Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14004.05.20218

2236-2021 (02 02 02)

Kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2021 talouden 1. osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Kylk § 140

Talous ja rahoitus, vs. kiinteistötalouspäällikkö Salla Lindström 28.4.2021:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2021 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus on merkitty laadittavaksi raportointijaksolta 1.1.–30.4.2021. SAP-toiminnanohjaus-järjestelmän käyttöönoton alkuperäistä aikataulua kuitenkin muutettiin syksyllä 2020 siten, että käyttöönotto toteutuu 1.6.2021. Tästä syystä ensimmäinen neljännesvuosi- eli osavuosikatsaus laaditaan edellä mainitusta valtuuston vahvistamasta määräyksestä poiketen ajalta 1.1. - 31.3.2021. Puolivuosikatsaus eli toinen osavuosikatsaus laaditaan poikkeuksellisesti 1.1. – 31.5.2021 tilanteesta poiketen sekä strategisten sopimusten noudattamisesta annetusta ohjeesta että talousarvion noudattamista koskevista määräyksistä.

Strategisten sopimusten (toiminnallisten tavoitteiden) noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (Kh 17.12.2020 § 577) mukaan kaupunginhallitukselle annettava ensimmäinen ja kolmas osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisen. Lisäksi raportoidaan investointiohjelmien toteutuminen kohdekohtaisesti.

Käyttötalous

Kaupunkiympäristötoimiala tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittämään sille asetetun suunnitteluluvun 3,7 milj. eurolla ennusteen ollessa -36,5 milj. euroa (TA -32,8). Suomessa vallinneet valmiuslain (1552/2011) 3 §:n 3 ja 5 kohdassa tarkoitetut poikkeusolot ja koronaviruksen leviämisen estämiseksi 18.3.2020 aloitetut toimenpiteet ja koronan seurannaisvaikutukset jatkuvat edelleen ja ovat heijastuneet toimialan talouteen. Kaupunkiympäristötoimiala on ottanut häiriötilan vaikutukset talouteen huomioon ennusteessaan.

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2021 ensimmäisessä osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

Kaupunkiympäristötoimialan toimintatuottojen ennustetaan alittavan talous-arvion 6,6 milj. eurolla ennusteen ollessa 64,1 milj. euroa (TA 70,7 milj. euroa).

- Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Avustusten lisäys 0,07 milj. euroa,

- Kaupunkirakentaminen: Muiden palvelumaksujen vähennys 0,1 milj. euroa (hulevesimaksutulot, talousarviomuutos),

- Luvat ja valvonta: Pysäköintimaksu- ja pysäköintivirhemaksutulojen ennustetaan toteutuvan seuraavasti: pysäköintimaksutulojen vähennys 0,4 milj. euroa (TA 4,4 milj. euroa ENN 4,0 milj. euroa) ja pysäköintivirhemaksujen vähentyminen 0,2 milj. euroa (TA 2,2 milj. euroa ENN 2,0 milj. euroa). Rakennusvalvonnan tulojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,3 milj. euroa (TA 2,8 milj. euroa, ENN 3,1 milj. euroa). Lisäksi ennustetaan ympäristöterveydenvalvontamaksujen vähenevän erityisesti koronatilanteen vuoksi 0,1 milj. euroa (TA 0,4 milj. euroa ENN 0,3 milj. euroa),

- Seudullinen joukkoliikenne: Joukkoliikenteen hiljeneminen häiriötilan aikana vaikuttaa siten, että toimintatuottojen ennustetaan alittavan budjetin 6,1 milj. eurolla ennusteen ollessa 27,7 milj. euroa (TA 33,8 milj. euroa). Valtiolta on odotettavissa koronatukea vuonna 2021,

Kaupunkiympäristötoimialan toimintakulujen tason ennustetaan alittavan talousarvion 2,9 milj. eurolla ennusteen ollessa 100,5 milj. euroa (TA 103,4 milj. euroa)

- Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus: Palvelujen ostojen lisäys 0,03 milj. euroa (TA 3,1 milj. euroa),

- Seudullinen joukkoliikenne: Toimintamenojen säästö 3,0 milj. euroa (TA 55,7 milj. euroa), ja

- henkilöstömenot: Kaupunkiympäristötoimialan henkilöstökulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,08 milj. eurolla (TA 19,3 milj. euroa). Kaupunkiympäristötoimialan arvioitu henkilötyövuosien käyttö on maaliskuun raportointihetkellä 329,75 (TA 327 + liikkumisen palvelut SAWT 2,75 htv).

Lautakuntakohtaisten suunnittelulukujen toteumaennusteet ovat seuraavat:

- kaupunkiympäristölautakunta -12,1 milj. euroa (TA -11,6 milj. euroa),

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -24,3 milj. euroa (TA -21,2 milj. euroa),

- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa),

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TA 0 milj. euroa).

