Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 345 | 07.09.2021 | 10 |
6768-2021 (10 03 01)
Vakoistentien ja Pyörämäentien katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat (Vätti)
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi suunnitelmat Vakoistentien ja Pyörämäentien saneerauksesta. Kaduille rakennetaan nykyvaatimusten mukaiset jalkakäytävät ja nykyinen sorapintainen Pyörämäentie asfaltoidaan. Suunnittelu on käynnistynyt entisen Kastun koulun asemakaavan laadinnan myötä. Asemakaavassa on rakennusoikeus kolmelle uudelle kerrostalolle.
Kylk § 345
Kaupunkisuunnittelu- ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Eero Paavola 2.9.2021:
Suunnittelun kohteet on esitetty alla sinisellä viivalla asemakaavakartalla:
Alueen nykytila ja asemakaava:
Vakoistentiellä on omakotitaloja kadun molemmin puolin, korttelit 24, 25 ja 26. Pyörämäentien itäpuolella on omakotitalojen kortteli 23, länsipuolella uudehko päiväkoti korttelissa 24. Keväällä 2020 voimaantulleessa asemakaavassa on rakennusoikeus kolmelle kerrostalolle ja niiden vaatimalle pysäköintirakennukselle Pyörämäentien päässä, tontti AK-1. Asemakaavan hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi 24.2.2021 § 18 asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 290.000 euroa (alv 0%).
Vakoistentiellä on asfalttipäällysteinen kuuden metrin levyinen ajorata, jonka molemmin puolin on 1,5 metrin levyiset betonilaattakäytävät jalankululle. Pyörämäentie on sorapäällysteinen katu, jossa kaikki liikkujat käyttävät samaa tilaa. Autoliikenne uudelle kerrostalotontille tapahtuu Pyörämäentien päästä, jalankulku ja pyöräily -yhteydet uudelta kerrostalotontilta liittyvät Pyörämäentien lisäksi myös Vätinpuistoon.
Katujen saneerauksen tavoitteena on saattaa kadut nykyvaatimusten mukaisiksi liikkumisen ja kunnossapidon vinkkelistä. Vakoistentiellä nykyiset jalkakäytävät ovat jalankulkuun liian kapeat, niiden koneellinen talvihoito on hankalaa eikä kaduilla ole tilaa auratulle lumelle. Pyörämäentiellä jalankulun erottelu muusta liikenteestä on perusteltua täydennysrakentamisesta aiheutuvan liikkujien määrän kasvun vuoksi. Pyörämäentien asfaltointi vähentää kadun kunnossapitotarvetta.
Suunnittelun vireille tulo:
Katusuunnitelmien laadinnan vireille tulosta informoitiin Vakoistentien ja Pyörämäentien asukkaita kaupunkisuunnittelun järjestämässä asemakaavaluonnoksen esittelytilauudessa 16.5.2019. Tilaisuudessa kaupunkisuunnittelun edustajat esittelivät esiselvitystä Vakoistentien ja Pyörämäentien kehittämistarpeista. Pyörämäentien ja Vakoistentien asukkaiden 2019 laatima adressi on liitetty osaksi katusuunnitelmia koskevaa muistutusta (OM5). Asemakaavaselostuksessa 17.12.2019 on kaupunkisuunnittelun vastaus adressiin. Vastaus on myös oheismateriaalina (OM1).
Suunnitelma:
Vakoistentien katusuunnitelman laadinnassa on noudatettu kaupungin useissa muissa vastaavanlaisissa suunnittelukohteissa valittua käytäntöä, jossa paikoin kulkukelvottomat jalkakäytävät korvataan yhdellä leveällä käytävällä. Saadut kokemukset kyseisestä ratkaisusta ovat olleet myönteisiä niin liikkumisen kuin kunnossapidonkin kannalta. Mm. jalankulkijoiden kohtaaminen uuden mallin mukaan saneeratulla kadulla on esteetöntä ilman väistämistä ajoradalle tai puolenvaihtoa. Tämä korostuu varsinkin silloin, kun kulkijana on lastenvaunuja työntävä jalankulkija, jalkakäytävällä pyöräilevä lapsi tai vaikkapa apuvälineellä liikkuva. Luopumalla toisesta jalkakäytävästä kadulle myös järjestyy tyydyttävä tila aurattavalle lumelle.
