Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta15204.05.202120

8257-2019 (08 00 00)

Yhteiskäyttöautojen pysäköinti Turussa

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden myöntämisehdot ja yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan, eli Z-luvan, lupaehdot. Kaupunginhallituksen hyväksymissä Pysäköinnin linjauksissa on päätetty vuonna 2019, että yhteiskäyttöyritykset otetaan lupapysäköintijärjestelmän piiriin.

Kylk § 152

Kaupunkiympäristötoimiala, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 27.4.2021:

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 19.12.2019 § 507 Turun kaupungin pysäköinnin linjaukset. Linjaus 3.4 kuuluu seuraavasti: ”Yhteiskäyttöautoyritykset otetaan lupapysäköintijärjestelmän piiriin. Yhteiskäyttöautoille luodaan ns. Z-lupa, jolla ne voivat pysäköidä lupapysäköintipaikoilla. Tällä toimenpiteellä edistetään yhteiskäyttöyritysten tuloa Turkuun.”

Liikennejärjestelmän kannalta yhteiskäyttöautot edistävät kestävää liikkumista sekä vähentävät auton omistuksen ja pysäköintipaikkojen tarvetta. Muista kaupungeista mm. Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Oulu, Kuopio ja Lahti ovat myöntäneet yhteiskäyttöautoille pysäköintioikeuksia kaupungin pysäköintipaikoilla.

Pysäköintioikeuden myöntäminen

Kaupunkiympäristötoimiala on laatinut ehdotuksen yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden myöntämisehdoista ja yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan, eli Z-luvan, lupaehdoista. Ehdot on laadittu samankaltaisiksi kuin muissakin kaupungeissa.

Pysäköintioikeuden myöntämisehdoissa ja Z-luvan käyttöä koskevissa ehdoissa määritellään:

· kelpoisuusehdot eli minkälainen yritys ja miten järjestetty yhteiskäyttöautotoiminta voi saada Z-luvan,

· minkälaiset ajoneuvot saavat luvan,

· missä lupa on voimassa,

· minkälaiseen pysäköintiin lupa oikeuttaa, ja

· luvan irtisanomisen perusteet.

Hakijan liiketoimintaan tulee kuulua yhteiskäyttöautojen vuokraus pysäköintioikeutta haettaessa tai vaihtoehtoisesti pysäköintioikeuden saajan on esitettävä uskottava liiketoimintasuunnitelma, josta ilmenee muun muassa millä aikataululla ja missä laajuudessa toiminta aiotaan käynnistää. Toimijan ja hänen alihankkijansa tulee olla huolehtinut yhteiskunnallisista velvoitteistaan.

Yhteiskäyttöautoyrityksen tulee tarjota palveluaan avoimesti kaikille. Kelpoisuusehdoissa vaaditaan myös muun muassa, että asiakkaan tulee voida ottaa ajoneuvo omatoimisesti käyttöön ja ajoneuvon tulee olla asiakkaiden varattavissa ja käyttöönotettavissa 24 tuntia vuorokaudessa. Jos ajoneuvo on varattu esim. työpäivän ajaksi jollekin tietylle käyttäjäryhmälle, riittää että palvelu on avoimesti muiden asiakkaiden käyttöönotettavissa rajatun ajan ulkopuolella.

Yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeutta haluavat yrityksen tulee jättää hakemus Turun kaupunkiympäristötoimialan sähköiseen lupajärjestelmään. Pysäköintioikeuden myöntäisi kaupunkiympäristötoimialan liikennesuunnittelupäällikkö.

Z-pysäköintilupa ja sen hinta

Yhteiskäyttöautojen Z-lupa oikeuttaa pysäköimään

· ilman maksua tai aikarajoitusta kaikilla asukas- ja yrityspysäköintitunnusalueiden pysäköintipaikoilla, joissa pysäköinnin salliminen asukas- tai yrityspysäköintitunnuksella on osoitettu liikennemerkillä, ja

· vain yhteiskäyttöautojen pysäköintiin tarkoitetuilla, Z-tunnuksella osoitetuilla paikoilla.

Rekisteritunnukseen perustuva pysäköintilupa olisi valvottavissa samoin keinoin mobiilisti kuin maksullinen pysäköintikin.

Yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan hinnaksi ehdotetaan samaa kuin yrityspysäköintiluvissa, eli 350 e vuodessa (sis. alv 24%).

Z-paikkojen sijoittaminen

Yhteiskäyttöautoille on tarpeen osoittaa jonkin verran vain Z-luvalla pysäköintiin oikeuttavia paikkoja, niillä alueilla, joilla pysäköintipaikat ovat usein täynnä tai joilla ei ole asukaspysäköintipaikkoja. Tällä tavalla mahdollistetaan myös yksisuuntaisten matkojen tekeminen yhteiskäyttöautoilla ja auton nouto ja palauttaminen.

Yhteiskäyttöautopaikkoja tarvitaan ensisijaisesti keskustan ruutukaava-alueelle ja jossain määrin myös keskustan liepeille. Paikkoja merkitään yhteen sijaintiin vain yksi tai kaksi. Toistaiseksi ainakin yksi yhteiskäyttöyritys on ilmaissut kiinnostuksensa aloittaa toiminta Turussa, ja alkuun arvioitu paikkatarve on 10–20 paikkaa kaikkiaan edellä mainituille alueille esimerkiksi seuraavasti:

- ydinkeskusta 1–3 korttelin päässä Kauppatorin itäpuolella 2 paikkaa,

- ydinkeskusta 1–3 korttelin päässä Kauppatorin länsipuolella 2 paikkaa,

- rautatieaseman seutu 1 paikka,

- linja-autoaseman seutu 1 paikka,

- Ursininkadun/Linnankadun seutu 1 paikka,

- Portsa 2 paikkaa,

- Martinmäki 2 paikkaa,

- Kerttulinruutu 1 paikka,

- Kaskenmäen seutu 1 paikka,

- Piispankadun seutu (Yliopistonmäki) 1 paikka,

- Kupittaa 2 paikkaa,

- Ylioppilaskylä 2 paikkaa,

- Nummenmäki 1 paikka, ja

- Itäharju 1 paikka.

Liikennesuunnittelupäällikkö tekee päätökset paikkojen sijoittamisesta vähäisenä liikennejärjestelynä.

Liite 1Yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden myöntämisehdot ja pysäköintiluvan ehdot, 23.4.2021

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää:

- hyväksyä yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden myöntämisehdot ja yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan lupaehdot Turussa liitteen 1 mukaisesti,

- lisäksi vahvistaa yhteiskäyttöautojen pysäköintiluvan maksun suuruudeksi 350 €/vuosi (sis. alv 24 %), ja

- liikennesuunnittelupäällikkö voi tehdä tarvittaessa päivityksiä yhteiskäyttöautojen pysäköintilupaehtoihin. Mikäli ehtoja on tarve muuttaa laajemmin, tuodaan asia uudelleen kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristötoimiala, pysäköinninvalvonta
tiedXXXXX


Liitteet:

Kylk § 152
Liite 1:Yhteiskäyttöautojen pysäköintioikeuden myöntämisehdot ja pysäköintiluvan ehdot, 23.4.2021