Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta36521.09.20211
Kaupunkiympäristölautakunta37328.09.20216

10852-2021 (02 02 00)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2022-2025 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2022

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuosille 2022-2025 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2022 liitteineen. Toimintasuunnitelma hyväksytään vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

Kylk § 365

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, controller Johanna Korpikoski, henkilöstöpäällikkö Anne Hidén ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 17.9.2021:

 

Turun kaupungissa kuntalain mukainen talousarvio ja -suunnitelma laadittiin toimialoilla vuoteen 2021 asti osana sopimusohjausprosessia. Talousarviovuodesta 2022 alkaen, osana pormestarimallia, korvataan strategiset sopimukset toimintasuunnitelmilla ja operatiiviset sopimukset palvelusuunnitelmilla. 

 

Toimintasuunnitelmat laaditaan palvelukokonaisuuksittain ja ne sisältävät toimielimen kaupunginvaltuustoon nähden sitovan talousarvion ja –suunnitelman. Vastaavasti palvelusuunnitelmissa tavoitteet asetetaan palvelualueittain ja ne hyväksytään lautakunnissa. Palvelukokonaisuuden toiminnasta päättävät lautakunnat käsittelevät ja hyväksyvät toimintasuunnitelman kukin omalta osaltaan.  

 

Suunnittelulukujen valmistelu alkoi keväällä ja päätettiin (kv 14.6.2021 § 152) toimintasuunnitelman valmistelun raamiksi.

 

Lautakuntien esitykset toimintasuunnitelmista ja palvelusuunnitelmista tulee olla käsiteltynä 1.10.2021 mennessä. Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä talousarviota 25.10. ja 8.11. Kaupunginvaltuusto käsittelee toimintasuunnitelmaa 15.11.2021.

 

Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma vuosille 2022-2025

 

Toimintasuunnitelmassa on kuvattu palvelukokonaisuuden tehtävät, palvelualueet ja lautakunnat.

 

Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Ilmastonmuutos ja kaupungistuminen ovat pitkään jatkuneita ilmiöitä. Keväästä 2020 lähtien koronakriisi on muuttanut toimintaympäristöä ainakin väliaikaisesti. Toimistotyön etätyötrendi on vaikuttanut liikkumiseen vähentävästi ja lisännyt haluja kasvattaa asumisväljyyttä, joka on pitänyt asuntomarkkinat vilkkaana. Rakentamisen suhdannetilanne on erinomainen, joskin kielteisinä vaikutuksina on hintojen nousu, tarvikkeiden toimitusvaikeudet ja osaava työvoiman saatavuusongelmat. Nähtäväksi jää, millaiset pysyvät muutokset pandemiasta jää.

 

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet on johdettu kaupunginvaltuuston 23.8.2021 hyväksymästä pormestariohjelmasta vuosille 2021-2025. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus toteuttaa erityisesti seuraavia pormestariohjelman osioita:

 

-Kestävän kasvun Turku,

-Hiilineutraali ja resurssiviisas Turku,

-Kansainvälisyys, matkailu, saavutettavuus ja edunvalvonta,

-Kärkihankkeet, ja

-Onnistuva ja jatkuvasti parempi Turku. 

Toiminnallisissa tavoitteissa on esitetty pormestariohjelmasta johdetut operatiiviset tavoitteet ja muut tavoitteet, joita toteuttavat toimenpiteet on vastuutettu palvelualueille.

 

Tavoite 1: Kestävä yhdyskuntarakenne 

Tavoite 2: Vähähiilinen kestävä liikkuminen

Tavoite 3: Hiilinielujen vahvistaminen 

Tavoite 4: Liikenneturvallisuus 

Tavoite 5: Monipuolinen ja riittävä tonttivaranto 

Tavoite 6: Monipuolinen ja kasvua tukeva kaavavaranto 

Tavoite 7: Kiinteistöomaisuuden kehittäminen 

Tavoite 8: Konserniyhtiöille luovutettava uudisrakennusoikeus 

Tavoite 9: Hyvä kaupunkiympäristö 

Tavoite 10: Itämeren suojelu 

Tavoite 11: Kiertotalous

Tavoite 12: Digitalisaation avulla parannetaan palveluja

Tavoite 13: Kärkihankkeiden toteuttaminen

Tavoite 14: Vahvistetaan kaupungin vetovoimaa

 

Toimintasuunnitelmaan sisältyvät tiedoksi annettavat palvelun tarvetta ja toimintaa kuvaavat tunnusluvut.

