Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta3118.01.20221

4575-2021 (10 00 02)

Noin 2369 m2 suuruisen alueen lyhytaikainen vuokraaminen ilmatäytteisen kelluvan vesiesteradan sijoittamiseen vesialueelle sekä lipunmyynti- ja varastorakennuksen sijoittamiseen rannalle (os. Ispoisten uimaranta)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 20.4.2021 § 125 ottaa käsiteltäväkseen vs. tonttipäällikön päätöksen 16.4.2021 § 96, jolla päätettiin maanvuokrauksesta Suomen Vesipuistot Oy:lle. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 11.5.2021 § 164 asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi. Selvitysten jälkeen mahdollisia muita paikkoja hankkeelle ei kuitenkaan ole löytynyt. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että se hyväksyy noin 2369 m2:n suuruisen alueen maanvuokrauksen Suomen Vesipuistot Oy:lle Ispoisten uimarannalla.

Kylk § 31

Tonttipalvelut, va. tonttipäällikkö Essi Korpela 10.1.2022:

Vs. tonttipäällikkö on 16.4.2021 § 96 päättänyt noin 2369 m2:n suuruisen alueen maanvuokrauksesta, joka on osa Turun kaupungin Uittamon kylän tilaa Uittamo 853-515-1-263, osa Turun kaupungin Uittamon kylän tilaa Fjällbo 853-515-1-9 ja osa Turun kaupungin Ispoisen kylän tilaa Ispoinen 853-429-1-44 Suomen Vesipuistot Oy:lle. Vuokra-alue on esitetty kartalla M 129 / 7.4.2021. Vuokra-alueen osoite on Ispoisten uimaranta. Kaupunkiympäristölautakunta päätti 20.4.2021 § 125 ottaa käsiteltäväkseen edellä mainitun vs. olevan tonttipäällikön päätöksen. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 11.5.2021 § 164 asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi siten, että hankkeelle osoitettaisiin jokin toinen sijainti, joka löytyisi hakijan kanssa yhteisymmärryksessä.

Toimintamahdollisuuksia ja paikkoja hankkeelle on tutkittu uudelleen yhteistyössä hakijan kanssa. Ratkaisevaa eri vaihtoehtojen kartoittamisessa ovat olleet erityisesti veden syväyksen riittävyys, vesiolosuhteiden sopiminen hankkeelle ja saavutettavuus sekä joukkoliikenneyhteyksin että autolla. Yrittäjä olisi ollut valmis hyväksymään syrjäisemmänkin paikan hankkeen kokeilulle, mutta näissä järjestelmällisesti esteeksi muodostui, ettei tämän tyyppisillä alueilla ollut osoittaa juuri mitään parkkialuetta eikä joukkoliikenneyhteydet olleet toimivat. Potentiaalisimmista kohteista muun muassa Ruissalon rannat todettiin jo aikaisemmin suojeluarvoiltaan ja meriolosuhteiltaan hankkeen kannalta mahdottomiksi. Ekvallan uimarannalla ei nähty olevan toimintaedellytyksiä hankkeelle, sillä rannan profiili on hyvin matala ja pysäköintimahdollisuudet ja joukkoliikennemahdollisuudet ovat alueella monin kerroin heikommat kuin Ispoisten rannalla ja sen läheisyydessä. Vertailun vuoksi Ekvallan parkkipaikka on n. 60 paikan suuruinen ja Ispoisten parkkipaikka on nyt n. 90 paikan suuruinen. Rannan mataluus johtuu siitä, että Ekvalla on kaupungin ainoa esteetön uimaranta ja rannalla ei ole laituria vaan luiska, jota pitkin myös pyörätuolilla pääsee veteen asti. Mataluudesta johtuen myös vesiesterata jouduttaisin sijoittamaan varsin pitkälle rannasta merialueelle. Myös Akumentinpuiston läheisyydessä olevaa rantaviivaa tutkittiin tarkemmin alkukesästä 2021, mutta se todettiin syväyksiltään riittämättömäksi, sillä rannasta ei voitu myöskään mennä liian kauas alueella sijaitsevien souturatojen vuoksi.

