Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja17716.11.2021 

9149-2021 (10 03 00)

Poikkeamispäätös: Monitoimitalo, Piiparinpolku 19, Runosmäki (P 2021-840)

Ympäristölakimies Nina Mattila 16.11.2021: 

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Runosmäki (85), kortteli 25, tontti 1

Piiparinpolku 19

Hakija

KKoy Runosmäen monitoimitalo

Rakennushanke

-       uusi Runosmäen alueen monitoimitalo, 5450 m2, II-III-kerrosta. Rakennuksella on viisi eri käyttäjää: Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä, nuorisopalvelut, kirjasto, neuvolapalvelut sekä varhaiskasvatus

-       piharakennukset:

varasto 1 (VSS, kiinteistöhuolto, vaunuvarasto) 110,0 k-m2

varasto 2 (leluvarasto) 23,5 k-m2

varasto 3 (vaunuvarasto) 23,5 k-m2

jätehuone 31,5 k-m2

-       tontilta purettu aiemmin koulurakennus

Kaavoitustilanne

ASEMAKAAVA

Alueella on 28.10.1972 voimaan tullut asemakaava. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

YO-1: Opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue, jonka autopaikat on osoitettava AA7-korttelialueelle.

Korttelialueen tarpeisiin varattava 12 autopaikkaa.

Poikkeukset (MRL 58 §)

- käyttötarkoitus : opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueelle sijoitetaan monitoimitalo, johon tulee muitakin kuin opetustoimintaa palvelevia tiloja

- kerrosluku: asemakaavassa sallittu kerrosluku II, rakennetaan osittain III-kerrosta

- autopaikat (45 kpl) sijoitetaan rakennuspaikkana olevalle tontille. Huoltoajo/pelastusreitti alueella, jota ei asemakaavassa osoitettu erikseen tähän tarkoitukseen

- rakennusalan raja ylitetään vähäisesti Friskinpolun puoleisella reunalla ja piharakennuksen osalta Stoltinpolun puoleisella reunalla

- rakennetaan enemmän kuin yksi tonttiliittymä, rakennetaan kaksi (RJ 26.1 §)

- sisäänkäyntien yhteyteen sijoitetaan runkolukittavia pyörätelineitä, kaavassa ei ole määräyksiä polkupyöräpaikoista (toteutetaan 86 kpl)

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on tiedottanut hakemuksesta kirjeitse naapureille. Lisäksi palvelukokonaisuus on tiedottanut hakemuksesta muille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, kuuluttamalla siitä kaupungin ilmoitustaululla, internet-sivuilla ja sanomalehdessä.

Osallisille ja naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei saapunut.

Viranomaisluvat ja lausunnot

Liikennesuunnittelu: puoltava

Tonttipalvelut: puoltava

Kaupunkisuunnittelu: puoltava

Päätöksen perustelut

Kyseessä on Runosmäen monitoimitalon rakentaminen, jota koskeva hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupungin valtuustossa 14.10.2019 § 152. Uusi monitoimitalo muodostuu 161-paikkaisesta päiväkodista, neuvola/perhekeskuksesta, kirjasto- ja nuorisotiloista sekä seurakunnan tiloista mm. sisältäen kirkkosali, seurakuntasalit, kerhotilat ja diakoniatilat. Monitoimitalon käyttäjinä ovat sekä Turun kaupungin että Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymän toimijat. Rakennukseen sijoittuvat Parolanpolun (Parolanpolku 9) ja Munterinkadun (Munterinkatu 3) päiväkodit, nuoriso- (Piiparinpolku 13) ja kirjastopalvelut (Piiparinpolku 19) sekä perhe- ja sosiaalipalvelut. Perhe- ja sosiaalipalvelujen osalta kyseessä on neuvolatoiminnot (Signalistinkatu 2) perhekeskuksen ollessa uusi toiminto. Siirron myötä Piiparinpolun varrelta vapautuu tontteja uusiokäyttöön. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus on käynnistämässä asemakaavanmuutoksen ”Piiparinpolun varsi”. Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on osoittaa näille sekä mahdollisesti muille Piiparinpolun varrella sijaitseville, vajaakäytössä oleville tonteille uusi käyttötarkoitus; ensisijaisesti asuinkäyttö. 

