Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu 
Liikennesuunnittelupäällikkö117.01.2022 

13413-2021 (10 03 01)

Helsinginkadun mopoliikennemuutokset ja Pispalantien väistämisvelvollisuus-, nopeus-rajoitus- sekä suojatiemuutokset

Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri, Hannu Holmberg

Piirustusnumero

L 4435 056, 11.11.2021

L 5793 126, 3.11.2021

L 6610 025, 9.11.2021

L 4435 063, 26.11.2021

L 7263 014, 12.11.2021

L 3109 026, 15.11.2021

L 4435 067, 3.11.2021

L 6518 014, 22.11.2021

Kadut/Alue

Helsinginkatu välillä Assistentinkatu–Kupittaansilta

Pispalantie välillä Kairistenkaari–Suntiontie

Hämeentie välillä

Uraputki

Vatselankatu

Kaupunginosat

VI, I, Nummi

Sisältö ja perustelut

Helsinginkadulla sallitaan mopoliikenne välillä Assistentinkatu–Hämeenramppi. Raskaan liikenteen määrän väheneminen ja nopeusrajoituksen laskeminen mahdollistavat sujuvan mopoliikenteen kyseisellä katuosuudella. Mopoilu kielletään katuosuuden molemmin puolin kulkevilla jalankulun ja pyöräilyn väylillä suunnitelmien mukaisesti. Mopoilun poistaminen kyseessä olevilta väyliltä vähentää väylän käyttäjien kesken tapahtuvia törmäysonnettomuuksia. Auto- ja mopoliikenteen välisten risteämis- ja kääntymisonnettomuuksien määrän voidaan myös katsoa vähenevän.

Taajama-aluetta laajennetaan Hämeenrampille saakka suunnitelmien mukaisesti. Alueen laajentamisella vähennetään liikennemerkkien tarvetta ja korostetaan katualueen rauhoitetumpaa luonnetta.

Pispalantielle merkitään uuden tieliikennelain mukainen pyöräsuojatie pyöräliikenteen sujuvoittamiseksi ja väistämisvelvollisuuksien selkeyttämiseksi. Pispalantien kaakkoissuunnan liittymiin lisätään suunnitelmien mukaisesti tietä risteävän kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet pyörätien jatkeen ja väistämisvelvollisuuden edellytysten mukaisesti.

Pispalantien alueen pyöräteille lisätään puuttuvilta osin kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet nykyisen tieliikennelain mukaisesti selkeyttämään pyöräliikenneteen ohjausta.

Pispalantielle osoitetaan 30km/h aluenopeusrajoitus kadun ja siihen liittyvien sivukatujen (lukuunottamatta Inspehtorinkatua) rauhoittamiseksi. Nopeusrajoituksen alentaminen vähentää myös liikennemerkkien tarvetta.

Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelma, L 4435 056, 11.11.2021

Liikennesuunnitelma, L 5793 126 muutos, 3.11.2021

Liikennesuunnitelma, L 6610 025 muutos, 9.11.2021

Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 4435 063, 26.11.2021

Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 7263 014, 12.11.2021

Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 3109 026, 15.11.2021

Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 4435 067, 3.11.2021

Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 6518 014, 22.11.2021

PäätösPäätän hyväksyä Helsinginkadun liikenteenohjaussuunnitelman liitteen 1 mukaisesti. Samalla päätän, että päätös voidaan panna täytäntöön ennen sen lainvoimaiseksi tuloa mahdollisista valituksista huolimatta.

 

Matti Salonen

liikennesuunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypalisu § 1
Liite 1:Liikennesuunnitelmat Helsinginkadun liitteet