Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta5401.02.20226

9703-2021 (02 08 00)

Hankintaoikaisuvaatimus Infran asiantuntijapalveluita koskevasta hankintapäätöksestä 7.12.2021 § 488

Tiivistelmä:

Turun kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätöksestä 7.12.2021 § 488 "Infran asiantuntijapalvelut ajalle 1.12.2021 (tavoite) - 30.11.2023 + 2 v. optiomahdollisuus, palveluntuottajan valinta" on tehty yksi (1) hankintaoikaisuvaatimus. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

Kylk § 54

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Kari Paara 19.1.2022:

Asian tausta

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimeksiannosta avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia hankekohtaisesti tarvittavista infran asiantuntijapalveluista ajalle 1.12.2021 (tavoite) – 30.11.2023, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella (2) vuodella, ajalle 1.12.2023 – 30.11.2025 (optio).

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 20.10.2021 HILMA-ilmoituskanavassa. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin 25.10.2021 EU:n laajuisesti TED-tietokannassa sekä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.

Turun kaupungin Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vastuualueen  hankekohtaisesti tarvittavat rakennuttamisen, valvonnan ja turvallisuuskoordinaattorin asiantuntijatehtävät sekä geotekniset asiantuntijatehtävät sisältävät seuraavia palveluja, tehtävät ja toimivaltuudet sovitaan erikseen hankekohtaisesti:

- rakennuttaminen: hankinnan kohteena ovat rakennuttamisen avustavat tehtävät ja konsultointi

- valvonta: hankinnan kohteena on Maa- ja vesirakennustyön työmaavalvonnan tehtäväluettelon, RT-16-10466, mukaiset asiantuntijatehtävät pois lukien seuraavat tehtävät: 5.3 - 5.5., 5.8 ja 6.7. Osana valvontatehtävää on myös katu- ja vihertöiden kunnossapidon valvonta

- turvallisuuskoordinaattori: Hankinnan kohteena on Valtioneuvoston asetuksen rakennustyön turvallisuudesta (205/2009) mukaiset turvallisuuskoordinaattorin asiantuntijatehtävät ja

- geotekniset asiantuntijatehtävät: hankinnan kohteena on geotekniset asiantuntijatehtävät. Geotekniikan suunnittelutehtävät ovat infran rakentamiseen liittyvä geotekninen suunnittelu ja geoteknisten suunnitelmien tarkastaminen (esim. pohjanvahvistus, kaivantojen tuennat, vakavuuslaskelmat, painumalaskelmat, maaperätutkimusohjelmien laatiminen).

Hankinta jaetaan siten, että palveluntuottajiksi valitaan kolme (3) vertailuhinnaltaan halvinta tarjoajaa, laatu on huomioitu tarjoajille ja asiantuntijoille asetetuissa vaatimuksissa. Valituilta palveluntuottajilta tilataan sopimuskaudella palvelua valintajärjestyksessä siten, että ensimmäiseltä tilataan 40 %, toiselta 35 % ja kolmannelta 25 % tarvittavasta määrästä. Määräaikaan 23.11.2021 mennessä saatiin viisi (5) tarjousta. Tarjoajat olivat FCG Finnish Consulting Group Oy, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy, Ramboll CM Oy, Sweco Infra and Rail Oy ja Welado Oy.

Kaupunkiympäristölautakunta on hankintapäätöksellään 7.12.2021 § 488 päättänyt seuraavasti:

”Sweco Infra and Rail Oy, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ja Ramboll CM Oy valitaan tässä järjestyksessä Infran asiantuntijapalvelut palveluntuottajiksi tarjouspyyntöasiakirjojen ja tarjouksen mukaisin ehdoin 30.11.2023 päättyvälle sopimuskaudelle, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella (2) vuodella, ajalle 1.12.2023 – 30.11.2025 (optio).”

FCG Finnish Consulting Group Oy on tehnyt asiassa hankintaoikaisuvaatimuksen 22.12.2021.

