Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 169 | 11.05.2021 | 9 |
1056-2021 (10 03 01)
Martinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat
Tiivistelmä:
Martinkatua ylittävä suojatie Betanianpolun ylikulun ja Myllyahteen tunnelin välissä on suunniteltu poistettavaksi jalankulun liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Martinkadun linja-autopysäkin ja poistettavan suojatien välinen jalkakäytävä on suunniteltu nurmetettavaksi. Jalankulkijat ohjataan ylittämään Martinkatu ylikulun kautta. Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Martinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.
Kylk § 169
Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Maija Norava, 24.4.2021:
Nykytilanne
Martinkadun nykyinen suojatie Betanianpolun ylikulun ja Myllyahteen välillä ylittää kolme kaistaa. Martinkadun nopeusrajoitus on 40 km/h. Stålarminkadun suunnalta tulevat autoilijat ajavat loivaa alamäkeä kohti tunnelia. Tunnelin jälkeen on välittömästi liikennevaloliittymä ja kuljettajien huomio kiinnittyy aikaisessa vaiheessa tunnelissa jarruttaviin muihin ajoneuvoihin.
Suojatien muuttaminen turvalliseksi vaatisi liikennevaloja tai suojatiesaarekkeita kaistojen väliin. Vaihtoehtotarkastelussa päädyttiin suojatien poistoon, koska alueella on kattavasti vaihtoehtoisia jalankulun reittejä.
Kuva 1. Suunnittelualue.
Suunnitelmat
Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Martinkadulle. Suunnitelmien mukaan Martinkadun ylittävä suojatie ja osa suojatielle johtavasta jalkakäytävästä poistetaan.
Jalankulun reitit
Martinkadun, Myllyahteen ja Itäisen Rantakadun jalankulkuyhteydet ovat yhtenäiset suojatien poistosta huolimatta. Jalankulkija voi, tulosuunnastaan riippuen, kulkea Martinkadun vastakkaisen puolen jalkakäytävää tai Myllyahteen jalkakäytävää. Suurimman muutoksen ratkaisu aiheuttaa linja-autopysäkin käyttäjille. Linja-auton pysäkin käyttäjät kulkevat jatkossa aina Itäisen Rantakadun kautta.
Suojatien ja jalkakäytävän poisto
Suojatielle johtava, Aurajoen suunnalta tuleva jalkakäytävä poistetaan osittain. Jalankulku linja-autopysäkille taataan ja riittävä odotustila varmistetaan. Linja-autopysäkin ja Martinkadun välinen, Myllyahteen puoleinen jalkakäytävä poistetaan. Poistolla varmistetaan, että jalankulkijat suuntaavat kohti Itäistä Rantakatua Martinkadun sijaan.
Poistettu jalkakäytävä korvataan helppohoitoisella nurmetuksella. Nurmetus viestii vahvemmin käyttäjälle muuttuneista järjestelyistä. Suunnitelmamuutokset eivät vaikuta kadun tasaukseen eli korkeusasemaan.
Suojatien tarve tulee uudelleen tarkasteltavaksi Herkuleskorttelin kaavan tarkistuksessa ja alueen rakentuessa. Suojatien mahdollisen palautuksen yhteydessä se tulee kuitenkin valo-ohjata turvallisuuden parantamiseksi. Nykytilanteessa jalkakäytävää ei tarvita ja sen poistamista koulumatkojen turvaamiseksi on toivottu mm. Martin koulun taholta.
Nähtävilläolo ja muistutukset
Katusuunnitelma on ollut nähtävillä 15.2. – 1.3.2021. Suunnitelmasta ei jätetty yhtään muistutusta.
Kustannusarvio
Kadunrakentamisen kustannusarvio on noin 7000 euroa. Kustannusarvio sisältää 10 %:n hankevarauksen. Hankkeelle on varattu rahoitus toimialajohtajan 12.4.2021, §50 hyväksymässä liikenneverkon toimivuuden ja turvallisuuden parantamisen hankelistalla.
Liite 1 Martinkadun liikenteenohjaussuunnitelma L 5977 037, ote 25.11.2020
Liite 2 Martinkadun katusuunnitelma K 5977 038, 27.1.2021
Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättä hyväksyä Martinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1-2 mukaisesti.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 169
Liite 1:Martinkadun liikenteenohjaussuunnitelma L 5977 037, ote 25.11.2020
Liite 2:Martinkadun katusuunnitelma K 5977 038, 27.1.2021