Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 85 | 01.03.2022 | 13 |
6688-2020 (08 00 00)
Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat (I) ja kustannusarvion hyväksyminen
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun muuttamisesta pyöräkaduksi. Kaupunginhallitukselle esitetään kustannusarvion hyväksymistä.
Kylk § 85
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, suunnitteluinsinööri Vesa Varjonen ja miljöösuunnittelija Tomi Hangisto 17.2.2022:
Tausta ja kehittämistarpeet
Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun pyöräliikenteen olosuhteiden parantaminen on yksi kohde Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa. Kaupunginhallitus on hyväksynyt kehittämisohjelman ohjeellisena noudatettavaksi 26.11.2018 § 463. Kyseinen yhteysväli on kehittämisohjelmassa määritelty toimenpiteiden kiireellisimpään luokkaan. Kehittämisohjelmassa ei määritelty Rehtorinpellonkadun-Vatselankadun pyöräily-yhteyden kehittämisratkaisua. Myöhemmässä vaiheessa hankkeesta laaditussa hankekortissa kehittämisratkaisuksi valittiin katujen muuttaminen pyöräkaduiksi. Toimialajohtaja hyväksyi 10.6.2020 § 80 hankekortin, jossa hankeen kustannusarvio oli 883.000 euroa.
Katusuunnitelman kustannusarvio ylittää hankekortin kustannusarvion n. 200.000 eurolla. Katusuunnitteluvaiheessa hankkeessa on lisätty puuistutusten määrää (n. 40.000 euroa), sisällytetty siihen kunnossapitoa helpottavan, uuden liikennevalojen ohjauskojeen hankinta (n. 20.000 euroa). Hankekorttivaiheessa oli lisäksi puutteita katuvalaistuksen uusimisen kustannusten arvioinnissa (n. 30.000 euroa) sekä maaleikkausten ja rakennekerrosten kustannusten arvioinnissa (n. 110.000 euroa).
Hanke tukee osaltaan Turun ilmastosuunnitelmassa ja pormestariohjelmassa asetettua tavoitetta kestävän liikkumisen osuuden kasvattamisessa, hyvinvoinnin edistämisessä ja aktiivisen elämäntavan mahdollistamisessa.
Nykytilanne ja tavoite
Rehtorinpellonkatu on luonteeltaan paikallinen kokoojakatu, joka syöttää autoliikennettä Hämeentieltä yliopistojen kampusalueelle. Vatselankadun merkitys on vähäisempi ja on luonteeltaan enemmän paikalliskatu, joka välittää autoliikennettä yliopiston pysäköintialueelle ja pienelle pientaloalueelle. Jalankululle ja pyöräilylle katujen merkitys on huomattavasti suurempi, koska niiden osalta kadut välittävät liikennettä Hämeenkadun ja Lemminkäisenkadun suunnilta yliopistojen kampusalueen lisäksi myös ylioppilaskylän alueelle. Kaduilla onkin poikkeuksellisen paljon jalankulkua ja pyöräilyä. Jalankulkijoita on keskimäärin noin 10 500 vuorokaudessa ja pyöräilijöitä on keskimäärin noin 6 500 vuorokaudessa. Autoilijoita on Rehtorinpellonkadulla keskimäärin noin 3 300 vuorokaudessa ja Vatselankadulla noin 1 200 vuorokaudessa. Liikennemäärät on laskettu ennen koronapandemiaa. Kadut ovat osa pyöräliikenteen pääverkkoa.
Hankkeen ensisijainen tavoite on parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita ja sitä kautta myös näiden kulkumuotojen houkuttelevuutta. Olemassa oleva alimittainen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie eivät täytä nykyisten liikennemäärien vaatimaa tilaa. Tavoitteena on rauhoittaa jalkakäytävä yksinomaan jalankulkijoille ja siirtää pyöräliikenne ajoradalle, jolla on suhteellisen vähän autoliikennettä.
Suunnitelma
Katusuunnitelma käsittää Rehtorinpellonkadun, Vatselankadun ja Hämeentullin sekä osan Hämeentiestä. Katusuunnitelma edellyttää lisäksi muutoksia Vesilinnantien, Patriankadun ja Parkinkadun liikenteenohjaussuunnitelmiin.
