Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen | |||
Loppupvm 31.5.2021, Kaupunkirakentamisjohtaja | 27 | 28.05.2021 |
6730-2021 (02 08 00)
Eerikinkadun vaahtolasirakenteet, kansallisen kynnysarvon ylittävä suorahankinta
Projektijohtaja Janne Laine:
Maanvuokrasopimuksen ja vastuujakotaulukon mukaisesti kaupungin vastuulla on Kauppatorin ja sitä ympäröivien alueiden painumahallinta. Kaavan mukaisesta laajuudesta poiketen Eerikinkadun alle toteutuu ainoastaan n. 540m2 tiloja. Rakentamattomaksi jäävät alueet tulee rakentaa siten, että alueelle ei muodostu epätasaisesta painumasta johtuen pystysuoria tasoeroja. Tarkoituksen mukaisinta on toteuttaa kadunrakennekerrosten alaiset kerrokset ns. kevennysrakenteena vaahtolasimurskeesta. Vaahtolasimurskeen käyttö on rakennussuunnittelun aikana todettu kustannustehokkaimmaksi tavaksi huolehtia painumahallinnasta. Alkuperäisessä suunnitelmassa painumaerot oli tarkoitus hallita katuosuuden liittymäalueille toteutettavilla rakenteellisilla ratkaisuilla esim. siirtymälaatalla.
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen on neuvotellut uutta hotellirakennusta rakennuttavan LähiTapiolan kanssa Eerikinkadun valmistumisen aikatauluista suhteessa hotellirakennuksen käyttöönottoon. Hotellin valmistuessa tulee Eerikinkadun alueella olla pelastustoiminnan mahdollistavat rakennekerrokset toteutettuna. Lisäksi katutasoon tulevat liiketilat tulevat olla saavutettavissa esteettömästi Eerikinkadun puolelta. Kaupunkiympäristön rakennuttaminen on odottanut kadunalaisten tilojen rakentamisen käynnistymistä. Alueella olevat syvät kaivannot ja kaivantojen tuentaelementit estävät kaupungin vastuulla olevien rakennekerrosten ja pintarakenteiden toteuttamisen. Lopullisia pintarakenteita voidaan toteuttaa vasta kun kaikki katualueen syvä kaivannot on saatu täytettyä. Eerikinkadun katusuunnitelman muutos on hyväksytty kaupunkiympäristölautakunnassa 4.5.2021 §146 ja kadun rakennekerrosten rakennetyyppi on saatu suunnittelijalta 20.5.20221. Rakennetyypin perusteella on voitu määritellä kevennysrakenteen alin taso.
KOy Turun Metro on aloittamassa valmistelevia töitä kadunalaisten tilojen rakentamiseen liittyen. Itse tilojen rakentamiseen vaadittavaa rakennuslupaa ei vielä ole olemassa. Alueen rakentaminen on kuitenkin tarkoitus aloittaa lähiaikoina siten, että toriparkin rakentamisen aikana toteutettu katualueen kaivanto täytetään siltä osin, että alueen läpi kulkeva kaukolämpölinja voidaan siirtää lopulliseen sijaintiinsa. Toriparkin vastuulla olevan alkutäytön jälkeen tulee tehtäväksi kaupungin vastuulla oleva vaahtolasikevennys, jonka päälle toteutetaan kaukolämpölinjat.
KOy Turun Metro on tarjoutunut toteuttamaan kaupungin vastuulla olevan rakennekerroksen muiden täyttötöiden yhteydessä. Kaupungin rakennekerroksen kokonaisvahvuus 1500mm ja sen alareuna 2,2 metrin syvyydellä valmiista kadun pinnasta. KOy Turun Metro on antanut vaahtolasirakenteen rakentamisesta yksikköhintatarjouksen siten, että valmiin vaahtolasirakenteen hinta on 63,50 €/m3rtr. Hintaan lisätään 12% yleiskustannuslisä. Yksikköhinnan mukaisen teoreettisen rakenteen määrä on 2.975 m3rtr. Näin ollen tarjouksen kokonaisarvo suunnitelman mukaisen määrän toteutuessa ja yleiskustannuslisä huomioiden on 211.582,00 € (alv 0%).
