Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta48007.12.20218
Kaupunkiympäristölautakunta49314.12.20214

12561-2018 (08 00 00)

Arvio Nummi-Itäharju -katuverkon rauhoittamisen vaikutuksista ja jatkotoimenpiteistä

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään tiedoksi merkittäväksi arvio Nummi-Itäharju -katuverkon rauhoittamisen vaikutuksista ja jatkotoimenpiteistä. Arviot katuverkon rahoittamisesta vaikutuksista ovat myönteiset ja jatkotoimenpiteiksi esitetään välityskyvyn parantamisia Jaanintiellä ja Savitehtaankadulla.

Kylk § 480

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, Eero Paavola ja Matti Salonen 26.11.2021:

 

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 11.2.2020 § 35 Nummi-Itäharju alueen katuverkon jäsentelyn periaatteen siten, että Kalevantien, Savitehtaankadun, Vanha Hämeentien, Virmuntien, Säkönkadun, Karjakujan ja Jaanintien rajaaman alueen läpi ei ole autolla mahdollista ajaa etelä-pohjoissuunnassa. Lisäksi periaatepäätökseen sisältyi Nummessa Keskikadun läpiajoliikenteen estäminen autoilta. Lisäksi lautakunta päätti, että vuoden 2021 loppuun mennessä arvioidaan järjestelyn vaikutukset ja mahdolliset jatkotoimenpiteet, ja että Savitehtaankadun kaista- ja liikennevalojärjestelyjä tulee tehostaa sekä laatia myös selvitykset Jaanintien liikennejärjestelyiden tehostamiseksi.

 

Alla 11.2.2020 hyväksytyt periaatteelliset toimenpiteet opaskartalla ja merkintöjen selitykset

 

 

Toimenpiteiden tavoitteena oli alueen rauhoittaminen asumisviihtyvyyttä ja turvallisuutta heikentäneeltä läpiajoliikenteeltä sekä ennakoidusti torjua Itäharjun Tiedepuiston alueen maankäytön tulevasta tehostumisesta aiheutuva läpiajoliikenteen lisääntyminen. Tiedepuiston kehittyessä sen ei-toivotut liikenteelliset vaikutukset voidaan uskottavasti sulkea pois vain, kun Itäharjun katuverkko ei ole läpiajettavissa.

 

Keskikadulla kyse oli liikennemerkeillä osoitetun, mutta toimimattomaksi osoittautuneen läpiajokiellon korvaaminen kadun selkeällä rakenteellisella katkaisulla, jotta kadulla saavutettaisiin tavoiteltu turvallisuuden ja viihtyisyyden taso. Keskikatu on merkittävä pyöräilyn ja jalankulun yhteys ylioppilaskylän suuntaan.

 

Katuverkon jäsentelyn valmistelun yhteydessä kaupunkiympäristö asetti nähtäville laaditut suunnitelmat sekä suunnitelmien vaikutusarvioinnit mielipiteiden ja kannanottojen saamiseksi. Saapuneet näkemykset olivat tuolloin kaksijakoisia seuraavasti: kaupungin esittämät toimenpiteet koettiin välttämättöminä turvallisuuden ja viihtyvyyden takaamiseksi nyt ja tulevaisuudessa, toisaalta koettiin toimenpiteiden vaikeuttavan kohtuuttomasti autolla liikkumista. Kesäkuun 2020 lopulta lähtien saapuneet mielipiteet ja palauteet ovat viestiltään aivan yhteneväisiä aikaisempiin nähden. Niissä ei ole ilmennyt mitään sellaista, mitä ei olisi asian valmistelun yhteydessä osattu ennakoida tai mistä ei olisi saatu näkemyksiä jo päätöksenteon valmistelussa.