Vaihtoehtoista sijaintia hankkeelle on etsitty ja tutkittu koko kaupungin alueelta, mutta muuta parempaa sijaintipaikkaa ei ole löytynyt. Ispoisten uimarannan on todettu olevan tällaiseen tarkoitukseen optimaalisin ja käytännössä myös ainoa mahdollinen paikka, johon hanke voitaisiin toteuttaa. Ispoisten uimarannan alueen soveltuvuutta ja hankkeen mikrosijaintia uimarannalla on tarkasteltu yhdessä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden tonttipalveluiden ja kaavoituksen sekä vapaa-aikatoimialan liikuntapalveluiden kanssa ja yhteisesti on todettu pohjoisen reunan olevan ainut mahdollinen paikka kelluvan vesiesteradan sijoittamiselle Ispoisten rannalla. Mm. rannan eteläinen reuna ei sovellu hankkeelle, sillä merkittävänä ongelmana on, että jos vedessä rajattu uima-alue katkaistaisiin, se ei olisi enää määritelmältään virallinen uimaranta. Hanke ei voi siis sijoittua rajatulle uima-alueelle vaan se tulee sijoittaa sen ulkopuolelle.

Hankkeesta jätetyt mielipiteet sekä rannalla toimivan Turun Avantouimarit Ry:n kommentit hankkeesta on huomioitu valmistelussa. Kaupunki toimii yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti ja yrittäjälle laadittu sopimus noudattaa kaupungin yleisiä sopimusehtoja ja käytäntöjä. Ispoisten uimarantaa yleisenä uimarantana halutaan kehittää ja sen toiminnallisuutta sekä palveluita pyritään uudistamaan tarjoamalla uusia elämyksiä kaupunkilaisille sekä tätä kautta pyritään nostamaan Turun kaupungin vetovoimaisuutta ja imagoa innovaatiivisena ja yrittäjämyönteisenä kaupunkina. Hankkeen sijoittamisen tarkastelua on tehty kaavoituksellisista, maisemallisista, toiminnallisista sekä kaupungin vetovoimaisuusnäkökulmista. Hanketta ovat edistäneet Merellinen Turku (Keskustan kehittäminen -kärkihanke) sekä tontti- ja liikuntapalvelut yhteistyössä yrittäjän kanssa. Vesiesterata on nähty soveltuvan esitettyyn paikkaan Ispoisten uimarannalle ja sen tuovan lisäarvoa rannan toiminnallisuuteen kesäisin. Hankkeen ei ole arvioitu merkittävästi nostavan kävijämääriä sellaiselle tasolle, että rannan muu käyttö vaikeutuisi. Hanketta on pidetty innovatiivisena, paikkaansa sopivana ja tuovan kaivattua uutta lisätoiminnallisuutta rannan käyttäjille. Kelluvan vesiesteradan ei myöskään ole nähty olevan ristiriidassa uimatoiminnon kanssa vaan se tukee rannan toimintaa. Hanke ei sijoitu viralliselle uimarannan osuudelle vaan sen viereen.

Liikuntapalvelut uimarannan ylläpitäjänä on alustavasti tarkastellut ja sopinut hankkeen käytännön järjestelyistä mm. uimavalvonnan yhteisjärjestelyistä sekä wc- ja jätehuollosta. Liikuntapalvelut tulevat tekemään erillisen sopimuksen Suomen Vesipuistot Oy:n kanssa, jonka kustannus yrittäjälle on 400 €/kausi. Sopimuksen tarkkaa sisältöä ei ole vielä neuvoteltu mutta se tulee pitämään sisällään rannan siistimisen, jätepalveluiden ja wc-tilojen lisäykset ja käyttömahdollisuuden sekä uimavalvontayhteistyöstä sopimisen. Sopimuksessa sovitaan myös siitä, että mikäli rannalla sitten käytön myötä tulee tarve lisätä pukuhuone- tai wc-tiloja, on liikuntapalveluilla oikeus veloittaa tästä aiheutuvat lisäkustannukset yrittäjältä.

