Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta18901.06.202111

6566-2021 (08 00 00)

Asukaspysäköintialueet ja asukaspysäköinnin säännöt Turussa

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi uudet lupapysäköintialueet ja asukaspysäköintilupien säännöt. Asukaspysäköintialueita on lisätty niin, että ne kattavat keskustan ja joitakin alueilta sen liepeiltä, kuten kaupunginhallituksen hyväksymissä pysäköinnin linjauksissa on määritelty. Asukaspysäköintilupien sääntöjä on täsmennetty ja täydennetty ja lisätty mahdollisuus luvan irtosanomiseen ja maksujen palauttamiseen. Uudet lupa-alueet otetaan käyttöön sitä mukaa kuin niille saadaan merkittyä lupapysäköintipaikkoja ja ne saadaan määriteltyä sähköiseen lupajärjestelmään.

Kylk § 189

Kaupunkiympäristötoimiala, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 21.5.2021:

 

Pysäköinnin linjaukset

 

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 19.12.2019 § 507 Turun kaupungin pysäköinnin linjaukset. Linjaukset 3.1–3.5 koskevat lupapysäköintiä ja ne kuuluvat seuraavasti:

 

3.1

Lupapysäköintijärjestelmän tarkoitus on varmistaa keskustan houkuttelevuus asuinalueena ja hillitä työmatkapysäköinnin haittavaikutuksia asuinalueilla,

3.2

Lupapysäköintialueet laajennetaan koskemaan koko keskusta-aluetta. Keskustan ulkopuolella lupapysäköinti otetaan käyttöön sellaisilla alueilla, joilla työmatka- tms. pysäköinti aiheuttaa haittoja asutukselle,

3.3

Lupapysäköinnin hinta porrastetaan kolmeen maksuvyöhykkeeseen. Lupa on kallein ydinkeskustassa, jossa asiointipysäköinnille on suurin kysyntä. Vähiten lupapysäköinti maksaa keskustan ulkopuolella,

3.4

Yhteiskäyttöautoyritykset otetaan lupapysäköintijärjestelmän piiriin. Yhteiskäyttöautoille luodaan ns. Z-lupa, jolla ne voivat pysäköidä lupapysäköintipaikoilla. Tällä toimenpiteellä edistetään yhteiskäyttöyritysten tuloa Turkuun,

3.5

Kaupunkiympäristölautakunta tekee hallintosäännön mukaisesti yksityiskohtaiset päätökset lupaehdoista, maksuista ja aluerajauksista.

 

Taustaa

 

Asukaspysäköintijärjestelmä otettiin käyttöön Turussa loppuvuonna 1995 kokeiluluontoisesti ja siitä tuli pysyvä järjestely alkuvuonna 1997. Asukaspysäköintialueet määriteltiin vuonna 1995 kattamaan sellaiset keskustan korttelit, joiden tonteilla oli liian vähän pysäköintipaikkoja asukasmäärään nähden. Toisena kriteerinä asukaspysäköintialueiden määrittämisessä käytettiin korkeakoulujen läheisyyttä. Näillä alueilla rajoittamattomat pysäköintipaikat olivat päiväsaikaan opiskelijoiden varaamia, eikä asukkaille riittänyt pysäköintitilaa.

 

Asukaspysäköintialueiden määrä on 2000-luvun aikana kasvanut seitsemään havaittujen tarpeiden ja asukkailta saadun palautteen perusteella. Asukaspysäköintialueita on lisätty Portsaan, Lonttisiin, Kerttulin alueelle ja Pohjolaan. Asukaspysäköintipaikkoja on yhteensä kaikilla alueilla lähes 900 kpl, ja niistä yli puolet sijaitsee asukaspysäköintialueella A.