Pyörämäentiellä nykyinen paikoin hyvinkin leveä sorapäällysteinen tila on katusuunnitelmassa eroteltu jalkakäytäväksi ja ajoradaksi. Jalkakäytävä on koko kadun pituudeltaan tasaleveä kaksi metrinen betonilaattapäällysteinen, ajoradan leveys hieman vaihtelee ollen kapeimmillaan 4 metriä kadun keskivaiheilla. Katu on sovitettu ympäristöönsä katualueen länsireunalla sijaitsevaa avo-ojaa myötäileväksi.
Vakoistentien ja Pyörämäentien jalkakäytävät muodostavat katkeamattoman, autoliikenteestä erotellun jalankulkuyhteyden Oikotieltä Vätinpuistoon.
Vakoistentien loppupäässä ajorata on päätetty viimeisen tonttiliittymän kohdalle ja siitä eteenpäin kavennettuna osoitettu vain jalankulun ja pyöräilyn käyttöön.
Vakoistentien rakentamisen katusuunnitelmatasoinen arvonlisäveroton kustannusarvio on 163.300 euroa ja Pyörämäentien vastaava kustannusarvio on 134.000 euroa. Kustannusarvioihin sisältyy 15 % suuruinen hankevaraus. Infran tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi. Kustannusarvioiden poikkeama asemakaavan hyväksymisen yhteydessä hyväksyttyyn kustannusarvioon on 2,5 %, mikä ei edellytä uutta kustannusarvion hyväksymispäätöstä.
Suunnitelmien nähtävilläolo:
Vakoistentien ja Pyörämäentien katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 21.6.-5.7.2021 välisenä aikana. Saapuneita muistutuksia on viisi kappaletta ja ne ovat oheismateriaaleina numeroitu 2–6 saapumiskirjatussa järjestyksessä.
Tiivistetysti muistutusten sisältö on seuraava:
Suunnitelmat poikkeavat kevään 2019 yleisötilaisuudessa esillä olleista suunnitelmista. Vakoistien jalkakäytävän suunnittelussa on sivuutettu se seikka, kummalle puolelle katua lapsiperheet painottuvat. Vakoistentien alkupäässä olevassa mutkassa kohtaamisnäkemä heikkenee ajoradan siirtymisen myötä. Vakoistentielle tulee asettaa pysäköintikielto ajoradan molemmin puolin. Pysäköidyt autot ajoradalla heikentävät näkyvyyttä ja vaikeuttavat tontille ajamista.
Suunnitelmissa ei ole esitetty rakennettavaksi suojateitä Vakoistentien ja Pyörämäentien risteykseen. Vakoistentien itäpäässä tulee rakenteellisesti estää liikennemerkkien vastainen autoliikenne Tampereen valtatieltä Vakoistentielle.
Katusaneerauksen aikana tulee varmistaa, etteivät vesi- ja viemärijohdot vaurioidu ajoradan kuormituksesta. Tahaton suistuminen jalkakäytävältä Pyörämäentien länsipuolen avo-ojaan tulee huomioida katusuunnitelmassa.
Vastaus muistutuksiin:
Kaupunkisuunnittelu esitteli kuulemistilaisuudessa keväällä 2019 asukkaille liikenneinfran kehittämistarpeita, joita Kastun koulu nimisen asemakaavan toteutumisesta seuraa. Karttamuotoisessa esityksessä oli mittasuhteiltaan paikkaansa pitävästi aseteltu Vakoistentielle ja Pyörämäentielle jalkakäytävä ja ajorata osoituksena siitä, että kadun leveys mahdollistaa niiden rakentamisen. Esityksen tarkkuudesta saattoi kuulijoille erheellisesti muodostua mielikuva, että kyseessä on jo lopulliseksi ratkaisuksi valikoitunut suunnitelma.
Esiselvitys on toiminut pohjana tarkemmalle katusuunnitelman laadinnalle, jossa päädyttiin sijoittamaan uusi, leveä jalkakäytävä katusuunnitelmaehdotuksen mukaisesti. Valitussa suunnitelmaratkaisussa merkittävin seikka on ollut jalkakäytävän katkeamattomuus koko pituudeltaan. Se mahdollistaa mielekkään jalankulun ilman kynnyksiä ja puolenvaihtoa Oikotieltä Vätinpuistoon. Valintakriteeri jalkakäytävän sijoittamisesta sille puolelle ajorataa, jossa suunnitteluhetkellä on enemmän lapsiperheitä, ei ole kestävä perustelu monien tulevien sukupolvien käyttöön rakennettavan liikkumisinfran suunnittelussa.