 

Lautakunnan tekemän periaatepäätöksen toimeenpanemiseksi liikennesuunnittelupäällikkö hyväksyi viranhaltijapäätöksellä 3.4.2020, §25 tarvittavat yksityiskohtaiset liikenteenohjaustoimenpiteet. Päätöksen mukaiset järjestelyt toteutettiin 16.6.2020. Liikennejärjestelymuutoksista uutisoitiin kaupungin virallisten kanavien välityksellä ja autoliikenteen katuverkkomuutokset päivitettiin Digiroad-tietokantaan, jota mm. reittiopastuspalvelut hyödyntävät. Sulkutoimenpiteistä tiedotettiin myös suoraan V-S aluepelastuslaitokselle sekä ensihoidon ja päivystyksen liikelaitokselle. Tarvittavat tiedotustaulut sekä viitoituksia ja suunnistustauluja asennettiin Kalevantielle, Karjakadulle ja -kujalle, Tammitielle, Halistentielle, Vanhalle Littoistentielle sekä Keskikadulle. Heinä-elokuun 2020 aikana Karjakujalle Kuralaan viimeisteltiin ajonopeuksia alentavat toimenpiteet, joilla täydennettiin katujaksolla Virmuntie-Säkönkatu-Karjakuja jo ennestään olleita nopeudenhillintäjärjestelyjä.

 

Arvio katuverkon rauhoittamisen vaikutuksista

 

Läpiajokieltojen toteuttamisen jälkeen kesäkuun 2020 lopulla tilanne mm. Karjakadulla, Ruukinkadulla ja Keskikadulla oli varsin odotettu. Tiedottamisesta ja uusista opasteista huolimatta ensimmäisinä viikkoina autoliikennettä erehtyi epähuomion ja tietämättömyyden johdosta katujen sulkupaikoille ja autoliikenne joutui kääntymään paluusuuntaan. Tämä ilmiö katosi kuitenkin hyvinkin pian kesän 2020 aikana. Katkaisukohdissa on jalankulun ja pyöräilyn kulkumahdollisuudet säilytetty. Pelastus- tai hälytystehtävien vaikeutumisista ei ole tullut ilmoituksia tai palautteita, kuten ei myöskään jäte- tai huoltoliikenteen ongelmista.

 

Liikennemäärien muutoksia on seurattu erityisesti Nummi–Itäharju -alueen ainoaksi etelä-pohjois -suuntaiseksi katuyhteydeksi jätetyllä Virmuntie-Säkönkatu-Karjakuja -katureitillä, koska tälle reitille kohdistui välittömimmät liikenteen kasvuodotukset ja tämä huoli on myös tuotu esiin palautteissa ja yhteydenotoissa.

 

Alla kuvassa ko. katuyhteydellä Säkönkadun kohdalla ennen katuverkkomuutoksia (vuonna 2018) sekä katuverkkomuutosten jälkeen (vuonna 2020 ja 2021) tehtyjen liikennelaskentojen tuloksia.

 


Laskentatietojen perusteella katujen katkaisuilla ei ole ollut oleellista vaikutusta liikennemääriin Virmuntie–Säkönkatu–Karjakuja -reitillä.

 

Nummi–Itäharju -aluetta ympäröivän pääkatukehän (Savitehtaankatu, Hämeen valtatie, Jaanintie ja Kalevantie) nurkkaristeysten toimivuutta on tarkkailtu risteyksissä olevilla liikennekameroilla. Esimerkkinä kameranäkymistä on oheismateriaalissa 1 pysäytyskuva 25.11.2021 klo 16. Pääkaturisteysten toimivuudessa ei ole tapahtunut silmin havaittavaa muutosta Nummi–Itäharjualueen katujen katkaisun seurauksena. Vaikka katkaisut epäilemättä ovat hieman kasvattaneet niiden liikennemääriä, on suhteellinen muutos kuitenkin ollut pieni.

 

Ennen ja jälkeen katkaisujen toteutusta merkille pantavin jonokertymä on ollut aamuisin Jaanintiellä kohti Skanssia Kalevantien liittymässä. Myös Savitehtaankadulla on ajoittain jonoja Hämeentien risteykseen saapuvilla.

 

Katuverkon jäsentelyn vaikutukset automatkojen pitenemiseen olivat ennakkoon tiedossa. Katkaisut pidensivät erityisesti asukkaiden lyhyitä automatkoja alueen katuverkon itä-länsisuuntaisen katkaisulinjan tuntumassa. Pisimmillään autojen matkapituudet ovat kasvaneet runsaalla kilometrillä. Vastaavia kiertomatkoja aiheuttavia katu- ja liikennejärjestelyjä on muuallakin Turun katuverkossa.

