Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 195 | 01.06.2021 | 6 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 212 | 08.06.2021 | 7 |
13244-2019 (10 03 00)
Poikkeamispäätös; Uuden asuinrakennuksen rakentaminen (os. Ylikylänmäki 39) Hirvensalo (P 2019-1303)
Tiivistelmä:
Uusi asuinrakennus VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia. Kyseessä ei ole ns. korvaava rakentaminen, joten hakemusta ei ehdoteta myönnettäväksi.
Kylk § 195
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristölakimies Ville Erkkola 26.5.2021:
Rakennuspaikka ja sen sijainti
Ylikylän kylän (523), Mäkilä-niminen tila, rek.nro. 1:13, pinta-ala 2300 m2.
Osoite: Ylikylänmäki 39
Hakija
XXXXX
Rakennushanke
- Yksikerroksinen asuinrakennus ympärivuotiseen käyttöön, 100 k-m2.
Kaavoitustilanne
OSAYLEISKAAVA
Alueella on voimassa Turun kaupunginvaltuuston 11.6.2018 § 137 hyväksymä Hirvensalon osayleiskaava. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:
VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia.
Alueella ainoa oikeusvaikutteinen kaava on Turun kaupunginvaltuuston 23.8.1999 § 167/99 hyväksymä Hirvensalon osayleiskaava. Rakennuspaikkaa koskee seuraava kaavamääräys:
V Virkistysalue
MAAKUNTAKAAVA
Turun kaupunkiseudun maakuntakaava on ympäristöministeriön 23.8.2004 vahvistama. Rakennuspaikkaa koskee seuraava kaavamääräys:
V Virkistysalue. Valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät ulkoilu-, retkeily-, urheilu-, ja muut virkistysalueet.
Poikkeukset
- Uudisrakennus, 100 k-m², VU-1 urheilu- ja virkistyspalvelujen alueelle. (MRL 171 § ja 43 §).
Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen
Rakennuspaikan naapurikiinteistöt ovat Turun kaupungin omistuksessa.
Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).
Päätöksen perustelut
Rakennuspaikka sijaitsee Hirvensalon Ylikylässä. Kyseessä on uuden ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetun asuinrakennuksen rakentaminen tulipalossa tuhoutuneen rakennuksen tilalle.
Kiinteistöllä on yksi pysyvän rakennustunnuksen omaava rakennus, jonka käyttötarkoituksena kiinteistörekisterin mukaan on vapaa-ajan asunto. Väestötietojärjestelmän mukaan asuu hakija kiinteistöllä vakituisesti. Hakija on kirjattu vakituiseksi asujaksi ennen vuotta 2015, jolloin maistraatit ottivat käyttöön uuden yhtenäistämisohjeen, jonka mukaan rakennusvalvonnan vapaa-ajanasunnoksi määrittämää asuntoa ei voida kirjata väestötietojärjestelmään henkilön vakituiseksi asunnoksi.
Hakija hakee lupaa uudelle ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetulle asuinrakennukselle. Rakennus korvaisi kiinteistöllä sijainneen tulipalossa tuhoutuneen asuinrakennuksen. Tuhoutuneelle rakennukselle ei ole löytynyt rakennuslupaa tai rakennustunnusta. Tuhoutunut rakennus näkyy vielä vuoden 1986 ilmakuvassa mutta 1998 ilmakuvassa sitä ei enää ole. Hakijan toimittamien dokumenttien mukaan talo on palanut 90-luvun alussa ja vakituista asumista tilalla on ollut väestökirjatoimiston arkiston mukaan vuoteen 1986.
Rakennus on palanut ja menettänyt täten käyttöarvonsa, joten kysymyksessä ei ole käytössä oleva rakennuspaikka ja rakennushanke olisi aiheuttanut rakennuspaikalla tässä suhteessa maankäytöllisen tilanteen muutoksen, joka vaikutuksiltaan vertautuisi uuden rakennuspaikan muodostumiseen.
Lupaa rakennuksen rakentamiseen ei saa myöntää siten, että vaikeutetaan yleiskaavan toteutumista.
