Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja2028.06.2021 

8244-2021 (02 08 02)

Hankintapäätös pienet infrahankkeet

Kaupunkiympäristötoimiala, vastaava rakennuttaja Mika Pitkänen, kaupunkiympäristön kunnossapito Heidi Jokinen ja liikuntapaikkapäällikkö Oskari Nummi ja konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Sari Holmberg 23.6.2021:

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi pienten infrahankkeiden urakoitsijan valintakriteerit ja hankinnan käynnistämisen kokouksessaan 20.4.2021 §128.

Konsernihallinnon hankintapalvelut on Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja vapaa-aikatoimialan toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia pienten infrahankkeiden ostopalveluista ajalle.1.7.2021 (tavoite) – 30.6.2023, jonka jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin ajalle 1.7.2023 – 30.6.2025 (optio).  

Avoin hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain mukaisena ilmoituksena julkaistiin 6.5.2021 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta julkaistiin 6.5.2020 ilmoitus myös EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Korjattu tarjouspyyntö julkaistiin yllämainituissa kanavissa 26.5.2021. Hankinnasta ei esitetty kysymyksiä.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 10.6.2021 klo 11:00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

 -        Anlog Oy

 -        Finaco Oy

 -        Iletekniikka Oy

 -        Infraroad Oy

 -        Kuntec Oy

 -        Oteran Oy

 -        Resolum Oy

 -        Suomen Pohjarakennusyhtymä Oy

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, ettei osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia oteta huomioon.

Sopimuskumppaneita valitaan kaksi (2).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat osoittavat täyttävänsä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot. 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Tarjouskilpailu ratkaistiin annettujen tarjousten perusteella. Annetuista tarjouksista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina oli palvelun hinta, jonka painoarvo oli 100%. Laatuvaatimukset oli esitetty vähimmäisvaatimuksina.

Palvelulle pyydettiin tarjoamaan hintoja kaikille erikseen määritellyille työsuorituksille.Hintoihin oli sisällyttävä kaikki tehtävänkuvauksissa esitetyt työt palkka-, sivu- ja yleiskuluineen sekä töissä tarvittavat laitteet ja koneet kaikkine käyttökuluineen ellei muuta ollut mainittu. Hinnan varaumia, laskutus-, toimitus- yms. lisiä ei hyväksytty. Tarjoaja ei ole oikeutettu veloittamaan Tilaajalta matka- tai majoituskuluja, ylityökorvauksia yms. muita kuluja. Sopimushinnat ovat kiinteät 31.8.2023 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta mahdolliselle optiokaudelle palvelun Maanrakennuskustannusindeksin yleistä kustannuskehitystä  vastaavasti.Tilaaja ei hyväksy hinnanmuutoksia tuottajahintaindeksin vuosimuutoksen ollessa alle kaksi (2) %. Mikäli tuottajahintaindeksin vuosimuutos ylittää kaksi  (2) %, Tilaaja hyväksyy enintään kolmen (3) prosentin hinnanmuutoksen.

Vertailuhintana oli tarjottu ensimmäisen vuoden veroton kokonaisnettohinta. Vertailuhinta muodostui seuraavasti: Hintaliitteen 1 määrien ja yksikköhintojen perusteella laskettiin sopimuskaudelle kokonaishinta, johon lisättiin materiaalien osuus, joka on 30% tuntiperusteisten yksiköiden kokonaishinnasta kerrottuna yleiskustannuslisän prosentilla (6%). Vertailuhinta = yksikköhinnat * yksikkömäärät + tuntiperustaiset yksikköhinnat * määrät * 0,3 * yleiskustannuslisä 6 %. 

Halvin vertailuhinta sai 100 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan (halvin hinta/vertailtava hinta x 100).

