Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta41526.10.20214

13690-2020 (10 03 01, 00 01 05)

Kristiinankadun kesäkatu 2021 - arviointiraportti

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan tiedoksi Kristiinankadun kesäkatu 2021 -kokeilun arviointiraportti.

Kylk § 415

Kaavoitus, maisema-arkkitehti Marie Nyman 16.10.2021:

Kaupunginhallitus päätti 30.11.2020 § 524 käynnistää Turun kävelyn ja oleilun kehittämisohjelman. Kehittämisohjelma laaditaan osana URBACT Space4People -hanketta (2020-2022). Hankkeen yhtenä toimenpiteenä on toteuttaa väliaikainen kokeilu, jolla testataan erilaisia ratkaisuja, joilla kävelyn olosuhteita sekä kaupunkitilan viihtyisyyttä voidaan parantaa.

Kristiinankadun valinta toteutuspaikaksi tuotiin tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnalle 8.12.2020 § 440 ja kokeilun toteutuksen periaatepäätös hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa 23.3.2021 74 §, lisäyksellä "Arviointisuunnitelma tuodaan lautakunnan käsittelyyn kevään 2021 aikana. Suunnitelmaan liitetään myös kattava nykytilan selvitys." Kristiinankadun arviointisuunnitelma ja nykytilaselvitys tuotiin tiedoksi kaupunkiympäristölauta-kunnalle 18.5.2021 § 179.

Yhteenveto kesäkatukokeilun arvioinnista

Arviointisuunnitelman mukaisesti kokeilun vaikutuksia arvioitiin kolmella eri osa-alueella: 1. kokeilun vaikutukset ihmisten liikkumiseen ja oleiluun, 2. käyttäjien tyytyväisyys ja kokemukset ja 3. toteutusprosessin, vuorovaikutuksen ja viestinnän onnistuminen. Kokeilun arviointiraportti kokonaisuudessa on oheismateriaalissa 1.

Kokeilun vaikutukset ihmisten liikkumiseen ja oleiluun

Kokeilun vaikutuksia ihmisten liikkumiseen ja oleiluun arvioitiin oleskelijoiden havainnoilla, liikennelaskennoilla sekä katutilan laadullisella arvioinnilla ennen kokeilua ja kokeilun aikana.

Oleskelijoiden havainnoinnissa käytettiin Gehlin oleskelijoiden havainnointimenetelmää, jossa karttapohjalle merkitään katutilassa oleskelevat (mm. istuvat, seisovat, alueen sisällä liikkuvat) tiettynä ajankohtana. Havainnoinnin perusteella eniten oleskelijoita oli heinäkuun iltapäivänä (46 oleskelijaa) ja vähiten lounasaikaan ennen kokeilua (0 oleskelijaa), muutoin oleskelijoiden määrät olivat havainnointikerroilla samankaltaisia (n.16-26 oleskelijaa). Kristiinankadun kesäkadun käyttö painottui selvästi iltapäivään ja ilta-aikaan, johtuen suurelta osin myös kadunvarren liikkeiden ja ravintoloiden aukioloajoista. Myös julkinen ja kaupallinen oleskelu painottui eri päihin kesäkatua. Kesäkatukokeilu lisäsi kadun julkisia oleskelumahdollisuuksia ja kesäkadun penkeillä oli joka havainnointikerralla käyttäjiä. Ennen kokeilua Kristiinankadulle ei ollut penkkejä.

Liikennelaskentojen osalta tulos oli yllättävä, sillä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrät olivat samankaltaisia kaikkina kesäkuukausina, niin ennen kokeilua, kun sen aikana. Mahdollisina syinä pidettiin, että Kristiinankatu jo alun perin on keskustan vilkkaimpia jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä, joten saattaa olla, että potentiaali määrien lisäämiseen ei ole kovin suuri. Lisäksi lyhytaikaisella kokeilulla saattaa olla vaikea vaikuttaa ihmisten vakiintuneisiin kulkureitteihin tai -tapoihin. Kesäkadun käyttö painottui ilta-aikaan, kun taas käsinlaskennat tehtiin lounasaikaan ja iltapäivisin. Digitaalisilla laskimilla olisi saattanut saada luotettavampaa tietoa määristä. Autoilijoiden määrät tietenkin laskivat, sillä läpiajoliikennettä rajoitettiin.

Kristiinankadulla laadittiin katutilan laadullinen arviointi ennen kokeilua ja kokeilun aikana hyödyntäen Healthy streets –arviointimenetelmää. Kristiinankadun nykytilanne sai arvioinnissa keskivertotuloksen. Keskivertoa heikompia olivat kadun elämyksellisyys sekä suoja sääolosuhteilta. Kesäkadun arvioinnissa parannusta tapahtui lähes kaikilla osa-alueilla; kesäkatu soveltui entistä paremmin kävelijöille, kesäkatu lisäsi kadun ylitysmahdollisuuksia ja ihmisten turvallisuuden tunnetta, oli elämyksellisempi ja tarjosi pysähtymispaikkoja. Ainoa osa-alue, jolla parannusta ei tapahtunut, oli suoja sääolosuhteilta. Tämä johtui siitä, että kokeilun aikana ei ollut mahdollista lisätä suurikokoista puustoa tai rakenteellisia suojia, kuten katoksia tai arkadeja.

Käyttäjien tyytyväisyys ja kokemukset

Käyttäjien tyytyväisyyttä ja kokemuksia arvioitiin kaikille avoimella Kerro kantasi -kuulemisella, kesäkadun yrittäjille ja asukkaille suunnatulla erillisellä kyselyllä sekä Turun palautepalvelun palautteiden läpikäymisellä.

