Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta42802.11.20211

2236-2021 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 talouden 3. osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Kylk § 428

Yhteiset palvelut, talouspalvelut, kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 25.10.2021:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2021 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös. Kolmas osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–30.9.2021. Osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä ennusteen taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointiohjelmien toteutuminen kohdekohtaisesti. Strategisten sopimusten (toiminnallisten tavoitteiden) noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (Kh 17.12.2020 § 577) mukaan kaupunginhallitukselle annettava ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisen.

Käyttötalous

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus (jatkossa kaupunkiympäristö) tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 0,7 milj. eurolla ennusteen ollessa -34,1 milj. euroa (TAM -33,4).

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2021 kolmannessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

Kaupunkiympäristön toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 2,5 milj. eurolla ennusteen ollessa 69,9 milj. euroa (TAM 72,4 milj. euroa).

-         Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Avustusten lisäys 0,07 milj. euroa,

-        Luvat ja valvonta: Pysäköintimaksu- ja pysäköintivirhemaksutulojen ennustetaan toteutuvan seuraavasti: pysäköintimaksutulojen ennustetaan alittavan talousarvion 0,5 milj. euroa (TA 4,4 milj. euroa, ennuste 3,9 milj. euroa) ja pysäköintivirhemaksujen 0,2 milj. euroa (TA 2,2 milj. euroa, ennuste 2,0 milj. euroa). Rakennusvalvonnan tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,4 milj. euroa (TA 2,8 milj. euroa, ennuste 3,2 milj. euroa). Ympäristöterveydenvalvontamaksujen ennustetaan vähenevän erityisesti koronatilanteen vuoksi 0,1 milj. euroa (TA 0,6 milj. euroa, ennuste 0,5 milj. euroa), ja

-        Liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana vaikuttaa siten, että toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 2,2 milj. eurolla ennusteen ollessa 32,4 milj. euroa (TAM 34,6 milj. euroa). Valtion koronatuki v. 2021 on Turun liikennöinnin osalta noin 3,63 miljoonaa euroa (max 47 % lipputulomenetyksestä, tksjkl 26.5.2021 § 99).

Kaupunkiympäristön toimintakulujen ennustetaan alittavan talousarvion 1,8 milj. eurolla ennusteen ollessa 105,6 milj. euroa (TAM 107,4 milj. euroa).

-        Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Palvelujen ostojen ennustetaan alittavan talousarvion 0,02 milj. euroa (TA 3,1 milj. euroa), ja muiden toimintakulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,05 milj. euroa (TA 0,1 milj. euroa),

-        Kaupunkirakentaminen: Palvelujen ostojen lisäys (lumenkuljetus) 0,6 milj. euroa (TA 21,6 milj. euroa),

-        Liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Palvelujen ostojen ennustetaan alittavan talousarvion 2,5 milj. euroa (TA 54,3 milj. euroa), ja

-        henkilöstömenot: Kaupunkiympäristön henkilöstökulujen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaan (TAM 19,6 milj. euroa). Kaupunkiympäristön arvioitu henkilötyövuosien käyttö on syyskuun raportointihetkellä 325 (TA 327 + Smart and Wise Turku 2,75).

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

-        kaupunkiympäristölautakunta -13,0 milj. euroa (TAM -12,0 milj. euroa),

-        Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -21,0 milj. euroa (TA -21,3 milj. euroa),

-        rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

-        Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 09 2021.

Käyttötalouteen esitettävät talousarviomuutokset

Kaupunkiympäristölautakunta esitti 31.8.2021 § 323 palvelujen ostoihin vuodelle 2021 seuraavaa muutosta:

-        Kaupunkirakentaminen: Lumitilanne aiheuttaa talousarvion ylityksen n. 1,1 milj. euroa. Tästä osa saataneen kompensoitua muista kunnossapitomenoista. Rahoitustarve vuodelle 2021 on 0,6 milj. euroa menoja lisäävä (kustannuspaikka 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut).

Vuoden 2021 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä ei tehty esitettyä muutosta talousarvioon (kv 20.02.2021 § 217), jonka vuoksi TA-muutosta esitetään nyt uudestaan.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset

Kaupunkiympäristön omien investointien rahankäytöksi on ennustettu järjestelmässä 1,2 milj. euroa (TA 1,02 milj. euroa), mutta lukuun sisältyy tekninen virhe. Ennuste on talousarvion mukainen 1,02 milj. euroa. Eläinhoitolan autohankintaan varattu investointirahoitus 20 000 euroa jää käyttämättä, koska hankinta toteutuu leasingina. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupunkiympäristön investointien kokonaismäärärahatarpeeseen, koska ko. rahavaraus kohdistetaan pysäköintimittarihankintoihin (ennuste 26 000 eur v. 2021), johon ei talousarviota laadittaessa ollut varauduttu. Joukkoliikenteen investointien ennustetaan niin ikään toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (kh-omaisuusyksikkö) investointimäärärahojen (TAM 94,8 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan noin 26,6 milj. euroa talousarviota pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 43,9 milj. euroa (TAM 63,3 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 20,7 milj. euroa (TAM 28,0 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen (raakamaa) ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).

