Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 50 | 01.02.2022 | 2 |
3490-2021 (02 08 00)
Santakuopankadun (väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu) ja Vuokramiehenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Nummi)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi katusuunnitelmat Santakuopankadun ja Vuokramiehenkadun saneerauksesta sekä liikenteenohjaussuunnitelma koskien Kuuvuorenkatuja Santakuopankatu väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu, Vuokramiehenkatu, Kuuvuorenkatu, Takalankatu ja Peltokatu. Suunnittelu on käynnistetty katujen ylläpitotarpeista. Katujen hulevedet kootaan hallitusti hulevesikaivojen ja reunakivien avulla hulevesiverkostoon ja nykyiset sorapintaisten katujen ajoradat asfaltoidaan.
Kylk § 50
Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 27.1.2022:
Santakuopankatu (väli Keskikatu–Vuokramiehenkatu) ja Vuokramiehenkatu ovat nykyisellään sorapintaisia, katualueet paikoitellen ahtaita ja alueella on suuret korkeuserot. Ongelmia aiheuttaa katujen urautuminen ja puutteet hulevesien hallinnassa. Rankkasateilla huleveden johtuminen kadulta tonteille on mahdollista. Alueella on myös runsaasti ulkopuolista kadunvarsipysäköintiä, josta on haittaa asukkaille ja katujen kunnossapidolle.
Vuonna 2014 Uudistamisohjelma 2:ssa asetettiin infrapalveluille tehtäväksi tarkastaa infran mitoitus. Uudistamisohjelman tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa infrarakenteita edullisemmin toiminnallisuudesta, turvallisuudesta tai laadusta tinkimättä. Mitoitustarkastelu on tehty infrapalveluissa loppuvuoden 2014 aikana. Tarkastelu suoritettiin asiantuntijaryhmätöinä, joissa osallisina oli infrapalvelujen lisäksi asiantuntijoita kiinteistöliikelaitoksen ja ympäristötoimialan eri tulosalueilta ja yksiköistä. Infran mitoituksen tarkastelu on hyväksytty kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 16.9.2015 § 459.
Mitoitustarkastelun mukaan suurin osa vanhoista sorakaduista tarvitsee vain asianmukaista ylläpitoa, höyläystä ja pölynsidontaa. Ongelmia kuitenkin esiintyy mäkisillä sorakaduilla rankkasateiden johdosta. Jokaisen sankkasateen jälkeen vesi vie pintakerroksia alas mäkeä mennessään. Kadut urautuvat, sora tukkii pintavesikaivoja ja sivuojia. Vesi voi myös tulvia kadulta tonteille ja aiheuttaa vesivahinkoja. Lähes jokaisen rankkasateen jälkeen näille kaduille joudutaan lisäämään pintamursketta, höyläämään pinta uudestaan ja imemään hiekka pois pintavesikaivoista. Niiden ylläpito tulee kalliimmaksi kuin kadun päällystäminen asfaltilla. Mitoitustarkastelun mukaan ongelmallisen sorakadun ylläpidon vuosikustannus on luokkaa 7.500 euroa/v/100 m ja vastaavasti asfaltoidun kadun hoidon kustannukset vastaavalle kadulla ovat n. 200 €/v/100 m. Kyseinen laskelma on tehty kohteessa, joka on tyypillinen, ongelmallinen sorapintainen katu. Suurimmat kustannukset aiheutuvat näissä kohteissa sateiden aiheuttamien vaurioiden korjaamisesta höyläämällä, hulevesikaivojen sakkapesien tyhjentämisestä sorasta sekä kulutuskerroksen materiaalin lisäämisestä. Kadulle joudutaan ajamaan ylläpitotöihin käytännössä jokaisen rankkasateen jälkeen.
