Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19101.06.202113
Kaupunkiympäristölautakunta20908.06.20214

6570-2021 (02 05 00, 08 01 03)

Lupapysäköintijärjestelmän maksut v. 2021 eteenpäin

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi asukaspysäköintilupien, yrityspysäköintilupien ja yhteiskäyttöautojen pysäköintilupien maksuja vuosille 2021 - 2024.

Kylk § 191

Kaupunkiympäristötoimiala, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 21.5.2021:

 

Pysäköinnin linjaukset ja sopeuttamisohjelma

 

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 19.12.2019 §507 Turun kaupungin pysäköinnin linjaukset. Linjaukset 3.3 ja 3.5 koskevat lupapysäköinnin hintaa ja ne kuuluvat seuraavasti:

 

3.3

Lupapysäköinnin hinta porrastetaan kolmeen maksuvyöhykkeeseen. Lupa on kallein ydinkeskustassa, jossa asiointipysäköinnille on suurin kysyntä. Vähiten lupapysäköinti maksaa keskustan ulkopuolella.

3.5

Kaupunkiympäristölautakunta tekee hallintosäännön mukaisesti yksityiskohtaiset päätökset lupaehdoista, maksuista ja aluerajauksista.

 

Kaupungin talouden sopeuttamisohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä ”Pysäköinnin muutokset”, joka sisältää mm. asukaspysäköintimaksujen tarkistuksen ja alueen laajentamisen.

 

Lupapysäköinnin hinta ja pysäköintipaikkojen kustannukset

 

Asukaspysäköintimaksu on nykyään 12,4 euroa kuukaudessa (sis. alv 24 %) ja yrityspysäköintimaksu on 350 euroa vuodessa (sis. alv 24 %). Asukaspysäköintilupa maksaa siis alle 0,6 euroa arkipäivää kohti ja yrityspysäköintilupa maksaa 1,35 euroa arkipäivää kohti. Lupapysäköintimaksuista on kertynyt tuloja vuonna 2020 yhteensä runsaat 100.000 euroa. Lupapysäköintiin osoitettuja pysäköintipaikkoja oli vuonna 2020 kaikkiaan runsaat 900 kpl, ja noin 260 näistä paikoista oli maksullisia pysäköintipaikkoja. Loppusyksystä lupapysäköintipaikkojen määrä kasvoi selvästi, kun Piispankadun ympäristön pysäköinti tuli maksulliseksi ja sinne lisättiin kolmisen sataa lupapysäköintipaikkaa, mutta tällä ei ehtinyt olla juuri vaikutusta lupien hankintaan.

 

Lupapysäköintialueilla A–G on asunut aikaisemmin noin 27 000 asukasta, ja uusilla lupapysäköintialueilla asuu jatkossa noin 41 600 asukasta, eli 54% enemmän. Lupien määrä ei tule kuitenkaan kasvamaan samassa suhteessa, sillä uusilla alueilla lupien kysyntä jäänee vähäisemmäksi kuin nykyisillä alueilla. Lupien kysyntään vaikuttaa paljon se, miten pysäköinnin maksullisuutta ja aikarajoituksia lupa-alueilla lisätään, ja se kuinka paljon alueille merkitään lupapysäköintipaikkoja.

 

Yhden kadunvarsipysäköintipaikan aiheuttamista elinkaarikustannuksista ei ole olemassa tarkkaa seurantatietoa. Vuosittaista kustannusta voi arvioida rakentamiskustannuksen ja ylläpitokustannusten perusteella esimerkiksi 30 vuoden aikana, kun laskenta-ajan korkoprosentiksi oletetaan yhteiskuntataloudellisissa laskelmissa tyypillinen 4 %. Näillä oletuksilla esimerkiksi 1.500 euron rakentamiskustannuksen vuosiosuus eli annuiteetti on noin 90 euroa. Kun tähän lisätään 90 euron vuotuinen ylläpitokustannus, on vuosikustannus noin 180 euroa yhtä pysäköintipaikkaa kohti. Vertailukohteena tälle luvulle voi mainita, että Helsingin kaupungin arvion mukaan talvihoidon lisäkustannus yhtä kadun varressa olevaa taskupysäköintipaikkaa kohti on 84 euroa vuodessa.

