Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 294 | 17.08.2021 | 3 |
9176-2021 (02 08 02, 10 03 01)
Eerikinkadun painumahallintaan liittyvät rakenteet
Tiivistelmä:
Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kauppatorin maanvuokrasopimuksen ja sen vastuujakotaulukon mukaisesti Eerikinkadun painumahallintaan liittyvien rakenteiden kaupungin kustannusosuutta.
Kylk § 294
Projektijohtaja Janne Laine, kaupunginlakimies Riikka Lehtimäki 9.8.2021:
Turun kaupunginvaltuusto päätti 30.5.2016 § 93 hyväksyä Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen maanvuokrasopimuksen. Maanvuokrasopimuksessa on sovittu ehdoista, joilla Turun kaupunki vuokraa Turun Toriparkki Oy:lle Kauppatorin ja siihen rajoittuvien katujen maanalaiset tilat pysäköintilaitoksen rakentamista varten.
Maanvuokrasopimuksen kohdan 1.6 mukaan ”Osapuolet laativat erillisen vastuunjakotaulukon osapuolten välisten vastuiden tarkemmasta jakamisesta noudattaen tässä sopimuksessa sovittuja perusperiaatteita. Vastuunjakotaulukko laaditaan pysäköintilaitoksen ja torin suunnitteluvaiheessa ja allekirjoitetaan ennen rakentamistöiden aloittamista. Taulukkoa täydennetään tarvittaessa rakentamisvaiheessa tässä sopimuksessa sovittuja periaatteita noudattaen.”
Vastuujakotaulukossa (toimialajohtaja 29.3.2018 § 34) on todettu, että katualueiden osalta kaupunki vastaa kaivannon kustannuksista 1,8 metrin syvyyteen saakka ja Turun Toriparkki Oy sitä syvemmiltä osin. Kaupungin on sovittu vastaavan katujen painumahallinnasta.
Vuokrasopimuksen ja vastuujakotaulukon mukaisesti KOy Turun Metro on antanut 14.7.2021 tarjouksen Eerikinkadun kiinteistä painumahallinnan rakenneosista. Maanvuokrasopimukseen on kirjattu osapuolten yhteiseksi tavoitteeksi yhteinen rakentamiskokonaisuus. KOy Turun Metro on aloittamassa alueella maanalaisten liiketilojen rakennustöitä. Katualueiden painumattomaksi tekeminen liittyy teknisesti edellä mainittuun rakennusurakkaan niin olennaiselta osin, että vain sama taho voi yhteensovittaa koko kokonaisuuden, jossa toteutuu kaupungin maksuosuudella toteutettava rakenne osana isompaa kokonaisuutta. KOy Turun Metron antaman tarjouksen mukaisesti kaupungin osuudeksi jäävä kustannusosuus Eerikinkadun painumahallintarakenteista ja laadunparantamisesta on yhteensä 1.080.100,00 euroa (alv 0 %).
Tarjous pitää sisällään Eerikinkadun alle tulevien tilojen rakenteiden vahvistuksia raitiotien varautumiseen liittyen. Kaupungin käyttöön tulevien vuokratilojen kustannusarvio ja sitä kautta vuokratason määrittelyssä on huomioitu kaupungin investointiosuus painumahallintaan liittyen. Lisäksi tarjous pitää sisällään liiketilojen ja toriparkin väliin toteutettavan tekniikkatilan, joka mahdollistaa torin uuteen pinnankuivatukseen liittyvän kokoojaviemärin sijoittamisen oikeaan korkeusasemaan Eerikinkadun suuntaisesti. Tarjoukseen sisältyy myös paalulaatta- ja siirtymälaattarakenteet toriparkin maanpaineseinän viereen sekä liiketilojen läheisyyteen liitteessä 2 esitetyn kartan mukaisesti. Kaupungilla ei ole ollut osoittaa toriparkin maanpaineseinään toteutettavien siirtymälaattojen konsoleita varten vaadittavia sijainti- ja kuormitustietoja vuonna 2019 toriparkin rakennustöiden edetessä. Konsolirakenteiden puuttuessa tulee alueelle toteuttaa paalulaattarakenteita. Tekniikkatilan pohjarakenne tehdään yhtenäisenä rakenteena Metron pohjalaatan kanssa. Lisäksi tekniikkatilan toteuttaminen vaatii erillisen seinälinjan toriparkin maanpaineseinän suuntaisesti. Tekniikkatila muodostuu siis toriparkin ja liiketilojen väliin. Kaupungin tarpeista johdettavat paalutetut rakenteet tai rakenteiden vahvistukset eivät ole erotettavissa omaksi rakennusurakakseen.