 

Asukaspysäköintilupaan on nykyisten sääntöjen mukaan Turussa oikeutettu ajokortin haltija, joka väestörekisteritietojen mukaan asuu jollakin asukaspysäköintialueella A-G, ja jolla on ajoneuvorekisterin mukaan omistuksessaan tai hallinnassaan henkilö- tai pakettiauto, moottoripyörä, erikoisauto, nelipyörä tai kevyt nelipyörä. Asukaspysäköintitunnus on voimassa ainoastaan sillä asukaspysäköintialueella, jolle se on myönnetty. Asukaspysäköintilupaan voidaan merkitä yhden ajoneuvon rekisterinumero. Asukaspysäköintiluvan voi lunastaa koko kalenterivuodeksi tai kuukaudeksi kerrallaan. Luvan myöntää Turun Kaupunkiympäristötoimiala. Asukaspysäköintiluvan hinta on ollut 1.1.2018 alkaen 12,40 €/kk.

 

Kuva 1. Vasemmalla asukaspysäköintialueet v. 1995 ja oikealla asukaspysäköintialueet v. 2020

 

Alueelle A oli vuoden 2020 lopussa merkitty noin 575 asukaspysäköintipaikkaa, alueelle B noin 125 paikkaa, alueelle C noin 375 paikkaa, Alueella D noin 55 paikkaa, alueella E noin 25 paikkaa, alueelle F noin 80 paikkaa ja alueelle G noin 30 paikkaa.

 

Asukaspysäköintilupia ostetaan eniten alueella A, jossa lupien määrä vaihtelee kuukausittain noin välillä 380–800. B- ja F-alueilla lupien määrä on vaihdellut kuukausittain vajaasta kolmestakymmenestä vajaaseen kahdeksaankymmeneen. C- ja D-alueilla lupia on enimmillään voimassa vajaat 50 kpl kuukaudessa ja alueilla E ja G vajaat 20 kpl kuukaudessa.

 

Kuva 2. Asukaspysäköintilupien määrä kuukausittain vuonna 2020

 

Luvan myöntämisen mahdollinen rajoittaminen

 

Lupapysäköintijärjestelmää valmisteltaessa on noussut esiin kysymys siitä, voidaanko jotenkin ehkäistä tai pienentää halvan asukaslupapysäköinnin negatiivista vaikutusta yksityiseen pysäköintipaikkamarkkinaan. Asukaspysäköintilupa maksaa vain 12,40 euroa kuukaudessa, ja sen voi hankkia myös sellaisessa uudessa talossa asuva asukas, jonka kiinteistössä on myytävänä tai vuokrattavana pysäköintipaikkoja. Asukaspysäköintiluvan hintaero pysäköintipaikkaosakkeeseen nähden on niin suuri, että talojen rakentajat eivät saa pysäköintiosakkeita kaupaksi ja ne jäävät rasittamaan yhtiön taloutta. Tähän ongelmaan on pohdittu erilaisia ratkaisumalleja, mutta käyttökelpoista ja asukkaille tasapuolista ratkaisua ei ole löytynyt. Aiheesta tehty taustamuistio on oheismateriaalina 2.

 

Asukaspysäköinnin uudet säännöt

 

Asukaspysäköinnin säännöt ovat pääpiirteissään samanlaiset kuin ennenkin. Sääntöihin on lisätty kohta, jossa kuvataan, missä lupa oikeuttaa pysäköimään. Sanamuotoja on muutenkin jonkin verran tarkennettu, jotta väärinkäsitysten mahdollisuus pienenee. Hakijan ei enää tarvitse itse omistaa ajoneuvoa, jolle hän hakee asukaspysäköintilupaa. Sääntöihin on lisätty kohta, jonka mukaan luvan haltija voi päättää luvan voimassaolon niin halutessaan ja hakea maksun palautusta täysiltä käyttämättä jääviltä kuukausilta. Säännöt on esitetty liitteessä 1.

 

Uudet asukaspysäköintialueet

 

Uudet asukaspysäköintialueet on laadittu niin, että ne ovat laajoja ja yhtenäisiä, ja kattavat koko keskustassa ja sen liepeillä sellaiset alueet, joilla asukaspysäköinti ja työmatkapysäköinti kilpailevat pysäköintipaikoista. Asukaspysäköintialueita on tulevaisuudessa kaikkiaan kolmetoista (liite 2). Uudet asukaspysäköintialueet perustuvat osittain olemassa oleviin asukaspysäköintialueisiin, joista osa laajenee, ja lisäksi perustetaan kokonaan uusia asukaspysäköintialueita.

