Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta32331.08.202112

2236-2021 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 toiminnan ja talouden kehittymisen raportointi

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan tiedoksi toinen osavuosikatsaus raportointijaksolta 1.1.- 31.5.2021. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle sekä tarkastuslautakunnalle annettava osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointien toteutuminen kohdekohtaisesti. Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään talousarviomuutosta 0,6 milj. euron rahoituksen lisäämiseksi kupunkirakentamisen kunnossapitoon. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupunginvaltuuston hyväksymän sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne.

Kylk § 323

Yhteiset palvelut, talousohjaus, kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 25.8.2021:

 

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2021 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Toinen osavuosikatsaus laaditaan poikkeuksellisesti raportointijaksolta 1.1.-31.5.2021 kaupunginvaltuuston 17.5.2021 § 101 päätöksen mukaisesti. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilötyövoiman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointiohjelmien toteutuminen kohdekohtaisesti.

 

Raportointi

 

Kaupunginhallitus on 17.12.2020 § 577 strategisten sopimusten hyväksymisen yhteydessä päättänyt, että toimielinten tulee jatkuvasti arvioida oman toimialansa talouden ja toiminnan toteutumista ja esittää kaupunginhallitukselle niiden pohjalta välittömästi tai osavuosikatsausten yhteydessä toimenpiteet talousarviossa pysymiseksi. Kaupunkiympäristötoimiala raportoi pääsääntöisesti kuukausittain kaupunkiympäristölautakunnalle toiminnan ja talouden kehittymisestä. Kuukausiraportointi pitää sisällään talousarvion seurantaraportin (toteutuma), olennaiset toiminnalliset ja talouden muutokset, selvityksen talousarvion toteutumisesta, työvoiman käytön mittarit sekä investointien ennusteen.

      

Kuukausiraporttien lisäksi lautakunnan kautta viedään eteenpäin osavuosikatsaukset. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

 

Toinen osavuosikatsaus sisältää strategisten sopimusten noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 17.12.2020 § 577) mukaan toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen toiminnallisten, taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen sekä taloudellisten tavoitteiden toteutuminen (liite 1) sekä raportoidaan lautakunnalle operatiivisten sopimusten toteutumisesta (liite 3).

 

Organisaatiomuutokset

 

1.6.2021 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan Turun kaupungilla ei ole enää toimialoja, vaan toimialoille kuuluvista tehtävistä huolehtii jatkossa järjestämistoimintoon sijoitetut palvelukokokonaisuudet. Kaupunkiympäristötoimialan jatkajaksi 1.6.2021 alkaen tuli Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus (jatkossa ”Kaupunkiympäristö”).

 

Kaupunkiympäristöön kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen liikkumispalvelujen palvelualueelle perustettiin 1.6.2021 uusi vastuualue: kaupunkiliikkumisen ratkaisut. Kaupunkiliikkumisen ratkaisuilla ei ole talousarviota vuodelle 2021 ja suurin osa sen toiminnasta on erilaisissa liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvissä hankkeissa (Smart and Wise -kärkihanke, useat EU-rahoitteiset hankkeet).

 

Smart and Wise Turku -kärkihankkeen (SAWT) määrärahat pysyvät vuoden 2021 loppuun SAWTissa (kustannuspaikka KH/SAWT, 14240) eikä niitä siirretä kaupunkiliikkumisen ratkaisujen vastuualueelle. SAWTin kärkihanke loppuu vuoden 2021 lopussa.

 

Osavuosikatsaus on laadittu ajalta 1.1.-31.5.2021, jolloin kaupunkiliikkumisen ratkaisuja ei ollut vielä perustettu. Tässä osavuosikatsauksessa arvioidaan hyvin karkeasti vuoden 2021 loppuosan niitä kustannuksia, jotka tulee huomioida kaupunkiliikkumisen ratkaisujen vastuualueen taloudessa tänä vuonna.

 

-henkilöstökustannuksista huomioidaan tässä osavuosikatsauksessa vain liikennepalvelupäällikön palkkakustannukset, sillä muun henkilöstön palkat korvautuvat hankkeissa ulkopuolisella rahoituksella. Talousarviossa 2022 nämä kustannukset tullaan kirjaamaan sekä menojen että tulojen osalta,

 

-vuodelle 2021 huomioitavia kustannuksia tulevat olemaan ainakin linja-autoaseman vuokra (1.9.-31.12.2021) 9.600 euroa, linja-autoaseman tilojen toteutukseen liittyvät kustannukset 10.000 euroa, henkilöstökustannukset 17 000 euroa ja viestintäkustannukset 10.000 euroa, yhteensä 46.600 euroa, ja

 

-tarkemmat luvut tuodaan esityksenä lautakunnalle kolmannessa osavuosikatsauksessa.