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi toteuttaa suorahankinnan teknisestä syystä, mikäli vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole, eikä kilpailun puuttuminen ole johtunut hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Kaupungin hankintatarve koostuu tavoitteesta varmistaa Eerikinkadun soveltuminen tulevaisuuden liikennekäyttöön (raitiotie), epätasaisen painuman ehkäisemiseen kadun suuntaisesti sekä varautumisesta huleveden runkolinjan toteutukseen. Rakenteiden vahvistaminen tai mitoituksen muuttaminen ei ole mahdollista myöhemmin eikä kaupungin ole mahdollista toteuttaa itse ko. kiinteästi toisen omistukseen tulevia rakenneosia.
Ottaen huomioon sen, ettei muulla toimijalla ole teknisesti, toiminnallisesti ja järkevästi mahdollisuutta tarjota Eerikinkadun suunniteltujen yhtenäisten katurakenteiden rakenneosien toteutusta, on kaupungilla hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen peruste korvata ko. rakennusosahinta maanalaisia rakenteita toteuttavalle KOy Turun Metro:lle siltä osuudelta kuin vastuujakotaulukossa ja vuokrasopimuksessa on sovittu. Hankinnan kohteen teknillisestä toimintaympäristöstä johtuen hankinnan ehtoja ei ole myöskään keinotekoisesti kavennettu.
Vaikka kaupungin selvityksen mukaan muuta teknisesti mahdollista ja järkevää toteutustapaa hankintatarpeen täyttämiseksi ei ole, on kaupungin tarkoituksenmukaista julkaista sopimuskorvauksen maksamisesta hankintalain 58 §:n 2 momentin mukainen suorahankintailmoitus ennen korvauksen suorittamista. Osapuolet ovat laatineet liitteen 2 mukaisen sopimusluonnoksen, jolla kaupunki maksaa Turun kaupungin kustannusosuuden KOy Turun Metrolle Oy:lle. Sopimusehdot määräytyvät soveltuvin osin KOy Turun Metron ja Skanskan pääurakkasopimuksen ehtojen mukaisesti.
Tarjottu hinta rakenteiden vahvistamisesta vastaa aikaisemmin toteutuneiden Kauppiaskadun rakenteiden hintatasoa. Kauppiaskadun rakenneosien kustannustason arvioinnissa on käytetty oheismateriaalissa 1 esitettyä ulkopuolista arviolausuntoa.
Tähän sopimukseen sisältyvät paalulaatan ja siirtymälaatan rakennustyöt osaltaan mahdollistavat Eerikinkadun täyttötöiden tekemisen siten, että uudelle, syksyllä 2021 valmistuvalle Börs:n hotellirakennukselle voidaan toteuttaa vaadittavat pelastustieolosuhteet majoitustoiminnan alkaessa. Työ tulisikin saada tilattua mahdollisimman pian, jotta töiden suorittaminen ei viivästy.
Liite 1KOy Metro tarjous 14.7.2021
Liite 2Sopimus liitteineen
Oheismateriaali 1Kustannuslaskelma ja arviolausunto
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:
- hyväksyä maanvuokrasopimuksen ja sen vastuujakotaulukon mukaisesti kaupungin kustannusvastuulla olevan Eerikinkadun rakenneosien kaupungin kustannusosuuden Eerikinkadun rakenteiden laadun parantamisesta siten, että kaupungin osuus on yhteensä 1.080.100,00 euroa (alv 0 %),
- oikeuttaa kaupunkirakentamisjohtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä teknisluonteisia muutoksia ja lisäyksiä, hyväksymään sopimukseen liitettävän maksuerätaulukon ja allekirjoittamaan sopimus. Hankinnasta julkaistaan suorahankintailmoitus HILMA-hankintakanavalla, ja
- että pöytäkirja tämän asian osalta hyväksytään ja tarkistetaan heti.
Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan erillisellä sopimuksella, joka voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintaa koskevan suorahankintailmoituksen julkaisusta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemän palautusehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, van Ooik, Kesti, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.
Lähteenmäen palautusehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Sandelin.
Asian käsittely jatkui äänin 11-2.
Lähteenmäen palautusehdotuksen perustelut:
"Kaupunki neuvottelee sopimuksen uudelleen Turun Toriparkki Oy:n ja KOy Turun Metron kanssa kustannusten jaosta. Kaupungin osuutta rakentamisen kustannuksista pienennetään ja sopimukseen lisätään kirjaus, joka varmistaa ettei lisätöistä koidu kaupungille myöhemmin uusia lisäkustannuksia."
Jakelu
aoKiinteistö Oy Turun Metro
tiedKaupunkiympäristö, järjestämisen tuki
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
Liitteet:
Kylk § 294
Liite 1:KOy Metro tarjous 14.7.2021
Liite 2:Sopimus liitteineen