Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta24115.06.202110

698-2021 (10 03 01)

Itäisen Pitkäkadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat välillä Uudenmaankatu - Kaivokatu

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Itäisen Pitkäkadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat välillä Uudenmaankatu-Kaivokatu. Hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on toteuttaa edullisesti yksisuuntaiset pyöräkaistat kyseiselle katuosuudelle.

Kylk § 241

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen, 7.6.2021:

 

Tausta ja kehittämistarpeet

 

Suunnittelualue käsittää Itäisestä Pitkäkadusta I kaupunginosaan sijoittuvan osuuden Uudenmaankadun ja Kaivokadun välillä. Kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt 28.5.2019 § 224 Itäisen Pitkäkadun katu- ja liikennesuunnitelmat Kaivokadun ja Lemminkäisenkadun väliselle osuudelle, mihin tämän hankkeen suunnitelmat yhdistyvät saumattomasti. Myöhemmässä vaiheessa on tarkoitus jatkaa Itäisen Pitkäkadun pyöräily-yhteyttä Uudenmaankadulta Kuninkaankartanonkadulle saakka.

 

 

Kaupunginhallituksen 19.11.2018 § 438 hyväksymässä Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa Itäinen Pitkäkatu on määritelty tavoitteeltaan pyöräliikenteen pääreitiksi. Lisäksi Itäiselle Pitkäkadulle tarvittava uusi pyöräväylä on asetettu ensimmäiseen kiireellisyysluokkaan.

 

Kaupunkiympäristölautakunta on jo 28.5.2019 § 225 hyväksynyt liikenteenohjaussuunnitelman pyöräkaistoineen kyseiselle katuosuudelle.

 

Nykytilanne ja tavoite

 

Itäinen Pitkäkatu on luonteeltaan liikennettä välittävä katu, jossa suurin osa liikenteestä on autoliikennettä, joka sivuuttaa Turun ydinkeskustan. Jalankulkua ja pyöräliikennettä on nykyisin määrällisesti vähemmän kuin autoliikennettä. Jalankulkijoita on noin 500 – 1000 kesävuorokaudessa, pyöräilijöitä noin alle 500 kesävuorokaudessa ja autoilijoita noin 19 000 arkivuorokaudessa.

 

Katu on osa niin sanottua keskustan kehää, mutta se on myös tärkeä yhteys Kupittaan työpaikka- ja kampusalueelle sekä Hirvensalon ja Martin suuntaan. Tulevaisuudessa Itäisen Pitkäkadun on, kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti, tarkoitus olla myös pyöräliikenteelle tärkeä yhteys Martin sekä voimakkaasti kehittyvän Kupittaan kampus- ja työpaikka-alueen suuntaan.

 

Hankkeen ensisijainen tavoite on täydentää keskustan pääpyöräväyläverkostoa sekä parantaa Kupittaan saavutettavuutta. Lisäksi hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, sillä osuudella on tapahtunut vuosina 2014–2019 yhteensä 22 poliisin tilastoimaa liikenneonnettomuutta, joista yksi johti jalankulkijan loukkaantumiseen, neljä pyöräilijän loukkaantumiseen ja yksi mopoilijan loukkaantumiseen. 16 muussa onnettomuudessa ei ollut sairaalahoitoa vaatinutta osallista eikä niissä ollut osallisena jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa.

 

Suunnitelma

 

Itäiselle Pitkäkadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyöräkaistat punertavasta asfaltista (vastaava väri kuin Humalistonkadulla). Pyöräkaistojen leveys vaihtelee 1,5 metristä 2,25 metriin. Ajokaistojen määrä ei vähene, mutta nykyinen ylileveä kaista kapenee niin, ettei uudistusten jälkeen kaistalla mahdu ajamaan kaksi autoa rinnakkain. Ajokaistojen leveys vaihtelee 3,0 metristä 4,10 metriin. Ajokaistat päällystetään tavallisella mustalla asfaltilla. Samalla parannetaan kadun kuivatusta korjaamalla ajoradan kallistuksia ja hulevesikaivoja lisäämällä. Pyöräkaistalle sijoittuvien hulevesikaivojen kannet tulevat olemaan neliskulmaisia, koska ne häiritsevät pyöräliikennettä vähemmän.

 

 

Suurin osa nykyisistä reunakivistä säilyy nykyisillä paikoillaan. Jalkakäytäville ei ole tulossa muutoksia ja nykyinen laatoitus säilyy lähes ennallaan. Joitain reunakiviä viistetään ja muokataan sopivaksi uuteen päällystepintaan, jotta esimerkiksi kiinteistölle ajaminen autolla ja pyörällä helpottuu. Keskisaarekkeet joudutaan rakentamaan uudelleen ja Kerttulinkadun risteyksestä toinen keskisaareke joudutaan poistamaan.

 

Kerttulinkadun risteys pysyy liikennevalo-ohjattuna myös uudistusten jälkeen. Risteykseen tehdään punaisesta asfaltista niin sanotut pyörätaskut eli odotustilat, joissa pyöräilijät voivat turvallisesti odottaa vihreää valoa. Pyörätaskulla helpotetaan myös vasemmalle kääntymistä pyörällä samassa tahdissa kuin autollakin. Nykyiset linja-autopysäkit Kerttulinkadun risteyksen molemmin puolin pysyvät paikallaan eikä niille ole suunniteltu muutoksia.