 

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

 

Tavoitteet vähähiilisestä kestävästä liikkumisesta ei ennusteta toteutuvan. Koronaepidemia on vaikuttanut erittäin suuresti joukkoliikenteen käyttöön. Tammi-toukokuun matkamäärä oli noin 45 % pienempi kuin normaalivuotena (tammi-toukokuu 2019). Pudotus alkoi vuoden 2020 maaliskuun puolivälissä. Jalankulun ja pyöräilyn liikennemäärät ovat toukokuun laskenta-ajankohtana nousseet vuodesta 2020, mutta ovat edelleen pienempiä kuin ennen pandemiaa. Sen sijaan vähähiilisen liikenteen osuus joukkoliikenteestä on heinäkuussa kasvanut 30 %:iin.

 

Luovutuskelpoisia asuinkerrostalo- ja elinkeinotontteja on 3 vuoden tarpeisiin, pientalo- ja rivitalojen tonttireservi riittää 2 vuoden tarpeisiin. Pientalokaavoja ei ole saatu luovutuskuntoon halutussa aikataulussa mm. maankäyttösopimusneuvotteluiden viivästymisestä johtuen.

 

Asemakaavoituksen tavoitteet kerrosalan lisäykselle ennustetaan merkittävästi ylittyvän kerrostalotonttien (ennuste 504.850 k-m2, TA 133.900 k-m2), elinkeinotonttien (ennuste 303.220 k-m2, TA 64.000 k-m2) sekä pien- ja rivitalotonttien osalta (ennuste 57.500 k-m2, TA 23.600 k-m2).

 

Kiinteistöomaisuuden kehittäminen etenee, joskin hieman asetettuja tavoitteita hitaammin. Muutamissa kaavahankkeissa on viivästystä.

 

Keskustan kehittämisen ja Turun Tiedepuiston kärkihankkeiden kaupunkiympäristön toimenpiteet etenevät, joskin osin hieman tavoiteltua hitaammin. Itäharjun liittymän kaavoitusta ei voida valmistella ennen kuin Kupittaan kannen liikenteelliset ratkaisut ovat valmiit. Kannen kilpailutus käynnistettiin vasta kesäkuussa koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden takia.

 

Smart and Wise Turku -kärkihankkeen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimenpiteet etenevät suunnitellusti robottibussiliikennekokeilua lukuun ottamatta.

 

Käyttötalouden ennuste

 

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 3,4 milj. eurolla ennusteen ollessa -36,5 milj. euroa (TA -33,0). Suomessa vallinneet valmiuslain (1552/2011) 3 §:n 3 ja 5 kohdassa tarkoitetut poikkeusolot ja koronaviruksen leviämisen estämiseksi 18.3.2020 aloitetut toimenpiteet ja koronan seurannaisvaikutukset jatkuvat edelleen ja ovat heijastuneet palvelukokonaisuuden talouteen. Kaupunkiympäristö on ottanut häiriötilan vaikutukset talouteen huomioon ennusteessaan.

 

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2021 toisessa osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

 

Kaupunkiympäristön toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 4,4 milj. eurolla ennusteen ollessa 68,0 milj. euroa (TAM 72,4 milj. euroa).

 

-luvat ja valvonta: Palvelualueen toimintatuottojen ennustetaan alittavan talousarvion 0,5 milj. euroa (TA 10,7 milj. euroa, ennuste 10,2 milj. euroa). Palvelualueen tulojen vähentymiseen vaikuttaa erityisesti pysäköintimaksutulojen väheneminen: Pysäköintimaksutulojen ennustetaan poikkeavan talousarviosta siten, että tuloja kertyy 0,4 milj. euroa talousarviossa arvioitua vähemmän (TA 4,4 milj. euroa, ennuste 4,0 milj. euroa). Pysäköintivirhemaksuja ennustetaan kertyvän 0,2 milj. euroa talousarviossa arvioitua vähemmän (TA 2,2 milj. euroa, ennuste 2,0 milj. euroa). Ympäristöterveydenvalvontamaksujen ennustetaan kertyvän 0,1 milj. euroa talousarviossa arvioitua vähemmän (TA 0,4 milj. euroa, ennuste 0,3 milj. euroa). Rakentaminen jatkuu vilkkaana, jonka vuoksi rakennusvalvonnan tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,3 milj. euroa (TA 2,75 milj. euroa, ennuste 3,05 milj. euroa), ja