Vaahtolasimurskerakenteen yksikköhinta vastaa markkinahintaa, kun sitä verrataan maaliskuussa 2021 torin pohjarakentamisen urakkakilpailussa saatuihin vaahtolasirakenteiden yksikköhintoihin, joiden keskiarvo oli 62,87 €/m3rtr.
Täyttökerrosten tekemisen ollessa yhdellä ja samalla taholla se estää vastuurajojen syntymisen eri täyttökerrosten tiiveyden osalta sekä helpottaa töiden yhteensovittamista alueella. Täyttökerrokset tulee tehdä InfraRyl:n laatuvaatimusten sekä Foamit infrarakentamisohjeen mukaan.
Maanvuokrasopimukseen on kirjattu osapuolten yhteiseksi tavoitteeksi yhteinen rakentamiskokonaisuus. KOy Turun Metro on toteuttamassa alueella kadunalaisten liiketilojen rakennustöitä. Nyt toteutettavat täyttökerrokset liittyvät niin kiinteästi edellä mainittuun rakennusurakkaan ja niissä hyödynnetään jo olemassa olevan työmaakaivannon tukirakenteita, että vain sama taho voi yhteen sovittaa koko kokonaisuuden.
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi toteuttaa suorahankinnan teknisestä syystä, mikäli vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole, eikä kilpailun puuttuminen ole johtunut hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Kaupungin hankintatarve koostuu tavoitteesta varmistaa Eerikinkadun täyttöjen tekeminen kevennysrakenteella ja siten kadun pinnan säilyvyys suunnitellussa laatutasossa ja hankkeen pysyminen aikataulussa. Painumahallinta on vastuujakotaulukon mukaisesti kaupungin toteutusvastuulla. Kaupungin tulisi muussa tapauksessa suorittaa kadun kevennysrakenteet erikseen kilpailuttamalla. Mikäli KOy Metro suorittaisi kaukolämmön siirron ja siihen liittyvät täytöt oman työsuunnitelman mukaisesti, saattaisi se johtaa massanvaihdon tarpeeseen kaupungin suorittaessa töitä alueella vasta jälkeenpäin. Tämä saattaisi vaarantaa kadunalaisten tilojen valmistumisen sekä sitä myötä kadun valmistumisen suunnitellussa aikataulussa.
Ottaen huomioon sen, ettei muulla toimijalla ole teknisesti, toiminnallisesti ja järkevästi mahdollisuutta tarjota Eerikinkadun alkutäytön ja kaukolämpörakenteiden väliin suunniteltuja kevennysrakenteita, on Kaupungilla hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen peruste korvata ko. rakennusosahinta hyödynnettäväksi jäävistä rakenteista sekä lisärakenteista maanalaisia rakenteita toteuttavalle KOy Turun Metrolle. Hankinnan kohteen teknillisestä toimintaympäristöstä johtuen hankinnan ehtoja ei ole myöskään keinotekoisesti kavennettu.
Vaikka kaupungin selvityksen mukaan muuta teknisesti mahdollista ja järkevää toteutustapaa hankintatarpeen täyttämiseksi ei ole, on kaupungin tarkoituksenmukaista julkaista sopimuskorvauksen maksamisesta hankintalain 58 §:n 2 momentin mukainen suorahankintailmoitus ennen korvauksen suorittamista.
Liite 1KOy Turun Metro tarjous 20.5.2021
Liite 2Rakennetyyppi 20.5.2021
Kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:
PäätösPäätin tilata Eerikinkadun vaahtolasimursketäyttöjen tekemisen katuvälille Kauppiaskatu – Aurakatu liitteenä olevan rakennetyypin sekä KOy Turun Metron tarjouksen mukaisesti siten, että kokonaishinta-arvio on 211.582,00 € (alv 0%). Laskutus tapahtuu tarjotun yksikköhinnan ja toteutettujen määrien mukaan. Hankinnasta julkaistaan suorahankintailmoitus HILMA-hankintakanavalla.
Työ voidaan tilata ja asiaa koskeva sopimus allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintaa koskevan suorahankintailmoituksen julkaisusta.
Kimmo Suonpää
kaupunkirakentamisjohtaja
Oikaisuvaatimusohje liitteenä.
Jakelu
aoKiinteistö Oy Turun Metro
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
Liitteet:
Kytokrak § 27
Liite 1:KOy Turun Metro tarjous 20.5.2021
Liite 2:Rakennetyyppi 20.5.2021