Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta35321.09.20213

2540-2021 (10 02 03)

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet, Historian ja tulevaisuuden museo (6/2021)

Tiivistelmä:

Kaavanmuutos mahdollistaa Linnanniemen kaupunkikehittämisen, Historian ja tulevaisuuden museon sijoittumisen ja Linnanpuiston laajenemisen Turun satamalta vapautuvalle alueelle. Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle esitetään asemakaavanmuutoksen tavoitteiden hyväksymistä.

Kylk § 353

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Paula Aantaa 16.9.2021:

Kaavoituksessa on valmistunut uusi osallistumis- ja arviointisuunnitelma:

Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaavanmuutos Satamankaupunginosan sataman liikennealueelle ja vesialueelle osoitteessa 1. ja 2. Poikkikatu, 1. - 4. Linja, Nuottasaarenkatu ja Linnankatu 76. Työnimeltään kaavanmuutos on Historian ja tulevaisuuden museo. Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Paula Aantaa.

Kaavan tavoitteet

Turun satamalta vapautuvasta Linnanniemen alueesta kehitetään elävä ja toiminnoiltaan monipuolinen alue, jonka tulevassa rakentamisessa asuminen ei ole pääroolissa. Tavoitteena on yhtenäinen palveluiden, tapahtumien, elämysten ja oleilun viihtyisä ympäristö, joka on houkutteleva niin kaupunkilaisille kuin matkailijoille ympäri vuoden. Julkinen taide kytketään osaksi alueen suunnittelua ja rakentamista. Alueelle sijoitetaan Historian ja tulevaisuuden museo ja Linnanpuistoa laajennetaan rantaan asti ulottuvaksi.

Museon sijoituspaikan lähtökohta on Linnanniemen alueen ideakilpailun voittanut ehdotus ”Kolme palaa” (Arkkitehtitoimisto After Party ja Sitowise).  Sijainti tukee alueen vetovoimaista kaupunkikehitystä. Asemakaavaprosessissa tutkitaan voittaneen kilpailuehdotuksen lisäksi myös muiden kansainvälisessä ideakilpailussa palkittujen tai lunastettujen ideoiden soveltuvuutta kokonaisuuteen. Koska alueen merellinen ja historiallinen asema on poikkeuksellinen, tulee alueelle mahdollistaa myös pitkälle tulevaisuuteen sijoittumismahdollisuuksia vetovoimakohteille sekä saariston saavutettavuutta edistäville toiminnoille. Kaavatyön yhteydessä suunnitellaan myös rantautumispaikkoja veneille, vesibusseille ja saaristolaivoille.

Tavoitteena on, että Linnan edustalle syntyy viihtyisä, toiminnallinen puisto, joka palvelee koko kaupunginosan virkistysalueena ja laajentaa jokirannan ulkoilureittiä merelle. Turun linnan ja Aurajoen välinen alue on tarkoitus kehittää aktiiviseksi puistoksi, jonne voidaan sijoittaa paviljonkimaista palvelurakentamista yms. Pysäköintiä alueelle ei sijoiteta. Puistoalue suunnitellaan mahdollisimman vetovoimaiseksi kaikille kaupunkilasille ja matkailijoille, erityisesti kasvavan Linnakaupungin asukkaat huomioiden.

Tavoitteena on, että kaavaratkaisulla varmistetaan Linnanniemen saavutettavuus ja sujuvat liikenneyhteydet alueella, etenkin kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen tarpeet huomioiden. Asemakaavalla tutkitaan henkilöliikenneraiteen lyhentämistä Linnankatuun päättyväksi. Näin päästäisiin eroon kolmesta junaradan tasoristeyksestä. Olemassa oleva aidattu junarata muodostaa huomattavan esteen alueen kulkuyhteyksiin ja heikentää idean rantaan asti ulottuvasta yhtenäisestä Linnanpuistosta. Mikäli rataa on mahdollista lyhentää, selvitetään liityntäkuljetusta (esim. robottibusseilla) uudelta asemalta uudelle sataman yhteisterminaalille. Alueen liikenne- ja pysäköintiratkaisut sovitetaan yhteen uuden matkustajaterminaalin ratkaisujen kanssa. Tavoitteena on, että Historian ja tulevaisuuden pysäköintiratkaisut ovat toteutuneet museon avaamiseen mennessä.

Alueen rakennuskantaa täydennetään ja osalle olemassa olevista rakennuksista etsitään uusi käyttötarkoitus. Tavoitteena on suojeluarvoja omaavien rakennusten säilyminen. Turun linnan maisemallinen asema turvataan kaavaratkaisulla.

Jos aikataululliset vaatimukset edellyttävät, voidaan Historian ja tulevaisuuden museota koskeva ja siihen välittömästi liittyvät alueet, irrottaa nopeammalla aikataululla päätöksentekoon vietäväksi asemakaavakokonaisuudeksi.

Hallintosäännön 48§ mukaan asemakaavan tavoitteista päättää kaupunkiympäristölautakunta. Kuitenkin asian merkittävyys huomioiden, kaupunkiympäristölautakunta saattaa Historian ja tulevaisuuden museon asemakaavan tavoitteet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Oheismateriaali 1Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Historian ja tulevaisuuden museo

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi osallistumis- ja arviointisuunnitelman Historian ja tulevaisuuden museo ja esittää asemakaavanmuutoksen tavoitteet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-3.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Sundqvistin Jakobssonin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:

 "Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi osallistumis- ja arviointisuunnitelman Historian ja tulevaisuuden museo ja esittää asemakaavanmuutoksen tavoitteet kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle harkittavaksi myös henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjauksen selvittämistä siten, että henkilöliikenneraide myös jatkossa johtaa vähintään nykyistä vastaavalle etäisyydelle matkustajaterminaalista."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Hellsten, Toivari, Kallio, Kaunislahti, Åland, Palmunen, Perho, Vierimaa, Manni ja Valkonen.

Sundqvistin muutosehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Jakobsson ja el-Khatib.

Esittelijän ehdotus tuli päätökseksi äänin 10-3.

Sundqvistin muutosehdotuksen perustelut:

"Matkustajan näkökulmasta sujuvat matkaketjut ovat tärkeässä roolissa, kun kehitetään Turusta entistä houkuttelevampaa matkustajaliikenteen satamakaupunkia. Näin ollen tässä yhteydessä kannattaisi myös selvittää mahdollisuudet henkilöliikenneraiteen uudelleenjärjestelyyn niin, että henkilöliikenneraide myös jatkossa johtaa vähintään nykyistä vastaavalle etäisyydelle matkustajaterminaalista. Henkilöliikenneraiteen uudelleenlinjausmahdollisuuksien selvittämisen lisäämistä osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan puoltaa myös kaupungin tavoite saada Turun linnan ja joen välinen alue kokonaisuudessaan uuteen käyttöön. Tilanteessa, jossa nykyisen satamaraiteen maapohjan käyttöoikeussopimuksen omaava VR ei hyväksy satamaraiteen lyhentämistä Linnankatuun päättyväksi, on raiteen uudelleenjärjestely ainoa mahdollinen tapa tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Viranhaltijoilta saadun tiedon mukaan satamaraiteen osalta on parhaillaan Traficomissa ja ministeriössä käynnissä selvitystyö sen liittämiseksi osaksi Euroopan Unionin TEN-T-ydinverkkokäytävää, mikä entisestään lisää raiteen merkitystä."

Bergström ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Sihteerinä tämän asian kohdalla toimi hallintojohtaja Lehtinen.

Jakelu

esiKaupunginhallitus