Hakijan perustelujen mukaan käyttötarkoitus on pitkälti opetustoimintaan rinnastettavaa ja tilojen sijoittaminen osittain kolmeen kerrokseen mahdollistaa tiiviimmän rakennusmassan ja näin ollen suuremman piha-alueen. Eri korkuiset rakennuksen osat luovat vaihtelua rakennusmassaan. Rakennuksen uusi korkeus sopii ympäröiviin, pääosin korkeampiin, rakennuksiin. Hakija on toimittanut hakemuksensa liitteeksi liikenneselvityksen, selvityksen autopaikkojen määrästä, massoittelututkielman ja varjotutkielman.

Kaupunkisuunnittelun lausunnossa todetaan, että rakennuksen massoittelua, varjostusta ja katunäkymiä on poikkeuslupa-asiakirjoissa riittävästi tutkittu ja selkeästi esitetty. Kaavoituksen näkemyksen mukaan poikkeus nykykaavan käyttötarkoituksesta (Opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue) on perusteltua. Koulutoiminnan siirryttyä muualle puretun koulurakennuksen tilalle rakennetaan uusi, asukkaita monipuolisemmin palveleva rakennus, joka kokoaa alueen palvelut saman katon alle. Rakennukseen sijoitetaan yleisten rakennusten toimintoja kuten varhaiskasvatus, kirjasto, nuorisotilat sekä seurakunnan tilat. Poikkeuksen myötä tontti pysyy edelleen Y-toimintojen korttelialueena, joskin toimintojen kirjo on laajempi kuin kaavan sallima opetustoiminta.  Rakennus poikkeaa osittain nykykaavan suurimmasta sallitusta kerrosluvusta. Yksi rakennusosa on esitetty kolmekerroksiseksi, kun kaava sallii kaksi kerrosta. Massoittelumallissa on osoitettu miten tämä vaikuttaa rakennuksen yleisilmeeseen. Osassa rakennuksessa on normaalia korkeammat tilat (mm kirkkosali), eikä tämä kolmekerroksinen osa nouse merkittävästi korkeammalle kuin rakennuksen muut osat. Varjostusvaikutuksetkaan eivät aiheuta haittaa lähinaapureille. Kaavoitus ei näe estettä ylittää kaavan kerrosmäärää nyt esitetyllä tavalla, jos se rakennuksen toimivuuden kannalta on nähty parhaaksi ratkaisuksi. Rakennus ylittää pieniltä osin tontin rakennusalaa. Ylitys on hyvin pientä eikä sillä ole vaikutusta lähiympäristön toimivuuteen, turvallisuuteen tai viihtyisyyteen. 

Liikennesuunnittelu on todennut, että monitoimitalon hyvä savutettavuus edellyttää pysäköintimahdollisuutta tontilla. Monitoimitalon palvelualue on merkittävästi laajempi, kuin alkuperäisen käyttötarkoituksen vastaava. Asiointi tukeutuu jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisäksi huomattavasti myös autolla liikkumiseen. Tontin autoliikenteen sisään- ja ulosajo Stoltinkadulle on eriytetty parhaan turvallisuuden ja toimivuuden saavuttamiseksi niin tontilla kuin kadullakin. Liikennesuunnittelu puoltaa esitettyjä liikennejärjestelyjä.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1Asemapiirros 30.6.2021

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

PäätösPäätin myöntää hakemuksen ja 30.6.2021 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset.

Samalla päätän, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1 §:n mukaisesti 950 euroa ja naapurien kuulemisesta 70 euroa/kuultava kiinteistö (9 kpl) sekä hakemuksesta tiedottamisesta lehtikuulutuksella 600 euroa. Yhteensä 2180 euroa.

Päätöksen voimassaolo

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 24.11.2021.

 

Jyrki Lappi

Maankäyttöjohtaja

 

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä

Jakelu

aoKKOY Runosmäen monitoimitalo
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypa § 177
Liite 1:Asemapiirros 30.6.2021