Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19601.06.20217
Kaupunkiympäristölautakunta21308.06.20218

13247-2019 (10 03 00)

Suunnittelutarveratkaisu; Uuden asuinrakennuksen rakentaminen (os. Ylikylänmäki 39) Hirvensalo (S 2019-1305)

Tiivistelmä:

Uusi asuinrakennus VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia. Alueella ei ole asemakaavaa, joten rakentamisen edellytykset ratkaistaan suunnittelutarveratkaisulla. Kyseessä ei ole ns. korvaava rakentaminen, joten hakemusta ei ehdoteta myönnettäväksi.

Kylk § 196

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Ylikylän kylän (523), Mäkilä-niminen tila, rek.nro. 1:13, pinta-ala 2300 m2.

Osoite: Ylikylänmäki 39

Hakija

XXXXX

Rakennushanke

- Yksikerroksisen asuinrakennuksen rakentaminen ympärivuotiseen käyttöön, 100 k-m2.

Kaavoitustilanne

OSAYLEISKAAVA

Alueella on voimassa Turun kaupunginvaltuuston 11.6.2018 § 137 hyväksymä Hirvensalon osayleiskaava. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:

VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia.

Alueella ainoa oikeusvaikutteinen kaava on Turun kaupunginvaltuuston 23.8.1999 § 167/99 hyväksymä Hirvensalon osayleiskaava. Rakennuspaikkaa koskee seuraava kaavamääräys:

V Virkistysalue

MAAKUNTAKAAVA

Turun kaupunkiseudun maakuntakaava on ympäristöministeriön 23.8.2004 vahvistama. Rakennuspaikkaa koskee seuraava kaavamääräys:

V Virkistysalue. Valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät ulkoilu-, retkeily-, urheilu-, ja muut virkistysalueet.

Poikkeukset

- Uudisrakennus, 100 k-m², VU-1 urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle. (MRL 171 § ja 43 §). Poikkeaminen ratkaistaan erillisellä päätöksellä.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Rakennuspaikan naapurikiinteistöt ovat Turun kaupungin omistuksessa.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee Hirvensalon Ylikylässä. Alueella ei ole asemakaavaa, joten rakentamisen edellytykset ratkaistaan suunnittelutarveratkaisulla. Kyseessä on uuden ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetun asuinrakennuksen rakentaminen tulipalossa tuhoutuneen rakennuksen tilalle.

Maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:ssä säädetään rakennusluvan erityisistä edellytyksistä suunnittelutarvealueella. Sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta ja on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Kiinteistöllä on yksi pysyvän rakennustunnuksen omaava rakennus, jonka käyttötarkoituksena kiinteistörekisterin mukaan on vapaa-ajan asunto. Väestötietojärjestelmän mukaan asuu hakija kiinteistöllä vakituisesti. Hakija on kirjattu vakituiseksi asujaksi ennen vuotta 2015, jolloin maistraatit ottivat käyttöön uuden yhtenäistämisohjeen, jonka mukaan rakennusvalvonnan vapaa-ajanasunnoksi määrittämää asuntoa ei voida kirjata väestötietojärjestelmään henkilön vakituiseksi asunnoksi.

Hakija hakee lupaa uudelle ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetulle asuinrakennukselle. Rakennus korvaisi kiinteistöllä sijainneen tulipalossa tuhoutuneen asuinrakennuksen. Tuhoutuneelle rakennukselle ei ole löytynyt rakennuslupaa tai rakennustunnusta. Tuhoutunut rakennus näkyy vielä vuoden 1986 ilmakuvassa mutta 1998 ilmakuvassa sitä ei enää ole. Hakijan toimittamien dokumenttien mukaan talo on palanut 90-luvun alussa ja vakituista asumista tilalla on ollut väestökirjatoimiston arkiston mukaan vuoteen 1986.