 

Pysäköintipaikat vähenevät jonkin verran. Uudenmaankadun ja Kellonsoittajankadun välisellä osuudella nykyiset kolme pysäköintipaikkaa säilyvät. Kellonsoittajankadun ja Kerttulinkadun väliseltä osuudelta poistuu noin kuusi autopaikkaa. Kerttulinkadun ja Kaivokadun välisellä osuudella nykyinen vinopysäköinti muutetaan pitkittäiseksi pysäköinniksi ja samalla autopaikkojen määrä vähenee 18:sta 11:een. Muut välillä olevat pitkittäiset pysäköintipaikat säilyvät lähes ennallaan. Pysäköintipaikat ovat toistaiseksi ilmaisia, mutta pysäköinti niissä on rajoitettu joko kahteen tai puoleen tuntiin, jolloin paikat palvelevat ensisijaisesti asiointipysäköintiä.

 

Kustannukset

 

Hankkeen kokonaiskustannus on 341.800 euroa sisältäen hankevarauksen 10 %. Hankkeelle on kuluvan vuoden talousarviossa varattu 195.000 euron määräraha, jonka puitteissa toteutus voidaan käynnistää tänä vuonna. Rakentamisen loppuunsaattamiselle esitetään määrärahaa vuoden 2022 talousarvioon.

 

Muistutukset

 

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 26.4. – 10.5.2021. Suunnitelmista jätettiin neljä muistutusta, joista kaksi on taloyhtiöiden ja kaksi yksityishenkilöiden jättämiä.

 

Muistutuksissa nostetaan esiin huoli asukaspysäköintipaikkojen riittävyydestä, autoliikenteen sujuvuudesta sekä pyörätielle ja jalkakäytävälle pysäköinnistä Pharmacityn edessä. Lisäksi kahdessa muistutuksessa toivotaan, että pyöräkaistoja suunniteltaisiin Itäisen Pitkäkadun sijasta Kupittaankadulle. Toisessa muistutuksessa ehdotetaan myös Kupittaankadun muuttamista pihakaduksi.

 

Vastaukset muistutuksiin

 

Alueen asukkaiden autopysäköinti tullaan turvaamaan asukaspysäköintipaikkoja lisäämällä. Alue kuuluu jo nykyisin E-alueeseen, mutta tunnuksella merkittyjä paikkoja ei vielä toistaiseksi ole Kupittaankadulla eikä Itäisellä Pitkäkadulla.

 

Kaupunginhallitus on päättänyt 19.11.2018 pyöräilyn kehittämisohjelman yhteydessä, että Itäistä Pitkäkatua kehitetään pyöräliikenteen pääreittinä. Kupittaankatua voidaan tulevaisuudessa kehittää hidasliikenteisenä asuinkatuna, jossa pyörä- ja autoliikenne kulkevat samassa tilassa.

 

Itäisen Pitkäkadun uusilla pyöräkaistoilla on vähäinen merkitys autoliikenteen sujuvuuteen, sillä nykyisin kadulla on noin puolitoista ajokaistaa, jossa autoliikenne kulkee usein yhdessä jonossa. Risteyksissä autoilijat ovat voineet halutessaan ryhmittyä kahteen rinnakkaiseen jonoon. Tämä mahdollisuus poistuu vain Kerttulinkadun risteyksessä Kupittaan aseman suunasta tultaessa. Autoliikenteen sujuvuuden takaamiseksi Kerttulinkadun risteyksestä poistetaan toisen suojatien nykyiset keskisaarekkeet, jolloin risteykseen on saatu mahdutettua kääntymiskaista. Itäisen Pitkäkadun muuttaminen nelikaistaiseksi poistaisi lisää pysäköintiä kadulta eikä risteyksiin jäisi riittävästi tilaa kääntymiskaistoille. Turvallisuuden kannalta on parempi, että kadulla on selkeä määrä kaistoja ja kaistojen leveys ei mahdollista tilapäistä kahden auton rinnakkain ajoa samalla kaistalla.

 

Pharmacityn edustalla tapahtuva jalkakäytävällä ja pyörätiellä pysäköinti ei liity tähän suunnitelmaan, mutta tarvittaessa ongelmaa voidaan ratkoa yhdessä pysäköinninvalvonnan kanssa ja ajoesteitä asentamalla.

 

Liite 1                                  Katusuunnitelma K 5790 062, 16.4.2021

Liite 2                                  Liikenteenohjaussuunnitelma L 5790 051, muutos 7.4.2021

Liite 3                                  Liikenteenohjaussuunnitelma L 5790 052, ote 16.4.2021

 

Oheismateriaali 1               Muistutus 1

Oheismateriaali 2               Muistutus 2

Oheismateriaali 3                Muistutus 3

Oheismateriaali 4               Muistutus 4

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä itäisen Pitkäkadun liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat välille Uudenmaankatu–Kaivokatu liitteiden 1–3 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedMuistutuksen tekijät
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 241
Liite 1:Katusuunnitelma K 5790 062, 16.4.2021
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5790 051, muutos 7.4.2021
Liite 3:Liikenteenohjaussuunnitelma L 5790 052, ote 16.4.2021