 

Toimintasuunnitelmassa on esitetty kaupunkiympäristön määrärahat, investoinnit lautakunnittain ja kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristölle. Kh:n palvelutilaus sisältää maaomaisuuden, tilaomaisuuden ja infraomaisuuden talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä infrainvestointien ja tilainvestointien toteutusta ja maanhankintaa varten. Toimintasuunnitelmassa on lisäksi kaupunginhallituksen palvelutilaus maanmyyntitulotavoitteesta ja siihen sisältyvästä myyntivoittotavoitteesta, maankäyttösopimustuloista ja toimintamenoista, jotka kohdistuvat palvelutilaukseen.

 

Kaavoitusohjelma on toimintasuunnitelman liitteenä, jonka hyväksyminen kuuluu hallintosäännön 34 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kaavoitusohjelma sisältää yleiskaavoitusohjelman ja asemakaavoitusohjelman. Yleiskaavoitusohjelmassa uutena on yleiskaavan teemalliset tarkastelut, jossa vuonna 2022 laaditaan visio merellisen Turun kehittämisestä huomioiden erityisesti Länsi-Turun alueen, alueen uudet asumisviihtyvyyttä parantavat ja asumista lisäävät tavoitteet sekä merellisyyden. Asemakaavoitusohjelma sisältää 119 asemakaavaa, joista 91 on ohjelmoitu kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn 2022-2025 ja 28 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu taloussuunnitelmakauden jälkeen. Strategisina maankäytön hankkeina valmistellaan 27 asemakaavaa (merkitty ohjelmassa tähdellä). Kumppanuus/ kaavakonsulttihankkeina valmisteltavat asemakaavat on ohjelmassa merkitty K-merkinnällä, jolla toteutetaan pormestariohjelman kirjausta ”Kumppanuuskaavoituksen tulee olla pienehköissä, yksityisissä aloitteissa ensisijainen vaihtoehto”. 23.9.2021 päivitetyssä kaavoitusohjelmassa (liite 7) kumppanuus/kaavakonsulttihankkeina valmisteltavia asemakaavoja on 47 kpl. Uusia kaavoituskohteita on 9 kpl ja ne on merkitty ohjelmaan UUSI-merkinnällä.

 

Kaavoitusohjelma on tavoitteellinen, jossa eri syistä johtuen tapahtuu muutoksia ja viivytyksiä vuoden aikana. Näitä voivat olla mm. erilaiset prosessin aikana tulevat uudet ennakoimattomat selvitystarpeet, sopimusneuvottelujen viivästyminen sekä päätöksentekoon liittyvät viivytykset. Tästä johtuen tarkkaa aikataulua kaavojen osalta on mahdotonta laatia, joten palvelusuunnitelman tavoite on perusteltua asettaa hyväksyttyjen kaavojen prosenttiosuutena (80 %) koko kaavoitusohjelman sisällöstä.

 

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma vuodelle 2022

 

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma on kooste palvelualuekohtaisista palvelusuunnitelmista.

 

Toiminnan kuvaus -osiossa selostetaan lyhyesti millaisista tehtävistä ja palveluista palvelualue vastaa sekä miten se niitä tuottaa.

 

Toimintaympäristön muutokset -osiossa kuvataan palvelualueen odotettavissa olevat ja merkittävät muutokset palvelujen tuottamiseen. Analyysi palvelujen tarpeen muutoksesta on perusteluna resurssien tarpeelle. Tarpeet voivat muuttua esimerkiksi lainsäädännöstä, väestöstä tai rakennetusta ympäristöstä johtuen.

 

Kehittämissuunnitelmaosiossa kuvataan palvelualueen toiminnan kehittämisen suunta, mikä toimii kokoavana linjauksena suunnitelman yksilöidyille tavoitteille. Kehittämissuunnitelma on johdettu pormestariohjelmasta.

 

Toimenpiteissä on lueteltu konkreettisia pormestariohjelmasta ja palvelukokonaisuuden kehittämisen painopisteistä johdettuja tehtäviä, joiden toteutumista seurataan/ arvioidaan toiminnan toteutumisen mittareiden avulla.