Kerro kantasi -kuulemiseen saatiin yhteensä 140 kommenttia. Kommentteja tulkitsemalla vaikutti siltä, että noin 75 % vastanneista piti kokeilua onnistuneena tai kokeilun ideaa kannatettavana ja noin 20 % kokeilua epäonnistuneena. Huomioitavaa on, että moni kokeilua epäonnistuneena pitäneistä kertoi olevansa kesäkadun asukas. Kuulemisen kommenteissa oli paljon kehitysehdotuksia, jotka koskivat mm. kadun viihtyisyyttä sekä toiminnallisuuden ja tapahtumien lisäämistä.

Kesäkadun yrittäjille ja asukkaille lähetettiin erilliset kyselyt, joissa selvitettiin heidän mielipiteitään koskien kesäkadun onnistumista, viihtyisyyttä, liikennejärjestelyjä, vuorovaikutusta ja tulevaisuuden toiveita. Yrittäjistä selkeä enemmistö koki kokeilun pääosin onnistuneeksi (91 %) ja toivoi Kristiinankadun kesäkadulle jatkoa. Yrittäjille oli paljon kehitysehdotuksia koskien kadun parempaa markkinointia, toiminnallisuuden lisäämistä ja viimeistellympää toteutusta. Yrittäjien vastauksissa näkyi selvästi toive vaikuttaa kesäkadun toteutukseen enemmän.

Asukasvastauksissa esiintyi selkeää kaksijakoisuutta; osa piti kokeilua hyvinkin onnistuneena (65 %) ja osa piti kokeilua erittäin epäonnistuneena (35 %). Asukaspalautteissa nostettiin esiin, että osa koki ihmisten tahallaan häiritsevän tontille ajoa. Osan mielestä kadun käyttö aiheutti asukkaita häiritsevää meteliä. Istutustynnyrit keräsivät kehuja, mutta osa toivoi myös kesäkadun viimeistellympää toteutusta. Asukasvastauksien osalta tulee huomioida, että vastausmäärä ei ollut kovinkaan suuri.

Kesäkadun yrittäjistä suuri osa koki, että kokeilulla oli myönteisiä vaikutuksia heidän liiketoimintaansa. Kokeilun vaikutuksia Hansakorttelin, Stockmannin tai pysäköintilaitoksien asiakasmääriin ei pystytty arvioimaan, koska kaupunki ei saanut asiakastilastoja käyttöönsä.

Palautepalveluun tuli muutama kesäkatua koskeva palaute, jotka olivat joko yleisiä palautteita puolesta tai vastaan, mutta myös palautteita koskien häiritseväksi koettua kesäkadun käyttöä, kuten skeittaamista.

Toteutusprosessin, vuorovaikutuksen ja viestinnän onnistuminen

Kokeilun toteutusta pidettiin Space4People-hankkeen pienessä työryhmässä aikatauluun ja resursseihin nähden pääasiassa onnistuneena. Kesäkadun toteutusprosessi oli kaikille osapuolille uuden opettelua, sillä vastaavaa ei olla tehty Turussa aikaisemmin.

Suurin osa kokeilun budjetista meni kuljetuksiin ja alueen kunnossapitoon. Investointien kustannukset piti tästä johtuen pitää mahdollisimman pieninä ja uutena hankittiin ainoastaan istutustynnyrit istutuksineen ja kasvualustoineen sekä infotaulu. Kesäkadun fyysisen ympäristön toteuttamisen haasteet liittyvät erityisesti rajalliseen kalustevalikoimaan ja myyntikojujen sijoittamiseen.

Kadun liikennejärjestelyt toimivat hyvin, eikä viereisillä kaduilla havaittu liikennejärjestelyistä johtuvaa ruuhkaa. Myös liikennemerkkien vastaista ajoa havaittiin vain vähän. Liikennejärjestelyjen kielteinen palaute koski tontille ajon häiritsemistä sekä liikuntaesteisten pysäköintipaikan siirtämistä/poistamista.

Kesäkadun toiminnallisen sisällön tuottaminen oli kesäkatukokeilussa kaikkein haastavin osuus. Kesäkadun toiminnallisen sisällön tuottamiseen olisi kaivattu aktiivisempaa yhteistyötä eri tahojen, yrittäjien ja yhdistyksien, kanssa. Kesäkadun yrittäjien kanssa olisi hyvä aloit-taa keskustelu aikaisemmin ja myös epävirallisempia keskusteluja olisi voinut järjestää. Keskustelutilaisuuksissa oli haasteena aktivoida osallistuja etätyöpajaosuuteen, tavoittaa erityisesti kesäkadun asukkaita sekä varmistaa osallisten aidot vaikutusmahdollisuudet toteutukseen.

Kaupunki viesti kesäkadusta niin tiedotteilla, omilla nettisivuillaan kuin myös sosiaalisessa mediassa. Kaikkien turkulaisten kotiin tulevassa Turkupostissa 2/2021 kerrottiin kesäkatu-kokeilusta. Kaupungin osalta tapahtumia ja ylipäätänsä kadun dokumentointia olisi voinut tuoda kesän mittaan vielä vahvemmin someen. Kristiinankadun yrittäjät perustivat kesäkadulle oman Instagram -tilin, jossa esiteltiin kesäkadun tapahtumia, kesäkadulla toimiva yrityksiä sekä asiakasetuja. Kesäkatukokeilu herätti kiinnostusta erityisesti paikallislehdissä ja sosiaalisessa mediassa. Kesäkadun rakentamispäivänä 1.7. paikalle saapui useampi median edustaja, joille annettiin haastatteluja.

Oheismateriaali 1Kristiinankadun kesäkatukokeilu 2021 -arviointiraportti

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä arviointiraportin tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.