 

Lupapysäköinnin hinta on huomattavan pieni verrattuna etenkin uudempien rakennusten tontilla olevien pysäköintipaikkojen hintaan, vaikka ottaa huomioon sen, että asukas- tai yrityspysäköintilupa ei takaa paikan saamista varsinkaan tietystä paikasta. Autopaikkaosake tontilla maksaa useita tuhansia euroja, ja siitä peritään sen lisäksi vastiketta 15–50 e/kk. Halpa lupapysäköinti vääristää jossain määrin pysäköintipaikkojen markkinoita ja vaikuttaa siihen, miten paljon ja nopeasti uusissa rakennuskohteissa ostetaan autopaikkoja. Lupien myöntämisen rajoittaminen koskemaan vain vanhojen talojen asukkaista on todettu vaikeaksi sekä lupien myöntämisen käytännön järjestelyjen että tasapuolisuuden kannalta. Paras käytettävissä oleva keino tässä asiassa on lupapysäköinnin hinnan nostaminen lähemmäs tonttipaikkojen kuukausivastikkeiden hintatasoa.

 

Esimerkkejä autopaikkojen hinnoista syksyllä 2020:

uusi taloyhtiö Kakolassa, autopaikka alkaen 6.600 e + 14,80 e/kk – autokatospaikka 14 200 e + 22,20 e/kk,

vanhempi taloyhtiö Koulukadulla, autotallipaikka 17.500 e, yhtiövastike 51,84 e/kk, paikkaa on vuokrattu hintaan 110 e/kk,

vanhempi taloyhtiö Tuureporinkadulla, autokatospaikka 13.500 e, yhtiövastike 27,45 e/kk,

vanhempi taloyhtiö Tuureporinkadulla, autohallipaikka 18.000 e, yhtiövastike 39,65 e/kk, ja

vanhempi taloyhtiö Ursininkadulla, pihapaikka 14,50 e/kk (sis. sähkön) tallipaikka 50 e/kk.

 

Uudet lupapysäköintimaksut

 

Tässä päätösesityksessä esitetään päätettäväksi kerralla kaikkien niiden pysäköintilupien maksut, joiden käyttö on sidottu lupapysäköintialueisiin, jotta lupien hintatason kokonaisuus on helppo hahmottaa. Näitä lupia ovat asukaspysäköintiluvat, yrityspysäköintiluvat ja yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvat. Hintakehitys on tarkoituksenmukaista päättää muutamaksi vuodeksi kerrallaan. Se poistaa asiakkailta epävarmuutta hintakehityksestä ja helpottaa lupajärjestelmän hallinnointia.

 

Pysäköinnin linjauksissa on päätetty, että asukaspysäköintimaksuille on jatkossa kolme hintaluokkaa. Asukaspysäköintilupa on kallein ydinkeskustassa, jossa on suurin pysäköintikysyntä ja tarvetta asiointipysäköinnille. Halvinta lupapysäköinti on niillä keskustan ulkopuolella olevilla alueilla, joilla lupapysäköintijärjestelmä on tarpeellinen lähinnä työmatkapysäköinnin haittojen vähentämiseksi. Vyöhykkeeseen yksi kuuluvat lupapysäköintialueet A ja H, vyöhykkeeseen kaksi alueet B, C, D, E, G, I ja J ja vyöhykkeeseen kolme alueet F, K, L ja M.