Kohtaamisnäkemäolosuhteisiin Vakoistentien alkupään mutkassa ei katusuunnitelma tuo muutosta nykytilanteeseen verrattuna. Jos jalkakäytävä olisi päädytty sijoittamaan parittomien osoitenumeroiden puolelle, olisivat näkemäolosuhteet mutkassa autoilijoiden kesken olleet toki kaikkein edullisimmat. Tällaista kohtaamistilannetta kaupunkiliikenteessä ei kuitenkaan tunnisteta erityisen yllätysalttiina tapahtumana mm. siksi, että se tulee autoilijalle arjessa vastaan monessa liittymässäkin.
Vakoistentien nähtävillä olleessa liikenteenohjaussuunnitelmassa pysäköinti oli esitetty sallituksi kadun parittomien osoitenumeroiden puolella. Tämän on muistutuksissa esitetty heikentävän turvallisuutta ja houkuttelevan kadulle täydennysrakentamisen myötä ilmaisen pysäköintipaikan tavoittelijoita. Liikenteenohjaussuunnitelmaa on muistutuksessa esitetyin perustein muutettu siten, että Vakoistentiellä ei ole pysäköintimahdollisuutta.
Turussa on asuinalueiden katujen saneerauksessa otettu askel kohti eurooppalaista suojatiepolitiikkaa, jossa suojateitä ei aina merkitä vähäliikenteisille kaduille. Näin siksi, koska vähäliikenteisillä kaduilla kadun ylittäminen on mahdollista turvallisesti liikennettä tarkkailemalla. Tavoitteena on, että suojatie nähdään jatkossa kadun käyttäjien silmin erityisenä paikkana. Tämä tavoitteen saavuttamiseksi kaupunki pyrkii olemaan suojateiden merkitsemisessä varsin maltillinen, jotta suojatietä ei nähdä vain totuttuna katurekvisiittana. Suojatiet pyritään keskittämään kohteisiin, joissa suojatiellä on aito kadun ylittämistä helpottava vaikutus. Tällöin suojatie myös varustetaan rakenteilla, joilla tuetaan toivottua käyttäytymistä suojatietä lähestyvältä autoilijalta. Lähimpänä esimerkkinä tästä Oikotien korotettu suojatie Raunistulan koulun alla.
Vakoistentie itäpää on suunnitelmissa kavennettu vain jalankulun ja pyöräilyn tilavaatimuksen levyiseksi ja merkitty liikennemerkillä sen mukaisesti. Ratkaisu ilmentää nykytilaa paremmin sen, ettei kadun päästä ole autolla-ajoyhteyttä Tampereen valtatielle.
Alueella on vanhaa vesihuollon kunnallistekniikka. Työmaa-aikaisen liikenteen putkille aiheutuvien mahdollisten riskien pois sulkemiseksi Turun Vesihuolto Oy tarkistaa putkien kunnon ja harkitsee tarvittaessa tehtävät toimenpiteet putkistoille ennen katujen rakentamisen aloittamista.
Pyörämäentiellä suunnitelmassa on kaide jalkakäytävän ja avo-ojan välissä muistutuksessa mainituista syistä.
Liite 1 Vakoistentien katusuunnitelma K 4202 008 16.6.2021
Liite 2 Pyörämäentien katusuunnitelma K 6594 008 16.6.2021
Liite 3 Vakoistentien ja Pyörämäentien liikenteenohjaussuunnitelma L 4202 009 12.8.2021
Oheismateriaalit 1 Muistutus 1
Oheismateriaali 2 Muistutus 2
Oheismateriaali 3 Muistutus 3
Oheismateriaali 4 Muistutus 4
Oheismateriaali 5 Muistutus 5
Oheismateriaali 6 Muistutus 6
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1-2 olevat Vakoistentien ja Pyörämäentien katusuunnitelmat sekä liitteenä 3 olevan liikenteenohjaussuunnitelman.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedMuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 345
Liite 1:Vakoistentien katusuunnitelma K 4202 008 16.6.2021
Liite 2:Pyörämäentien katusuunnitelma K 6594 008 16.6.2021
Liite 3:Vakoistentien ja Pyörämäentien liikenteenohjaus-suunnitelma L 4202 009 12.8.2021