Rakennuspaikka on maakuntakaavassa merkinnällä V Virkistysalue. Valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti merkittävät ulkoilu-, retkeily-, urheilu-, ja muut virkistysalueet. Oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa rakennuspaikka on merkinnällä V Virkistysalue ja kaupunginvaltuuston hyväksymässä osayleiskaavassa rakennuspaikka on merkinnällä VU-1 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue. Alueelle saa sijoittaa urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajan toimintoja palvelevia rakennuksia ja rakennelmia.
Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueen käytön muulle järjestämiselle eikä se näin ollen ole puollettavissa. (MRL 43 § ja 171 §).
Liite 1Asemapiirros 7.11.2019
Oheismateriaali 1Sijaintikartta
Oheismateriaali 2Salassa pidettävä (Julkisuuslaki 24 § 25)
Oheismateriaali 3Salassa pidettävä (Julkisuuslaki 24 § 25)
Toimialajohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä hakemuksen.
Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 31.4 §:n mukaisesti 475 euroa.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.
PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Kylk § 212
Pöydältä 1.6.2021 § 195
PäätösKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä hakijan poikkeuslupahakemuksen Ylikylän kylän (523), Mäkilä nimisen tilan r:no 1:13 osalta.´
Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeuspäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1§ mukaisesti 950 euroa.
Päätös asiassa syntyi äänin 8-5.
Päätös asiassa tehtiin kahden äänestyksen jälkeen.
1. äänestys
Ensimmäisessä äänestyksessä äänestettiin asian käsittelyn jatkamisen ja Sandelinin Lähteemäen kannattamana tekemän pöydällepanoehdotuksen välillä.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä asian käsittelyn jatkamisen puolesta äänestivät Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Laukkanen, van Ooik, Lindell, Euro, Häkkinen, Manni ja Ilvessalo.
Sandelinin pöydällepanoehdotuksen puolesta äänesti hänen lisäkseen häntä kannattanut Lähteenmäki.
Asian käsittely jatkui äänin 11-2.
2. äänestys
Toisessa äänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Mannin Hellstenin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:
"Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä hakijan poikkeuslupahakemuksen Ylikylän kylän (523), Mäkilä nimisen tilan r:no 1:13 osalta.´
Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeuspäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 7.1§ mukaisesti 950 euroa."
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Sandelin, Lähteenmäki, Laukkanen, van Ooik ja Ilvessalo.
Mannin Hellstenin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Lintunen, Anttila, Helin, Lindell, Euro ja Häkkinen.
Mannin muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.
Mannin muutosehdotuksen perustelut:
"Saatujen selvitysten mukaan ko. paikalla on asuttu jo 1800 luvulla. 1915 rakennetussa asuinrakennuksessa on asuttu pysyvästi. Valitettavasti Maarian kunnan aikaisia asiakirjoja ei ole saatavilla, mutta Turun henkikirjoitusasiakirjojen pohjalta saatujen tietojen mukaan rakennuksessa on asuttu pysyvästi vuodesta 1953 vuoteen 1993, jolloin rakennus paloi. Silloinen omistaja Raine Lehto myi kiinteistön palon jälkeen Kai Lehdolle, joka kunnosti ulkorakennuksen asuttavaksi 1996 ja on asunut siellä vakituisesti siitä alkaen.
Valtuuston hyväksymässä yleiskaavassa Mäkilän tila sijaitsee virkistysalueella. Tällöin on selvästi jätetty huomiomatta vallitseva tilanne ja on syntynyt kohtuuton tilanne omistajalle. Jos kaupunki tarvitsisi kiinteistön omaan käyttöönsä, niin se olisi pitänyt lunastaa asumiseen tarkoitetun kiinteistön hintaan, joka olisi noin 150 000 euroa. Tähän ei ymmärrettävästi ollut tarvetta. Näin ollen on kohtuullista, että omistajalle myönnetään poikkeuslupa 100 m2 asuinrakennuksen rakentamiselle. Tämä ei loukkaa kenenkään muun oikeutta ja kaupunki on ainoa naapuri."
Jakelu
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoXXXXX
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tpvXXXXX
tpvXXXXX
Liitteet:
Kylk § 195
Liite 1:Asemapiirros 7.11.2019
Kylk § 212
Liite 1:Asemapiirros 7.11.2019