Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta17618.05.20215
Kaupunkiympäristölautakunta19201.06.20213
Kaupunkiympäristölautakunta21008.06.20215

7658-2020 (02 08 00, 10 03 01)

Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne aikatauluvaihtoehdon 2 mukaisesti.

Kylk § 176

Hankepäällikkö Mervi Lehto 12.5.2021:

 

Hankesuunnitelma koskee Itäisen Rantakadun aluetta välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne rajautuen kaakkoislaidalla katualueen ja kiinteistöjen rajaan sekä luoteisreunalla Aurajoen rantamuuriin. Hankesuunnittelu on lähtenyt liikkeelle päätöksestä sijoittaa Itäisen Rantakadun yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan tasoon ja kehittää siihen liittyvän ranta-alueen viihtyisyyttä, turvallista liikkumista, toimintoja ja esteettömyyttä. Tavoitteena on yhteensovittaa pyörätiesuunnitelmat rannan muun käytön ja toimintojen kanssa.

 

Turun kaupunkiympäristölautakunta on tehnyt päätökset Itäisen Rantakadun pyöräily-yhteyden periaateratkaisusta 17.12.2019 § 502 ja 24.11.2020 § 415.

 

Kohteen sijainti kartalla

 

Hankesuunnitelma (liite 1) pohjautuu alueelta laadittuun Itäisen Rantakadun yleissuunnitelmaan (liite 2 ja oheismateriaali 1), joka esiteltiin kaupunginhallitukselle 8.3.2021 ja kaupunkiympäristölautakunnalle 9.3.2021. Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma laitettiin nähtäville ja kommentoitavaksi kaikille avoimeen Kerro kantasi-palveluun 15.-28.3.2021. Saaduista mielipiteistä on laadittu oheismateriaalina 1 oleva koosteraportti.

 

Hankesuunnitelman tarkoituksena on antaa tieto hankealueella tehtävien töiden laajuudesta, budjetista ja aikataulusta.

 

Hankkeen laajuus ja laatutaso

 

Hankkeen laajuus on asemakaavan mukainen katualue sekä ranta-alue ranta-tukimuuriin asti välillä Rettiginrinne-Purserinpuisto, pois lukien Manillan laiturin erillishankkeen urakka-alue. Katualuetta kehitetään siten, että pintojen uusimisella ja pienillä tasauksilla saadaan pyöräilylle omat yksisuuntaiset pyörätiet molemmille puolille katua.

 

Rantabulevardin osalta uusitaan pintamateriaalit, muutetaan tasauksia, rakennetaan oleskeluportaita, muokataan kausimyynti- ja näyttelyalueita sekä tehdään tukimuureja. Viheralueita lisätään ja vanha puusto muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta säilytetään.

 

Kyseessä on kulttuurihistoriallisesti merkittävä alue. Jatkosuunnittelussa ja rakentamisessa huomioidaan alueen arvot tekemällä tiivistä yhteistyötä mm. kaupunkikuva-arkkitehdin ja museokeskuksen edustajien kanssa.

 

Hankkeen budjetti

 

Hankkeen tavoitehinta-arvio on yhteensä 11.205.147 euroa, alv 0%. Voimassa olevassa maankäytön operatiivisessa sopimuksessa Itäisen Rantakadun pyöräteille on jo varattuna 5.100.000 euroa ja Kulttuurijokilautalle 300.000 euroa. Näin ollen hankesuunnitelmaan nähden Itäisen Rantakadun hankkeen määrärahatarve on 5.805.147 euroa, alv 0%.

 

Infran tarve- ja hankeselvitysohjeen mukaan yli 3 milj. euron suuruiset hankesuunnitelmat hyväksyy kaupunginvaltuusto.

 

Kustannusarvioon sisältyy 20 % suuruinen hankevaraus. Poikkeuksen muodostaa rantabulevardin osuus välillä Sotalaistenkatu-Rettiginrinne, jossa hankevaraus on 40 %. Korkeampi hankevaraus johtuu siitä, että ranta-alueella sijaitsee rakentamisen laajimmat ja herkimmät alueet.