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 1 Kaupunkiympäristötoimiala talousdiat 03 2021.

Esitettävät talousarviomuutokset:

Vuoden 2021 talousarviopäätöksen yhteydessä kiinteistöveroa korotettiin ja erillisistä hulevesimaksuista päätettiin luopua v. 2021 alkaen (hulevesituloja n. 3,2 milj. euroa v.2020). Vuoden 2021 talousarvioon sisältyy kuitenkin edelleen hulevesituloja 130.000 euroa, joiden osalta esitetään nyt käsittelyssä olevan ensimmäisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle talousarvion tuloerän vähennystä.

Liikkumispalvelut -vastuualue 1.6.2021 alkaen:

Turun kaupunki on perustamassa kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuteen Liikkumispalvelut -nimistä vastuualuetta 1.6.2021 alkaen. Liikkumispalvelut tarkoittavat tällöin sekä joukkoliikennettä että erilaisia palveluja ja toimenpiteitä, joilla helpotetaan ihmisten yksilöllistä liikkumista Turun kaupungissa. Molemmissa on pohjana ympäristöystävällisyys ja sujuvuus.

Liikkumispalveluiden alla toimii kaksi yksikköä – Seudullinen joukkoliikenne ja Liikenteen palvelut (työnimi, joka tarkentuu kevään aikana). Föli on kuten tähänkin asti seudullinen yksikkö Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuudessa. Liikenteen palvelut taas kuuluvat kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen ja koskevat vain Turun kaupunkia. Nämä kaksi yksikköä kuitenkin tekevät läheistä yhteistyötä keskenään.

Liikenteen palveluiden määrärahoihin tulee palata toisen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Sopeutusohjelman toimenpiteiden raportointi:

Kaupunkiympäristötoimialan sopeutustoimenpiteiden eteneminen on raportoitu oheismateriaalissa 3. Suuri osa toimenpiteistä on edennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta osassa toimeenpano on viivästynyt. Sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) esitetään luovuttavan. Toimenpiteeseen 65 liittyen on selvitetty, että kunnossapitovelvoitteen palauttamiselle ei ole perustetta, koska jalkakäytävien talvihoitoa ei voida siirtää takaisin niille kiinteistöille, joissa kunnossapitotehtävät jakautuvat alueen tontinomistajien kesken erityisen epätasapuolisesti. Lisäksi hoitotyöstä laskuttaminen johtaisi raskaaseen laskutusjärjestelyyn, joka vähentäisi siitä saatavan hyödyn määrää. Jalkakäytävien talvihoidon jatkaminen nykyisellä tavalla, tukee hyvinvointistrategian mukaista ikäihmisten kotona asumista mahdollisimman pitkään, ehkäisee alueellista eriytymistä sekä tukee kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaa. Toimenpiteeseen 66 liittyen on tehty juridinen selvitys. Selvityksen perusteella kaupunginvaltuuston uusi päätös kyseisessä asiassa tarkoittaisi sopimusoikeudellisesti voimassa olevien sopimusten yksipuolista muuttamista, koska vuokrasopimuksiin leimauksilla tehdyt merkinnät alennetusta maanvuokrasta voidaan katsoa tulleen osaksi sopimusehtoja ajan kulumisen ja noudatetun käytännön kautta. Tästä syystä riski päätöksen kumoutumiseen on valituksien kautta niin suuri, että kyseisestä sopeuttamistoimenpiteestä on perusteltua luopua.

Sopeuttamistoimien raportoinnissa näkökulma on lähes pelkästään kustannusten kehittymiseen liittyvä. Kuitenkin esimerkiksi pysäköinninvalvonnan ja ajoneuvonsiirtojen yksikössä valmisteilla oleviin sopeuttamistoimiin (Kuparikadulla sijaitsevan kaupungin varastotoiminnan kehittäminen, ajoneuvonsiirtotoiminnan kehittäminen sekä tapahtumajärjestäjille suunnatun ”palvelupaketin” kehittäminen) liittyy runsaasti myös muita näkökulmia. Vaikka kustannuksia ei pystyttäisi karsimaan alun perin suunnitellulla tavalla ja ne saattaisivat jopa lyhyessä juoksussa hieman lisääntyä, toimintojen uudistamisesta ja kehittämisestä saadaan muita merkittäviä hyötyjä: Asiakkaiden palvelukokemuksen ja kaupungin imagon parantaminen, työn suunnitelmallisuus ja sujuvuus yli organisaatiorajojen sekä asiantuntevan henkilökunnan osaamisen hyödyntäminen oikeassa paikassa oikeaan aikaan tuottavat pitkällä aikavälillä myös kustannussäästöjä.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset

Kaupunkiympäristötoimialan omien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 1,02 milj. euroa). Eläinhoitolan autohankintaan varattu investointirahoitus 20.000 euroa jää käyttämättä, koska hankinta toteutuu leasingina. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupunkiympäristötoimialan investointien kokonaismäärärahatarpeeseen, koska ko. rahavaraus kohdistetaan pysäköintimittarihankintoihin (ennuste 26.000 eur v. 2021), johon ei talousarviota laadittaessa ollut varauduttu. Muiden mm. ohjelmistoihin kohdistuvien investointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa). Joukkoliikenteen investointien ennustetaan niin ikään toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 0,5 milj. euroa).   

