Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 49 | 01.02.2022 | 1 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 62 | 15.02.2022 | 6 |
3490-2021 (02 08 00)
Kuuvuorenkadun, Takalankadun ja Peltokadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Nummi)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi katusuunnitelmat Kuuvuorenkadun, Takalankadun ja Peltokadun saneerauksesta. Suunnittelu on käynnistetty katujen ylläpitotarpeista. Katujen hulevedet kootaan hallitusti hulevesikaivojen ja reunakivien avulla hulevesiverkostoon ja nykyiset sorapintaisten katujen ajoradat asfaltoidaan.
Kylk § 49
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 27.1.2022:
Kuuvuorenkatu on nykyisellään asfaltoitu katu Vuokramiehenkadun liittymään saakka. Takalankatu ja Peltokatu ovat nykyisellään sorapintaisia, katualueet paikoitellen ahtaita ja alueella on suuret korkeuserot. Ongelmia aiheuttaa katujen urautuminen ja puutteet hulevesien hallinnassa. Rankkasateilla huleveden johtuminen kadulta tonteille on mahdollista. Alueella on myös runsaasti ulkopuolista kadunvarsipysäköintiä, josta on haittaa asukkaille ja katujen kunnossapidolle.
Vuonna 2014 Uudistamisohjelma 2:ssa asetettiin infrapalveluille tehtäväksi tarkastaa infran mitoitus. Uudistamisohjelman tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa infrarakenteita edullisemmin toiminnallisuudesta, turvallisuudesta tai laadusta tinkimättä. Mitoitustarkastelu on tehty infrapalveluissa loppuvuoden 2014 aikana. Tarkastelu suoritettiin asiantuntijaryhmätöinä, joissa osallisina oli infrapalvelujen lisäksi asiantuntijoita kiinteistöliikelaitoksen ja ympäristötoimialan eri tulosalueilta ja yksiköistä. Infran mitoituksen tarkastelu on hyväksytty kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459.
Mitoitustarkastelun mukaan suurin osa vanhoista sorakaduista tarvitsee vain asianmukaista ylläpitoa, höyläystä ja pölynsidontaa. Ongelmia kuitenkin esiintyy mäkisillä sorakaduilla rankkasateiden johdosta. Joka sankkasateen jälkeen vesi vie pintakerroksia alas mäkeä mennessään. Kadut urautuvat, sora tukkii pintavesikaivoja ja sivuojia. Vesi voi myös tulvia kadulta tonteille ja aiheuttaa vesivahinkoja. Lähes jokaisen rankkasateen jälkeen näille kaduille joudutaan lisäämään pintamursketta, höyläämään pinta uudestaan ja imemään hiekka pois pintavesikaivoista. Niiden ylläpito tulee kalliimmaksi kuin kadun päällystäminen asfaltilla. Mitoitustarkastelun mukaan ongelmallisen sorakadun ylläpidon vuosikustannus on luokkaa 7.500 euroa/v/100 m ja vastaavasti asfaltoidun kadun hoidon kustannukset vastaavalle kadulla ovat n. 200 €/v/100 m. Kyseinen laskelma on tehty kohteessa, joka on tyypillinen, ongelmallinen sorapintainen katu. Suurimmat kustannukset aiheutuvat näissä kohteissa sateiden aiheuttamien vaurioiden korjaamisesta höyläämällä, hulevesikaivojen sakkapesien tyhjentämisestä sorasta sekä kulutuskerroksen materiaalin lisäämisestä. Kadulle joudutaan ajamaan ylläpitotöihin käytännössä jokaisen rankkasateen jälkeen.
Mitoitustarkastelun mukaan edellistä vastaavan sorapintaisen kadun päällystäminen maksaa n. 12.000 euroa/100 m, mikäli kadun rakennekerroksia ei tarvitse uusia. Tällöin päällystäminen maksaa itsensä takaisin n. 2 vuodessa. Jos rakennekerrokset uusitaan, kadun peruskorjaus maksaa n. 32.000 euroa/100 m. Tällöin päällystäminen maksaa itsensä takaisin n. 5 vuodessa.
Kunnossapidon ongelmallisiksi määrittämiä sorakatuja on alettu asfaltoimaan mitoitustarkastelun hyväksymisen jälkeen suunnitelmallisesti.