 

Palvelusuunnitelmassa on lisäksi esitetty erilaisia tunnuslukuja ja mittareita. Tarvetta kuvaavilla tunnusluvuilla tarkoitetaan palvelujen tarvetta kuvaavia mittariarvoja. Tavoitteellisella tunnusluvulla tarkoitetaan palvelualueen jatkuvaa toimintaa mittaavia mittareita, joille on asetettu tavoitearvo ja joista on olemassa trenditietoa tai sitä syntyy tulevina vuosina. Palvelusuunnitelmassa on tunnistettu runsaasti mittareita, joihin tiedot täydennetään talousarvion toimeenpanovaiheessa, joulukuun 2021 käsittelyn yhteydessä.

 

Palvelusuunnitelmassa on esitetty määrärahat palvelualueittain. Liikkumispalveluiden osalta kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen kuuluu Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualue.

 

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelmaan 2022 on lisätty toimenpide täydennysrakentamisohjelman valmistelun käynnistäminen 2022 tavoitteena sen hyväksyminen vuonna 2023 (liite 6), esittelijän 21.9.2021 kokouksessa tekemän täydennetyn päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Luvat ja valvonta -palvelualueen palvelusuunnitelman hyväksyy rakennus- ja lupalautakunta.

 

Taloudelliset tavoitteet

 

Kaupunginvaltuusto vahvisti 14.6.2021 § 152 taloussuunnitelmakauden 2022-2025 toimielinkohtaiset suunnitteluluvut erikseen käyttötalouden ja investointien osalta. Koko palvelukokonaisuuden vuoden 2022 sitova toimintakate (netto) on 38,0 milj. euroa (käyttötalous) ja investointiosan (netto) 0,8 milj. euroa. Hyväksytty suunnitteluluku ei sisällä 1.6.2021 perustettua Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualuetta.

 

Kaupunkiympäristön vuodelle 2022 esitettävä toimintakate ylittää hyväksytyn suunnitteluluvun noin 0,9 milj. eurolla (TAE21 -38,9 milj. euroa). Toimintakatteen ylitys kohdistuu kokonaisuudessaan kaupunkiympäristölautakunnan alaiseen Liikkumispalvelut/ kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualueen talousarvioon (TAE2022, ei talousarviota taloussuunnitelmavuosilla 2023-2025).

Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualue perustettiin 1.6.2021, mutta talousarviota ei vuodelle 2021 laadittu. Suurin osa vastuualueen toiminnasta liittyy erilaisiin liikenteen ja liikkumisen hankkeisiin.

 

Toimintatuotot ylittävät TA2021 tason 1,3 milj. eurolla (TAE22 73,643 milj. euroa, TA21 72,364 milj. euroa). Toimintakulut ylittävät TA2021 tason 7,1 milj. eurolla (TAE22 114,139milj. euroa, TA21 107,017 milj. euroa).

 

-

 

 

 

 

 

kaupunkiympäristölautakunnan osalta toimintakate ylittää suunnitteluluvun 0,9 milj. eurolla (suunnitteluluku 15,2; TAE22 -16,1; TA21 -11,7 milj. euroa). Verrattuna vuoteen 2021 toimintatuotot ylittyvät 1,2 milj. euroa (TAE22 38,6; TA21 37,4 milj. euroa) ja toimintakulut ylittyvät noin 5,6 milj. euroa (TAE22 56,3; TA21 50,7 milj. euroa),

 

-

 

 

 

 

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan osalta toimintakate on suunnitteluluvun mukainen (TAE22 -22,7; TA21 -21,3 milj. euroa). Verrattuna vuoteen 2021 toimintatuotot ylittyvät 0,1 milj. euroa (TAE22 34,7 TA21 34,6 milj. euroa) ja toimintakulut ylittyvät noin 1,5 milj. euroa (TAE22 57,4; TA21 55,9 milj. euroa),

 

-

 

 

 

rakennus- ja lupalautakunnan toimintakate vuodelle 2022 vastaa annettua suunnittelulukua (TA22 -0,1 milj. euroa). Samoin Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan suunnitteluluku vuodelle 2022 vastaa annettua suunnittelulukua (TA22 0,0 milj. euroa).

 

Keskeisimmät kaupunkiympäristölautakunnan muutokset vuoden 2021 ja TAE22 välillä ovat seuraavat:

 

Toimintatuotot

-pysäköintimaksut -0,3 milj. euroa,

-muut yhdyskuntapalvelujen maksut +0,4 milj. euroa,

-tuet ja avustukset +0,6 milj. euroa,

-maa- ja vesialueiden vuokratuotot +1,0 milj. euroa, ja

-vuokratuotot, muut -1,0 milj. euroa.

