Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta16711.05.20217

2238-2019 (10 02 03, 02 08 00)

Asemakaavanmuutosehdotus; Ruusukortteli 2.0, (VII) 7 kaupunginosa (os. Koulukatu 10-12, Puistokatu 11) (5/2019)

Tiivistelmä:

Asemakaavamuutos mahdollistaa alueella asuin-, liike- ja toimistorakentamisen sekä päiväkoti- ja palvelutoiminnan Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen toiminnan ohella. Pysäköinti sijoitetaan kaavamuutosalueella pääosin maan alle. Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueen rakennusoikeus on 19 000 k-m2, josta rakennusoikeuden lisäystä on 14 300 k-m2. Hyvinvointikeskuksen alueella rakennusoikeus (12 000 k-m2) säilyy ennallaan. Asemakaavamuutoksella levennetään Koulukadun katualuetta katupuurivin ja kadunvarsipaikoituksen mahdollistamiseksi. Koulukadun ja muiden yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kaupungille investointikustannuksia. Näiden kustannusten tilaajatehtävineen on arvioitu olevan noin 196 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä. Samalla annetaan vastaus nähtävillä oloaikana saapuneeseen muistutukseen.

Kylk § 167

Kaupunkiympäristötoimiala, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Anna-Leena Jokitalo 21.4.2021:

VII kaupunginosan korttelin 32 tonteille 15–17 ja osalle Koulukatua on laadittu 1.3.2021 päivätty asemakaavanmuutosehdotus.

Kaava-alueen pinta-ala on 15 989 m2.

Asemakaavan kuvaus

Asemakaavamuutoksella muutetaan kaksi kaksikerroksisten päiväkotirakennusten tonttia asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi AL-1, jolle saa sijoittaa myös päiväkoti- ja muita palvelutiloja. Kaavamuutos antaa mahdollisuuden rakentaa tonteille katujen varsille enintään 9-kerroksisia rakennuksia. Koulukadun varren rakennusalaan liittyy 1-kerroksisen rakennuksen rakennusala, jolle saa sijoittaa päiväkodin tai muita palvelutiloja.

Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen osalta kaava säilyy pääosin ennallaan. Kaavassa alue on sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialuetta YSA-1, johon saa sijoittaa palvelukeskuksen siihen liittyvine asuntoineen.

Asemakaavamuutoksella levennetään Koulukadun katualuetta katupuurivin ja kadunvarsipaikoituksen mahdollistamiseksi.

AL-korttelialueelle osoitetaan rakennusoikeutta 19 000 k-m2, mikä lisää rakennusoikeutta kyseisellä alueella 14 300 k-m2. Lisäksi korttelialueella saa rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen asukkaiden yhteistiloja enintään 600 k-m2. Maantasokerroksessa saa myös rakentaa merkittyä rakennusoikeutta ylittäen polkupyörä- ja lastenvaunuvarastoja, sekä jätehuoneita ja ajoluiskan rakenteita. Asemakaavamuutoksen mukaan Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen tontilla rakennusoikeus on jatkossakin 12 000 k-m2.

AL-korttelialueen pinta-ala on Koulukadun katualueen leventämisen jälkeen 7833 m2, joten alueen tehokkuus on e = 2,43. YSA-korttelialueen tehokkuus on e = 1,64. Pysäköinti sijoitetaan pääosin maan alle.

Alueelle sijoittuu arviolta 360 uutta asukasta.

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet

Asemakaavamuutoksella Ruusukortteli 2.0 on tarkoitus Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen toiminnan säilyttämisen lisäksi mahdollistaa alueella asuinrakentamista sekä päiväkotitoimintaa. Ruusukorttelin hyvinvointikeskuksen tontti on mukana lämpimien sisäkulkuyhteyksien mahdollistamista varten. Tätä tavoitetta on kaavaprosessin aikana yhdessä hakijan edustajan kanssa muokattu siten, että kaavamääräykset mahdollistavat katetun kulkuyhteyden korttelialueiden välille.

Asemakaavaehdotuksessa on tavoitteena ympäristöön korkeudeltaan sopiva, noin 8-kerroksinen rakentaminen. Pysäköinti sijoitetaan kaavamuutosalueella pääosin maan alle. Korttelin puustoa pyritään säilyttämään.

