sundqvistin Lindbergin kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Kallio, Kaunislahti ja el-Khatib.

Asian käsittely jatkui äänin 8-5.

2. äänestys

Toisessa äänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Muurisen Ålandin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:

"Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää suunnittelutarveratkaisun omakotitalon ja talousrakennuksen rakentamiseksi rakentamattomalle rakennuspaikalle Naulan kylä/Kakskerta (S 2021-364).

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisun johdosta rakennusvalvontataksan mukaisesti 950 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Kallio, Kaunislahti, el-Khatib, Lindberg ja Sundqvist.

Muurisen Ålandin kannattamana tekemän päätökseksi tulleen muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Hellsten, Toivari, Perho, Vierimaa, Manni ja Valkonen.

Muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.

Muurisen päätökseksi tulleen muutosehdotuksen perustelut:

"Hakemus täyttää kylämäisen asutuskeskittymän (AT-1 -alue) vaatimukset ja toteuttaa Naulan kantatilan ympäristöön osoitettua kyläkuntaa. Osayleiskaavan aluerajaukset eivät ole sijaintitarkkoja. AT-1 -aluerajauksen piirtämiseen on vaikuttanut todennäköisesti luo-aluerajaus. Luo-alue on rajattu n. 25 vuotta sitten tehdyn inventoinnin perusteella eikä perustu tosiasialliseen tilanteeseen. Ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntokin perustuu esittelytekstin mukaan aiemmin tehtyihin selvityksiin. Hakijoiden mukaan rakennuspaikka ja ympäristö pyritään säilyttämään mahdollisimman luonnontilaisina.

Hakemus sijoittuu yleismääräyksiä toteuttaen metsänreunaan tasaiselle alueelle, täten rakennukset ja kulkuväylät sijoittuvat siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä."

Sundqvistin palautusehdotuksen perustelut:

"Hakemuksen perusteella osa asuinrakennuksesta ja talousrakennus sijaitsevat luo-alueella. Luo-alue on luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue. Hakijat ovat esittäneet, että luo-alueeksi merkitty katajaketo on hävinnyt, eikä näin ollen estä rakentamista. Hakijoiden näkemyksen ja eräiden lautakunnan jäsenten omakohtaisesti tekemän visuaalisen arvioinnin perusteella muutosehdotuksen tekijä esittää hakemuksen hyväksymistä. Viranhaltijoiden kielteisen esityksen vastaista ehdotusta perustellaan sillä, että luontoinventointi on vanhentunut eikä perustu tosiasialliseen tilanteeseen.

Mikäli alueen luontoinventointi nähdään vanhentuneeksi ja luontoarvojen koetaan kadonneen alueelta, tulee asia todeta asiantuntijan toimesta teettämällä alueella uusi luontoselvitys ennen asian jatkokäsittelyä. Lautakunta päättää tästä syystä palauttaa asian uuteen valmisteluun ajantasaisen luontoselvityksen saamiseksi."

Hovi, Sundqvist, el-Khatib ja Lindberg jättivät asiassa eriävän mielipiteen perustellen sitä seuraavasti:

"Hakemuksessa esitetyllä uudella rakennuspaikalla sijaitsee luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue, Naula-ahteen katajaketo. 

Satava-Kakskerran osayleiskaavassa (Kv 14.12.2020 § 217, ei lainvoimainen) kohde on rajattu kartalle ja aluetta koskevan luo-1-kaavamääräyksen mukaan alueella ei saa suorittaa sen luontoarvoja heikentäviä toimenpiteitä. Katajakedon ominaispiirteisiin kuuluu myös ketolajisto. Hakemuksen perusteella ei ole todennettavissa, että alueen luontoarvot olisivat muuttuneet alueella tehdyn luontoselvityksen jälkeen. Satava-Kakskerran osayleiskaavan aluerajaukset ovat perusteltuja. Hakijan omistamaan tilaan kuuluu AT-1-kyläaluetta ja osayleiskaavamääräyksen mukaan rakennuspaikat tulee sijoittaa ensisijaisesti sille. Rakentaminen luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeälle alueelle ei ole perusteltua. Tilalla on AT-1-aluetta, jonne rakentaminen on mahdollista sijoittaa. Näin ollen hakemuksen hyväksyminen aiheuttaa haittaa yleiskaavoitukselle ja vaikeuttaa luonnonarvojen säilyttämistä."

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoXXXXX
aoXXXXX
tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedKaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kylk § 64
Liite 1:Asemapiirros 18.3.2021