 

-liikkumispalvelut: Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana vaikuttaa siten, että toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 4,0 milj. eurolla ennusteen ollessa 30,6 milj. euroa (TA 34,6 milj. euroa). Valtiolta on saatu koronatukea 4,36 miljoonaa euroa, josta Turun osuus on 3,63 miljoonaa euroa. Tämä on huomioitu ennusteessa.

 

Kaupunkiympäristön toimintakulujen tason ennustetaan alittavan talousarvion 1,0 milj. eurolla ennusteen ollessa 106,1 milj. euroa (TA 107,0 milj. euroa).

 

-kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Toimintakulujen alitus 0,1 milj. euroa (TA 7,6 milj. euroa); henkilöstökulut ja palvelujen ostot,

 

-kaupunkirakentaminen: Toimintakulujen ylitys 0,5 milj. euroa (TA 28,2 milj. euroa). Alkuvuoden runsaslumisen lumitilanteen vuoksi kunnossapidon talousarvioon on syntynyt noin 1,1 milj. euron ylityspaine. Osa pyritään kompensoimaan talousarviovuoden aikana, säästämällä vastaavasti muista kunnossapitomenoista. Talousarviomuutosta haetaan 0,6 milj. euron osalle,

 

-luvat ja valvonta: Toimintakulujen ylitys 0,1 milj. euroa (TA 6,0 milj. euroa); henkilöstökulut,

 

-liikkumispalvelut/ Kaupunkiliikkumisen ratkaisut: Arvio nettokustannuksista on 0,1 milj. euroa; henkilöstökulut,

 

-liikkumispalvelut/ Seudullinen joukkoliikenne: Toimintamenojen säästö 2,1 milj. euroa (TAM 55,9 milj. euroa). Menoarvio perustuu 24.3.-31.5.2021 tehtyihin liikenteen karsintoihin sekä ruuhkaliikenteen vähennyksiin kesän ja mahdollisesti syksyn aikana, ja

 

-henkilöstömenot: Kaupunkiympäristön henkilöstökulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,4 milj. eurolla (TA 19,3 milj. euroa). Arvioitu henkilötyövuosien käyttö vuonna 2021 on toukokuun raportointihetkellä 328 (TA 327). Liikkumispalvelut-palvelualueelle siirrettiin 1.2.2021 alkaen kolme Smart and Wise Turku –projektin henkilöä (+2,75 htv, palkkakulut edelleen konsernihallinnon kustannuspaikalta).

 

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

 

-kaupunkiympäristölautakunta -13,2 milj. euroa (TAM -11,7 milj. euroa),

-Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -23,2 milj. euroa (TAM -21,3 milj. euroa),

-rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

-Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).

 

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 2 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 05 2021.

 

Käyttötalouteen esitettävät talousarviomuutokset

 

Palvelujen ostoihin esitetään vuodelle 2021 seuraavaa muutosta:

 

-kaupunkirakentaminen: Lumitilanne aiheuttaa talousarvion ylityksen n.1,1 milj. euroa. Tästä osa saataneen kompensoitua muista kunnossapitomenoista. Rahoitustarve vuodelle 2021 on 0,6 milj. euroa menoja lisäävä (kustannuspaikka 40126 KY/Lumenkuormaus ja kuljetus, pääkirjatili 442100 Muut kuljetuspalvelut).

 

Sopeuttamistoimenpiteet

Talousarvion (v. 2020) hyväksymisen yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi sopeuttamisohjelman toimenpiteet, joiden avulla pyritään tasapainottamaan taloudellista asemaa taloussuunnitelmakauden aikana. Kaupunkiympäristötoimialan 13 toimenpiteellä haetaan 6,2 milj. euron sopeuttamista vuosina 2020-2023. Kaupunkiympäristötoimiala on edistänyt sopeuttamistoimenpiteitä aktiivisesti ja toteuttaminen etenee pääosin suunnitellusti. Koronatilanne aiheuttaa sopeuttamistoimenpiteitä joukkoliikenteen tarjonnassa ja merkittäviä menetyksiä lipputuloissa. Myös pysäköinnin muutosten toteutuksessa on huomioitu koronatilanne.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 4.5.2021 § 140 esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristötoimialalle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 03 2021 ja että sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) luovutaan.