Kaavamuutoksen tavoitteena on tiivistää kaupunkirakennetta ja lisätä kaupunkikeskustan elinvoimaisuutta.

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavanmuutoksen laatiminen perustuu TVT Asunnot Oy:n Turun Kiinteistöliikelaitoksen (nyk. Kaupunkiympäristötoimiala/ tonttipalvelut) valtuuttamana vuonna 2012 jättämään aloitteeseen.

Kaava on tullut vireille kaavoituskatsauksessa 2019. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 21.5.2019 § 206.

Ilmoitus asemakaavanmuutoksen vireilletulosta on lähetetty kirjeitse osallisille 27.5.2019 (sis. osallistumis- ja arviointisuunnitelma). Kaavamuutosaluetta on kaavoitusprosessin aikana laajennettu, ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa on siinä vaiheessa päivitetty 11.5.2020.

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 15.6-5.8.2020. Ehdotus oli samaan aikaan myös viranomaisten lausuntokierroksella.

Yleisötilaisuus järjestettiin 17.6.2020 virtuaalisena tilaisuutena, jossa esiteltiin tavoitteet ja asemakaavanmuutosehdotuksen aineisto sekä asemakaavan viitesuunnitelma. Osallistujilta ei saatu kysymyksiä tilaisuuden aikana.

Kaupunkiympäristölautakunta palautti 22.5.2020 päivätyn ja 21.8.2020 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotusehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi 22.9.2020 § 309. Palautuksen perustelut olivat: Kaava valmistellaan siten, että sisäpihan pistetalo poistetaan ja päiväkoti siirretään Koulukadun puoleisen rakennusmassan kivijalkaan pihan säilyttämiseksi. Rakennusoikeuden säilyttämiseksi tutkitaan Koulukadun puoleisen massan runkosyvyyden kasvattamista ja pykällystä, ajoneuvoliittymän aukon päälle rakentamista sekä rakennusten korottamista enintään yhdellä kerroksella.

1.3.2021 päivätty uusi asemakaavamuutosehdotus oli nähtävillä 15.3–13.4.2021. Ehdotus oli samaan aikaan lausunnoilla.

Kaavaehdotuksesta saatiin 4 lausuntoa ja 1 muistutus. Lausuntojen ja muistutuksen perusteella ei tehty muutoksia kaavaehdotukseen. Kaavakartalta poistettiin havainnekuva.

Muistutukseen laadittu vastine näkyy liitteestä 2 ja vuorovaikutusraportista. Myös lausunnot vastineineen on kuvattu vuorovaikutusraportissa.

Infrakustannukset

Kaavan toteutus aiheuttaa vain vähän yleisten alueiden rakentamista, lähinnä katumuutoksia ja aukion rakentamista. Asemakaavamuutoksen mahdollistama Koulukadun ja muiden yleisten alueiden rakentaminen aiheuttaa kaupungille investointikustannuksia. Näiden kustannusten tilaajatehtävineen on arvioitu olevan noin 196 000 euroa (alv 0 %).

Seuraava vaihe

Asemakaavaehdotus voidaan viedä valtuuston käsittelyyn heti lautakunnan hyväksymisen jälkeen, sillä ehdotus on jo ollut nähtävillä eikä maankäyttösopimusta tarvita.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.

Liite 1Kartta Ruusukortteli 2.0

Liite 2Vastine muistutukseen

Oheismateriaali 1Selostus Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 2Tilastolomake Ruusukortteli 2.0

Oheismateriaali 3Vuorovaikutusraportti 21.4.2021

Oheismateriaali 4Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Oheismateriaali 5As Oy Kouluahteen muistutus 12.4.2021

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineen muistutukseen (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 1.3.2021 päivätty asemakaavanmuutosehdotus Ruusukortteli 2.0 esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy osaltaan Ruusukortteli 2.0 asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvioksi 196 000 euroa (alv 0 %) ja lähettää kustannusarvion edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsiteltäväksi Ruusukortteli 2.0:n asemakaavanmuutoksen käsittelyn yhteydessä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sandelinin Lähteenmäen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 167
Liite 1:Kartta Ruusukortteli 2.0
Liite 2:Vastine muistutukseen