 

Itäisen Rantakadun yleissuunnitelmassa kustannusarvio on 13,1 miljoonaa euroa. Poikkeama johtuu siitä, että Manillan laiturin urakka on päätetty erottaa erilliseksi hankkeeksi.

 

Rantamuurin mahdollista korjausrakentamisen kustannusvarausta ei ole sisällytetty hankkeen tavoitehinta-arvioon.

 

Hankkeen aikataulu ja kustannusten jakautuminen

 

Hankkeen pituussuuntaisessa aikatauluvaiheistuksessa on esitetty kaksi vaihtoehtoa.

 

Vaihtoehto 1: Katu- ja rantabulevardi toteutetaan neljässä osassa rinnan siten, että kadunrakennusvaiheen 1 jälkeen toteutetaan rantabulevardin vaihe 1. Ja kadunrakennusvaiheen 2 jälkeen toteutetaan rantabulevardin vaihe 2. Tässä vaihtoehdossa toteutussuunnittelu tehdään yhdessä osassa eli mukana ovat sekä pyörätiet että rantabulevardi. Tällöin on huomioitava, että rakennuslupaprosessi ja valitusten käsittely mahdollisesti siirtävät koko hankkeen rakentamisvaiheen alkamista vuodella.

 

Tässä vaihtoehdossa yksisuuntaisten pyöräteiden toteutussuunnitelmat ovat hyväksyttävissä toisen vuoden alkupuolella ja pyöräteiden rakentaminen aloitetaan kolmannen vuoden kesällä. Pyörätiet valmistuvat viidennen vuoden loppupuolella.

 

Rakennusvaiheiden kesto on yhteensä 6 vuotta. Kustannukset jakautuvat seuraavasti:

 

1.vuosi

588 234 €

2.vuosi

588 233 €

3.vuosi

3 374 076 €

4.vuosi

4 318 641 €

5.vuosi

1 714 287 €

6.vuosi

621 676 €

 

Vaihtoehto 2: Toteutetaan hanke siten, että koko pyöräteiden katuosuus on rakennettu valmiiksi ennen rantabulevardin rakentamista. Yksisuuntaisten pyöräteiden ensimmäisen vaiheen toteutussuunnitelma hyväksytään toisen vuoden alussa ja toisen vaiheen toteutussuunnitelma kolmannen vuoden alussa. Pyöräteiden rakentaminen alkaa toisen vuoden keväällä, ja pyörätiet valmistuvat neljännen vuoden kesällä.

 

Katurakentamisen osuuden rakentamisen aikana tehdään rantabulevardin suunnittelu, jolloin siihen mahdollisesti kohdistuvat lupa- tai valitusprosessit viivytä koko hankkeen toteutusaikataulua. Rantabulevardin alue toteutetaan kolmessa osassa pyöräteiden valmistumisen jälkeen.

 

Katurakentamisen ja rantabulevardin rakennusvaiheiden ajoitus ja kesto on sopeutettu Turun kaupungin infran tulevien vuosien budjettiennusteisiin. Toteutussuunnittelu/rakennussuunnittelu on jaettu kolmeen osaan kokonaishankkeen nopeuttamiseksi.

 

Rakennusvaiheiden kesto on yhteensä 5 vuotta. Kustannukset jakautuvat seuraavasti:

 

1.vuosi

636 045 €

2.vuosi

2 260 000 €

3.vuosi

3 368 775 €

4.vuosi

2 319 697 €

5.vuosi

2 620 630 €

 

Itäisen Rantakadun hankesuunnitelmassa on otettu huomioon myös muut alueelle sijoittuvat tiedossa olevat hankkeet.

 

Itsenäisyydenaukion puistoalueelle mahdollisesti sijoittuvan Konserttitalon työmaa on mahdollista toteuttaa samaan aikaan Itäisen Rantakadun rakentamisen kanssa. Rakennuttajien tulee kuitenkin tehdä hankkeiden aikana yhteistyötä ja sopia työmaiden yhteensovituksesta.