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (kh-omaisuusyksikkö) investointimäärärahojen (TAM 94,8 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan noin 9,8 milj. euroa talousarviota pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointihankkeiden ennustettu toteuma on 56,7 milj. euroa (TAM 63,3 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 24,8 milj. euroa (TAM 28,0 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa).

Liitteissä 2 ja 3 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien maaliskuun lopun tilanne kohdekohtaisesti.

Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Oheismateriaaleissa 1 ja 2 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa.

Toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 3,2 milj. eurolla (TAM 28,0 milj. euroa). Merkittävimmät alitukset tulevat olemaan nimetyissä hankkeissa mm. Hannunniitun koulu, jonka osalta näyttää selvältä, että korjaukset jäävät tekemättä, koska suunnitelmia kesän töistä ei saatu toteutettua. Kohteelle on varattu noin 0,7 milj. euroa, josta jää käyttämättä arviolta ainakin 0,66 milj. euroa. Säästyvällä määrärahalla on mahdollista rahoittaa Veritas-stadionin päätykatsomohanketta, jonka kustannusarvio tullee olemaan noin 1,2 milj. euroa (avustusosuus n. 80 %).

Pienet hankkeet lista on valmistunut vuoden 2021 puolella, mikä tulee vaikuttamaan joiltain osin kesällä toteutettavien töiden määrään. Silti rahan käyttö pysynee suunnitellun mukaisella tasolla (TAM 9 milj. euroa). Päiväkotien korjaamista kesän aikana tulee vaikeuttamaan koronatilanteen nykyisellään pysymiseen varautuminen, jonka vuoksi päiväkoteja suljetaan kesäksi normaalia vähemmän, kun lapsiryhmiä ei voida yhdistää.

Toimitilainvestointien nimettyihin hankkeisiin esitetään nyt käsittelyssä olevan osavuosikatsauksen yhteydessä lisättäväksi ”Kärsämäen sivupaloasema peruskorjaus” ja sille rahoitusta 300.000 euroa vuodelle 2021. Vuodelle 2021 lisättävä 300.000 euron määräraha ei nosta koko investointiohjelman tasoa, sillä vastaava summa jää käyttämättä Wäinö Aaltosen koulun lisärakennus -hankkeesta. Kärsämäen paloaseman tekninen korjaus oli alun perin suunniteltu rahoitettavaksi pienet investoinnin -ohjelman kautta vuonna 2021. Suunnittelun ja kuntotutkimusten edistyessä täsmentyi kustannusarvio yli miljoonaan euroon, joka on ”pienten investointien” raja. Kohteesta laadittiin hankekuvaus, joka saatettiin tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeiden mukaisesti kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. Kaupunginhallitus päätti hyväksyä hankekuvauksen 1.3.2021 § 100.  Hankkeen rahoitus tulisi sisällyttää kaupungin tilainvestointiohjelmaan nimettynä hankkeena. Jotta Kärsämäen paloaseman korjaustyö saataisiin tavoiteaikataulussa käyntiin, tulisi rahoitusta osoittaa 300.000 euroa jo vuodelle 2021. Näin ollen kustannusarvio jakaantuisi siten, että vuodelle 2021 varataan 300.000 euroa ja v. 2022 984.550 euroa. Vuoden 2022 määrärahatarve huomioidaan talousarvioprosessissa.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen investointien ennustetaan alittavan talousarvion 6,6 milj. eurolla (TAM 63,3 milj. euroa). Merkittävimmät alitukset ovat hankkeissa Agricolankatu - Tehtaankatu rantaväylän ja Itäisen Rantakadun pyöräkaistojen ympäristöineen (sis. Manillalaiturin), jossa hankesuunnittelut ovat vielä kesken. Kohteille on varattu määrärahaa 3,5 milj. euroa, josta jää käyttämättä arviolta 3,05 milj. euroa. Kulttuurijokilautta -hankkeen jatkuminen on toistaiseksi epävarmaa, minkä vuoksi hankkeelle varattu 0,3 milj. euron määräraha arvioidaan jäävän käyttämättä. Voimakadun kaavan arvioidaan valmistuvan 12/2022, joten hankkeelle varattu 0,4 milj. euron määräraha jää käyttämättä. Itä-Skanssin asemakaavan hyväksyminen on siirtynyt arvioidusta, minkä vuoksi varatusta 2,36 milj. euron määrärahasta jää arvion mukaan käyttämättä 1,0 milj. euroa. Fortuna -kortteli ei ole etenemässä, joten sille varattu 0,6 milj. euron määräraha jää käyttämättä. Alkuperäisen Fortuna-korttelin konseptin mukainen investointi ei ole toteutumassa 2021. Topinojan kiertotalouspuiston ensimmäisen vaiheen painopiste siirtyy vuodelle 2022. Kohteelle varatusta 0,5 milj. euron määrärahasta jää käyttämättä arviolta 0,4 milj. euroa.  Karhunahde kaava-alueen rakentamisen painopiste on siirtymässä vuodelle 2022 kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi. Hankkeelle varatusta 1,7 milj. euron määrärahasta jää käyttämättä arviolta 1,0 milj. euroa. 