Oikaisuvaatimus perusteineen

FCG Finnish Consulting Group Oy vaatii oikaisua kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätökseen 07.12.2021 § 488. FCG Finnish Consulting Group Oy vaatii ensiksi, että hankintayksikkö kumoaa tarjoajien valintaa koskevan hankintapäätöksen koskien infran asiantuntijapalveluita. FCG Finnish Consulting Group vaatii toiseksi, että hankintayksikkö korjaa virheellisen hankintamenettelyn laatimalla uuden virheettömän hankintapäätöksen.

FCG Finnish Consulting Group Oy on perustellut vaatimustaan sillä, että hankintaoikaisuvaatimuksen kohteena on sellainen hankintapäätöksen ja hankintamenettelyn virheellisyys, joka vaarantaa tarjoajien tasapuolisen kohtelun tarjousten vertailussa hankintalain vastaisesti.

FCG Finnish Consulting Group katsoo ensiksi, että kaikkiin kilpaileviin tarjouksiin nimettyjen henkilöiden pätevyysvaatimukset vähintään 3 vuoden työkokemuksesta infra-alan töistä valmistumisen jälkeen eivät täyty. Väite perustuu hankintayksikön toimittamaan Sweco Infra and Rail Oy:n tarjoukseen, josta käy FCG Finnish Consulting Group Oy:n mukaan ilmi, että esitettyjen henkilöiden osalta yksi henkilö on valmistunut Turun Ammattikorkeakoulusta vuonna 2019. FCG Finnish Consulting Group Oy:n näkemys on, että vuonna 2019 valmistuneen henkilön osalta kolmen vuoden työkokemus infra-alan töistä valmistumisen jälkeen ei ole voinut täyttyä tarjouksen tekohetkellä.

FCG Finnish Consulting Group Oy huomauttaa lisäksi, että se on pyytänyt Turun kaupungin hankintayksiköltä kilpailevat tarjoukset tutustumista varten. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n ja Ramboll CM Oy:n tarjouksia ei luovutettu FCG:n pyynnöstä huolimatta. FCG:llä on kuitenkin käsitys, että HTJ:n osalta henkilöitä ei ole nimetty, tai he eivät täytä tarjouspyynnössä esitettyjä kriteereitä. FCG Finnish Consulting Group Oy katsoo, että hankintayksikön tulee tarkastaa kaikkien tarjoajien referenssien ja kokemus- ja koulutusvaatimusten täyttyminen ja hylätä tarjoukset, joiden osalta tarjoukseen nimettyjen henkilöiden pätevyysvaatimukset eivät täyty.

Kuultavien lausunnot

Sweco Infra & Rail Oy on hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 30.12.2021 antamassaan lausunnossa todennut, että tarjotun henkilön koulutustausta ja työkokemus vastaavat hankintailmoituksessa edellytettyä, ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaade on perusteeton ja se tulee näin ollen hylätä.

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy on hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 28.12.2021 antamassaan lausunnossa todennut, että sen tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja täyttää tarjouspyynnössä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Lisäksi se on todennut, että sen tarjouksen liike- ja ammattisalaisuuksien piiriin kuuluvat kaikki tarjouksen yksikköhinnat sekä tehtäviin tarjottujen henkilöiden nimet ja muut tiedot niiltä osin kuin niistä on henkilöt pääteltävissä.

Ramboll CM Oy ja Welado Oy eivät ole lausuneet asiassa niille varatusta tilaisuudesta huolimatta.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 63 §:n mukaan hankintayksikön aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta päättää sama taho, joka on tehnyt hankintapäätöksen. Mikäli asianosainen on vaatinut hankintaoikaisua, toimielin tekee hankintaoikaisua koskevan päätöksen myös alaisensa viranhaltijan hankintapäätöksestä.

Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi

Sovellettavat oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 3 § mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen ( hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

FCG Finnish Consulting Group Oy on kiinnittänyt hankintaoikaisuvaatimuksessaan erityistä huomioita Sweco Infra and Rail Oy:n sekä Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjouksiin.