Toimintakulut

-henkilöstökulut +2,2 milj. euroa,

-muiden palveluiden ostot +2,4 milj. euroa,

-aineet- ja tarvikkeet +0,6 milj. euroa, ja

-muut toimintakulut +0,4 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön omat investoinnit vuonna 2022 ovat yhteensä 0,9 milj. euroa (TA 1,0 milj. euroa). Kaupunkiympäristölautakunnan investoinnit ovat yhteensä 0,4 milj. euroa (kehittämis- ja it-investoinnit) ja joukkoliikennelautakunnan investoinnit suunnitteluluvun mukaisesti 0,5 milj. euroa (maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittäminen).

 

Investoinnit (Kh-palvelutilaus)

 

Kaupunginhallituksen palvelutilaus pitää sisällään maaomaisuuden, tilaomaisuuden ja infraomaisuuden toteutusta varten talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.  

 

Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto hyväksyi toukokuussa investointiohjelmien priorisoinnit ja lähtökohdat (Khkeh 24.5.2021 § 40). Suunnitteluluvut investointimäärärahoista päätettiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa (14.6.2021 § 152). Osa vuoden 2022 infrahankkeiden määrärahoista hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa vuonna 2021, jotta kyseessä olevien hankkeiden toteutussuunnittelu ja tutkimukset kyetään käynnistämään kuluvan talousarviovuoden aikana ja rakentamisen kilpailutukset voidaan käynnistää tarvittaessa heti seuraavan vuoden alussa (Kv 14.6.2021 § 153).  

 

Kaupunginhallituksen palvelutilaus investointeihin jakautuu infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 124,2 milj. euroa talousarviovuonna 2022. Infrainvestointien osuus palvelutilauksesta on 78,4 milj. euroa, tilainvestointien 42,3 milj. euroa ja kiinteän omaisuuden 3,5 milj. euroa. 

 

Kaupunginhallituksen palvelutilauksen pysyvien vastaavien myyntitulotavoite vuodelle 2022 on 23,7 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 19,2 milj. euroa. Maankäyttösopimustulojen tavoitetta 6,0 milj. euroa vuodelle 2022 on korotettu 2,2 milj. euroa, jotta Kaupungin yhteiset toiminnot kokonaisuuden suunnitteluluku 25 milj. euroa saavutetaan. Kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristölle koskien maankäyttösopimustulojen tavoitetta vuodelle 2022 on korotuksen jälkeen yhteensä 8,2 milj. euroa. Pilaantuneiden tonttimaiden kunnostuskustannuksiin on varattu vuodelle 2022 yhteensä 2,4 milj. euroa. 

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa infrainvestointimenojen suunnitteluluvuksi 76.856.500 euroa. Tämä jälkeen kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infrainvestointiohjelmaan on nyt viimeisen tiedon mukaan sovitettu yhteen. Kaupunkiympäristön infrainvestointeihin esitetään yhteensä 78,4 milj. euroa vuonna 2022, joka ylittää suunnitteluluvun 1,54 milj. euroa. 

 

Infrainvestointiohjelmaan esitettävät uudet muutokset ovat:  

 

-Tiedepuiston kannen rahoituksen tiivistäminen kokonaan suunnitelmakaudelle, Vaasanpuiston ja Parkin alueen kustannusarvioiden tarkistus ylöspäin. Uusina mukaan otettiin Kupittaa 3 kenttä, joka on Parkin kentän väistökenttä, Itäharjun monitoimitalo, Eteläskanssi ja Uusi konserttitalo. Alaspäin kustannusarvio tarkentui Kaupungin puutarhan kohdalla ja ajoitusta lykättiin Koroisten kohdalla, joka toi hieman tilaa taloussuunnitelmakaudelle. 

Tiedepuiston kansi -kohteelle lisäystä  

-

vuosi 2022 0,3 milj. euroa,  

-

vuosi 2023 1,0 milj. euroa,

-

vuosi 2024 8,0 milj. euroa, ja 

-

vuosi 2025 13,0 milj. euroa. 

 

 

Kulttuurijokilautalle lisäystä 

-

vuosi 2022 0,46 milj. euroa.

 

 

Itäisen Rantakadun pyörätie välillä Kirjastosilta – Sotalaisenkatu -kohteelle

-

vuodelta 2022 siirretty ajoitusta vuodelle 2023 0,5 milj. euroa. 

 

 

Parkin alueen kustannusarvio tarkentunut  

-

1,7 milj. eurosta 2,7 milj. euroon. 