Liitteissä 2 ja 3 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien syyskuun lopun tilanne kohdekohtaisesti.

Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Liitteissä 4 ja 5 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa.

Toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 7,2 milj. eurolla (TAM 28,0 milj. euroa). Nimetyistä kohteista Hannunniitun koulun osalta korjaukset jäävät tekemättä vuonna 2021, suunnittelu töiden teettämiseksi vuonna 2022 aloitettu. Kohteelle on varattu n. 0,7 milj. euroa, josta jää käyttämättä arviolta ainakin 0,66 milj. euroa. Säästyvällä määrärahalla on mahdollista rahoittaa Veritas-stadionin päätykatsomohanketta, jonka kustannusarvio tullee olemaan noin. 1,2 milj. euroa (avustusosuus n. 80 %). Katsomohankkeen jatkosuunnittelu maarakennusurakan kilpailuttamiseksi on käynnissä ja päätös hankkeen käynnistämiseksi pyritään tekemään 2021 loppuun mennessä. Investointilistalla on hankkeita, joiden tarveselvitykset/hankesuunnittelu on edelleen kesken eikä varattua talousarviorahaa ole pystytty käyttämään (Luolavuoren koulu, Lyseon koulu).

Pienet hankkeet lista on valmistunut vasta 2021 puolella, joka vaikutti joiltain osin kesällä toteutettavien töiden määrään. Hankkeita lisätty tilapalvelujohtajan päätöksillä tarpeen mukaan. Vuoden 2022 hankkeita on nostettu investointilistalle em. päätöksillä suunnittelun aloittamista varten.

Yleishuomiona rakennusmateriaalien hintojen raju nousu globaalisti vaikuttaa tällä hetkellä kaikkiin saataviin tarjoushintoihin ja tarjoajien tarjoushalukkuuteen ja –kykyyn. Etenkin pienten urakoiden hinnat ovat nousseet osin paljon ennakoitua korkeammiksi ja joitain töitä on jätetty siksi toteuttamatta vuonna 2021. Rakennusmateriaalien hintojen nousu tulee vaikuttamaan myös rakennuskustannusindeksiin, joka otetaan tarvittaessa huomioon kustannusarviossa ja sitä kautta määrärahavarauksissa. Sama pätee myös infran rakennuttamisessa.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 19,4 milj. eurolla (TAM 63,3 milj. euroa).

Merkittävimmät alitukset ovat hankkeissa Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylä ja Itäisen Rantakadun pyöräkaistat ympäristöineen (sis. Manillalaiturin). Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylän hankesuunnitelma on hyväksymättä ja Itäisen Rantakadun pyöräkaistojen ympäristöt -hankkeen (sis. Manillalaiturin) toteutussuunnittelun aloitus on viivästynyt resurssipulasta johtuen. Kohteille on varattu määrärahaa yhteensä 3,5 milj. euroa, joka jää kokonaan käyttämättä. Kulttuurijokilautan kaavan eteneminen on viivästynyt, jonka vuoksi hankkeelle varattu 0,3 milj. euron määräraha jää tältä vuodelta käyttämättä.

Voimakadun kaavan arvioidaan valmistuvan 12/2022, joten hankkeelle varattu 0,4 milj. euroa määräraha jää käyttämättä tänä vuonna. Itä-Skanssin asemakaavan hyväksyminen on siirtynyt arvioidusta, jonka vuoksi varattu 2,36 milj. euron määräraha jää kokonaan käyttämättä tänä vuonna samoin kuin Skanssin keskuspuistolle varattu 0,36 milj. euron määräraha. Fortuna -kortteli ei ole etenemässä, joten sille varattu 0,6 milj. euron määräraha jää käyttämättä. Topinojan kiertotalouspuiston ensimmäisen vaiheen painopiste siirtyy vuodelle 2022. Kohteelle varatusta 0,5 milj. euron määrärahasta jää käyttämättä arviolta 0,4 milj. euroa. Karhunahde kaava-alueen rakentamisen painopiste on siirtymässä vuodelle 2022, koska asemakaava ei ole vielä tullut voimaan. Hankkeelle varatusta 1,7 milj. euron määrärahasta jää tänä vuonna käyttämättä arviolta 1,6 milj. euroa. Sorapintaisille kaduille varatusta 2,1 milj. euron määrärahasta jää käyttämättä arviolta 1,6 milj. euroa katusuunnitelmista tehtyjen valitusten ja suunnitelmien viivästymisen vuoksi.