Pysäköinnin kasvavat tarpeet alueella on tiedostettu jo aikaisempien vuosien aikana. Ispoisten rannan pysäköintialueen perusparannus asfaltoinnilla on toteutettu viime keväänä 2021. Lisäksi Akumentinpuistossa sijaitseva sorapintainen parkkialue voidaan osoittaa tehokkaammin Ispoisten rannan käyttäjien käyttöön. Parkkialueen pysäköintikäyttöä sekä varsinkin opastusta sinne selkeytetään entisestään erilaisin liikennemerkkijärjestelyin keväällä 2022. Myös jalankulkuyhteyden käytettävyyttä uimarannan suuntaan parannetaan kevein kunnossapitotoimenpitein. Hellepäivinä parkkipaikka ja Ispoisten uimaranta ovat täynnä riippumatta hankkeesta ja vesiesterata tuo tällaisina päivinä lähinnä lisää tekemistä rannan käyttäjille. Huonompina rantapäivinä hanke mahdollistaa jotakin tekemistä rannalle, koska vuokrattavilla märkäpuvuilla ja liikkeessä pysymällä vedessä oleskelu koleammallakin ilmalla on mahdollista.

Hanke ei aiheuta haittaa vesiliikenteelle. Pitkäsalmen leveys ko. kohdassa on lähes 300 metriä ja etäisyys suojapoijuista veneväylään, noin 53 metriä, on riittävä. Pitkäsalmessa vallitsee matala 11 km/h nopeusrajoitus, joka entisestään parantaa turvallisuutta ja vähentää ongelmia veneliikenteen ja hankkeen yhteen sovittamiseksi. Kelluvan vesiesteradan ympärillä on suojapuomit, jotka rajaavat muut vesilläliikkujat turvallisen matkan päähän sen käyttäjistä.

Vesiesteradan kiinnittämisen ei oleteta aiheuttavan veden laadun heikkenemistä, levän lisääntymistä tai turvallisuusriskiä. Kelluvat lautat kiinnitetään pohjaan neljällätoista ankkurilla. Vaikka tuulisi, paino jakaantuu usealle eri ankkurille ja ankkurit sekä lautat pysyvät paikoillaan. Ankkurit ovat n. 50cm halkaisijaltaan ja niiden vähäinen liikehdintä pohjalla sekä mahdollinen vaikutus vedenlaatuun on minimaalista verrattuna uimareiden rannalla aiheuttamaan sedimenttien liikehdintään.

Alueelle on tarkoitus sijoittua kelluva vesiesterata, joka on käytössä kesäaikaan 1.5.-30.9. välisellä ajalla. Kelluvat vesiesteratalautat poistetaan alueelta koko talvikaudeksi. Alueen nykyinen käyttö ja yleinen käyttötarve eivät estä alueen vuokraamista lyhytaikaisesti edellä kuvattuun käyttötarkoitukseen.

Vuokra-alue on 2.8.1986 voimaan tulleen asemakaavan 7/1982 mukaista vesialuetta ja uimaranta-aluetta (VV) sekä 18.8.1964 voimaan tulleen asemakaavan 16/1963 mukaista vesialuetta.

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että Suomen Vesipuistot Oy:lle vuokrataan noin 2369 m2 suuruinen alue, joka on osa Turun kaupungin tilaa Uittamo 853-515-1-263, osa tilaa Fjällbo 853-515-1-9 ja osa tilaa Ispoinen 853-429-1-44, ilmatäytteisen kelluvan vesiesteradan sijoituspaikaksi vesialueella sekä siirrettävän varasto- ja lipunmyyntirakennuksen sijoituspaikaksi rannalla. Vuokra-aika alkaa toukokuun 1. päivänä 2022 jatkuen toistaiseksi kuuden (6) kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla enintään kuitenkin syyskuun 30. päivään 2026 saakka, jolloin vuokraus päättyy irtisanomista vaatimatta. Vuokra-alue on vuokramiehen käytettävissä 1.5. - 30.9. välisenä aikana.