 

Huomioiden Turun kaupungin tarve toteuttaa pyörätiet ensin Itäiselle Rantakadulle ja huomioiden infrainvestointiohjelman tämänhetkiset budjettiennusteet vuosille 2022-2025, aikatauluvaihtoehto 2 on toteutuskelpoisin ja riskeiltään hallituin toteuttaa esitetyssä aikataulussa.

 

Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman hyväksymisen jälkeen laaditaan hankealueelle yksityiskohtaisemmat katu- ja liikennesuunnitelmat, jotka tuodaan erikseen hyväksyttäviksi. Yleissuunnitelmassa on tarkasteltu yleisellä tasolla alueen kehittämistä viihtyisäksi, turvalliseksi, toimivaksi ja esteettömäksi kaupunkiympäristöksi ja sen tarkoituksena on tuoda kootusti esiin yleisperiaatteet siitä, mihin hankkeen jatkosuunnittelu tulee pohjautumaan.

 

Liite 1                                  Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma

Liite 2                                   Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, kartat

Oheismateriaali 1               Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, selostus

Oheismateriaali 2               Itäisen Rantakadun yleissuunnitelman Kerro kantasi -kooste

 

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

 

Ehdotus         Kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma (liite 1) ja yleissuunnitelma (liite 2) välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne hyväksytään toteutettavaksi aikatauluvaihtoehdon 2 mukaan.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lintusen Ilvessalon kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 192

Pöydältä 18.5.2021 § 176

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Lintusen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 210

Pöydältä 1.6.2021 § 192

PäätösEhdotus hyväksyttiin seuraavilla muutoksilla:

- kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Itäisen rantakadun hankesuunnitelma (liite 1) ja yleissuunnitelma (liite 2) välillä Purserinpuisto - Rettigin rinne hyväksytään toteutettavaksi aikatauluvaihtoehdon 2 mukaan sillä muutoksella, että yleissuunnitelmassa kulttuurijokilautalle tehdystä varauksesta ja siihen liittyvästä huoltojärjestelyistä luovutaan, ja

- lisäksi lautakunta edellyttää, että kahviloiden osalta jatkosuunnittelussa tarkastellaan ja esitetään vaihtoehtoja kustannusten hillitsemiseksi.

Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemä Kulttuurijokilauttaa koskeva muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.

Mannin Lintusen kannattamana tekemä kahviloita koskeva lisäys hyväksyttiin yksimielisesti.

Ennen päätöksentekoa äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen välillä:

"Kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Itäisen rantakadun hankesuunnitelma (liite 1) ja yleissuunnitelma (liite 2 ) välillä Purserinpuisto - Rettigin rinne hyväksytään toteutettavaksi aikatauluvaihtoehdon 2 mukaan sillä muutoksella, että yleissuunnitelmassa kulttuurijokilautalle tehdystä varauksesta ja siihen liittyvästä huoltojärjestelyistä luovutaan."

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Laukkanen, van Ooik, Euro, Häkkinen ja Ilvessalo.

Lähteenmäen Sandelinin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Hellsten, Lintunen, Anttila, Helin, Lindell ja Manni.

Lähteenmäen muutosehdotus tuli päätökseksi äänin 8-5.

Tätä ennen puheenjohtaja totesi Mannin Lintusen kannattamana tekemän seuraavansisältöisen muutosehdotuksen tulleen päätökseksi yksimielisesti:

"Lisäksi lautakunta edellyttää, että kahviloiden osalta jatkosuunnittelussa tarkastellaan ja esitetään vaihtoehtoja kustannusten hillitsemiseksi."

Lähteenmäen muutosehdotuksen perustelut: "Niin kutsuttu kulttuurijokilauttahanke on ongelmallinen sujuvan liikenteen, logistiikan sekä kaupunkikuvaa kannalta. Jokirannan kehittäminen sujuu paremmin ilman Aurajokeen sijoitettavaa uutta kelluva rakennelmaa."

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 176
Liite 1:Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma
Liite 2:Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, kartat

Kylk § 192
Liite 1:Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma
Liite 2:Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, kartat

Kylk § 210
Liite 1:Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma
Liite 2:Itäisen Rantakadun yleissuunnitelma, kartat