 

 

Parkinkentän saneerauksen kustannukset

-

vuodelle 2024 3,0 milj. euroa

-

vuodelle 2025 0,3 milj. euroa

 

 

Lisätty kohde Parkin kentän väistökenttä, Kupittaa 3 

-

vuodelle 2022 0,5 milj. euroa, ja 

-

vuodelle 2023 0,5 milj. euroa. 

 

 

Raitiotiehanke siirtynyt vuodella eteenpäin (yhtiömuotoinen toteutus) 

-

vuodelle 2022 5,0 milj. euroa, 

-

vuodelle 2023 5,0 milj. euroa,  

-

vuodelle 2024 5,0 milj. euroa, ja 

-

vuodelle 2025 on esitetty 44,1 milj. euroa hankkeen toteutusvaihetta varten.   

 

Kaupunginhallitukseen nähden sitovat ovat infran investointiohjelman koontinimikkeiden määrärahat (ohjelmassa kh-merkintä). Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy kohdekohtaiset investoinnit kaupunginhallituksen toimivallassa olevien raamien puitteissa.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa toimitilainvestointimenojen vuoden 2022 suunnitteluluvuksi 50.175.314 euroa. Toimitilainvestointeihin esitetään vuonna 2022 yhteensä 42,3 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana.  

 

Tilainvestointiohjelmaa on kevään tarkastelun jälkeen päivitetty. Vuoden 2022 talousarviovalmistelun yhteydessä tilainvestointiohjelmaan ei ole enää jaettu vuokra- tai yhtiömuotoisten hankkeiden kustannusarvioita toteutusvuosille. Tämän muutoksen vaikutus vuoden 2022 tilainvestointilukuun on -5,8 milj. euroa. Lisäksi muutoksia on tullut seuraavien näköpiirissä olevien hankkeiden aikataulu- ja kustannusarviomuutosten pohjalta: 

 

-Nummen koulutalon tekninen korjaus, hanke valmistuu 2024 (vrt. aiemmin 2023),

-Kallelankadun päiväkodin kustannusarvion korotus 1.950.000 eurosta 2.400.000 euroon. Kustannusarvion korotus tuodaan erikseen päätöksentekoon kaupunginhallitukseen, ja

-Sirkkalan koulun peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeen kustannusarvio päivitetty 18.598.000 euroa (vrt. aiemmin 15.448.000 euroa).  

 

Uusia kohteita, joita ehdotetaan investointilistalle alkaen vuodesta 2022 keväällä esitettyjen lisäksi: 

-Paavo Nurmen Stadionin katoksen tekninen peruskorjaus: siirtyy pienet investoinnit listalta nimettyjen investointien listalle kustannusarvion noustessa 2.400.000 euroon, ja

Kupittaan maauimalan peruskorjaus: tarveselvityksen määrä valmistua 2021, hankesuunnitelma 2022 ja suunnittelun olisi tarkoitus käynnistyä 2022 lopussa. 

 

Resurssien käyttö

 

Henkilötyövuosien määräksi on esitetty 358 htv:ta vuodelle 2022 (TA 2021 327 htv). Henkilötyövuosilisäyksestä 10 htv:tä on seurausta vuonna 2021 tehdyistä rekrytoinneista. Kaupungin kestävän kasvun ja kilpailukyvyn toteuttaminen ja kaupungin tavoitteiden saavuttaminen maankäytössä ja ripeässä lupakäsittelyssä edellyttävät mittavaa lisäresursointia kaavoitukseen, rakennusvalvontaan ja kaupunkirakentamisen palvelualueen eri vastuualuille.

 

Kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen sijoittuu pääosa palvelukokonaisuuden henkilöstöstä (334 htv, palkat ja palkkiot 16,1 milj. euroa vuonna 2022). Uusi vastuualue on liikkumispalveluiden palvelualueelle perustettu kaupunkiliikkumisen ratkaisut, johon siirtyi 1.2.2021 konsernihallinnon kolme projektityöntekijää. Vuonna 2022 vastuualueella on 8 htv:ta, joista 6 on 100 %:n hankerahoituksella.

 

Rakennuslautakunnan alaisuudessa ei ole muita henkilöstökuluja kuin kokouspalkkiot 70 300 euroa.

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu liikkumispalvelujen palvelualueen seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen henkilökunta (20 htv, palkat ja palkkiot 0,9 milj. euroa vuonna 2022). Muut Fölikunnat maksavat 35 % henkilöstökustannuksista.

