Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö | |||
Kaupunkiympäristöjohtaja | 55 | 17.08.2021 |
6163-2020 (02 08 02, 10 03 01)
Kauppiaskadun vesihuoltolinjojen siirtokustannusten korvaaminen KOy Turun Metrolle, Kauppiaskadun painumattomuus sopimuksen lisätyö 1
Projektijohtaja Janne Laine ja kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki 16.8.2021:
Edeltävät päätökset
Turun kaupunginvaltuusto päätti 30.5.2016 § 93 hyväksyä Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen maanvuokrasopimuksen. Maanvuokrasopimuksessa on sovittu ehdoista, joilla Turun kaupunki vuokraa Turun Toriparkki Oy:lle Kauppatorin ja siihen rajoittuvien katujen maanalaiset tilat pysäköintilaitoksen rakentamista varten.
Maanvuokrasopimuksen kohdan 1.6 mukaan ”Osapuolet laativat erillisen vastuunjakotaulukon osapuolten välisten vastuiden tarkemmasta jakamisesta noudattaen tässä sopimuksessa sovittuja perusperiaatteita. Vastuunjakotaulukko laaditaan pysäköintilaitoksen ja torin suunnitteluvaiheessa ja allekirjoitetaan ennen rakentamistöiden aloittamista. Taulukkoa täydennetään tarvittaessa rakentamisvaiheessa tässä sopimuksessa sovittuja periaatteita noudattaen.”
Vastuujakotaulukossa (toimialajohtaja 29.3.2018 § 34) on todettu, että Turun Toriparkki Oy vastaa kustannuksellaan kaikista maanalaisten tilojen rakentamisen edellyttämistä laite- ja johtosiirroista sekä niihin liittyvistä väliaikaisista ratkaisuista. Kauppiaskadun, Aurakadun, Yliopistonkadun ja Eerikinkadun osalta vastuujako on sellainen, että Turun Toriparkki Oy vastaa johtokanaalin rakentamisesta. Tarvittavien johtojen ja laitteiden uusimiskustannusten jakoperusteista osapuolet neuvottelevat tarkemmin johtojen- ja laitteiden omistajien kanssa.
Lisäksi vastuujakotaulukossa on todettu, että mikäli nykyisen kunnallistekniikan siirtämistä edellyttävät toimenpiteet johtuvat Turun kaupungin tarpeista, vastaa kaupunki tästä syystä tehtävistä johto- ja laitesiirroista.
Kaupunkiympäristölautakunta on kokouksessaan 2.6.2020 §205 (Dnro 6163-2020) päättänyt hyväksyä kaupungin kustannusosuuden Kauppiaskadun rakenneosien laadun parantamisesta. Osana päätöksen mukaista sopimusta on sovittu laadunparantamistoimenpiteenä tekniikkakanaalin rakentamisesta. Päätösesityksen mukaisesti tekniikkakanaalin kaupungin tarpeista johdettavat tilavarausten suurentamiset sekä maanpäällisen tekniikan kiinnityskohtien rakenteelliset vahvistukset tehdään yhtenäisenä rakenteena, jossa kaupungin osuus ei ole erotettavissa omaksi rakennusurakakseen. Turun Toriparkki Oy:n laskelman mukaisesti kaupungin osuus tekniikkakanaalista on ollut 570.700,00 € (alv 0%).
Vesihuoltolinjojen siirto
Turun Toriparkki Oy on suunnitteluttanut Turun Vesihuolto Oy:n (aik. Turun Vesilaitos) antamien ohjeiden ja määräysten mukaiset uudet vesihuoltolinjat Kauppiaskadulle. Vesihuoltolinjat on ollut tarkoitus siirtää väliaikaisesta sijainnistaan lopulliseen sijaintiinsa Kauppiaskadun tekniikkakanaaliin. Vesihuoltolinjojen ainoa mahdollinen sijainti on ollut maanalaisten tilojen kansirakenteen yläpuolella ja tästä syystä linjojen korkeustason ja sijainnin muutoksia on tehty Kauppiaskadulla myös torikorttelin ulkopuolisilta osin. Samassa yhteydessä on runkolinjaan myös liitetty olemassa olevien kiinteistöjen liittymiä. Turun Toriparkki on viikoittain pidetyissä yhteistoimintakokouksissa kertonut työn etenemisestä aina toteutukseen asti. Turun toriparkki on kustannuksellaan huolehtinut olemassa olevien johtolinjojen väliaikaisten järjestelyjen toteuttamisesta Kauppiaskadun maanalaisten tilojen toteuttamisen yhteydessä.
