Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta17918.05.20216

13690-2020 (10 03 01, 00 01 05)

Kesäkatukokeilun arviointisuunnitelma ja nykytilaselvitys

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan tiedoksi Kristiinankadun kesäkatukokeilun arviointisuunnitelma ja Kristiinankadun nykytilaselvitys.

Kylk § 179

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, maisema-arkkitehti Marie Nyman 

Kaupunginhallitus päätti 30.11.2020 § 524 käynnistää Turun kävelyn ja oleilun kehittämisohjelman. Kehittämisohjelma laaditaan osana URBACT Space4People -hanketta (2020-2022). Hankkeen yhtenä toimenpiteenä on toteuttaa väliaikainen kokeilu, jolla testataan erilaisia ratkaisuja, joilla kävelyn olosuhteita sekä kaupunkitilan viihtyisyyttä voidaan parantaa.

Kokeilun toteutuspaikaksi valittiin Kristiinankatu.  Kadulle tuodaan istutuksia ja penkkejä, jotka lisäävät kävely-yhteyden viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta Yliopistonkadun ja jokirannan välillä ja parantavat oleskelumahdollisuuksia keskustan julkisessa ulkotilassa. Ravintoloille mahdollistetaan kesäterassien tuominen katualueelle.  Kokeilun aikana rajoitetaan Kristiinankadun läpiajoliikennettä Linnankadun ja Eerikinkadun välisellä osuudella. 

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi esitetyn Kristiinankadun kesäkatukokeilun periaatepäätöksen 23.3.2021 74 § lisäyksellä "Arviointisuunnitelma tuodaan lautakunnan käsittelyyn kevään 2021 aikana. Suunnitelmaan liitetään myös kattava nykytilan selvitys." Arviointisuunnitelmalla tarkoitetaan kokeilun vaikutusten arviointia varten laadittavaa suunnitelmaa, jossa määritellään vaikutusten arvioinnissa käytettävät menetelmät. Nykytilaselvitys kokoaa kattavasti yhteen lähtötiedot koskien Kristiinankadun ja lähialueen liikennettä ja julkista ulkotilaa. Arviointisuunnitelma ja nykytilaselvitys toimivat kokeilun jälkeen laadittavan arviointiraportin pohjana.

Kristiinankadun kesäkatukokeilun arviointisuunnitelma

Julkaisun ”Kokeilukulttuurin hyödyntäminen jalankulun ja pyöräliikenteen ympäristön nopeassa parantamisessa – esiselvitys toimintamallista” (HSL 2020) mukaan nopeissa kokeiluissa on syytä arvioida kokeilun vaikutuksia ihmisten liikkumiseen ja käyttäytymiseen, käyttäjien tyytyväisyys kokeiluun ja kokemukset kokeilusta sekä toteutusprosessin, vuorovaikutuksen ja tiedotuksen onnistuminen. Menetelmät on käyty tarkemmin läpi oheismateriaalissa 1.

Kokeilun vaikutukset ihmisten liikkumiseen ja käyttäytymiseen

Osa-alueen vaikutusten arviointia varten on selvitettävä liikennemäärät ennen ja jälkeen kokeilun toteuttamisen. Liikennemäärillä tarkoitetaan kävelijöiden, oleskelijoiden, pyöräilijöiden ja autoilijoiden määriä.

Menetelmät:

- jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrät Kristiinankadulla kesäkuussa ja heinäkuussa 2021 (käsinlaskenta),

- autoilijoiden liikennelaskennat kesäkuussa ja heinäkuussa 2021 (käsinlaskenta),

- Kristiinankadulla oleskelevien (istuen, seisoen) havainnointi kesäkuussa ja heinäkuussa 2021 (Copenhagenize Design Companyn havainnointimenetelmä / Gehl architectsin menetelmä),

- kokeilu ja tilan käyttö dokumentoidaan valokuvin, ja

- mahdollisuuksien mukaan: Kristiinankadun pysäköintihallien asiakasmäärien tilastot (kesä-syyskuu 2020 ja 2021).

Käyttäjien tyytyväisyys ja kokemukset

Osa-alueen vaikutusten arviointia varten on selvitettävä käyttäjien ja yrittäjien tyytyväisyyttä muutokseen sekä muutokset turvallisuuden tunteeseen. Myös käyttäjien näkemys liikkumisen muutokseen tulisi selvittää.

Menetelmät:

- palautepalvelun hyödyntäminen kokeilun aikana,

- kaikille avoin Kerro kantasi – kysely kokeilun aikana,

- alueen asukkaille ja yrittäjille suunnattu Webropol-kysely, ja

- uutisoinnin ja sosiaalisen median seuranta ja arvio.