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4,0 htv, palkat ja palkkiot 0,2 milj. euroa vuonna 2022). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % kustannuksista.

 

Koko kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden henkilökunnasta ulkoisella rahoituksella on yhteensä n. 21 htv:tta (0,9 milj. euroa) vuonna 2022.

 

Henkilöstön hyvinvointi ja työelämän laatu

 

Henkilöstön hyvinvointia kuvaavat tavoitteet perustuvat kaupungin Henkilöstö voimavarana -ohjelmaan (kv 24.5.2018 § 89) ja ovat yhteiset kaikille palvelukokonaisuuksille. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi on esitetty palvelusuunnitelmassa.

 

Liite 1                                  Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025

 

Liite 2                                  Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022

 

Liite 3                                  Kaavoitusohjelma

 

Liite 4                                  Infrainvestointiohjelma

 

Liite 5                                  Tilainvestointiohjelma

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman vuosille 2022–2025 ja palvelusuunnitelman vuodelle 2022 sekä päättää lähettää toimintasuunnitelman, kaavoitusohjelman, infrainvestointiohjelman ja tilainvestointiohjelman edelleen kaupunginhallitukselle. Liitteenä 1 olevan toimintasuunnitelman lautakunta hyväksyy vain kaupunkiympäristölautakuntaa koskevilta osilta.

PäätösAsia pantiin pöydälle Valkosen Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ennen päätöksentekoa esittelijä tarkensi esitystä seuraavasti:

- Palvelusuunnitelmaan (liite 2) lisätään toimenpide täydennysrakentamisohjelman valmistelun käynnistäminen 2022 konsulttityönä, tavoitteena ohjelman hyväksyminen vuonna 2023.

Liite 6Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022, muutettu 21.9.2021 § 365

Perusteluna pormestariohjelman kirjaus, jolla tavoittelemme erityisesti houkuttelevilla alueilla olevien pientalo- ja kerrostalotonttien tarjonnan lisäämistä.

- esittelytekstiin tehdään seuraava täydennys kohtaan, jossa kerrotaan Parkin alueen kustannusarvion tarkentumisesta:

"Parkinkentän saneerauksen kustannukset 3 milj. euroa vuonna 2024 ja 0,3 milj. euroa vuonna 2025."

Kylk § 373

Pöydältä 21.9.2021 § 365

Liite 7Kaavoitusohjelma, päivitetty 23.9.2021

Liite 8Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025, päivitetty 27.9.2021

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelman osuus, joka koskee luvat ja valvonta -palvelualuetta, 28.9.2021

Liite 9Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022, päivitetty 29.9.2021

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän kokouksessa täydentämästä ehdotuksesta. Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti todeta kaupunginhallitukselle huomioon otettavaksi toimintasuunnitelman ja palvelusuunnitelman käsittelyssä seuraavaa:

Toimintasuunnitelma 2022

1. Kaavoituksen, maankäytön ja rakennusluvituksen lisäresurssitarpeet huomioidaan suotuisan kaupunkikehityksen edistämiseksi. Ilman lisäresursseja kunnianhimoisiin kehitystavoitteisiin ei lautakunnan arvion mukaan päästä.

2. Pormestariohjelman mukaisesti investointiohjelma tulee käsitellä erityisen huolellisesti. Investointien kokonaistasoon suhtaudutaan varovaisesti ja investointilistaa priorisoidaan, kokonaistaloudelliset vaikutukset tulee selvittää ja kaupungin tulonmuodostus maksimoida kun mahdollista.

3. Taito-kampus tulisi toteuttaa ilman viivytyksiä.

4. Kaupunginhallituksen tulisi linjata pormestariohjelman mukaisesta rakennuttamisen yhtiöittämisen jatkovalmistelusta ja aikataulusta.

5. Hiilinielujen tavoitelukua (hiilivaraston muutos, CO2-ekv/) valmistaudutaan nostamaan erillisen valmistelun pohjalta.

6. Rakennuslupien käsittelyajan vuositavoitteita lasketaan nopeammin kohti yleistavoitetta 30 vuorokautta. Esimerkiksi vähintään 2022 60 vrk, 2023 45 vrk, 2024 30 vrk, 2025 30 vrk.