Rehtorinpellonkatu ja Vatselankatu muutetaan pyöräkaduksi, jossa nykyiselle ajoradalle on suunniteltu kaksi noin 2 metriä leveää punertavalla asfaltilla päällystettyä ajokaistaa. Punertavien ajokaistojen reunalle ja väliin on suunniteltu kivetyt yliajettavat kaistat. Kivetysten tarkoituksena on pitää autoliikenteen nopeudet alhaisina. Punertavan värin tarkoituksena on tehdä kadusta poikkeuksellisen näköinen, sillä pyöräkadun liikennesäännöt poikkeavat tavallisesta kadusta. Ajorataa kavennetaan niin, että sen leveys tulee olemaan jatkossa 5,8–6,5 metriä.
Hämeentien ja Rehtorinpellonkadun risteyksessä kaistajärjestelyt säilyvät ennallaan, mutta Hämeentien yli on suunniteltu uusi suojatie risteyksen itäpuolelle ja pyöräliikenteelle uudet yksisuuntaiset ylityspaikat risteyksen molemmin puolin. Risteys säilyy edelleen liikennevaloin ohjattuna. Lisäksi Hämeentien suuntaisia pyöräteitä suoristetaan ja levennetään hieman.
Autopysäköinti poistuu Rehtorinpellonkadun itäpuolelta eli Kauppakorkeakoulun edustalta kokonaan. Kadun länsipuolelle eli uimahallin puolelle on suunniteltu yhteensä 11 autopaikkaa, jotka ovat ajoradasta reunakivellä korotetulla hyllyllä. Hämeentullin järjestelyt muuttuvat suunnitelmassa kokonaan ja tulevaisuudessa 11 autopaikkaa on yhdessä suorassa rivissä. Uutta pyöräpysäköintiä on suunniteltu Kauppakorkeakoulun eteen yhteensä noin 100 paikkaa ja Hämeentullin entisen pysäköintialueen paikalle tulee yhteensä noin 110 paikkaa. Kaikissa pyöräpaikoissa tulee olemaan runkolukittavat pyörätelineet. Osa tulevista paikoista sijaitsee katoksessa. Hämeentullin alueelle on suunniteltu myös polkupyörien huolto- ja pesupiste. Osa Hämeentullin katualueesta on osoitettu istutettavaksi ja sille alueelle varataan paikat myös kaupunkiopasteille sekä pyöräilyn infolaitteelle.
Vesilinnantie asetetaan väistämisvelvolliseksi ja Rehtorinpellonkatu etuajo-oikeutetuksi. Rehtorinpellonkadun rinnakkainen jalkakäytävä rakennetaan ylijatkettuna Vesilinnantien yli siten, että jalankulkijoille ei tule taso- eikä materiaalieroja Vesilinnantien risteyksen kohdalla. Tällöin Vesilinnantieltä/-tielle tulevien autojen ja pyörien on ylitettävä reunakivillä korotettu jalkakäytävä ja väistettävä sitä pitkin kulkevaa jalankulkuliikennettä. Myös ylioppilastalon tonttiliittymät ja Arcanuminkujan risteys on suunniteltu vastaavasti ylijatkettuna ilman suojatietä. Vatselankadun itäpuolen jalkakäytävä on esitetty poistettavaksi vähäisen käytön ja kustannusten säästämisen vuoksi. Jalkakäytävän paikalle on suunniteltu nurmea ja uudet valaisinpylväät.
Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun valaistus on tarpeen uusia urakan yhteydessä.
Rehtorinpellonkadun huonokuntoiset puut on suunnitelmassa esitetty korvattaviksi uusilla puuriveillä molemmin puolin katua. Hämeentullin kolme huonokuntoista kartiopoppelia esitetään korvattaviksi vastaavalla määrällä uusia puita. Rehtorinpolun ja Vatselankadun risteyksessä sijaitseva kohtalaisessa kunnossa oleva vanha vaahtera on esitetty kaadettavaksi jalkakäytävän leventämisen vuoksi.