Mitoitustarkastelun mukaan edellistä vastaavan sorapintaisen kadun päällystäminen maksaa n. 12.000 euroa/100 m, mikäli kadun rakennekerroksia ei tarvitse uusia. Tällöin päällystäminen maksaa itsensä takaisin n. 2 vuodessa. Jos rakennekerrokset uusitaan, kadun peruskorjaus maksaa n. 32.000 euroa/100 m. Tällöin päällystäminen maksaa itsensä takaisin n. 5 vuodessa.
Kunnossapidon ongelmallisiksi määrittämiä sorakatuja on alettu asfaltoimaan mitoitustarkastelun hyväksymisen jälkeen suunnitelmallisesti. Santakuopankadun ja Vuokramiehenkadun sorapintaisten katujen suunnittelu on käynnistynyt ylläpitotarpeista.
Kuuvuoren kaduilla kaikki kulkumuodot käyttävät samaa tilaa. Katuja on jo pitkään kuormittanut työmatkapysäköinti. Pysäköintiä on rajoitettu vuonna 2017 kieltämällä pysäköinti katujen toisella puolella. Esteetön kulku tonteille on palautteiden perusteella ajoittain vaikeutunut.
Suunnitelma
Katujen ajoradat on suunniteltu asfaltoitavaksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi että kunnossapitokustannusten pienentämiseksi. Lisäksi katujen molempiin reunoihin on suunniteltu reunakivet, reunakiven korkeus 8 cm. Reunakivien ja tontin välinen alue on esitetty säilytettäväksi sorapintaisena.
Reunakivien avulla pystytään huolehtimaan kadulla muodostuvien hulevesien hallinnasta. Katujen hulevedet kootaan hallitusti hulevesikaivojen ja reunakivien avulla hulevesiverkostoon.
Nykyisten sorapintaisten katujen ajoradat asfaltoidaan. Katujen päällysteenä käytettäväksi asfaltiksi esitetään sorapintaisen kadun väristä asfalttia, jonka kiviaineskoko on hieman normaalia isompaa, jotta pinta saadaan näyttämään vanhalta. Asfalttimassan seassa voidaan käyttää myös punaista hiekkaa punaisen värin saamiseksi joukkoon.
Kuuvuoren katutilajärjestelyihin ei ole suunnitelmissa esitetty muutoksia nykytilanteeseen eli kaikki kulkumuodot jakavat yhteisen tilan kadusta. Tilaa pysäköinnille on ollut mahdollista osoittaa kaduilta vain hyvin vähäisessä määrin. Toteutuessaan suunnitelman mukaiset pysäköintipaikat saatetaan lupapysäköinnin piiriin. Tällöin asukaspysäköintilupaan oikeutetulla on luvan turvin mahdollista pysäköidä merkityillä pysäköintipaikoilla rajoituksetta liikennemerkin aikarajoituksista huolimatta. Asukaspysäköintiluvan hinta alueella M, nk. Kuuvuori ja sen ympäristö, on kaupunkiympäristölautakunnan 8.6.2021 § (etsin tähän pykälän) tekemän päätöksen nojalla vuonna 2022 12,90 euroa kuukaudessa, vuonna 2023 13,14 euroa kuukaudessa ja vuonna 2024 13,40 euroa kuukaudessa.
Santakuopankadun (väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu) rakentamisen katusuunnitelmatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 42.000 euroa ja Vuokramiehenkadun vastaava kustannusarvio on 79.000 euroa. Kustannusarvioihin sisältyy 15 % suuruinen hankevaraus. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Vuorovaikutus
Kaupunkiympäristötoimiala järjesti 25.3.2021 virtuaalisen yleisötilaisuuden, jossa kaupungin ja konsultin asiantuntijat esittelivät Kuuvuoren katujen (Santakuopankatu väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu, Vuokramiehenkatu, Kuuvuorenkatu, Takalankatu ja Peltokatu) saneeraussuunnittelun kehittämistarpeita ja tavoitteita. Yleisöllä oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä ja esittää näkemyksiään tavoitteista. Yleisön kannanotoissa keskiöön nousivat näkemykset asfaltoinnin tarpeellisuudesta sekä katumiljööstä. Työmatkapysäköinti kaduilla koettiin katuja kohtuuttomasti kuormittavana.