Heinäkuussa 2021 KOy Turun Metro on esittänyt kaupungille aikaisempaan Kauppiaskadun tekniikkakanaalin kustannusjakosopimukseen liittyen lisätyötarjousta (Liite 1) vesihuoltolinjojen rakentamisesta lopulliseen sijaintiin. KOy Turun Metro:n ilmoituksen mukaisesti ko. vesihuoltotyö on valmistumassa elokuussa 2021. Kyseessä on vastuujakotaulukon tarkoittama kaupungin tarpeesta johtuva kunnallistekniikan siirtotarve tilapäisestä sijainnista, joka liittyy varautumiseen mahdollista raitiotielinjaa varten ja on täten kaupungin kustannusvastuulla oleva toimenpide. Raitiotiehen varautumisen vuoksi vesihuoltolinjoja ei voida jättää olemassa olevaan tilapäiseen sijaintiin, koska linjat jäisivät suoraan raitiotielinjan alle. Urakoitsija on kustannuksellaan vastannut johtosiirroista tilapäiseen sijaintiin. Urakoitsijan toteutus- ja kustannusvastuulla on myös kaikkien Kauppiaskadun varrella olevien kiinteistöjen vesihuollon liitosjohtojen muutokset ja liittäminen tekniikkakanaalin johtoihin. KOy Turun Metro on tarjouksessaan esittänyt lisäperusteluksi, että kaupungin ja Turun Toripaviljongit Oy:n käyttöön tulevien kadun alaisten tilojen vuokratasoa määritettäessä hintaan ei ole huomioitu raitiotiestä johtuvia tarvittavia putkisiirtoja vaan siirtokustannukset raitiotiehen varautumisen vuoksi ovat kaupungin vastuulla. Alkuperäiseen Kauppiaskadun painumattomuussopimukseen ei hintoja ole Toriparkki Oy:n tarjouksen mukaisesti voitu antaa, koska suunnittelu on ollut kesken. Alkuperäisessä sopimuksessa ei aiheeseen liittyen ole kirjausta ja tästä syystä asiassa on nyt esitetty olevan kyse lisätyöstä. KOy Turun Metron esittämän lisätyötarjouksen mukaisesti vesihuoltolinjojen rakentamisen kokonaiskustannus tekniikkakanaaliin on 623.725,92 € (alv 0%).
KOy Turun Metron tarjouksen liitteenä olevassa laskelmassa hulevesilinjan toteutuskustannukseksi on ilmoitettu 221.422,70 € (alv 0%) eli 35,5% kokonaiskustannuksista, vesi- ja jätevesiviemärin kustannusosuuden ollessa 402.303,22 € (alv 0%).
Hankintamenettely
KOy Turun Metro on ilmoituksensa mukaisesti kilpailuttanut vesihuoltolinjojen rakentamisen kohdennettuna sähköpostikyselynä niille urakoitsijoille, jotka ovat ilmoittaneet halukkuutensa tarjota työtä. KOy Turun Metron laajassa markkinakartoituksessa vain kolme urakoitsijaa on luvannut antaa tarjouksen työstä. Ensimmäisessä järjestetyssä tarjouskierroksessa kolmesta tarjoajasta vain yksi antoi tarjouksen. Tarjous ei vastannut tarjouspyyntöä vaan oli yksikköhintaperusteinen eikä KOy Turun Metron ilmoittaman mukaan tarjous ollut hyväksyttävissä.
Suunnitelmien tarkennettua KOy Turun Metro on järjestänyt toisen tarjouskyselykierroksen samojen kolmen tarjoajan välillä. Ainoastaan Resolum Oy on jättänyt tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen, josta KOy Turun Metro ja Resolum Oy ovat neuvottelujen kautta muodostaneet nyt kyseessä olevan urakkahinnan. Tämän lisäksi KOy Turun Metro on tilannut suoraan maanalaista pysäköintilaitosta rakentavalta Skanska Oy:lä työhön liittyvät siirtymärakenteet. Tarjouspyynnön mukaisen aikataulun mukaan työn on tullut valmistua kesäkuun alussa 2021. KOy Turun Metro on tehnyt työhön liittyvän urakkasopimuksen omiin nimiinsä ollen työssä tilaajana.
Maanalaisten tilojen vuokrasopimuksen mukaisesti tilojen toteuttaminen tehdään open-book menetelmällä. Vuokran määrä määräytyy toteutuneiden investointikustannusten mukaisesti. Maanalaisten tilojen rakentamisen aikana tulee huolehtia, että nyt korvattavia töitä ei ole sisällytetty tilojen muihin toteutuskustannuksiin.