Toteutusprosessin, vuorovaikutuksen ja tiedotuksen onnistuminen

Osa-alueella arvioidaan kokeilun toteutusprosessin onnistuminen, kiinnittäen huomioita aikatauluun ja henkilöresursseihin, lupamenettelyihin, kustannuksiin (suunnittelu, investointi, ylläpito) ja vuorovaikutukseen (viranomaiset, sidosryhmät, asukkaat, yhteistyö, tiedotus) sekä työryhmän arvioon kokeilun onnistumisesta.

Menetelmä:

- työryhmän oma arvio, ja

- aikaisemmin mainitut kyselyt (Kerro kantasi, Webropol-kysely).

Muut arvioinnit

- Healthy streets – arviointi, ja

- yhteistyö Turun yliopiston tutkimushankkeen kanssa.

Arviointiraportti

Kokeilun arviointiraportti laaditaan kokeilun jälkeen syys-lokakuussa 2021 kokoamalla yhteen eri arviointimenetelmien tuloksia sekä arvioimalla kesäkadun toteutuksen onnistumista ja tavoitteiden saavuttamista.

Kristiinankadun nykytilaselvitys

Kristiinankadun nykytilaselvitys on kokonaisuudessaan oheismateriaalissa 2.

Kristiinankatu on tärkeä poikittainen yhteys Turun merkittävimpien kävelykatujen, Yliopistonkadun ja Läntisen Rantakadun välillä. Jalankulku on Kristiinankadulla eroteltu kadun molemmin puolin oleville laatoitetuille ja reunakivin korotetuille jalkakäytäville, joiden leveys vaihtelee 3 - 3,5 metriin välillä.

Kristiinankadulla ei ole erillistä pyöräliikenteen infrastruktuuria, vaan pyöräliikenne on ajoradalla samassa tilassa muun ajoneuvoliikenteen kanssa. Kristiinankadulla ei ole myöskään pyöräpysäköintiä välillä Linnankatu- Eerikinkatu, mutta runkolukittavia pyörätelineitä löytyy monta Yliopistonkadun ja Eerikinkadun väliseltä osuudelta.             Lisäksi Kristiinankadun molemmissa päissä on kaupunkipyöräasemat, jotka ovat käytössä myös kokeilun aikana.

Kristiinankatu on nykyisin välillä Linnankatu-Eerikinkatu autoliikennettä välittävä katu, jolta suurin osa autoliikenteestä suuntautuu Humalistonkadulle sekä Aurakadun ja Linnankadun risteykseen. Kristiinankadun päässä on sisäänajot kahteen pysäköintilaitokseen. Kristiinankadulla kulkee Hansakortteliin ja Centrumiin suuntautuvaa jakeluliikennettä, jonka lisäksi useimpien Kristiinankadun liikkeiden jakeluliikenne toimii joko kadulta käsin tai sisäpihoilta. Kristiinankadulla ei nykyisin ole säännöllistä joukkoliikennettä. Kadulla sijaitsee asuinkerrostalojen pelastuspaikkoja sekä kadunvarsipysäköintiä.

Huhtikuussa 2021 päivitetyn liikennelaskennan mukaan jalankulun määrä oli 2500 jalankulkijaa arkivuorokaudessa, pyöräliikenteen määrä 600 pyöräilijää arkivuorokaudessa ja autoliikenteen määrä 2300 autoa arkivuorokaudessa.

Kristiinankadun eteläpäähän, Eerikinkatu-Yliopiston väliselle osuudelle, on vuonna 2019 istutettu hopeapihlajia ja vaahteroita. Eerikinkadun ja Läntisen rantakadun välisellä osuudella ei ole katupuita. Katukuvassa merkittäviä ovat Panimoravintola Koulun sisäpihalla kasvavat vanhat ja suurikokoiset lehtipuut. Kristiinankadulla ei ole kesäkukkaistutuksia tai nurmipintaisia alueita. Kristiinankadulla ei ole penkkejä. Roska-astioita on vain Eerikinkadun ja Yliopistonkadun välisellä osuudella.

Keväällä 2021 laaditussa Healthy streets - arvioinnissa Kristiinankadun nykytilanne sai 55 pistettä 100 maksimipisteestä. Kristiinankatu sai useimmilla osa-alueilla keskivertotuloksen. Keskivertoa heikompia olivat kadun elämyksellisyys sekä suoja sääolosuhteilta.

Kristiinankatu on Turun liikennejärjestelmän kehittämistä varten laadituissa ripeän ja suuren muutoksen liikenneskenaarioissa määritelty kävelypainoitteisena kehitettävänä katuna.

Oheismateriaali 1Kristiinankadun kesäkatukokeilun arviointisuunnitelma

Oheismateriaali 2Kristiinankadun nykytilaselvitys

Oheismateriaali 3Turun Ydinkeskustayhdistys ry:n kannanotto ja siihen annettu vastaus

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä arviointisuunnitelman ja nykytilaselvityksen tiedoksi. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.