Kuva 2. Uudet asukaspysäköintialueet v. 2021­–

 

-Asukaspysäköintialue A: Uusi asukaspysäköintialue A kattaa ruutu­kaavakeskustan pohjoisosan ja rajautuu alueelle Puistokatu–Ratapihankatu–Aninkaistenkatu–Yliopistonkatu. Alue A perustuu nykyiseen alueeseen A, mutta se laajenee kattamaan myös Ruusukorttelin. Ruusukortteli on kuulunut tähän saakka alueeseen D,

 

-Asukaspysäköintialue H: Yliopistonkadun ja joen väliin alueen A eteläpuolelle perustetaan uusi asukaspysäköintialue H. Tämä osa keskustaa ei ole ennen kuulunut järjestelmän piiriin. Lisäksi H alueeseen liitetään Puistokadun itäpuoleinen alue, joka on aiemmin kuulunut alueeseen D. Alueesta D alueeseen H liitettävällä alueella on tällä hetkellä käytössä asukaspysäköintilupia, mutta olemassa olevat asukaspysäköintipaikat siirtyvät niin ikään alueelle H. Asukaspysäköintilupien käyttäjille alueen vaihdos ei siis tuota suurta muutosta. Alue H kattaa alueen Puistokatu–Yliopistonkatu–Aninkaistenkatu–Aurajoki,

 

-Alueet A ja H muodostavat yhdessä kaksi ydinkeskustan asukaspysäköintialuetta, jotka kattavat suurien osan asiointi- ja asukaskeskustasta. Tällä alueella asiointipysä­köinti on etusijalla ja pysäköintipaikoista on suurta kilpailua. Tämän vuoksi alueilla A ja H asukaspysäköintiluvan tulee olla kallein. Asiointikeskustan ydinalueelle ei pääsääntöisesti merkitä asukaspysäköintipaikkoja, joten asukaspysäköintipaikat sijoitettaneen alueiden A ja H ulkoreunoille. Lisäksi alueiden rajoille merkitään asukaspysäköintipaikkoja, joilla pysäköinti on sallittu sekä tunnuksilla A että H,

 

-Asukaspysäköintialue G: Asukaspysäköintialueelle G on yhdistetty kaksi erityyppistä aluetta. Helsinginkadun eteläinen osa koostuu keskustan kerrostaloalueesta, jolla on niin asiointi- kuin asukaspysäköintitarvetta. Tällä alueella on suuri tarve lisätä asiointipysäköintipaikkoja eli lisätä aikarajoituksia. Näin ollen tarvitaan myös asukaspysäköintipaikkoja, koska tonteilla ei ole riittävästi pysäköintipaikkoja asukkaiden tarpeeseen. Toinen, Helsinginkadun pohjoispuolinen osa alueesta, on Lonttisten puutaloaluetta, jolla on tarve asukkaiden pysäköinnille kadulla, mutta myös työmatkapysäköintiä, joka haittaa asukkaiden pysäköintimahdollisuutta. Tällä alueella on myös uusia asunto-osakeyhtiöitä, joilla on pysäköintipaikat tonteilla. Uusi alue G rajautuu alueelle Aninkaistenkatu–Rantarata–Aurajoki,

-Asukaspysäköintialue D: Uudelleen rajattu alue D kattaa Portsan puutaloalueen Puistokadusta länteen Ratavahdinrinteeseen saakka. Alueesta on erotettu Puistokadun itäpuoliset korttelit, jotka kuuluvat nyt uuteen alueeseen H. Tällä alueella on puutalojen lisäksi uusia asunto-osakeyhtiöitä, joilla on pysäköintipaikat tonteilla. Alueella on tarvetta työmatkapysäköinnin vähentämiselle. Uudistettu alue D rajautuu alueelle Ruissalontie–Tukholmankatu–Koulukatu–Eerikinkatu–Sairashuoneenkatu–Kakolankatu–Sofiankatu–Hansakuja–Ratavahdin­rinne,