Kuuvuoren kaduilla kaikki kulkumuodot käyttävät samaa tilaa. Katuja on jo pitkään kuormittanut työmatkapysäköinti. Pysäköintiä on rajoitettu vuonna 2017 kieltämällä pysäköinti katujen jommallakummalla puolella. Esteetön kulku tonteille on palautteiden perusteella ajoittain vaikeutunut.
Suunnitelma
Kunnossapidon mielipiteen mukaan Kuuvuoren sorakadut ovat kunnossapidon kannalta nimenomaan infran mitoitustarkastelun mukaisia ongelmallisia sorakatuja. Katujen asfaltoinnin suunnittelu on käynnistynyt ylläpitotarpeista, koska asfaltointi vähentäisi katujen kunnossapitotarvetta ja hulevedet saataisiin hyvin ohjattua kovan pinnan ja reunakivien avulla hulevesikaivoihin.
Katujen ajoradat on suunniteltu asfaltoitavaksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi että kunnossapitokustannusten pienentämiseksi. Lisäksi katujen molempiin reunoihin on suunniteltu reunakivet, reunakiven korkeus 8 cm. Reunakivien avulla pystytään huolehtimaan kaduilla muodostuvien hulevesien hallinnasta.
Katujen päällysteenä käytettäväksi asfaltiksi esitetään sorapintaisen kadun väristä asfalttia, jonka kiviaineskoko on hieman normaalia isompaa, jotta lopullinen pinta saadaan näyttämään vanhalta. Seassa voidaan käyttää myös punaista hiekkaa punaisen värin saamiseksi joukkoon. Monissa yleisöpalautteissa esitettiin toiveita vanhojen sorakatujen luoman hengen säilyttämistä edes jollakin tavalla. Tämä on huomioitu suunnitelmassa sorapintaisen kadun värisen asfaltin valinnassa sekä suunnittelemalla reunakivien ja tontin välinen alue sorapintaisena.
Kuuvuoren katujärjestelyihin ei ole suunnitelmissa esitetty muutoksia eli kaikki kulkumuodot jakavat yhteisen tilan kadusta. Tilaa pysäköinnille on ollut mahdollista osoittaa kaduilta vain hyvin vähäisessä määrin. Toteutuessaan suunnitelman mukaiset pysäköintipaikat saatetaan lupapysäköinnin piiriin. Tällöin asukaspysäköintilupaan oikeutetulla on luvan turvin mahdollista pysäköidä merkityillä pysäköintipaikoilla rajoituksetta liikennemerkin aikarajoituksista huolimatta. Asukaspysäköintiluvan hinta alueella M, nk. Kuuvuori ja sen ympäristö, on kaupunkiympäristölautakunnan 8.6.2021 § 209 tekemän päätöksen nojalla vuonna 2022 12,90 euroa kuukaudessa, vuonna 2023 13,14 euroa kuukaudessa ja vuonna 2024 13,40 euroa kuukaudessa.
Kuuvuorenkadun rakentamisen katusuunnitelmatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 106.000 euroa, Takalankadun vastaava kustannusarvio on 45.000 euroa ja Peltokadun vastaava kustannusarvio on 110.000 euroa. Kustannusarvioihin sisältyy 15 % suuruinen hankevaraus. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen katujen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Vuorovaikutus
Kaupunkiympäristöntoimiala järjesti 25.3.2021 virtuaalisen yleisötilaisuuden, jossa kaupungin ja konsultin asiantuntijat esittelivät Kuuvuoren katujen Santakuopankatu väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu, Vuokramiehenkatu, Kuuvuorenkatu, Takalankatu ja Peltokatu saneeraussuunnittelun kehittämistarpeita ja tavoitteita. Yleisöllä oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja esittää näkemyksiään tavoitteista. Yleisön kannanotoissa keskiöön nousivat näkemykset asfaltoinnin tarpeellisuudesta sekä katumiljööstä. Työmatkapysäköinti kaduilla koettiin katuja kohtuuttomasti kuormittavana. Palautteista tehdyssä kokonaisarviossa on huomioitu ratkaisut, joilla parannetaan nykyistä tilannetta.
Kuuvuorenkadun, Takalankadun ja Peltokadun katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 31.5. - 14.6.2021 välisenä aikana. Samaan aikaan nähtävillä oli myös kaksi muuta Kuuvuoren nykyistä sorakatua, jotka ovat Santakuopankatu väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu ja Vuokramiehenkatu. Saapuneita muistutuksia Kuuvuoren sorakatuihin tuli kaikkiaan 12 kappaletta, joista 3 on Kuuvuorenkadun asukkailta, 1 Takalankadun asukkaalta ja 4 Peltokadun asukkaalta. Kokonaisuudessaan kaikki muistutukset koskivat alueellisesti kaikkia nähtävillä olleita edellä mainittuja Kuuvuoren sorakatuja. Muistutukset ja asukaskysely ovat oheismateriaaleina 1-12.
