Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14704.05.202115

3589-2021 (10 03 01)

Eerikinkadun katusuunnitelman päivittäminen välillä Kauppiaskatu-Brahenkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Eerikinkadun katusuunnitelma Kauppiaskadun ja Brahenkadun välillä. Suunnitelmaan on tehty joukkoliikenteen ja jakeluliikenteen ratkaisujen muutosten edellyttämiä päivityksiä.

Kylk § 147

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 27.4.2021:

Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut päivitetyn katusuunnitelman Eerikinkadulle välille Kauppiaskatu–Brahenkatu. Katusuunnitelmaan on tehty vuonna 2016 (kv 30.5.2016 § 94) hyväksyttyyn katusuunnitelmaan verrattuna seuraavia muutoksia:

· liikennejärjestelyt määritetty uudestaan koko katuvälillä, pysäköinti poistettu, uusia pysäkkejä, uusi jakelupaikka, ja

· nähtävänäolon jälkeen katuvälille on lisätty yksi jakelupaikka ja liikenteenohjaussuunnitelmaan tehty tarkistus suunnitelmassa jo olleen jakelupaikan liikennemerkkeihin.

Kuuleminen

Katusuunnitelma on ollut nähtävänä 29.3–12.4.2021 yhdessä Kauppatorin ympäristön muiden katusuunnitelmien ja alueen liikenteenohjaussuunnitelman kanssa. Nähtävänäolon aikana katusuunnitelmaan on tullut kaksi muistutusta.

Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b esittää, että ainakin osa kadunvarsipysäköinnistä pitäisi säilyttää Kauppiaskadun ja Brahenkadun välillä. Lisäksi liikkeillä pitäisi olla edelleen mahdollisuus pitää pieniä terasseja Eerikinkadun jalkakäytävällä, kuten nykyään. Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b haluaisi myös, että pelastuspaikat merkittäisiin katusuunnitelmiin. Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b toteaa lisäksi, että Eerikinkadun ja Kauppiaskadun rakenteita suunniteltaessa tulee ottaa huomioon vanhojen rakennusten painuvat rakenteet ja uusien maanalaisten tilojen painumattomien rakenteiden yhteensovittaminen. Savikko ei saa kuivua katujen alle suunniteltavien rakenteiden ja tekniikan vuoksi, eivätkä pintavedet saa aiheuttaa vanhoille rakennuksille kosteusvaurioita.

Asunto Oy Ilmarinhovi (katuosoite Eerikinkatu 9b) pitää myös tärkeänä kadunvarsipysäköinnin säilyttämistä Kauppiaskadun ja Brahenkadun välillä. Huolto- ja jakeluliikenteelle pitäisi lisäksi olla tilaa kadun varressa. Muistuttajan mielestä linja-autopysäkit tukkivat kaksi liikepihalle ja porrashuoneisiin johtavaa pelastustietä. Asunto Oy Ilmarinhovi tuo esiin myös, että sillä on kaupungin kanssa käyttöoikeussopimus katualueelle nostolava-auton nostopaikasta.

Vastaus muistutuksiin:

Kauppatorin asemakaavassa on mahdollistettu maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen torin alle muun muassa siksi, että ydinkeskustan katutilaa voidaan vapauttaa tarvittaessa muuhun käyttöön. Eerikinkadulle Kauppiaskadun ja Brahenkadun väliselle osuudelle oli vuoden 2016 katusuunnitelmissa osoitettu kolme pysäköintipaikkaa ja yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikka. Nyt laadituissa suunnitelmissa nämä pysäköintipaikat on jouduttu poistamaan, koska joukkoliikenteelle tarvitaan enemmän tilaa etenkin vuosina 2022–2025, kun runkolinjasto ei vielä ole toteutunut ja bussipysäkkejä tarvitaan keskustassa enemmän kuin vuonna 2016 esitettiin. Linja-autopysäkeille ei ole muuta sijoituspaikkaa. Toriremontin valmistuttua pystytään purkamaan suurin osa väliaikaisista liikennejärjestelyistä ja palauttamaan myös väliaikaisten järjestelyjen vuoksi poistettuja kadunvarsipaikkoja lähikortteleissa.

Eerikinkadun Kauppiaskadun ja Brahenkadun välisellä osuudella esitetyllä jakelupaikalla sallitaan muidenkin kuin hotellin huoltoajo. Tarvittava liikennemerkkimuutos osoitetaan liikenteenohjaussuunnitelmassa.  Katuosuudelle lisätään yksi jakelupaikka Kauppiaskadun kulmaan. Tämä jakelupaikka sijaitsee ajoradan tasossa, koska siihen joudutaan peruuttamaan kuorma-autolla. Jakelupaikan lisääminen pienentää jalankulun tilaa ja saattaa hieman hankaloittaa bussipysäkille ajoa, mutta muutos katsotaan kokonaisuuden kannalta kuitenkin aiheelliseksi.

Linja-autopysäkit eivät estä pelastusteiden ja nostoautopaikkojen käyttöä. Onnettomuustilanteessa pelastuslaitos ohjaa liikennettä ja kehottaa bussikuskeja tarvittaessa siirtymään. Pelastuspaikkoja ei merkitä katusuunnitelmiin.

Eerikinkadun jalkakäytävä on päivitetyssä katusuunnitelmassa kadun joen puoleisella laidalla kapeampi kuin aikaisemmassa katusuunnitelmassa, mutta edelleen jonkin verran leveämpi kuin ennen, joten sillä on edelleen tilaa ravintoloiden pienille terasseille.

Laadittaessa Eerikinkadun katusuunnitelmaa on tasauksen pakkopisteinä otettu huomioon nykyiset tonttiliittymät, oviaukot ja muut katuun liittyvät rakenteet. Kuivatuksen parantamiseksi kadun tasaukseen on jouduttu tekemään muutoksia, mutta Eerikinkadun tasaus pituus- ja poikkisuunnassa ei poikkea merkittävästi kadun nykyisestä tasauksesta. Katusuunnitelmassa jalkakäytävä on ajoradalle päin sivukalteva, joten pintavesiä ei johdeta tontille.

Kiinteistö Oy Turun Metron kadunalaiset tilat sijaitsevat Kauppiaskadulla Eerikinkadun pohjoispuolella ja Eerikinkadulla Kauppiaskadun länsipuolella. Kauppiaskatu ja Eerikinkatu on Bassin talon kohdalla perustettu maanvaraisesti. Kadun perustamistavan muuttuessa painumattomasta alustasta maanvaraiseksi tarvitaan siirtymärakenne, joka todennäköisesti ei ulotu em. katujen liittymäalueen ohitse. Siirtymärakenne tulee mahdollisesti olemaa kevennys. Asia selviää rakennussuunnittelun yhteydessä.

Liite 1Katusuunnitelma Eerikinkatu välillä Kauppiaskatu-Brahenkatu K 6014 094, 21.4.2021

Oheismateriaali 1Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b:n muistutus

Oheismateriaali 2Asunto Oy Ilmarinhovin muistutus

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Eerikinkadun katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää, että liitteenä 1 oleva katusuunnitelma tulee voimaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Ilmarinhovi
tiedKiinteistö Oy Eerikinkatu 6b
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 147
Liite 1:Katusuunnitelma Eerikinkatu välillä Kauppiaskatu-Brahenkatu K 6014 094, 21.4.2021