Kauppatorin kokonaiskustannusarviota on korotettu kaupunginhallituksen 8.2.2021 § 67 päätöksellä 0,9 milj. eurolla Saariston Sydän suunnitelman toteuttamista ja laatutason nostoa varten. Saariston Sydämestä aiheutuva lisäkustannus sisältyy tämän vuoden määrärahavaraukseen ja vuoden 2021 osalta Kauppatorin määräraha ei tämän hetken tiedon mukaan tule ylittymään. Kauppatorikokonaisuuden laajuus ja laatumuutoksista aiheutuva lisämäärärahantarve käsitellään TA 2022 taloussuunnittelun yhteydessä. Nosturikadun hulevesijohdon saneerausta varten on osoitettu hankesuunnitelmassa kesken talousarviovuoden investointimäärärahaa 1,5 milj. euroa, jota vastaava määrärahan säästö osoitetaan toteutumatta jääviltä Itäisen Rantakadun pyöräkaistat –hankkeelta (0,4 milj. euroa) ja Aurajoen rantamuuri, Manillalaituri –hankkeelta (1,1 milj. euroa). Logomon sillan ylitys vuoden 2021 osalta on noin 2,9 milj. euroa, jota vastaava määrärahan säästö osoitetaan toteutumatta jääviltä Kulttuurijokilautta- hankkeelta (0,2 milj. euroa), Itä-Skanssin kaava- hankkeelta (2,3 milj. euroa) ja Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylä- hankkeelta (0,4 milj. euroa). Hankkeen kaupunginvaltuuston 17.5.2021 § 102 mukainen kokonaiskustannusarvio ei tule ylittymään.

Kaupunginvaltuusto on 19.10.2020 § 170 hyväksynyt Impivaaran tenniskeskuksen asemakaavanmuutoksen, jossa infran kustannusarvio on 43 000 euroa. Hankkeen kustannusarvio on tarkentunut asemakaavavaiheesta suunnittelun tarkentumisen johdosta. Yleisten alueiden katusuunnitelmatasoisten suunnitelmien mukainen kustannusarvio on noin 85 000 euroa. Kylk päätti (21.09.2021 § 366) esittää kustannusarvion muutoksen kv:n hyväksyttäväksi ovk3:n yhteydessä.

Vuoden 2021 maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän 21 milj. euroa (TA 6,0 milj. euroa). Ylitys johtuu sekä sopimuskorvausten maksuaikataulujen aikaistumisesta että maanomistajien halusta maksaa sopimuskorvaukset etupainotteisesti, ja toisaalta myös rakentamisen nopeammasta toteutumisesta. Syitä korvausten nopeampaan maksutahtiin voi olla monia, kuten niihin liittyvät juoksevat korkokulut, tilinpäätösjärjestelyt yms.

Yhteenveto

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus jää tämänhetkisen ennusteen perusteella sille asetetusta sitovasta tulostavoitteesta 0,7 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan talouden toteumaennuste ylittää 1,0 milj. eurolla ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toteumaennuste alittaa 0,3 milj. eurolla valtuuston toimielimille hyväksymät suunnitteluluvut.

Maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan toteutuvan 15 milj. euroa talousarviota enemmän (TA 6,0 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan toteutuvan 26,7 milj. euroa talousarviota pienempänä.

Kaupunkiympäristön omien investointien rahankäytön ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 1,02 milj. euroa).

Liite 1Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 09 2021

Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2021

Liite 3Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2021

Liite 4Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investoin-tien kohdekohtaiset perustelut 09 2021

Liite 5Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2021

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

-       merkitä tiedokseen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 kolmannen osavuosikatsauksen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi,

-       esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 4 ja 5 mukaiset kustannusarvio-, aikataulu-, hanke- sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset,

-       esittää Impivaaran tenniskeskuksen asemakaavanmuutoksen muuttuneen kustannusarvion 85 000 euroa kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi, ja

-       esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle 0,6 milj. euron rahoituksen lisäystä lumitilanteen johdosta kaupunkiympäristön kustannuspaikalle 40126.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 428
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 09 2021
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2021
Liite 3:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2021
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2021
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2021