-Asukaspysäköintialue I: Alue I kattaa Linnanfältin ja Pakkarinkadun kadun seudun vanhan rakennuskannan. Tällä alueella on vanhoja puutalokortteleita, joilla ei autopaikkoja juuri ole. Alueella on jonkin verran tarvetta työmatkapysäköinnin vähentämiselle. Uusi alue I rajautuu alueelle Hansakatu–Puutarhakatu–satamarat–Fleminginkatu–Amiraalistonkatu–Pakkarinkatu–Malminkatu,

-Asukaspysäköintialue B: Alue B laajenee länteen Martinkatuun ja Kuninkaankartanonkatuun saakka. Liitettävä alue on pääsääntöisesti vanhaa kerrostaloaluetta, mutta Kupittaankadulla on myös puutaloyhtiöitä. Liitettävä alue kattaa Paavo Nurmen Stadionin sekä Valtion virastotalon pysäköinnin vaikutusalueet. Lisäksi se kattaa Luostarivuorenkadulla olevien koulujen työ- ja opiskelumatkapysäköinnin vaikutusalueet. Nämä ovat alueita, joilla työmatkapysäköinti haittaa asukkaiden pysäköintipaikan saatavuutta. Toisaalta alueella tarvitaan myös pienessä määrin asiointipysäköintipaikkoja. Kaskenkadun itäpuolelle jäävät vanhat osat alueesta B liitetään alueeseen E. Alue B kattaa alueen Itäinen Rantakatu–Kas­ken­ka­tu–Kupittaankatu–Ku­nin­kaan­kartanonkatu–Stå­lar­minkatu–Martin­katu–Myllyahde,

-Asukaspysäköintialue E: Alue E laajenee länteen Kaskenkatuun saakka. Siihen liittyy yksi kortteli vanhasta alueesta B. Liitettävä alue on pääsääntöisesti vanhaa kerrostalo- ja puutaloaluetta, jolle on tyypillistä, että asukkaat pysäköivät kadulla. Kaskenkadun viereinen kortteli liittyy alueeseen E, koska alueelle sijoittuvat pysäköintipaikat ovat Kaskenkadun itäpuolella. Alue E kattaa esimerkiksi TYKS:n työmatkapysäköinnin vaikutusalueen, jolla on tarve asettaa aikarajoituksia niin asiointi- kuin asukas­pysäköinti­mahdollisuuden parantamiseksi. Alue kattaa lisäksi Vartiovuorenpuiston viereiset alueet, joilla asiointipysäköintipaikoille on käyttöä. Uusi alue E rajautuu alueelle Hämeenkatu–Kiinanmyllynkatu–Itäinen Pitkäkatu–Ku­pit­taankuja–Kupittaankatu–Kaskenkatu,

-Asukaspysäköintialue C: Alueen C itäreuna ulotetaan Helsinginkadun ja Hämeenkadun risteykseen. Lisättävä alue on pientaloaluetta. Alue C sijaitsee Turun yliopiston ympäristössä, ja tarve asukaspysäköintijärjestelmälle syntyy työ- ja opiskelumatkapysäköinnin suuresta määrästä. Tällä alueella on myös tarvetta lisätä asiointipysäköintipaikkoja eli lisätä aikarajoituksia. Uusi alue C rajautuu alueelle Tuomiokirkonkatu–Gezeliuksenkatu–Aurajoki–Tuomaanpolku–Kasarminkatu–Helsingintie–Hämeenkatu,

-Asukaspysäköintialue F: Alue F on vuonna 2015 keväällä perustettu asukaspysäköintialue Pohjolan kaupunginosassa. Alueella on puutalokortteleita, vanhoja kerrostaloja ja pientaloja. Logomon työmatkapysäköinti ja tapahtumien aikainen pysäköinti kilpailevat alueella asukkaiden pysäköinnin kanssa. Alueeseen F ei ole tarvetta tehdä muutoksia. Aluetta rajaavat Naantalin pikatie–Vakka-Suomentie–Riihipellontie–Kähärintie–Satakunnantie–Köydenpunojankaari–Köydenpunojankatu,