7. Asemakaavoituksen keston yleistavoitteeksi 2025 mennessä asetetaan 20 kuukautta ja vuoden 2022 aikana luodaan toimenpidesuunnitelma siihen pääsemiseksi. Lisäksi erityisesti kiirehditään kaavoituksen aloittamista kaava-aloitteen jättämisen jälkeen (kaavoituksen jonotusajan lyhentäminen).

8. Kaupunginhallitus voi tarkastella osallistavan budjetoinnin määrärahoja, esimerkiksi keskusta-alueen osalta, pormestariohjelman kirjauksen mukaisesti:"Asukasbudjetoinnin osuutta kasvatamme, jotta kaupunkilaisilla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa oman asuinalueensa kehittämiseen."

9. Lauttarannan kävely- ja pyöräilysillan investointilistalle tuomisen kiirehtiminen niin, että hanke lisätään tämän valtuustokauden investointilistalle. Tämä vastaa kaupungin kulkumuotojakaumatavoitteiden lisäksi pormestariohjelmaan kirjattuihin tavoitteisiin.

10. Asunto- ja maapolitiikan (AM) periaatteet päivitetään vuoden 2022 aikana, siten että valtuusto hyväksyy uudet periaatteet viimeistään joulukuussa.

11. Viimeistään AM-politiikan periaatteiden päivityksen yhteydessä määritellään ja päätetään tarkka prosessikuvaus kaupungin erilaisista merkittävistä maapolitiikan toimista (asunto- ja maapolitiikan periaatteet luku 4), kuten innovaatiokumppanuus, äkillinen lisäarvohanke, kiinteistökehittäminen, elinkeinotontin luovuttaminen tai muut maapoliittiset toimet. Samassa yhteydessä määritellään mahdollisuudet ja oikeudet jättää aloitteita, vastuut, valmistelun ja ohjauksen prosessi, päätöksentekomenettely sekä annetaan sitova palvelulupaus prosessin eri vaiheiden kestosta. Konserniyhtiöiden ja muiden strategisesti tärkeiden tavoitteiden osalta menettelyt tarkastetaan samassa yhteydessä. Samassa valmistelussa toteutetaan seuraavia pormestariohjelman kirjauksia: 

·      Annamme palvelulupauksen kumppanuushankkeille, kaavoitusaloitteiden käsittelylle sekä luvituksen käsittelylle, millä varmistetaan, että kaavoitus- tai rakennuslupaprosessien kesto ei veny yli luvatun.

·      Kaikessa valmistelussa ja päätöksenteossa huomioidaan asiakaslähtöisyys. 

·      Selkeytämme kaupunkiorganisaation vastuita siten, että yritysten ja elinkeinoelämän edustajat tietävät, keneen olla yhteydessä ns. yhden luukun periaatteen mukaisesti.

12. Pienten (esimerkiksi alle 8 000 kem) hankkeiden kaavoitukselle määritellään ja hyväksytään uusi, nykyistä huomattavasti nopeampi menettely. Tavoitteena on päättää uudesta mallista viimeistään huhtikuuhun 2022 mennessä. Prosessi perustuu tontin haltijan oikeuteen valmistella kaavaa mahdollisimman laajasti lain sallimissa puitteissa. Kaavoitus käynnistyy aina lautakunnan päätöksellä. Prosessi ei vaikuta kaavojen päätöksentekoon, ainoastaan valmisteluun.

13. Pientalotonttien tavoitelukuja nostetaan merkittävästi ja rakentamisessa tavoitellaan 20 % pientalorakentamista ja 80 % kerrostalorakentamista.

Kohtien 1-8 osalta päätös tehtiin Perhon Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kohta 9 osalta päätös tehtiin Hellstenin Jakobssonin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kohdan 10 osalta päätös tehtiin äänin 7-3, 3 tyhjää.

Suoritetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät el-Khatib, Jakobsson ja Harjuniemi.

Perhon ehdotuksen puolesta äänestivät hänen lisäkseen Åland, Kaunislahti, Manni, Muurinen, Valkonen ja Vierimaa.

Tyhjää äänestivät Hellsten, Jormakka ja Toivari.

Kohdan 11 osalta päätös tehtiin äänin 11-2.

Suoritetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Harjuniemi ja Jakobsson.

Perhon ehdotuksen puolesta äänestivät hänen lisäkseen el-Khatib, Hellsten, Jormakka, Åland, Kaunislahti, Manni, Muurinen, Toivari, Valkonen ja Vierimaa.

Kohtien 12 ja 13 osalta päätös tehtiin äänin 10-3.

Suoritetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät el-Khatib, Harjuniemi ja Jakobsson.