Toteutus ja kustannusarvio
Suunnitelma-alueeseen on sisällytetty myös Hämeentullin alue, joka ei sisälly hankekorttivaiheen suunnitelmaan. Samoin suunnitelma sisältää Rehtorinpellonkadulla pyörätelineitä, joita hankekortin suunnitelmassa ei ollut. Näitä hankkeen laajennuksia ei sisällytetä tässä vaiheessa hankkeen toteutukseen. Tällöin hankkeen kustannusarvioksi tulee 10 %:n hankevarauksella 1.080.000 euroa, joka ylittää noin 20 %:lla hankekorttivaiheen kustannusarvion. Koska uusi kustannusarvio ylittää 1 milj. euroa, edellyttää se kaupunginhallituksen hyväksyntää. Syyt hankekorttivaiheen kustannusylitykseen on kuvattu edellä.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmastaan hankkeelle valtionavustusta, jonka enimmäismäärä sisältäen arvonlisäveron on 547.450 euroa (441.500 euroa + alv). Jos hanke saadaan toteutettua valtionavustuksen ehtojen mukaisesti, jää kaupungin taloudessa hankkeesta aiheutuvaksi nettokustannukseksi 638.500 euroa. Hanke on mahdollista toteuttaa investointiohjelmaan vuodelle 2022 sisältyvillä määrärahoilla.
Muistutukset
Liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 29.11.–13.12.2021 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset.
Suunnitelmista on jätetty kolme muistutusta.
Ensimmäisessä muistutuksessa todetaan ensin, että Vatselankadun varteen on suunniteltu uudisrakentamista ja mm. parkkitaloa vanhan kaupungin kehittämisen yhteydessä. Toiseksi todetaan, että Rehtorinpellonkadulla ei pitäisi sallia kadunvarsipysäköintiä. Kolmanneksi todetaan, että Parkinkadulla on pysäköintiongelma, joka pitäisi ratkaista kieltämällä pysäköinti asemakaavan mukaisella puistoalueella ja osoittaa kaikki kadunvarren pysäköintipaikat asukaspysäköintiin C-tunnuksen avulla.
Muistutuksessa viitataan ilmeisesti maaliskuussa 2021 valmistuneeseen Turun historiallisen keskustan ja yliopistojen alueen kehittämissuunnitelmaan (kaupunginhallitus 22.11.2021, §519), jossa on visioitu uudisrakentamista muun muassa Vatselankadun varteen. Suunnitelma on hyvin visionäärinen ja mahdolliset uudisrakennukset edellyttävät muun muassa asemakaavan muutosta. Mahdollisten uudisrakennusten toteutuminen on vuosien päässä eikä Vatselankadun ja Rehtorinpellonkadun katusuunnitelmissa ole erikseen varauduttu mahdolliseen lisärakentamiseen Vatselankadun varrella.
Liikennesuunnittelun näkemyksen ja saapuneen asiakaspalautteen perusteella on päätelty, että Rehtorinpellonkadulla on edelleen tarve muutamalle autopysäköintipaikalle. Paikat tullaan kuitenkin muuttamaan maksullisiksi, jotta ne säilyvät asiointipysäköintitarkoituksessa eikä paikoilla säilytettäisi autoja ympärivuorokautisesti ilman korvausta. Rehtorinpellonkadun päiväkotia varten on osoitettu Vesilinnantieltä pari 15 min pysäköintiin varattua paikkaa.
Parkinkadun pysäköintipaikoista noin puolet on osoitettu asukaspysäköintipaikoiksi liikennesuunnittelupäällikön päätöksellä 22.11.2021 § 78. Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun katusuunnitelmassa ja liikenteenohjaussuunnitelmassa ei siis esitetä uusia muutoksia Parkinkadulle.
Toisessa muistutuksessa pyydetään muokkaamaan Hämeentullin pysäköintialuetta niin, että pysäköintiruuduista peruuttavat autot eivät tule liian lähelle kiinteistön nykyisiä auto- ja pyöräpysäköintipaikkoja.
Suunnitelmaa on muokattu siten, että Hämeentullin pysäköintipaikkoja on siirretty noin 2 metriä lähemmäs Hämeentietä, jolloin on saatu enemmän peruutustilaa kiinteistön rajan eri puolilla sijaitsevien pysäköintipaikkojen väliin. Hämeentullin alueelle suunnitellut muutokset eivät sisälly hankkeen kustannusarvioon, eikä niitä toteuteta toistaiseksi.
Kolmannessa muistutuksessa todetaan ensin, että alueella pitäisi varmistaa turvallinen ja joustava liikkuminen autolla. Toiseksi todetaan, että jalankulkijoiden turvallisuudesta pitää huolehtia erityisesti Vatselankadulla sekä Arcanuminkujan ja Rehtorinpolun päissä, joissa on paljon jalkakäytävän ylittävää pyöräliikennettä. Kolmanneksi todetaan, että suunnitelmiin pitäisi lisätä roskiksia suuren jalankulkijoiden määrän vuoksi.