Kuuvuoren yhdistys ry:n puheenjohtaja järjesti kyselyn Kuuvuoren alueen asukkaille katujen asfaltoinnista, joiden perusteella asfaltointia vastusti Takalankadulla 3 ja Peltokadulla 9 asukasta. Kuuvuorenkadulla 5 vastaajaa 14:sta kannatti asfaltointia.
Kuuvuoren yhdistyksen puheenjohtaja järjesti kyselyn Kuuvuoren alueen asukkaille myös pysäköinnistä. Vastausten perusteella kaikkiaan 80 % kiinteistön omistajista haluaa rajoituksia pysäköintiin.
Tiivistetysti muistutusten sisältö on seuraava
Muistutuksissa vastustettiin asfaltointia, sitä ei koeta välttämättä oikeaksi ratkaisuksi. Asfaltoinnista oltiin huolissaan, koska pelätään sadevesien kulkeutumista kovien pintojen ja maan muotojen myötä tonteille ja rakennusten rakenteisiin. Asfalttipinnan liukkaus talvella arveluttaa, koska sorapintakin on nykyisellään liukas talvella. Asfaltoinnista oltiin myös huolissaan sen mahdollisesti muuttaessa alueen ulkonäköä ja vaikuttaisi olennaisesti miljööltään arvokkaan alueen kokonaisilmeeseen ja arvoon.
Muistutuksissa otettiin kantaa myös alueen pysäköintiin, josta oltiin huolissaan. Alueelle pitäisi jatkossakin turvata asukaspysäköinti ja ulkopuolisten pysäköinti kieltää kokonaan sen haitatessa merkittävästi nykyisellään asukkaiden kulkua kiinteistöille. Asukkaat ovat huolissaan myös kadun turvallisuudesta nykyisellään villin pysäköinnin vuoksi.
Vastine muistutuksiin
Asfaltoinnin ja kovan pinnan etu on, että kadut pysyvät hyväkuntoisina ja kunnossapitotarve on asfaltoidulla kadulla sorakatua vähäisempi. Asfaltoitu pinta ei ole altis hulevesien ja niiden virtauksen aiheuttamalle eroosiolle. Hulevedet saadaan ohjattua hallitusti hulevesikaivojen avulla hulevesiverkostoon. Hulevesien kulkua ohjataan ajoradan sivukaltevuuksilla ja reunakivillä hulevesikaivoihin, joten hulevedet eivät pääse valumaan tonteille.
Asfaltoinnin johdosta katujen kunnossapitokustannukset alenevat huomattavasti.
Asfalttipinnalla saadaan etu myös alueen rakennuksille, jotka sijoittuvat paikon ajoradan tuntumaan kiinni. Nykyisellään sadekeleillä kuravesi on roiskunut rakennusten kivijalkoihin ja seiniin, asfaltoinnin myötä tämä rasitus rakennuksille poistuu. Sama koskee myös kuivan kelin aikaa, jolloin herkästi sorapintainen katu pölyää ja pöly kiinnittyy rakennusten pintaan ja kulkeutuu pahimmassa tapauksessa myös sisäilmaan. Katupölyä muodostuu huomattavasti vähemmän suunnitellussa ratkaisussa.
Alueelle on tyypillistä kapeat katualueet, joita pensasaidat rajaavat. Asfaltoinnin ja reunakivien johdosta ajoradan leveys kuitenkin selkeytyy muuttuen nykyisestä vaihtelevan levyisestä ajoradasta vakiolevyiseksi ajoradaksi. Nykyisellään sorapintaisilla osuuksilla kapea katutila on vaihettunut vapaamuotoisesti kapeaksi nurmipientareeksi, jota pensasaidat rajaavat. Reunakiven asentaminen korostaa eri pintamateriaalien rajaa ja muuttaa sen suoraviivaiseksi. Sorapintaisen ajoradan ulkopuolella ollut pensasaitojen rajaama kapeahko nurmikaistale suurelta osin muuttuu laajalti kapeaksi, sorapintaiseksi alueeksi. Reunakiven taakse suunniteltu sorapiennaralue koskee kuitenkin vain sitä aluetta, johon joudutaan rakentamisen aikana koskemaan. Alueen pensasaidat muodostavat edelleen suoraviivaisen, katkaisevan elementin katualueen ja tontin väliin. Toimenpide on kunnossapidollisista ja taloudellisista syistä tarpeen. Alueen maisemakuvaa muuttava toimenpide on myös tuleva ilmakaapeleihin liittyvä saneeraus, jossa nykyiset ilmakaapelit muutetaan maakaapeleiksi.