Toimenpiteiden tilanteesta raportoidaan nyt käsittelyssä olevan toisen osavuosikatsauksen yhteydessä (oheismateriaali 1) ja tilinpäätöksen yhteydessä.

 

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset

      

Kaupunkiympäristön omien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 1,02 milj. euroa). Eläinhoitolan autohankintaan varattu investointirahoitus 20.000 euroa jää käyttämättä, koska hankinta toteutuu leasingina. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupunkiympäristön investointien kokonaismäärärahatarpeeseen, koska ko. rahavaraus kohdistetaan pysäköintimittarihankintoihin (ennuste 26.000 euroa v. 2021), johon ei talousarviota laadittaessa ollut varauduttu. Muiden mm. ohjelmistoihin kohdistuvien investointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien ennustetaan niin ikään toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (kh-omaisuusyksikkö) investointimäärärahojen (TAM 94,8 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan noin 5,5 milj. euroa talousarviota pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 62,1 milj. euroa (TAM 63,3 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 23,7 milj. euroa (TAM 28,0 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).

 

Liitteissä 4 ja 5 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien toukokuun lopun tilanne kohdekohtaisesti.

 

Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle

osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Liitteissä 6 ja 7 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa. Rullaavassa investointiennusteessa tarkastellaan investointihankkeen kustannusarvion toteutumista koko hankeajalle. Tarkastelun pääpaino on kustannusarvion toteutumisen ennusteessa, jossa rahankäytön ennusteen jaksottuminen vuosille on laskennallinen. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen menoennusteessa Liikenteen toimivuus ja turvallisuus, kh on kustannusarvion ylitys yhteensä 0,8 milj. euroa ja rahankäytön TA-ylitys 0,4 milj. euroa. Tämä johtuu Riitasuonaukion kustannusarvion muutoksesta ja Itäisen Pitkäkadun/Kaivokatu -hankkeen kustannusarviosta, joka on esitetty yhdelle vuodelle, mutta kustannusennuste koko hankeajalle, koska hanke on useampivuotinen. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointiohjelman ennusteessa ei esitetä talousarviomäärärahan korotusta edellä mainituista syistä johtuen.

 

Toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 4,3 milj. eurolla (TAM 28,0 milj. euroa). Merkittävimmät alitukset tulevat olemaan nimetyissä hankkeissa mm. Hannunniitun koulu, jonka osalta näyttää selvältä, että korjaukset jäävät tekemättä, koska suunnitelmia kesän töistä ei saatu toteutettua. Kohteelle on varattu noin 0,7 milj. euroa, josta jää käyttämättä arviolta ainakin 0,66 milj. euroa. Säästyvällä TA-määrärahalla on mahdollista rahoittaa Veritas-stadionin päätykatsomohanketta, jonka kustannusarvio tullee olemaan noin 1,2 milj. euroa (avustusosuus n. 80 %).

 

Tilapalvelujohtajan päätöspöytäkirjalla (16.12.2020 § 11) on hyväksytty vuoden 2021 Pienet tilahankkeet -lista. Listaa on päivitetty vuoden 2021 aikana (17.5.2021 § 23 ja 24.6.2021 § 30). TA-määrärahojen käyttö pysynee suunnitellun mukaisella tasolla (TAM 9 milj. euroa).

 

Kiinteän omaisuuden hankintaennusteeseen ei sisälly Viking Line -terminaalirakennuksen lunastushintaa (KV 14.6.2021 § 151), joka indeksitarkistuksen jälkeen on 17,895 milj. euroa. Esitys vuoden 2021 investointimäärärahan korottamisesta viedään kaupunginhallituksen päätöksentekoon ovk2:n yhteydessä, jolloin huomioidaan kuluvan vuoden investointimäärärahojen käyttö ja viimeisin ennuste.