Hankkeen Logomon silta ja parkki kustannusarvio nousee 19,5 milj. eurosta 21,6 milj. euroon. Kustannusarvion nousua ei ole huomioitu 1. osavuosikatsauksen ennusteessa. Hankkeen kustannusarvion ylityksestä vuodelle 2021 kohdistuva määrärahatarve saadaan katettua kaupunkiympäristön rakennuttamisen muiden hankkeiden (keskustan kehittäminen) alituksilla. Kustannusarvion korotuksesta tuodaan erillinen esitys kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Vuoden 2021 maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän 6,5 milj. euroa (TA 6,0 milj. euroa).

Yhteenveto

Kaupunkiympäristötoimiala jää tämänhetkisen ennusteen perusteella sille asetetusta sitovasta tulostavoitteesta 3,7 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan talouden toteumaennuste ylittää 0,6 milj. eurolla ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toteumaennuste 3,1 milj. eurolla valtuuston toimielimille hyväksymät suunnitteluluvut. Valtiolta on odotettavissa koronatukea vuonna 2021.

Maan myyntitulojen ennustetaan tällä hetkellä toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 32,7 milj. euroa). Myyntivoittoja ennustetaan kertyvän niin ikään talousarvion mukaisesti (TA 28,2 milj. euroa).

Maankäyttösopimustuloja ennustetaan toteutuvan 0,5 milj. euroa talousarvio-ta enemmän (TA 6,0 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennustetaan toteutuvan 9,8 milj. euroa talousarviota pienempänä.

Kaupunkiympäristötoimialan omien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 1,02 milj. euroa).

Suuri osa toimenpiteistä on edennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta osassa toimeenpano on viivästynyt. Sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) esitetään luovuttavan.

Liite 1Kaupunkiympäristötoimiala talousdiat 03 2021

Liite 2Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 03 2021

Liite 3Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 03 2021

Oheismateriaali 1Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021

Oheismateriaali 2Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021

Oheismateriaali 3Sopeutusohjelman toimenpiteiden tilanne kaupunkiympäristötoimiala 3 2021

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:        

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristötoimialan vuoden 2021 ensimmäisen osavuosikatsauksen,

- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi oheismateriaalien 1 ja 2 mukaiset kustannusarvio-, aikataulu-, hanke- sekä vuosittaisen rahankäytön muutokset,

- esittää kaupunginhallitukselle, että toimitilainvestointiohjelman nimettyihin hankkeisiin lisätään hanke ”Kärsämäen sivupaloasema peruskorjaus” ja sille rahoitusta 300.000 euroa vuodelle 2021. Vuodelle 2021 lisättävä 300.000 euron määräraha ei nosta koko investointiohjelman tasoa, sillä vastaava summa jää käyttämättä Wäinö Aaltosen koulun lisärakennus -hankkeesta,

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kaupunkiympäristötoimialalle osoitettujen sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne 03 2021 ja että sopeuttamistoimenpiteistä #65 (Kiinteistön vastuulla olevien jalkakäytävien talvihoitovelvoitteen palauttaminen pientalovaltaisilla alueilla) ja #66 (Tonttivuokriin 1986 tehdyn valtuuston päätöksen kumoaminen) luovutaan, ja

- esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2021 talousarvioon merkittyjä hulevesituloja vähennetään 130.000 euroa. Talousarvion tuloerän vähennys kohdistetaan tulosyksikköön 49207, pääkirjatiliin 329400 ja tilastolliseen tilaukseen 407954.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa esittelijä korjasi oheismateriaali 1 ja 2 nimiksi liite 4 ja liite 5.

Liite 4Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021

Liite 5Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talous


Liitteet:

Kylk § 140
Liite 1:Kaupunkiympäristötoimiala talousdiat 03 2021
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 03 2021
Liite 3:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 03 2021
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2021