Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 72 | 15.02.2022 | 16 |
13949-2021 (10 03 01)
Sorakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Skanssi)
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Sorakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.
Kylk § 72
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola, kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Aatto Kaskinen 4.2.2022:
Nykytilanne ja suunnittelun tavoitteet
Sorakatu sijaitsee Skanssissa Skarppakullantien ja Skanssinkadun välissä. Sorakatu on 400 metrin pituinen ja sen pohjoispuolella on yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä. Ajoradan leveys on 7-7,5 metriä ja pohjoispuolisen kevyen liikenteen väylän leveys on 3 metriä. Kadun keskiosassa sijaitsee molemmin puolin katua linja-autopysäkki sekä suojatie. Sorakadulla on käytöstä poistettu pysäkkilevennys Skarppakullantien läheisyydessä. Sorakatu sijaitsee Kaarningon pohjavesialueella. Sorakadun, Skarppakullantien ja Uudenmaantien välisen katualueen niitty on osoitettu valmisteilla olevassa Skanssin biodiversiteettipuiston hoito- ja käyttösuunnitelmassa paikallisien kasvilajien kerryttämisalueeksi. Sorakadulla ei ole hyväksyttyä katusuunnitelmaa paitsi Skarppakullantien ja Skanssinkadun liittymäalueilla.
Sorakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat on laadittu 20.3.2021 voimaan tullen Skanssinmäen asemakaavan toteuttamiseksi. Sorakadun eteläpuolelle asemakaavassa on osoitettu neljä kerrostalon rakennuspaikkaa. Skanssinmäen asemakaavan mukaisen asuntorakentamisen johdosta jalankulun ja pyöräilyn sujuvan ja turvallisen liikkumisen turvaamiseksi myös Sorakadun ajoradan eteläpuolelle tarvitaan jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Suunnitelma
Sorakadun ajorata ja pohjoinen jalankulku- ja pyöräilyväylä ovat rakennettuja eikä rakennettuihin väyliin tule katusuunnitelman myötä muutoksia. Ajoradan etelän puoleiset jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat uusia rakennettavia väyliä. Suunniteltujen uusien väylien korkeusasema on sovitettu nykyisten väylien mukaisesti.
Sorakadun ajoradan ja pohjoisen jalankulku- ja pyöräilyväylän poikkileikkaus, tasaus tai geometria eivät muutu nykyisestä. Sorakadulta puretaan käyttämätön pysäkki Skarppakullantien liittymän läheisyydestä. Uusien kerrostalojen tonttiliittymästä johtuen kadun keskiosassa oleva pysäkki siirretään länteen päin sekä suojatietä itään päin.
Siirretty pysäkkilevennys on 3,5 metriä leveä ja bussin seisontatilan pituus 23 metriä. Odotustila on korotettu 12 cm korkuisella reunatuella. Odotustilan leveys on 3 metriä ja pituus 23 metriä. Pohjoispuolen pysäkille ei tule muutoksia.
Sorakadun eteläpuolelle tehdään uudet jalankulku- ja pyöräilyväylät, joiden leveydet ovat 4,5 metriä. Väylät yhdistävät Skarppakullantien, Uudenmaantien ja Skanssinkadun jalankulku- ja pyöräilyväylät. Sorakadun suuntainen jalankulku- ja pyöräilyväylä on sovitettu Sorakadun ajoradan tasauksen mukaisesti. Uusien väylien takia Sorakadun ja Skanssinkadun kiertoliittymään lisätään suojatiet.
Kadun kuivatuksen pintavedet ohjataan painanteiden kautta kaupungin hulevesiverkostoon. Sorakadun ja jalankulku- ja pyöräilyväylän väliin tehdään viherkaista painanteella, jonka leveys alkuosassa on 5 metriä ja loppu osassa 9,5-11 metriä. Sorakadun alkuosassa ajoradan reunaa, pysäkkejä ja painannetta muokataan siinä määrin, että on tarkoituksenmukaista toteuttaa samalla painanteeseen pohjavedensuojaus.
Katusuunnitelman uudet väylät valaistaan vähintään samalla tasolla kuin nykyinen Sorakatu ja sen jalankulku- ja pyöräilyväylä.
Uusien väylien ja muokattavien luiskien tekemisessä otetaan huomioon väylien rakenteellisten vaatimusten lisäksi Skanssin biodiversiteettipuiston hoito- ja käyttösuunnitelma. Luiskat rakennetaan kivituhkapintaisiksi. Luiskat maisemoidaan tarvittavilta osin Biodiversiteettipuiston rakentamisen yhteydessä.
Kustannukset
Sorakadun kevyen liikenteen väylän, pysäkin ja pohjaveden suojauksen rakentamiskustannukset ovat 360.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %. Kustannusarviot perustuvat hyväksyttäväksi esitettyjen suunnitelmien laatimisen yhteydessä tehtyyn rakennusosatasoiseen kustannuslaskentaan.
Skanssinmäen asemakaavan hyväksymisen yhteydessä (kv 25.1.2021 § 8) on hyväksytty kaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 0,43 miljoonaa euroa (alv 0 %). Yleisten alueiden kustannukset ovat hankeosalaskennan perusteella saatuja asemakaavoituksen yhteydessä. Sorakadun jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat osa Skanssinmäen asemakaavan toteuttamista. Asemakaavan yhteydessä hyväksytyssä kustannusarviossa on mukana myös asemakaava-alueen ohjeellisia ulkoilureittejä. Ulkoilureittejä ei ole tässä vaiheessa tarkoitus rakentaa ja niiden tarpeellisuus ja sijainnit arvioidaan erikseen Skanssin biodiversiteettipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman mukaisesti.
Nähtävilläolo
Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 29.11. - 13.12.2021. Nähtävänä olon aikana katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmista ei jätetty yhtään muistutusta.
Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelma L 4952 020 pvm. 19.11.2021
Liite 2Sorakadun katusuunnitelma K 4952 021 pvm. 24.11.2021
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Sorakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 72
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma L 4952 020 pvm. 19.11.2021
Liite 2:Sorakadun katusuunnitelma K 4952 021 pvm. 24.11.2021