 

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 1,2 milj. eurolla (TAM 63,3 milj. euroa). Merkittävimmät alitukset ovat hankkeissa Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylän ja Itäisen Rantakadun pyöräkaistojen ympäristöineen (sis. Manillalaiturin), jossa hankesuunnittelut ovat vielä kesken. Kohteille on varattu TA-määrärahaa 3,5 milj. euroa, josta jää käyttämättä arviolta 3,05 milj. euroa. Kulttuurijokilautta -hankkeen jatkuminen on toistaiseksi epävarmaa, minkä vuoksi hankkeelle varattu 0,3 milj. euron TA-määrärahan arvioidaan jäävän käyttämättä. Voimakadun kaavan arvioidaan valmistuvan 12/2022, joten hankkeelle varattu 0,4 milj. euron TA-määräraha jää käyttämättä. Itä-Skanssin asemakaavan hyväksyminen on siirtynyt arvioidusta, minkä vuoksi varatusta 2,36 milj. euron TA-määrärahasta jää arvion mukaan käyttämättä 1,6 milj. euroa. Fortuna -kortteli ei ole etenemässä suunnitellusti, joten sille varattu 0,6 milj. euron TA-määräraha jää käyttämättä. Topinojan kiertotalouspuiston ensimmäisen vaiheen painopiste siirtyy vuodelle 2022, jolloin kohteelle varatusta 0,5 milj. euron TA-määrärahasta jää käyttämättä arviolta 0,4 milj. euroa. Karhunahde kaava-alueen rakentamisen painopiste on siirtymässä vuodelle 2022 kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi, jolloin hankkeelle varatusta 1,7 milj. euron TA-määrärahasta jää käyttämättä arviolta 1,2 milj. euroa. Kauppatorin kokonaiskustannusarviota on korotettu kaupunginhallituksen 8.2.2021 § 67 päätöksellä 0,9 milj. eurolla Saariston Sydän suunnitelman toteuttamista ja laatutason nostoa varten. Vuoden 2021 osalta kauppatorin TA-määräraha ei tämän hetken tiedon mukaan tule ylittymään. Nosturikadun hulevesijohdon saneerausta varten on osoitettu hankesuunnitelmassa kesken talousarviovuoden investointimäärärahaa 1,5 milj. euroa ja vastaava TA-määrärahan säästö osoitetaan vuonna 2021 investointiohjelman sisältä. Logomon sillan rahankäyttöennuste ylittää vuonna 2021 TA-määrärahan noin 2,9 milj. euroa, mutta hankkeen kaupunginvaltuuston 17.5.2021 § 102 mukainen kokonaiskustannusarvio ei tule ylittymään ja vuoden 2021 ylitys katetaan vuoden 2021 TA-määrärahoilla investointiohjelman sisällä.

 

Vuoden 2021 maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

 

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän 9,0 milj. euroa (TA 6,0 milj. euroa).

 

Yhteenveto

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus jää tämänhetkisen ennusteen perusteella sille asetetusta sitovasta tulostavoitteesta 3,4 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan talouden toteumaennuste ylittää 1,5 milj. eurolla ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toteumaennuste 1,9 milj. eurolla valtuuston toimielimille hyväksymät suunnitteluluvut. Vuonna 2021 valtiolta on saatu joukkoliikenteeseen koronatukea 4,36 milj. euroa, josta Turun osuus on 3,63 milj. euroa.

 

Maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

 

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan toteutuvan 3,0 milj. euroa talousarvio-ta enemmän (TA 6,0 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan toteutuvan 5,5 milj. euroa talousarviota pienempänä (TAM 94,8 milj. euroa).

 

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden omien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 1,02 milj. euroa).

Suuri osa sopeuttamistoimenpiteistä on edennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta osassa toimeenpano on viivästynyt. Sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) on esitetty luovuttavan.

 

Liite 1                                  Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2. osavuosikatsaus 2021

 

Liite 2                                  Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 05 2021

 

Liite 3                                  Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportti 05 2021

 

Liite 4                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 05 2021

 

Liite 5                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 05 2021

 

Liite 6                                  Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investoin-tien kohdekohtaiset perustelut 05 2021

 

Liite 7                                  Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 05 2021

 

Oheismateriaali 1               Sopeutusohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 05 2021

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

 

-merkitä tiedokseen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2021 toisen osavuosikatsauksen ja lähettää osavuosikatsauksen edelleen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi,

-esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 6 ja 7 mukaiset kustannusarvio-, aikataulu- ja hankelisäykset, ja

-esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle 0,6 milj. euron rahoituksen lisäystä lumitilanteen johdosta kaupunkiympäristön kustannuspaikalle 40126.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 323
Liite 1:Toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden seuranta 2. osavuosikatsaus 2021
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 05 2021
Liite 3:Kaupunkiympäristölautakunnan operatiivisen sopimuksen raportti 05 2021
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 05 2021
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 05 2021
Liite 6:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 05 2021
Liite 7:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 05 2021