Santakuopankadun (väli Keskikatu-Vuokramiehenkatu) ja Vuokramiehenkadun katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 31.5. - 14.6.2021 välisenä aikana. Samaan aikaan nähtävillä oli myös kolme muuta Kuuvuoren nykyistä sorakatua, jotka ovat Kuuvuorenkatu, Takalankatu ja Peltokatu. Saapuneita muistutuksia Kuuvuoren sorakatuihin tuli kaikkiaan 12 kappaletta, joista 1 on Santakuopankadun asukkaalta. Kokonaisuudessaan kaikki muistutukset koskivat alueellisesti kaikkia nähtävillä olleita edellä mainittuja Kuuvuoren sorakatuja. Muistutukset ovat oheismateriaaleina 1-12.
Kuuvuoren yhdistys ry:n puheenjohtaja järjesti kyselyn alueen asukkaille katujen asfaltoinnista, joiden perusteella Santakuopankadulla yksi neljästä vastaajasta kannatti asfaltointia. Vuokramiehenkadulla kaikki kannattivat asfaltointia.
Kuuvuoren yhdistyksen puheenjohtaja järjesti kyselyn Kuuvuoren alueen asukkaille myös pysäköinnistä. Vastausten perusteella kaikkiaan 80 % kiinteistön omistajista haluaa rajoituksia pysäköintiin.
Tiivistetysti muistutusten sisältö on seuraava
Muistutuksissa vastustettiin asfaltointia, sitä ei koeta välttämättä oikeaksi ratkaisuksi. Asfaltoinnista oltiin huolissaan, koska pelätään sadevesien kulkeutumista kovien pintojen ja maan muotojen myötä tonteille ja rakennusten rakenteisiin. Asfalttipinnan liukkaus talvella arveluttaa, koska sorapintakin on nykyisellään liukas talvella. Asfaltoinnista oltiin myös huolissaan sen mahdollisesti muuttaessa alueen ulkonäköä ja vaikuttaisi olennaisesti miljööltään arvokkaan alueen kokonaisilmeeseen ja arvoon.
Muistutuksissa otettiin kantaa myös alueen pysäköintiin, josta oltiin huolissaan. Alueelle pitäisi jatkossakin turvata asukaspysäköinti ja ulkopuolisten pysäköinti kieltää kokonaan sen haitatessa merkittävästi nykyisellään asukkaiden kulkua kiinteistöille. Asukkaat ovat huolissaan myös kadun turvallisuudesta nykyisellään villin pysäköinnin vuoksi.
Vastine muistutuksiin
Asfalttipintaiset kadut pysyvät hyväkuntoisina ja kunnossapitotarve on asfaltoidulla kadulla sorakatua vähäisempi. Asfaltoitu pinta ei ole altis hulevesien ja niiden virtauksen aiheuttamalle eroosiolle. Hulevedet saadaan ohjattua hallitusti reunakivien ja hulevesikaivojen avulla hulevesiverkostoon. Hulevesien kulkua ohjataan ajoradan sivukaltevuuksilla ja reunakivillä hulevesikaivoihin, joten hulevedet eivät pääse valumaan tonteille.
Asfaltoinnin johdosta katujen kunnossapitokustannukset alenevat huomattavasti.
Asfalttipinnalla saadaan etu myös alueen rakennuksille, jotka sijoittuvat paikon ajoradan tuntumaan kiinni. Nykyisellään sadekeleillä kuravesi on roiskunut rakennusten kivijalkoihin ja seiniin, asfaltoinnin myötä tämä rasitus rakennuksille poistuu. Sama koskee myös kuivan kelin aikaa, jolloin herkästi sorapintainen katu pölyää ja pöly kiinnittyy rakennusten pintaan ja kulkeutuu pahimmassa tapauksessa myös sisäilmaan. Katupölyä muodostuu huomattavasti vähemmän suunnitellussa ratkaisussa.