 

Asukaspysäköintilupien hinnan nostolle on laadittu kolme eri vaihtoehtoa kullekin maksuvyöhykkeelle.

sopeuttamisohjelmassa asukaspysäköintimaksuja kaavailtiin nostettavaksi jo vuonna 2020, minkä vuoksi vuoden 2021 loppupuoliskolle ehdotetaan hintaa nostettavaksi,

vaihtoehdoissa kuukausihintaa (sis. arvonlisäveron 24%) nostetaan vuosittain kalleimmalla vyöhykkeellä yksi 1 eurolla, 2 eurolla tai 4 eurolla. Vyöhykkeellä kaksi hinnannousu on tästä 50% ja vyöhykkeellä kolme 25 %,

tämän jälkeen kuukausihinta nousisi vyöhykkeellä 1 kahdella eurolla vuodessa, vyöhykkeellä 2 yhdellä eurolla vuodessa ja vyöhykkeellä 3 0,25 eurolla vuodessa, ja

vyöhykkeellä yksi luvan hinta nousisi vuoteen 2030 mennessä enimmillään 52 euroon kuukaudessa ja vähimmillään 22 euroon kuukaudessa. Arkipäivää kohti hinta nousisi enimmillään 0,6 eurosta noin 2 euroon ja pienimmillään noin yhteen euroon. Vyöhykkeellä kaksi kuukausihinta olisi 17–32 euroa ja vyöhykkeellä kolme 15–22 euroa. Vyöhykkeellä kaksi luvan hinta arkipäivää kohti vaihtelisi välillä 0,8–1,2 euroa ja vyöhykkeellä 3 välillä 0,7–1,0 euroa.

 

 

Kuva 1. Asukaspysäköintiluvan hintakehitysvaihtoehtoja hintavyöhykkeillä 1, 2 ja 3

 

Suositeltavimpana kuukausihinnan vuosikorotuksena pidetään vaihtoehdon kaksi mukaista 2 euroa maksuvyöhykkeellä yksi ja 1 euroa vyöhykkeellä 2. Vyöhykkeellä kolme olevilla alueilla ei ole juurikaan kilpailua asiointipysäköinnin ja asukaspysäköinnin kesken, joten siellä vaihtoehdon 1 hintakehitys on riittävä. Sopeuttamisohjelmassa asukaspysäköintimaksuja kaavailtiin nostettavaksi jo vuonna 2020, minkä vuoksi vuoden 2021 loppupuoliskolle ehdotetaan kuitenkin hintaa nostettavaksi tasalukuun 16 euroa vyöhykkeellä 1, 14 euroa vyöhykkeellä 2 ja 12,90 euroon vyöhykkeellä 3. Seuraavan kerran hinta nousisi vuonna 2023.

 

Yrityspysäköintilupien kysyntä on ollut tähän saakka melko maltillista, eikä luvan hinnan nostolle ole erityistä syytä. Kun yrityspysäköintiluvat saadaan uuden sähköisen lupajärjestelmän piiriin, voidaan myös niitä myydä kuukausi kerrallaan. Luvan vuosihinta ehdotetaan pidettäväksi ennallaan, eli 350 eurona. Kuukausihinta olisi tällöin 29,17 euroa. Yhden alueen luvan lisäksi ollaan ottamassa käyttöön yrityspysäköintilupa Y, jolla voi pysäköidä kaikilla lupapysäköintialueilla. Sen vuosihinnaksi esitetään 700 euroa ja kuukausihinnaksi 58,33 euroa (sis. alv 24%), mikä on kaksi kertaa suurempi kuin tavallisen yrityspysäköintiluvan hinta.

 

Yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan eli z-luvan hinnan esitetään olevan edelleen sama kuin, tavallisella yrityspysäköintiluvalla eli 350 e/vuosi ja 29,17 euroa/kuukausi.

 

Liite 1                                  Lupapysäköinnin maksuvyöhykkeet ja hinnat 2021–2024

 

Toimialajohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä otettavaksi käyttöön 1.7.2021 alkaen lupapysäköinnin hinnat vuosille 2021–2024 liitteen 1 mukaisesti. Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää, että päätös voidaan panna täytäntöön heti mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Helinin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk § 209

Pöydältä 1.6.2021 § 191

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus
tiedKaupunkiympäristö, pysäköinninvalvonta


Liitteet:

Kylk § 191
Liite 1:Lupapysäköinnin maksuvyöhykkeet ja hinnat 2021-2024

Kylk § 209
Liite 1:Lupapysäköinnin maksuvyöhykkeet ja hinnat 2021-2024