Perhon ehdotuksen puolesta äänestivät hänen lisäkseen Hellsten, Jormakka, Åland, Kaunislahti, Manni, Muurinen, Toivari, Valkonen ja Vierimaa.

Liite 10Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025, muutettu 28.9.2021 § 373

Palvelusuunnitelma 2022

Lisäksi palvelusuunnitelmaan päätettiin hyväksyä Perhon Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti seuraavat muutokset:

1. Kaupunkirakentamisen palvelualueelle lisätään jatkuvaa parantamista heijastavat tavoiteluvut jatkovalmistelussa.

2. Palvelukokonaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota elinkeinotonttien saatavuuden varmistamiseen ja lisäämiseen yritysten liiketoiminnalliset tarpeet huomioiden, hyvien liikenneyhteyksien varrelle.

3. Selvitetään kiertotaloutta tukevien kriteerien asteittaista lisäämistä toimialan hankintoihin.

4. Selvitetään kaavavalmistelussa käyttöön otettavaa hiilitaselaskuria, joilla voidaan arvioida ja tuoda päättäjien tietoon vaihtoehtoisten maankäyttöratkaisujen vaikutus kaava-alueiden hiilivarastoihin. Asiasta laaditaan tarkempi selvityssuunnitelma vuoden 2022 aikana.

5. Kohtaa  Täydennysrakentamisohjelman valmisteluu käynnistyy 2022 konsulttityönä, tavoitteena ohjelman hyväksyminen vuonna 2023 tarkennetaan lisäyksellä: Täydennysrakentamisohjelman erityinen painopiste on lisätä omakotitalotonttien tarjontaa huomattavasti nopealla aikataululla korkeintaan 3-5 km säteellä keskustasta. Valmistelun tarkemmat tavoitteet ja prosessi käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa, tavoitteena tammikuu 2022 ja ehdotetaan hyväksyttäväksi kaupunginhallituksessa tavoitteena helmikuu 2022.

6. Omakoti- ja pientalotonttien luovutustavoitetta nostetaan asteittain runsaasti.

7. Rakennus- ja lupalautakunta hyväksyy luvat- ja valvontapalvelualueen palvelusuunnitelman. Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että rakennusluvan tavoiteajan tulee pitkällä aikavälillä olla 30 vuorokautta ja asiakastyytyväisyyden 4,5 ja näihin pääsemiseksi tulee toteuttaa merkittäviä kehittämistoimenpiteitä, jotka linjataan erillisessä suunnitelmassa.

Kohtien 1-4 osalta päätös tehtiin Perhon Hellstenin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kohtien 5-7 osalta päätös tehtiin äänestyksen jälkeen 10-3.

Suoritetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät el-Khatib, Harjuniemi ja Jakobsson.

Perhon ehdotuksen puolesta äänestivät hänen lisäkseen Hellsten, Jormakka, Åland, Kaunislahti, Manni, Muurinen, Toivari, Valkonen ja Vierimaa.

Christina Hovi jätti päätökseen eriävän mielipiteen:

Kaavaprosessin kehittäminen tulee tehdä lainsäädännön sallimissa puitteissa. Menettelyprosessin kriteerinä tulee olla hankkeen vaikutukset, ei hankkeen rakennusoikeus. Vaikutukset ovat riippuvaisia paikallisista olosuhteista. Maankäyttö- ja rakennuslain 191 § 3. mom. säädetään mitä ei pidetä vaikutuksiltaan vähäisenä asemakaavan muutoksena. Lisäksi rakennusoikeuteen sidottu menettelyprosessi saattaisi johtaa epätarkoituksenmukaiseen kaavoitettavaan kokonaisuuteen.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 365
Liite 1:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022
Liite 3:Kaavoitusohjelma
Liite 4:Infrainvestointiohjelma
Liite 5:Tilainvestointiohjelma
Liite 6:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022, muutettu 21.9.2021 § 365

Kylk § 373
Liite 1:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022
Liite 3:Kaavoitusohjelma
Liite 4:Infrainvestointiohjelma
Liite 5:Tilainvestointiohjelma
Liite 6:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022, muutettu 21.9.2021 § 365
Liite 7:Kaavoitusohjelma, päivitetty 23.9.2021
Liite 8:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025, päivitetty 27.9.2021
Liite 9:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2022, päivitetty 29.9.2021
Liite 10:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2022-2025, muutettu Kylk 28.9.2021 § 373