Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta33031.08.202119

13007-2020 (02 08 00)

Väliaikainen pysäköintietuus kimppakyytipalvelun käyttäjille

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että Coreorient Oy:n kimppakyytipalvelun käyttäjät saavat pysäköintietuuden 6aika-hankkeessa tehtävän kokeilun ajaksi.

Kylk § 330

Projektipäällikkö Juha Pulmuranta 24.8.2021:

6aika-ohjelmaan kuuluvassa Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa -hankkeessa etsitään kokeilujen kautta ratkaisuja liikenteen aiheuttaman hiilikuorman vähentämiseksi. Yksi kokeiluista pyrkii yksityisautoilun vähentämiseen edistämällä kimppakyydin käyttöä työmatkoilla. Toteutuksesta vastaa Coreorient Oy yhteistyössä Aalto yliopiston eParkly-projektin kanssa.

Kokeilu on tarkoitus toteuttaa kaupungin maksullisen pysäköinnin vyöhykkeillä 2 ja 3, joilla kimppakyydistä Coreorientin verkkopalvelun kautta sopineet autoilijat saavat oikeuden maksuttomaan pysäköintiin. Yhden maksuttoman pysäköinnin enimmäispituus olisi 9 tuntia, joka sisältää työpäivän keston ja sen päälle lasketun joustovaran.

Jotta pysäköintietuudesta aiheutuvia tulonmenetyksiä voitaisiin ennakoida ja hallita, kokeilun ajaksi määritellään kokeilua koskevien ilmaispysäköintien kiintiö. Kiintiön suuruus on 10 ilmaispysäköintiä/ työpäivä. Kiintiö tarkoittaa käytännössä sitä, että jos esimerkiksi syyskuun ensimmäisen kahden viikon 10 työpäivän aikana on tehty keskimäärin 5 kyytiä/päivä ja kysyntä ylittää 10 kyytiä/päivä vasta syyskuun puolivälissä, niin syyskuun viimeisen kahden viikon aikana olisi kapasiteettia keskimäärin 15 kyytiin/päivä.

Lisäksi vuoden loppuun asti kestävän kokeilujakson aikana Coreorient voisi kysynnän mukaan esimerkiksi lyhentää maksuttoman pysäköinnin enimmäispituutta puoleen (4,5 tuntia/työpäivä) tai antaa etuus vain päivän ensimmäisille palvelun käyttäjille. Vaihtoehtoisesti yritys voisi säädellä kysyntää pysäköintimaksun alennuksella, mikäli maksutoiminto saadaan käyttöön jo kokeilun aikana.

Kimppakyytipalvelu ja pysäköintietuus toimivat seuraavasti:

1. Autoilija rekisteröityy Coreorientin verkkopalveluun, ilmoittaa autonsa rekisterinumeron ja sopii kyydin tarvitsijan kanssa yhteisestä työmatkasta.

2. Autoilijan tiedot välitetään Coreorientin palvelusta eParklylle, jonka järjestelmästä tieto siirtyy ohjelmointirajapinnan kautta kaupungin pysäköinninvalvonnalle.

3. Kimppakyyti todennetaan siten, että autoilija saa Coreorientin verkkopalvelusta koodin, jonka hän näyttää matkan aikana matkustajalle. Kun matkustaja on syöttänyt koodin Coreorientin verkkopalveluun kirjautuneena, käyttäjien sijainti tarkistetaan GPS:n avulla.

4. Jos sijainnit täsmäävät, autoilija ohjataan eParklyn palveluun hakemaan vapaata pysäköintipaikkaa.

5. Pysäköinninvalvojat saavat eParklyn ohjelmointirajapinnasta tiedon ajoneuvoista, joilla on oikeus pysäköintietuuteen.

Kokeilu tuottaa kaupungille tietoa siitä, saadaanko tällaisella järjestelyllä ihmisiä yhdistämään työmatkojaan yhdessä tehtäviksi siten, että automatkoja jää kokonaan tekemättä. Lisäksi kaupunki saa kokeilusta arvokasta tietoa pysäköintietuuden vaikutuksesta kimppakyydin houkuttelevuuteen työmatkaliikenteessä.

Kokeilusta aiheutuu kaupungille menetettyjä pysäköintimaksuja, joiden enimmäissuuruus voidaan kiintiön vuoksi laskea. Yhden ilmaispysäköinnin aiheuttama enimmäiskustannus kaupungille on 13,5 € vyöhykkeellä 2 (1,5 €/h * 9 h) ja 5,4 € vyöhykkeellä 3 (0,6 €/h * 9 h). Tällöin keskimääräinen enimmäiskustannus työpäivän ajalta on 135 € (13,5 € * 10 kpl), työviikon ajalta 675 € (135 € * 5 pv), kuukaudelta 2903 € (135 € * 21,5 pv) ja koko kokeilujakson ajalta 8709 € (2903 € * 3 kk). Huomattavaa kuitenkin on, että palvelun markkinointi voidaan aloittaa vasta käynnissä olevan epidemian helpottaessa, epidemia vähentää kiinnostusta yhteismatkustamista kohtaan ja osa matkoista suuntautunee edullisemmalle maksuvyöhykkeelle.

Kokeilun markkinointi kohdistetaan ensisijaisesti Tiedepuistossa työssäkäyville, jotka asuvat joko Yli-Maarian tai Hirvensalon suunnassa. CoReorient selvittää kokeilun aikana hinnoittelun vaikutusta kimppakyydin houkuttelevuuteen ja tehokkaita keinoja väärinkäytösten estämiseksi sekä sitä, miten autoilijalle voi ilmaista pysäköintietuuden saamisen todennäköisyyden ennen kimppakyydin tekemistä (ts. onko kiintiö täyttymässä). Kokeilun kesto on 1.10.-31.12.2021.

Oheismateriaali 1Kimppakyytipalvelun maksuvyöhykkeet

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:


Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että kaupunki tukee Coreorient Oy:n kimppakyytikokeilua antamalla Coreorientin verkkopalvelussa kimppakyydistä sopineille autoilijoille pysäköintietuuden ajalle 1.10.-31.12.2021. Etuus koskee pysäköintimaksua ja on voimassa maksuvyöhykkeillä 2 ja 3. Etuutta voidaan muuttaa joustavasti kiintiön puitteissa ja pysäköintimaksualennuksella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoCoreorient Oy
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, seudullinen joukkoliikenne
tiedKonsernihallinto, hankekehittämisyksikkö
tiedKonsernihallinto, kärkihankkeet
tiedKonsernihallinto, viestintä- ja markkinointipalvelut
tiedXXXXX