FCG Finnish Consulting Group Oy katsoo, että Sweco Infra and Rail Oy:n nimeämien henkilöiden osalta yksi henkilö on valmistunut Turun Ammattikorkeakoulusta vuonna 2019, eikä tämän osalta kolmen vuoden työkokemus infra-alan töistä valmistumisen jälkeen ei ole voinut täyttyä tarjouksen tekohetkellä. FCG Finnish Consulting Group Oy:ltä vaikuttaa kuitenkin erehdyksessä jääneen huomioimatta, että kyseinen henkilö on nimetty tarjouspyynnössä vaaditun rakennuttamisessa avustavan henkilön rooliin. Tarjouspyynnön (s.18) mukaan kokemuksen korvaa henkilön tehtävään soveltuva vähintään ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto. FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarkoittamalla henkilöllä on tarjouspyynnössä tarkoitettu tutkinto. Lisäksi vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajalta ei voida edellyttää, että sillä olisi jo tarjouksentekohetkellä käytettävissään tarpeelliset luvat tai resurssit. Riittävää on, että tarjoaja on osoittanut hankintayksikölle luotettavalla todennäköisyydellä, että sillä on sopimuksen täyttämisen alkaessa siihen edellytykset. (esim. MAO: 458:16 ja MAO 141:17).

FCG Finnish Consulting Group Oy on lisäksi siinä käsityksessä, että Rakennustoimisto HTJ Oy:n osalta henkilöitä ei ole nimetty tai he eivät täytä tarjouspyynnössä esitettyjä kriteereitä. Käsitys on väärä. Rakennustoimisto HTJ Oy on nimennyt tarjouspyynnössä vaaditut henkilöt, ja näiden henkilöiden tarjouspyynnön mukaisten vaatimusten täyttäminen on hankintayksikön toimesta tarkistettu. Rakennustoimisto HTJ Oy nimeää henkilöt Valvojan 4 ja tämän varahenkilön osalta alikonsulttinsa West Coast Road Masters Oy:n henkilöstöstä vasta ennen sopimuskauden alkua. Tarjouspyynnössä (s. 21) on todettu, että tarjoaja voi alikonsulttia käyttäessään jättää henkilön nimeämättä tarjousta jättäessään..

FCG Finnish Consulting Group Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että hankintayksikkö tarkistaa kaikkien tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden referenssi-, kokemus- ja koulutusvaatimusten osalta.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjoajien tarjoukset em. vaatimusten osalta, ja toteaa, että tarjoajat ovat osoittaneet tarjouksiensa olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukaisia hankintalain 74 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla. Kaikki valitut tarjoajat ovat tarjouksessaan ilmoittaneet käyttävänsä osaan tehtävistä alihankkijoita. Hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat referenssi-, kokemus- ja koulutusvaatimukset ovat hankintalain 83 §:ssa ja 86 §:ssa tarkoitettuja teknisiä ja ammatillisia pätevyysvaatimuksia, jotka tarjoajat ovat täyttäneet.

Johtopäätökset

Edellä esitetyin perustein hankintayksikkö ei ole toiminut hankintalain vastaisesti, kun se on katsonut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien tarjoukset täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. FCG Finnish Consulting Group Oy ei ole hankintaoikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaista hankintalain 132 §:n 1 momentissa tarkoitettua uutta tietoa, jonka perusteella hankintayksikölle syntyisi oikeus tai velvollisuus oikaista kaupunkiympäristölautakunnan hankintapäätöstä 07.12.2021 § 488.

Edellä esitetyin perustein kaupunkiympäristölautakunta päättänee hylätä FCG FInnish Consulting Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1FCG Finnish Consulting Group Oy hankintaoikaisuvaatimus 22.12.2021

Oheismateriaali 1Sweco Infra & Rail Oy lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 30.12.2021

Oheismateriaali 2Rakennuttajatoimisto HTJ Oy lausunto hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta 28.12.2021

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä FCG Finnish Consulting Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoFCG Finnish Consulting Group Oy
aoRakennuttajatoimisto HTJ Oy
aoRamboll CM Oy
aoSweco Infra & Rail Oy
aoWelado Oy
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKonsernihallinto, hankinnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut


Liitteet:

Kylk § 54
Liite 1:FCG Finnish Consulting Group Oy hankintaoikaisuvaatimus 22.12.2021