 

Myös jäsentelyn myönteiset vaikutukset asuinympäristön turvallisuuden ja viihtyisyyden paranemisen ovat toteutuneet odotusten mukaisesti. Pyöräilyn ja jalankulun olosuhteet ovat parantuneet useilla kaduilla autoliikenteen vähenemisen myötä. Erityisesti Vanhan Hämeentien ja Kalevantien välinen katuverkko on nyt kauttaaltaan vähäliikenteinen, mikä on parantanut alueen asumisviihtyisyyttä

 

Katuverkon jäsentelyllä on saavutettu ne tavoitteet, joita sen laatimiselle asetettiin. Joukkoliikenteen saavutettavuuteen katuverkon muutoksilla ei ole ollut vaikutusta. Alueen liikenneverkon rauhoittaminen tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet muuttaa liikkumisjärjestelmää jalankulku- ja pyöräilypainotteiseksi. Se näkyy jo nyt Karjakadulla, -kujalla, Ruukinkadulla ja Keskikadulla, jossa pyöräily ajoradalla on turvallista ja stressitöntä

 

Jatkotoimenpiteet

 

Jatkossa tulee huolehtia Nummi–Itäharju -aluetta ympäröivän pääkatukehän toimivuudesta, jotta se pystyy jatkossakin tarjoamaan sujuvia vaihtoehtoja aiemmin alueen läpi kulkeneelle liikenteelle. Jaanintien ruuhkautuminen Kalevantien risteyksessä on vältettävissä nelikaistaistamalla Jaanintien välillä Teollisuuskatu–Vanha Littoistentie. Asemakaavan katualueen mitoituksessa on siihen varauduttu, mutta vielä hankkeella ei ole taloussuunnitelmassa kohdennettua määrärahaa. Hanke tulee jatkossa tarpeelliseksi joka tapauksessa Nummi–Itäharju -alueen katuverkkojärjestelyillä riippumatta.

 

Hämeentien ja Savitehtaankadun risteyksen turvallisuutta ja toimivuutta on mahdollista hieman parantaa kaista- ja liikennevalojärjestelyiden tarkistuksilla. Savitehtaankadulta oikealle Hämeentielle kääntymiselle varattaisiin tällöin kaksi kaistaa ja vähäliikenteinen Keskikadulle ajava suunta siirrettäisiin samalle kaistalle vasemmalle kääntyvän liikenteen kanssa. Sekä Hämeentiellä että Savitehtaankadulla on lisäksi tarvetta pidentää vasemmalle kääntyvien kaistoja. Toimenpiteet pyritään sijoittamaan vuoden 2022 hankelistoille. Toimenpiteen seurausvaikutukset tulevat parantamaan liikenteen sujuvuutta myös Savitehtaankadun ja Tykistökadun risteyksessä.

 

Oheismateriaali 1               Kuvakaappaus risteystarkkailusta

 

Oheismateriaali 2               Kaupunkiympäristölautakunta 11.2.2021 § 35

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättä merkitä tiedoksi liikennesuunnittelun laatiman arvion Nummi-Itäharju -katuverkon rauhoittamisen vaikutuksista.

 

Lisäksi lautakunta päättää seuraavista jatkotoimenpiteistä:

 

- Jaanintien nelikaistaistamisesta laaditaan suunnitelmat ja kustannusarvio välillä Teollisuuskatu–Vanha Littoistentie ja

 

- esitystekstissä kuvatut Hämeentien ja Savitehtaankadun risteyksen turvallisuutta ja toimivuutta parantavat toimenpiteet toteutetaan vuoden 2023 loppuun mennessä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Valkosen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 493

Pöydältä 7.12.2021 § 480

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten muutettuna, että jatkotoimenpiteisiin lisätään seuraavat toimenpiteet:

- Hannunniitun koulun läheisyydessä olevan Virmuntien ja Vanhan Hämeentien risteyksen liikenneturvallisuutta parannetaan lisääntyneistä liikennemääristä johtuen, ja

- Nummi-Itäharjulle asetettujen liikenne-esteiden maisemointi aloitetaan ympäristöönsä sopivalla tavalla.

Kallion Toivarin kannattamana tekemä muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Ennen päätöksentekoa Kaunislahti teki seuraavansisältöisen muutosehdotuksen, joka raukesi kannattamattomana:

"Ruukinrinteen-Ruukinkadun totaalinen sulku betoniporsailla puretaan ja niiden tilalle tehdään 20 km tunnissa- nopeusrajoitus ja töyssyt sekä ”ei läpiajoa”- liikennemerkki."

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu