Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19701.06.20218
Kaupunkiympäristölautakunta21408.06.20219

8126-2020 (10 03 00)

Suunnittelutarveratkaisu; 1 1/2 kerroksisen asuintalon ja 1 kerroksisen talousrakennuksen rakentaminen (os. Ilopellontie 13) Kakskerta (S 2020-765)

Tiivistelmä:

Rakennushanke alueelle, johon ei aiemmin ole saanut muodostaa uusia rakennuspaikkoja. Rakentaminen ei haittaa tulevaa kaavoitusta. Hakemusta ehdotetaan hyväksyttäväksi.

Kylk § 197

Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristölakimies Ville Erkkola 5.5.2021: 

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Brinkalan kylän (407), Villa Hjorth -niminen tila, rek.nro. 1:631, määräala tilasta, pinta-ala n. 2300 m2.

Osoite: Ilopellontie 13

Hakijat

XXXXX

Rakennushanke

- 1½ kerroksinen asuinrakennus, 200 k-m² ja autotalli/talousrakennus 50 k-m².

Kaavoitustilanne

Turun kaupunkiseudun maakuntakaava (YM 23.8.2004), jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys M: maa- ja metsätalousvaltainen alue. Maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet, joita voidaan käyttää myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen sekä jokamiehen oikeuden mukaiseen ulkoiluun ja retkeilyyn.

Suunnittelumääräys: Suunniteltaessa loma-asutusta meren tai vesistön MRL 72 §:n mukaiselle ranta-alueelle tulee rakentamatonta varata mahdollisimman yhtenäisinä kokonaisuuksina vähintään 40 % suunniteltavan alueen kokonaisrantaviivasta. Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan kuntakaavoituksella vähäisessä määrin osoittaa myös uutta pysyvää asumista ja muita toimintoja, jotka eivät aiheuta ympäristöhaittoja.

Alueella on voimassa (oikeusvaikutukseton) osayleiskaava, joka on tullut voimaan 4.11.1985. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

MT: maa- ja metsätalousvaltainen alue. Aluetta voidaan käyttää maa- ja metsätalouden harjoittamista palvelevaan haja-asutusluontoiseen rakentamiseen.

Kaupunginvaltuuston hyväksymä yleiskaavaehdotus (14.12.2020 § 217), jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys:

AT-1 Kyläalue. Alue on tarkoitettu maaseutumaiseen ja kylämäiseen asumiseen sekä sen tarvitsemille palvelu- ja työtiloille. Rakentaminen alueelle edellyttää maankäyttö- ja rakennuslain mukaista suunnittelutarveratkaisua tai poikkeamispäätöstä. Hakemuksen liitteeksi tulee esittää lähiympäristön alueellinen suunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa vesihuolto, ajotiet, pyöräily- ja ulkoilureitit, virkistystarpeet sekä maiseman ja rakennetun ympäristön arvot. Hakemus voi koskea useampaa kuin yhtä rakennuspaikkaa muualla kuin rantavyöhykkeellä.

Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen. Rakennuspaikkojen muodostaminen kyläalueella voidaan sallia seuravasti:

- yksi rakennuspaikka 0,2 hehtaarin - alle 1 hehtaarin suuruisilla tiloilla

- kaksi rakennuspaikkaa yli 1 hehtaarin - alle 5 hehtaarin suuruisilla tiloilla

- kolme rakennuspaikkaa yli 5 hehtaarin - alle 10 hehtaarin suuruisilla tiloilla

- neljä rakennuspaikkaa yli 10 hehtaarin - alle 15 hehtaarin suuruisilla tiloilla

- viisi rakennuspaikkaa yli 15 hehtaarin suuruisilla tiloilla.

Rakennetun rakennuspaikan pinta-alaksi tulee jäädä vähintään 1500 m². Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².

Rakennuspaikalle, joka ei sijaitse rantavyöhykkeellä, saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 400 k-m² sekä lisäksi saa rakentaa talousrakennuksia enintään 150 k-m². Rantavyöhykkeellä sijaitsevalle rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 150 k-m² sekä saunarakennuksen 25 k-m², vierasmajan 20 k-m² ja muita talousrakennuksia enintään 50 k-m². Rantavyöhykkeen alle 2000 m²:n rakennuspaikoilla asuinrakennuksen kerrosala saa olla enintään 100 k-m². Rantavyöhykkeestä määrätään yleismääräyksissä.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Kaksi naapuria on tehnyt muistutuksen. Hakija on antanut vastineen muistutuksiin.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisen lausunto

Ympäristönsuojelu: Hakemuksen kohteena oleva määräala osoitteessa Ilopellontie 13 sijaitsee Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysten liitekartan 2 mukaisesti ekologisesti herkän vesistön valuma-alueella. Jätevesien käsittelyssä tulee huomioida muodostuvan jäteveden määrä, sekä ennakoida mahdollisuuksien mukaan tulevia muutoksia (elinkaariajattelu).