Alueelle on tyypillistä kapeat katualueet, joita pensasaidat rajaavat. Asfaltoinnin ja reunakivien johdosta ajoradan leveys kuitenkin selkeytyy muuttuen nykyisestä vaihtelevan levyisestä ajoradasta vakiolevyiseksi ajoradaksi. Nykyisellään sorapintaisilla osuuksilla kapea katutila on vaihettunut vapaamuotoisesti kapeaksi nurmipientareeksi, jota pensasaidat rajaavat. Reunakiven asentaminen korostaa eri pintamateriaalien rajaa ja muuttaa sen suoraviivaiseksi. Sorapintaisen ajoradan ulkopuolella ollut pensasaitojen rajaama kapeahko nurmikaistale suurelta osin muuttuu laajalti kapeaksi, sorapintaiseksi alueeksi. Reunakiven taakse suunniteltu sorapiennaralue koskee kuitenkin vain sitä aluetta, johon joudutaan rakentamisen aikana koskemaan. Alueen pensasaidat muodostavat edelleen suoraviivaisen, katkaisevan elementin katualueen ja tontin väliin.
Alueen miljööarvot on huomioitu suunnitelmassa käyttämällä vanhannäköistä sorapintaisen kadun väristä asfalttia ja säilyttämällä reunakivien ja tonttien rajan välinen alue sorapintaisena. Toimenpide on kunnossapidollisista ja taloudellisista syistä tarpeen. Alueen maisemakuvaa muuttava toimenpide on myös tuleva ilmakaapeleihin liittyvä saneeraus, jossa nykyiset ilmakaapelit muutetaan maakaapeleiksi.
Ulkopuolinen ilmainen pysäköintimahdollisuus poistuu, sillä toteutuessaan suunnitelman mukaiset pysäköintipaikat saatetaan lupapysäköinnin piiriin. Tällöin asukaspysäköintilupaan oikeutetulla on luvan turvin mahdollista pysäköidä merkityillä pysäköintipaikoilla rajoituksetta liikennemerkin aikarajoituksista huolimatta.
Rakentamisen aikataulu on sovittu sovitettavan Kuuvuoren sorakatujen alueella eri toimijoiden kanssa. Vanhat ilmajohdot (Turku Energia) puretaan ja uudet kaivetaan maahan, samoin katuvalaistus uusitaan samassa yhteydessä ennen asfaltointia katukohtaisesti.
Liite 1Katusuunnitelma Santakuopankatu K 4565 012 pvm. 20.5.2021
Liite 2Katusuunnitelma Vuokramiehenkatu K 5732 007 pvm. 20.5.2021
Liite 3Liikenteenohjaussuunnitelma L 4573 009 pvm. 21.1.2022
Oheismateriaali 1Muistutus 1 Museopalvelut
Oheismateriaali 2Muistutus 2
Oheismateriaali 3Muistutus 3
Oheismateriaali 4Muistutus 4
Oheismateriaali 5Muistutus 5
Oheismateriaali 6Muistutus 6
Oheismateriaali 7Muistutus 7
Oheismateriaali 8Muistutus 8
Oheismateriaali 9Muistutus 9
Oheismateriaali 10Muistutus 10
Oheismateriaali 11Muistutus 11
Oheismateriaali 12Muistutus 12
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Santakuopankadun (väli keskikatu-Vuokramiehenkatu) ja Vuokramiehenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelman liitteiden 1-3 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Kylk § 50
Liite 1:Katusuunnitelma Santakuopankatu K 4565 012 pvm. 20.5.2021
Liite 3:Liikenteenohjaussuunnitelma L 4573 009 pvm. 21.1.2022