Rakennus on palanut ja menettänyt täten käyttöarvonsa, joten kysymyksessä ei ole käytössä oleva rakennuspaikka ja rakennushanke olisi aiheuttanut rakennuspaikalla tässä suhteessa maankäytöllisen tilanteen muutoksen, joka vaikutuksiltaan vertautuisi uuden rakennuspaikan muodostumiseen.

Lupaa rakennuksen rakentamiseen ei saa myöntää siten, että vaikeutetaan yleiskaavan toteutumista.

Rakennuspaikka on maakuntakaavassa merkinnällä V Virkistysalue. Valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät ulkoilu-, retkeily-, urheilu-, ja muut virkistysalueet. Oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa rakennuspaikka on merkinnällä V Virkistysalue ja kaupunginvaltuuston hyväksymässä osayleiskaavassa rakennuspaikka on merkinnällä VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia.

Rakentamisella aiheutetaan haittaa yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä se näin ollen ole puollettavissa (MRL 137 §).

Liite 1Asemapiirros 7.11.2019

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Salassa pidettävä (Julkisuuslaki 24 § 25)

Oheismateriaali 3Salassa pidettävä (Julkisuuslaki 24 § 25)

Karttalinkki

Toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakemuksen ja asemapiirroksen mukainen rakentaminen ei täytä suunnittelutarvealueen erityisiä rakennusluvan myöntämisedellytyksiä.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään kielteisen päätösehdotuksen laatimisen rakennusvalvontataksan mukaisesti 237,50 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 213

Pöydältä 1.6.2021 § 196

PäätösKaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakijan anoma suunnittelutarveratkaisu hyväksytään Ylikylän kylän (523), Mäkilä nimiselle tilalle n:ro 1:13.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisupäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1§ mukaisesti 50% alennettu maksu 475 euroa, koska päätös perustuu poikkeamispäätökseen.

Päätös asiassa syntyi äänin 8-5.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Mannin Hellstenin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:

"Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että hakijan anoma suunnittelutarveratkaisu hyväksytään Ylikylän kylän (523), Mäkilä nimiselle tilalle n:ro 1:13.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisupäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1§ mukaisesti 50% alennettu maksu 475 euroa, koska päätös perustuu poikkeamispäätökseen."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Sandelin, Lähteenmäki, Laukkanen, van Ooik ja Ilvessalo.

Mannin Hellstenin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lintunen, Anttila, Helin, Lindell, Euro ja Häkkinen.

Mannin muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.

Mannin muutosehdotuksen perustelut:

"Saatujen selvitysten mukaan ko. paikalla on asuttu jo 1800 luvulla. 1915 rakennetussa asuinrakennuksessa on asuttu pysyvästi. Valitettavasti Maarian kunnan aikaisia asiakirjoja ei ole saatavilla, mutta Turun henkikirjoitusasiakirjojen pohjalta saatujen tietojen mukaan rakennuksessa on asuttu pysyvästi vuodesta 1953 vuoteen 1993, jolloin rakennus paloi. Silloinen omistaja Raine Lehto myi kiinteistön palon jälkeen Kai Lehdolle, joka kunnosti ulkorakennuksen asuttavaksi 1996 ja on asunut siellä vakituisesti siitä alkaen.

Valtuuston hyväksymässä yleiskaavassa Mäkilän tila sijaitsee virkistysalueella. Tällöin on selvästi jätetty huomiomatta vallitseva tilanne ja on syntynyt kohtuuton tilanne omistajalle. Jos kaupunki tarvitsisi kiinteistön omaan käyttöönsä, niin se olisi pitänyt lunastaa asumiseen tarkoitetun kiinteistön hintaan, joka olisi noin 150 000 euroa. Tähän ei ymmärrettävästi ollut tarvetta. Näin ollen on kohtuullista, että omistajalle myönnetään poikkeuslupa 100m2 asuinrakennuksen rakentamiselle. Tämä ei loukkaa kenenkään muun oikeutta ja kaupunki on ainoa naapuri."

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoXXXXX
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX


Liitteet:

Kylk § 196
Liite 1:Asemapiirros 7.11.2019

Kylk § 213
Liite 1:Asemapiirros 7.11.2019