Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu | |||
Liikennesuunnittelupäällikkö | 1 | 17.01.2022 |
13413-2021 (10 03 01)
Helsinginkadun mopoliikennemuutokset ja Pispalantien väistämisvelvollisuus-, nopeus-rajoitus- sekä suojatiemuutokset
Liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri, Hannu Holmberg
Piirustusnumero
L 4435 056, 11.11.2021
L 5793 126, 3.11.2021
L 6610 025, 9.11.2021
L 4435 063, 26.11.2021
L 7263 014, 12.11.2021
L 3109 026, 15.11.2021
L 4435 067, 3.11.2021
L 6518 014, 22.11.2021
Kadut/Alue
Helsinginkatu välillä Assistentinkatu–Kupittaansilta
Pispalantie välillä Kairistenkaari–Suntiontie
Hämeentie välillä
Uraputki
Vatselankatu
Kaupunginosat
VI, I, Nummi
Sisältö ja perustelut
Helsinginkadulla sallitaan mopoliikenne välillä Assistentinkatu–Hämeenramppi. Raskaan liikenteen määrän väheneminen ja nopeusrajoituksen laskeminen mahdollistavat sujuvan mopoliikenteen kyseisellä katuosuudella. Mopoilu kielletään katuosuuden molemmin puolin kulkevilla jalankulun ja pyöräilyn väylillä suunnitelmien mukaisesti. Mopoilun poistaminen kyseessä olevilta väyliltä vähentää väylän käyttäjien kesken tapahtuvia törmäysonnettomuuksia. Auto- ja mopoliikenteen välisten risteämis- ja kääntymisonnettomuuksien määrän voidaan myös katsoa vähenevän.
Taajama-aluetta laajennetaan Hämeenrampille saakka suunnitelmien mukaisesti. Alueen laajentamisella vähennetään liikennemerkkien tarvetta ja korostetaan katualueen rauhoitetumpaa luonnetta.
Pispalantielle merkitään uuden tieliikennelain mukainen pyöräsuojatie pyöräliikenteen sujuvoittamiseksi ja väistämisvelvollisuuksien selkeyttämiseksi. Pispalantien kaakkoissuunnan liittymiin lisätään suunnitelmien mukaisesti tietä risteävän kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet pyörätien jatkeen ja väistämisvelvollisuuden edellytysten mukaisesti.
Pispalantien alueen pyöräteille lisätään puuttuvilta osin kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvet nykyisen tieliikennelain mukaisesti selkeyttämään pyöräliikenneteen ohjausta.
Pispalantielle osoitetaan 30km/h aluenopeusrajoitus kadun ja siihen liittyvien sivukatujen (lukuunottamatta Inspehtorinkatua) rauhoittamiseksi. Nopeusrajoituksen alentaminen vähentää myös liikennemerkkien tarvetta.
Liite 1Liikenteenohjaussuunnitelma, L 4435 056, 11.11.2021
Liikennesuunnitelma, L 5793 126 muutos, 3.11.2021
Liikennesuunnitelma, L 6610 025 muutos, 9.11.2021
Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 4435 063, 26.11.2021
Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 7263 014, 12.11.2021
Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 3109 026, 15.11.2021
Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 4435 067, 3.11.2021
Ote liikenteenohjaussuunnitelmasta n:o L 6518 014, 22.11.2021
PäätösPäätän hyväksyä Helsinginkadun liikenteenohjaussuunnitelman liitteen 1 mukaisesti. Samalla päätän, että päätös voidaan panna täytäntöön ennen sen lainvoimaiseksi tuloa mahdollisista valituksista huolimatta.
Matti Salonen
liikennesuunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypalisu § 1
Liite 1:Liikennesuunnitelmat Helsinginkadun liitteet