Ulkopuolinen ilmainen pysäköinti mahdollisuus poistuu, sillä toteutuessaan suunnitelman mukaiset pysäköintipaikat saatetaan lupapysäköinnin piiriin. Tällöin asukaspysäköintilupaan oikeutetulla on luvan turvin mahdollista pysäköidä merkityillä pysäköintipaikoilla rajoituksetta liikennemerkin aikarajoituksista huolimatta.
Rakentamisen aikataulu on sovittu sovitettavan Kuuvuoren sorakatujen alueella eri toimijoiden kanssa. Vanhat ilmajohdot (Turku Energia) puretaan ja uudet kaivetaan maahan, samoin katuvalaistus uusitaan samassa yhteydessä ennen asfaltointia katukohtaisesti.
Liite 1Katusuunnitelma Kuuvuorenkatu K 4573 008 pvm. 20.5.2021
Liite 2Katusuunnitelma Takalankatu K4829 003 pvm. 20.5.2021
Liite 3Katusuunnitelma Peltokatu K5829 015 pvm. 20.5.2021
Liite 4Liikenteenohjaussuunnitelma L4573 009 pvm. 21.1.2022
Oheismateriaali 1Muistutus 1 Museopalvelut
Oheismateriaali 2Muistutus 2
Oheismateriaali 3Muistutus 3
Oheismateriaali 4Muistutus 4
Oheismateriaali 5Muistutus 5
Oheismateriaali 6Muistutus 6
Oheismateriaali 7Muistutus 7
Oheismateriaali 8Muistutus 8
Oheismateriaali 9Muistutus 9
Oheismateriaali 10Muistutus 10
Oheismateriaali 11Muistutus 11
Oheismateriaali 12Muistutus 12
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kuuvuorenkadun, Takalankadun ja Peltokadun katusuunnitelmat liitteiden 1-4 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 62
Pöydältä 1.2.2022 § 49
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi 15.2.2022:
Pöytäyksen aikana on koottu liite 5, josta käy ilmi kaikki muistutukset ja niihin annettavat vastineet.
Liite 5Koonti muistutuksista ja vastineista
PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi siten, että muistutuksiin annetut vastaukset liitetään osaksi esittelymateriaalia ja että ne merkittävimpien kysymysten osalta nostetaan myös listan esittelytekstiin.
Sundqvistin Toivarin kannattamana tekemä palautusehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Palautusehdotuksen perustelut:
"Listan mukana ei ole toimitettu muistutuksiin annettuja vastauksia. Näiden osalta on lautakunnan tietoon tuotu ainoastaan esitystekstissä oleva vastauskooste, jossa ei oteta kantaa kaikkiin muistutuksissa nostettuihin, päätöksenteon kannalta relevantteihin asioihin, kuten museopalveluiden esiin nostamaan yleiskaavan ja maankäyttö- ja rakennuslain vastaisuuteen sekä huomioon siitä, etteivät betoniset reunakivet sovellu alueen ympäristöön."
Kokouksessa asiaa oli etäyhteydellä esittelemässä suunnitteluinsinööri Anu Kinnari.
Jakelu
palKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 49
Liite 1:Katusuunnitelma Kuuvuorenkatu K 4573 008 pvm. 20.5.2021
Liite 2:Katusuunnitelma Takalankatu K4829 003 pvm. 20.5.2021
Liite 3:Katusuunnitelma Peltokatu K5829 015 pvm. 20.5.2021
Liite 4:Liikenteenohjaussuunnitelma L4573 009 pvm. 21.1.2022
Kylk § 62
Liite 1:Katusuunnitelma Kuuvuorenkatu K 4573 008 pvm. 20.5.2021
Liite 2:Katusuunnitelma Takalankatu K4829 003 pvm. 20.5.2021
Liite 3:Katusuunnitelma Peltokatu K5829 015 pvm. 20.5.2021
Liite 4:Liikenteenohjaussuunnitelma L4573 009 pvm. 21.1.2022
Liite 5:Koonti muistutuksista ja vastineista