Kokonaiskustannukset
Tekniikkakanaalin rakentamisen kokonaiskustannukset koostuvat tekniikkakanaalin toteuttamisen sopimuskorvauksesta 570.700,00 € (alv 0%), Kanaalin kannen rakentamisesta 200.000,00 € (arvio) sekä nyt esillä olevasta siirtokustannuksesta 623.725,92 € (alv 0%). Kokonaisuudessaan kanaalin kustannukseksi on muodostumassa n. 800.000,00 € ja kanaalin ja vesihuoltolinjojen yhteiskustannukseksi siis n. 1,4 M€.
Kanaaliin on sijoitettu huleveden, jäteveden sekä vesijohdon runkolinjat. Kanaalin alkuosalle ollaan sijoittamassa kaukolämmön runkolinjoja. Kanaalin ml. kansirakenne rakennuskustannukset tulisi jakaa kanaaliin sijoitettavien putkien omistajien kesken. Samalla kanaalin osuus, jossa on sijoitettuna pelkästään kaukolämpöputkia, tulisi siirtää Turku Energian omistukseen ja kunnossapitovastuulle. Muilta osin kanaalin kunnossapitovastuu ja omistus olisi Turun Vesihuolto Oy:llä siten, että Turun kaupungin osuus kunnossapitokustannuksista kanaalin rakenteiden osalta olisi 33,3%.
Neuvotteluja rakentamisen ja kunnossapidon kustannusjaon osalta ei ole vielä käynnistetty Turku Energian ja Turun Vesihuolto Oy:n kanssa.
Kauppatorin uudistamiseen liittyvässä kustannusarviossa ei ole varauduttu raitiotiehen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin. Tarkempi mahdollinen lisämäärärahan tarve tullaan esittämään kun vesihuoltolinjat on siirretty, kanaali kansineen on valmis ja lopullinen kustannus sekä kustannusjako ovat selvillä.
Tarjottu hinta poikkeaa kaupungin vertailulaskelmasta n. 25%. Kaupungin vertailulaskelma on tehty suunnitelmien perusteella ja on mahdollista, että se ei sisällä kaikkea tarjousvaiheen neuvotteluissa urakoitsijoiden vastuulle annettuja työnaikaisia tehtäviä. Voidaan olettaa markkinatilanteen myös nostaneen tarjoushintoja koska halukkaita tarjoajia on ollut vain yksi.
Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2-kohdan mukaan hankinta voidaan tehdä ilman uutta hankintamenettelyä, mikäli jokin 136 §:n 2 momentin edellytyksistä täyttyy. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen sallittu sopimusmuutos on, kun alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Hankintalain 58 § 1 momentin 9 kohdan mukaan hankinnasta on julkaistava muutosilmoitus. Hankinta voidaan 147§:n 4 momentin mukaan panna täytäntöön vasta kun 14 päivää on kulunut sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen julkaisusta.
Hankinta on perusteltua tehdä ilman uutta hankintamenettelyä, koska työalue sijoittuu toriparkin hallinnoimalle työmaa-alueelle ja toteutettavat johdot, rakenteet ja laitteet liittyvät kiinteänä osana teknisesti suoraan toriparkin rakenteisiin.
Liite 1KOy Metro tarjous 9.8.2021 liitteineen
Liite 2Urakkarajakartta
Liite 3Tarjouspyyntö, sähköposti 10.8.2021
Liite 4Vertailukustannusarvio 15.8.2021
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
PäätösPäätin hyväksyä maanvuokrasopimuksen ja sen vastuujakotaulukon mukaisesti Kauppiaskadun vesihuoltolinjojen rakentamisen osana raitiotielinjaan varautumista siten, että kaupungin osuus on yhteensä 623.725,92 € (alv 0%).
Lisäksi päätin, että Turku Energian ja Turun Vesihuolto Oy:n kanssa aloitetaan neuvottelut tekniikkakanaaliin ja siihen sijoitettavien johtojen ja laitteiden rakentamis- ja ylläpito kustannusten jakamiseksi.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan erikseen tehtävällä lisätyötarjouksen hyväksymisellä, joka voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua sopimusmuutosilmoituksen julkaisemisesta.
Christina Hovi
kaupunkiympäristöjohtaja
Oikaisuvaatimusohje liitteenä
Jakelu
aoKiinteistö Oy Turun Metro
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kypa § 55
Liite 1:Kiinteistö Oy Metro tarjous 9.8.2021 liitteineen
Liite 2:Urakkarajakartta
Liite 3:Tarjouspyyntö, sähköposti 10.8.2021
Liite 4:Vertailukustannusarvio 15.8.2021