-Asukaspysäköintialue J: Alue J kattaa Martin ja Vilkkilänmäen. Alueella on eri ikäisiä kerrostalo- ja puutalokortteleita. Alueella ei toistaiseksi ole ollut suurta painetta työmatkapysäköintiin, mutta pysäköinnin linjauksien mukaan tälläkin alueella lisätään aikaa myöten pysäköinnin rajoituksia, ja siksi myös asukaspysäköintialueen perustaminen on tarpeen. Uusi asukaspysäköintialue J rajautuu alueelle Itäinen Rantakatu–Martinkatu–Stålarminkatu–Merimiehenkatu–Vilkkilänmäki–Tervahovinkatu,

-Asukaspysäköintialue K: Alue K sijaitsee Kupittaan eteläpuolella ja kattaa Vasaramäen länsiosan. Kupittaan alueen työmatkoihin ja tapahtumiin liittyvää pysäköintiä on tarpeen hallita aikarajoituksin ja maksuin. Tämän vuoksi myös viereisen asuinalueen pysäköintiä voidaan joutua rajoittamaan, joten asukaspysäköintialueen perustaminen on siksi tarpeen. Uusi asukaspysäköintialue K rajautuu alueelle Hippoksentie–Vasaramäenpuisto–Kirsikkatie–Lehmustie–Petäjäkatu–Uudenmaantie,

-Asukaspysäköintialue L: Alue L sijaitsee Itäharjun länsiosassa, jossa läheisen Kupittaan alueen, TYKS:in ja Kalevantien varren toimintojen työmatkapysäköinti on levittäytynyt asuinalueen kaduille. Pysäköinnin rajoittaminen ja asukaspysäköintialueen perustaminen ovat tarpeen liikenteen ja työmatkapysäköinnin haittojen hillitsemiseksi. Uusi asukaspysäköintialue L rajautuu alueelle Hämeentie–Nummenpuistokatu–Vanha Hämeentie–Tammitie–Itäharjunkatu–Lehmikuja–Vanha Littoistentie–Tarkk’ampujankatu–Kallenkuljunkuja–Savitehtaankatu,

 

-Asukaspysäköintialue M: Alue M sijaitsee Kuuvuoren ympäristössä. Pysäköinnin rajoittaminen ja asukaspysäköintialueen perustaminen ovat tarpeen liikenteen ja työmatkapysäköinnin haittojen hillitsemiseksi. Uusi asukaspysäköintialue M rajautuu alueelle Nummenpuistokatu–Savivadinkuja–Hämeentie–Kuuvuorenkatu–Vesimiehenkatu–Keskikatu–Kirkkotie–Simolankatu.

 

Uudet lupa-alueet otetaan käyttöön sitä mukaa kuin niille saadaan merkittyä lupapysäköintipaikkoja ja ne saadaan määriteltyä sähköiseen lupajärjestelmään. Paikkojen merkitsemisessä noudatetaan tarvittaessa uutta käytäntöä, jossa kahden lupa-alueen raja-alueille voidaan merkitä lupapysäköinti sallituksi kahdella eri tunnuksella. Kuitenkin niin, että halvemman maksuvyöhykkeen luvalla ei voi pysäköidä kalliimmalla vyöhykkeellä.

 

Liite 1                                  Asukaspysäköintilupajärjestelmän säännöt 2021

Liite 2                                  Lupapysäköintialueet 1.7.2021

Oheismateriaali 1               Aikaisemmat asukaspysäköintilupajärjestelmien säännöt

Oheismateriaali 2               Muistio asukaspysäköintilupien myöntämisperusteista

 

Toimialajohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä otettavaksi käyttöön 1.7.2021 alkaen asukaspysäköintilupien säännöt liitteen 1 mukaisesti ja asukaspysäköintialueet liitteen 2 mukaisesti. Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää, että päätös voidaan panna täytäntöön heti mahdollisista valituksista huolimatta.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus
tpvKaupunkiympäristö, pysäköinninvalvonta


Liitteet:

Kylk § 189
Liite 1:Asukaspysäköintilupajärjestelmän säännöt 2021
Liite 2:Lupapysäköintialueet 1.7.2021