Vuosivuokraksi on esitetty 350 euroa vuodessa. Turussa vesialueiden hinnoittelu, silloin kun vesialueelle ei kaavallisesti ole osoitettu erityistä käyttötarkoitusta, on perustunut vesialueesta maksettuihin hintoihin. Vuokran määrittelyssä käytetty pääoma-arvo perustuu näin ollen Pitkäsalmen vesialueesta maksettuihin kauppahintoihin ja vuokra on määritetty 6 %:n mukaan pääoma-arvosta.

Kaupunki vuokraa maa- ja vesialueita yhdenvertaisuusperiaatteella. Vuokraan vaikuttaa perinteisesti myös sijainti ja kohteen käyttötarkoitus. Kuten edellä on todettu, yrittäjän pääasiallinen vuokrauskohde on vesialue ja maalla sijaitseva siirrettävä kevytrakenteinen lipunmyynti- ja varastokoppi on ainoastaan tukitoiminto vesialueelle. Lipunmyynti- ja varastokopille ja tuoleille/pöydälle ym. henkilökunnan tarpeistolle on varattu 45 m2 suuruinen maa-alue. Alue on käytössä maksimissaan 5 kk vuodessa, joten myös vuokra on määritetty 5 kk:n mukaan. Viiden käyttökuukauden mukaan määritettävä vuokra jää alle kaupungin minimivuokran (2369 m² x 5 €/ m² * 6% * 5/12), joten vuokranmääräksi on näin saatu 350 euroa vuodessa.

On huomattava, että kyseessä on pääosin vesialueelle tehtävä lyhytaikainen sopimus molemminpuolisella 6kk irtisanomisajalla, vuokramiehellä ei ole oikeutta rakentaa vuokra-alueelle pysyviä rakennuksia tai laitteita eikä vuokra-alueen käyttötarkoitus mahdollista kioskitoiminnan harjoittamista. Kaikki vuokra-alueelle sijoitettava voidaan helposti poistaa ja siirtää alueelta sopimuksen päättyessä. Tämän lisäksi on huomattava, että yrittäjä tekee erillisen sopimuksen liikuntapalveluiden kanssa rannan käytöstä ja ylläpidosta mm. jätehuolto ja wc-tilat, josta yrittäjälle tulee maksettavaa 400 €/kausi.  Kaupungille maksettava maanvuokra ja rannan käyttöön perustuva maksu ovat näin ollen yhteensä 750 euroa vuodessa. Käyttöoikeus alueeseen on 1.5. - 30.9. välisenä aikana.

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että se hyväksyy edellä kuvatun liitteen 1 mukaisen maanvuokrasopimuksen.

Liite 1Maanvuokrasopimus

Liite 2Suomen Vesipuistot Oy hakemus ja asemapiirroskartta

Oheismateriaali 1Tonttipäällikön päätöspöytäkirja 16.4.2021 § 96

Oheismateriaali 2Turun avantouimari Ry kirje ja vastine

Oheismateriaali 3Jätetyt mielipiteet hankkeesta

Oheismateriaali 4Kaupunkiympäristölautakunta 11.5.2021 § 164

Oheismateriaali 5Kooste hankkeesta

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että:

- Turun kaupunki vuokraa Suomen Vesipuistot Oy:lle noin 2369 m2 suuruisen alueen ilmatäytteisen kelluvan vesiesteradan sijoituspaikaksi vesialueella sekä siirrettävän varasto- ja lipunmyyntirakennuksen sijoituspaikaksi liitteen 1 mukaisesti,

- vuokra-aika alkaa toukokuun 1. päivänä 2022 jatkuen toistaiseksi kuuden (6) kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla enintään kuitenkin syyskuun 30. päivään 2026 saakka, jolloin vuokraus päättyy irtisanomista vaatimatta,

- perusvuosivuokraksi vahvistetaan 350 euroa vuodessa, ja

- maankäyttöjohtaja oikeutetaan tekemään maanvuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä teknisluonteisia muutoksia ja lisäyksiä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellstenin Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 31
Liite 1:Maanvuokrasopimus
Liite 2:Suomen Vesipuistot Oy hakemus ja asemapiirroskartta