Määräalalle rakennettavaan autotalliin on asennettava riittävä öljyn- ja hiekanerotinkaivo, mikäli autotallissa on lattiakaivo. Umpisäiliön tulee olla varustettu täyttymishälyttimellä. Umpisäiliön tyhjentämisen on oltava mahdollista kaikkina vuodenaikoina, myös kelirikkoaikana. Mikäli jätevesien käsittelyjärjestelmät ja/tai puhdistettujen jätevesien purkupaikka sijaitsee alle viiden metrin etäisyydellä määräalan rajasta, tulee ympäristönsuojelulta hakea ympäristönsuojelumääräysten 7.4 §:n mukaisesti poikkeamista 7.3 §:n mukaisesta jätevesien käsittelyjärjestelmän ja/tai puhdistettujen jätevesien purkupaikan viiden metrin vähimmäissuojaetäisyydestä tontin rajaan. Hakemusta varten tarvitaan kirjallinen lupa järjestelmän sijoittamiselle/vesien purkamiselle siltä naapurilta/niiltä naapureilta, jonka/joiden rajaan vähimmäissuojaetäisyys ei täyty.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on uuden omakotitalon ja talousrakennuksen rakentaminen vuonna 2006 rekisteröidystä Villa Hjorth -nimisestä tilasta (koko tilan pinta-ala on 10280 m2) erotettavalle määräalalle. Määräalan pinta-ala on n. 2300 m². Tilalla sijaitsee ennestään vuonna 2004 myönnetyn suunnittelutarveratkaisun perusteella rakennettu omakotitalo talousrakennuksineen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:ssä säädetään rakennusluvan erityisistä edellytyksistä suunnittelutarvealueella. Sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta ja on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Hakija on perustellut hakemustaan sillä, että tilasta Villa Hjorth erotettava määräala on erinomainen rakennuspaikka. Hakemuksen mukainen rakentaminen edellyttäisi nyt tilan poikki kulkevan Ilopellontien siirtämistä tilan rajalle. Yksityistielain 10 §:n mukaan tietä voidaan siirtää, jos tien siirtämisellä voidaan poistaa tiestä tai sen käyttämisestä aiheutuva haitta tai vähentää sitä. Hakemuksen mukainen tien siirtäminen tarkoittaa myös tielinjauksen muuttumista naapurikiinteistöllä. Naapurikiinteistö 853-407-1-520 on antanut erillisen suostumuksensa tielinjauksen siirtoon.

Suunnittelutarveratkaisun kannalta olennaista on myös, aiheuttaako rakentaminen haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Vuonna 2014 vastaavalle rakennushankkeelle haettu poikkeamispäätös hylättiin sen perusteella, että poikkeaminen aiheuttaisi haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Alueella on nyt kaupunginvaltuuston 14.12.2020 § 217 hyväksymä Satava-Kakskerran osayleiskaavaehdotus. Osayleiskaavaehdotuksen tarkoituksena on saarten maankäyttöä ohjaava kokonaisvaltainen kaava, jolla ohjataan sekä pysyvän että loma-asutuksen sijoittumista ja mitoitusta, haja-asutusalueiden rakentamista, viherverkkoa ja virkistysalueita sekä suojelualueita ja -kohteita. Kaupunginvaltuuston hyväksymässä osayleiskaavaehdotuksessa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys AT-1: Kyläalue. Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen. Rakennuspaikkojen muodostaminen kyläalueella voidaan sallia kaksi rakennuspaikkaa yli 1 hehtaarin - alle 5 hehtaarin suuruisilla tiloilla. Tila Villa Hjorth, jolla rakennuspaikaksi erotettava määräala sijaitsee, on pinta-alaltaan 10280 m² ja on lohkottu omaksi kiinteistökseen 1.9.2006.

Hakijan esittämän suunnitelman mukaan talousjätevedet ohjataan umpisäiliöön. Ympäristönsuojelun mukaan esitetty jätevesijärjestelmä täyttää ympäristönsuojelumääräysten ja hajavesiasetuksen vaatimukset lausunnossa annettujen ohjeiden mukaisina.

Edellä esitetyin perustein voidaan katsoa, että rakentaminen täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:ssä säädetyt rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella ja hakemusta voidaan puoltaa.

Liite 1Asemapiirros 30.6.2020

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Naapurin muistutus 28.1.2021

Oheismateriaali 3Naapurin muistutus 22.1.2021

Oheismateriaali 4Naapurin mielipide 28.1.2021

Oheismateriaali 5Hakijan vastine muistutuksiin 13.4.2021

Karttalinkki

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakemuksen ja 30.6.2020 päivätyn asemapiirroksen mukainen rakentaminen täyttää suunnittelutarvealueen erityiset rakennusluvan myöntämisedellytykset.

Samalla päätetään, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisupäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 950 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (6 kpl), yhteensä 1370 euroa

Päätöksen voimassaolo

Suunnittelutarveratkaisu on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 214

Pöydältä 1.6.2021 § 197

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen palautusehdotuksen välillä:

"Asia palautetaan valmisteluun ja tuodaan lautakuntaan, kun osayleiskaava on saanut lainvoiman."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, van Ooik, Lindell, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.

Sandelinin palautusehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.

Asian käsittely jatkui äänin 11-2.

Jakelu

tiedMuistutuksen tekijät
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoXXXXX
aoXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Kylk § 197
Liite 1:Asemapiirros 30.6.2020

Kylk § 214
Liite 1:Asemapiirros 30.6.2020