Tarjousten vertailussa parhaat pisteet saivat Finaco Oy ja Anlog Oy.Pienten infrahankkeiden urakoitsijoiksi esitetään suoritetun vertailun perusteella valittavan hyväksytyn tarjouksen jättänyt urakoitsija Finaco Oy  sekä urakoitsija Anlog Oy tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Liite 1Liite 1 vertailutaulukko

Palveluntuottajia käytetään kokonaistaloudellisessa järjestyksessä siten että Finaco Oy:lta  hankitaan n. 60 %  palvelun volyymista ja Anlog Oy:lta  hankitaan n. 40 %  palvelun volyymista. Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen. Sopimuksella ei taata ostettavien palvelujen määrää.

Valittujen urakoitsijoiden on asetettava pankin tai vakuutuslaitoksen antama omavelkainen sopimuksenaikainen vakuus. Urakka-ajan vakuuden tulee olla 10 % arvonlisäverottomasta tarjotusta vuotuisesta kokonaishinnasta. Vakuuden on oltava voimassa 3 kk yli sopimusajan.Tilaaja hyväksyy ulkomaisen vakuudenantajan vain siinä tapauksessa, että vakuudenantajalla on sivukonttori tai muu tilaajan hyväksyttävissä oleva edustaja Suomessa.

Urakoitsijoiden tulee ennen sopimuskauden alkua olla rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä RALA-PÄTEVYYSTODISTUS ("sininen todistus") tähän urakkaan soveltuvasta toimialapätevyydestä 18.6a: Pääurakointi; tiet, kadut, rautatiet ja kiitotiet tai muu riittävä näyttö tähän urakkaan soveltuvasta pätevyydestä;RALA ry:n myöntämän pätevyystodistuksen voi muuna riittävänä näyttönä korvata toimialapätevyyksin eriteltynä referenssiluettelona viimeiseltä 3 vuodelta.

Urakoitsijoilla tulee ennen sopimuskauden alkua olla rakentamisen Laatu RALA ry:n myöntämä tämän tarjouspyynnön mukaisiin urakoihin soveltuva yritystason RALA-TOIMINTATAPOJEN HYVÄKSYNTÄTODISTUS ( ns."keltainen todistus") tai muu vastaava näyttö ulkopuolisesti todennetusta laadun-varmistuksesta, esimerkiksi tarjouspyynnön mukaisiin urakoihin soveltuva SFS-EN ISO 9001 laatusertifikaatti.

Urakoitsijalla on oltava valmius palvelun tuottamiseen viimeistään 1.7.2021 lähtien. Urakoitsija sitoutuu suorittamaan Tilaajan aluehoito- ja kunnossapitotehtävät tarjouspyynnön ja sen liitteiden, tilaajan ohjeiden ja työkohtaisten suunnitelmien sekä Rakennusurakan yleisten sopimusehtojen (YSE 1998) vaatimusten mukaisesti.

Esitämme, että kaupunkiympäristöjohtaja päättää edellä esitetyn perusteella, että pienten infrahankkeidenpuitesopimus solmitaan ajalle 1.7.2021 (tavoite) - 30.6.2023Finaco Oy:n ja Anlog Oy:n kanssa kanssa tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Sopimusta voidaanTilaajan erillisellä päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella vuodella, ajalle 1.7.2023 - 30.6.2025 (optio).

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

PäätösPäätän, että pienten infrahankkeiden puitesopimus solmitaan ajalle 1.7.2021  (tavoite) - 30.6.2023 Finaco Oy:n ja Anlog Oy:n kanssa kanssa tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin. Sopimusta voidaan Tilaajan erillisellä päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahdella vuodella, ajalle 1.7.2023 - 30.6.2025 (optio).

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Christina Hovi

kaupunkiympäristöjohtaja

Oikaisuvaatimusohje

Jakelu

aoAnlog Oy
aoFinaco Oy
aoIletekniikka Oy
aoInfraroad Oy
aoKuntec Oy
aoOteran Oy
aoResolum Oy
aoSuomen Pohjarakennusyhtymä Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kypa § 20
Liite 1:Vertailutaulukko