Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta14404.05.202112

3589-2021 (10 03 01)

Aurakadun katusuunnitelman päivittäminen välillä Yliopistonkatu-Eerikinkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Aurakadun katusuunnitelma Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välillä. Suunnitelmaan on tehty joukkoliikenneratkaisujen päivittämisen edellyttämiä päivityksiä.

Kylk § 144

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, infran suunnittelupäällikkö Kari Linnakoski, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 27.4.2021:

Kaupunkiympäristötoimiala on päivittänyt Aurakadun katusuunnitelmaa Yliopistonkadun ja Eerikinkadun välillä. Katusuunnitelmaan on tehty vuonna 2016 (kv 30.5.2016 § 94) hyväksyttyyn suunnitelmaan verrattuna seuraavia muutoksia:

· pysäkkien mitoitus on tarkistettu nivelbussille riittäväksi,

· vinolaitureista on siirrytty suoraan reunakiveen, jotta saadaan mahtumaan kolme pysäkkiparia, kuten ennenkin, ja

· bussikatokset on jätetty pois, jotta saadaan enemmän vapaata kulkutilaa jalankulkijoille.

Kuuleminen

Katusuunnitelma on ollut nähtävänä 29.3–12.4.2021 yhdessä Kauppatorin ympäristön muiden katusuunnitelmien ja alueen liikenteenohjaussuunnitelman kanssa. Suunnitelmasta on tullut yksi muistutus. Muistutus on tullut nähtävänäolon jo loputtua, mutta siinä esitetyt asiat on käsitelty kuten muutkin nähtävänä olleita suunnitelmia koskevat muistutukset ja kannanotot.

Kauppakeskus Hansa Ky esittää muistutuksessaan, että jalkakäytävä Thalian sisäänkäynnin kohdalla on liian kapea ja että nivelbussia ei pitäisi käyttää pysäkkien mitoituksen lähtökohtana.

Vastaus muistutukseen:

Kestävien kulkutapojen kasvutavoitteisiin pääseminen edellyttää, että joukkoliikenteen palvelutasoa voidaan parantaa ja kapasiteettia kasvattaa tarvittaessa jo ensi vuosikymmenellä. Aurakadun kaltaisen laadukkaasti varustellun ja rakennetun keskustan kadun rakentaminen uudelleen alle 10–15 vuoden päästä ei ole järkevää kustannusmielessä eikä myöskään rakentamisen aikaisten liikennehaittojen vuoksi. Joukkoliikenteen mitoitusajoneuvoksi on siksi valittu nivelbussi, ja se mitoittaa pysäkkien pituuden ja kadun poikkileikkauksen. Aurakadulle ei ole tehty pysäkille ajamisen kannalta parasta ratkaisua eli vinoja pysäkkisyvennyksiä, vaan reunakivi on pysäkkien kohdalla suora, jotta Hansan puoleiselle jalkakäytävälle on saatu mahdollisimman paljon leveyttä koko matkalle. Ratkaisussa on siis haettu kompromissia jalankulun ja joukkoliikenteen tarpeiden suhteen.

Kauppatorin pysäkeiltä tehdään vuodessa noin 16 miljoonaa nousua busseihin, ja arviolta saman verran busseista myös poistutaan torilla. Kauppakeskuksen tietojen mukaan Thalian sisäänkäynnillä on ollut ennen toriremontin alkamista vuodessa noin 4,3 miljoonaa kulkua ja Kultatalon sisäänkäynnillä noin 2,3 miljoonaa kulkua (molemmat suunnat yhteensä).

Thalian sisäänkäynnin kohdalla on jalkakäytävän leveys ollut ennen toriremontin alkamista noin 6,8 metriä. Nyt laaditussa katusuunnitelmassa jalkakäytävän leveys on 5,7 metriä ja vuonna 2016 hyväksytyssä katusuunnitelmassa leveys oli 5,9 metriä. Jalkakäytävä kapenee siis sisäänkäynnin kohdalla noin 1,1 metriä siitä mikä se oli ennen. Jalkakäytävä on kuitenkin edelleen miltei kaksi kertaa niin leveä kuin keskustan tavanomaiset jalkakäytävät.

Liite 1Katusuunnitelma Aurakatu välillä Yliopistonkatu-Eerikinkatu K 6102 064, 8.3.2021

Oheismateriaali 1Kauppakeskus Hansa Ky:n muistutus

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Aurakadun katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää, että liitteenä 1 oleva katusuunnitelma tulee voimaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKauppakeskus Hansa Ky
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 144
Liite 1:Katusuunnitelma Aurakatu välillä Yliopistonkatu-Eerikinkatu K 6102 064, 8.3.2021