Pyöräkadulla pyöräliikenne kulkee kadun keskellä molempiin suuntiin, jolloin pyöräilijöiden näkyvyys sivukaduille on parhaimmillaan. Lisäksi kadun valaistus uusitaan, mikä parantaa näkyvyyttä myös pimeinä vuodenaikoina.
Hämeentien ja Rehtorinpellonkadun risteyksen liikennevalot ohjelmoidaan katusaneerauksen yhteydessä uudelleen.
Vatselankadun ylittäminen ilman suojateitä on turvallista alhaisten nopeuksien ja vähäisen autoliikenteen vuoksi. Rehtorinpolku ja Arcanuminkuja ovat yksityisellä maalla ja niiden turvallisuuden kehittäminen on maanomistajan vastuulla. Kyseisten kulkuväylien risteykset Vatselankadulla on pyritty saamaan turvallisiksi materiaalien ja korkeuserojen avulla. Jalkakäytävät ovat hieman korkeammalla kuin ajorata, joten jalkakäytävää ylitettäessä myös pyöräilijät hidastavat luonnostaan. Jalkakäytävät laatoitetaan ja pyörätiet asfaltoidaan, jotta kulkijat hahmottaisivat oikean paikkansa kadulla paremmin.
Suunnitelmaan on lisätty seitsemän uutta roskista. Niistä kaksi kauppakorkeakoulun etuoven läheisyyteen, yksi Hämeentien ja Rehtorinpellonkadun risteykseen ja neljä Hämeentullin laidoille.
Toimivalta
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmien hyväksyminen kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan toimivaltaan (hallintosääntö 48§) ja 1-3 miljoonan euron infrahankkeiden kustannusarvioiden hyväksyminen kuuluu kaupunginhallituksen toimivaltaan (hallintosääntö, 34§). Laaditut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat hankesuunnitelmatasoa tasoa yksityiskohtaisemmat, joten erillistä hankesuunnitelmaa ei ole tarkoituksenmukaista laatia mutta hankkeen kustannusarvion hyväksyminen saatetaan kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Seuraavat vaiheet
Hankkeen rakennussuunnitelmat valmistuvat 31.3.2022 mennessä ja rakentamisen kilpailutus käynnistetään kevään 2022 aikana. Hanke toteutetaan kesän 2022 aikana, tavoitteena, että se on valmiina 31.10.2022 mennessä.
Liite 1Rehtorinpellonkadun, Vatselankadun, Hämeentullin ja Hämeentien katusuunnitelma, K 6317 017, 24.1.2022
Liite 2Rehtorinpellonkadun, Vatselankadun ja Patriankadun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6317 016, 1.3.2022
Liite 3Hämeentien liikenteenohjaussuunnitelma, L 5793 123, 4.10.2021
Liite 4Vesilinnantien liikenteenohjaussuunnitelma, L 6721 005 ote, 4.10.2021
Oheismateriaali 1Muistutus 1, pvm. 30.11.2021
Oheismateriaali 2Muistutus 2, pvm. 13.12.2021
Oheismateriaali 3Muistutus 3, pvm. 14.12.2021
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:
- hyväksyä liitteiden 1–4 mukaiset liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat ehdolla, että kaupunginhallitus hyväksyy hankkeen kustannusarvion ja
- esittää kaupunginhallitukselle Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun pyöräkatuhankkeen 1,08 miljoonan euron kustannusarvion (alv 0 %) hyväksymistä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen.
Jakelu
tiedTurun Ylioppilaskyläsäätiö - Studentbystiftelsen i Åbo
tiedXXXXX
tiedXXXXX
esiKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 85
Liite 1:Rehtorinpellonkadun, Vatselankadun, Hämeentullin ja Hämeentien katusuunnitelma, K 6317 017, 24.1.2022
Liite 2:Rehtorinpellonkadun, Vatselankadun ja Patriankadun liikenteenohjaussuunnitelma, L 6317 016, 1.3.2022
Liite 3:Hämeentien liikenteenohjaussuunnitelma, L 5793 123, 4.10.2021
Liite 4:Vesilinnantien liikenteenohjaussuunnitelma, L 6721 005 ote, 4.10.2021