Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta15004.05.202118

3589-2021 (10 03 01)

Kauppatorin ympäristön, Eerikinkadun ja Aurakadun liikenteenohjaussuunnitelmat

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Kauppatorin ympäristön, Eerikinkadun ja Aurakadun liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelmat on laadittu vuonna 2016 hyväksyttyjen liikennesuunnitelmaluonnosten pohjalta, ja niihin on tehty joukkoliikenteen ja jakeluliikenteen uusien ratkaisujen edellyttämiä ja muiden jatkosuunnittelussa tarkentuneiden ratkaisujen aiheuttamia päivityksiä. Liikennemerkit ja ajoratamerkinnät on lisäksi päivitetty uuden tieliikennelain mukaisiksi.

Kylk § 150

Kaupunkiympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikenneinsinööri Jaana Mäkinen 27.4.2021:

 

Suunnittelualue

 

Kaupunkiympäristötoimialan liikennesuunnittelu on laatinut liikenteenohjaussuunnitelmat Kauppatorin ympäristön kaduille. Hyväksyttäväksi esitettävät liikenteenohjaussuunnitelmat kattavat Kauppatorin, Aurakadun välillä Puutarhakatu–Linnankatu, Kauppiaskadun välillä Maariankatu–Linnankatu, Yliopistonkadun välillä Aurakatu–Brahenkatu ja Eerikinkadun välillä Kristiinankatu–Aninkaistenkatu. Osalle alueesta on laadittu myös päivitetyt katusuunnitelmat, jotka käsitellään eri päätöksissä.

Kuva. Liikenteenohjaussuunnitelmien (punainen ehjä viiva) ja päivitettyjen katusuunnitelmien (musta katkoviiva) kattama alue

 

Suunnitelmien sisältö

 

Liikenteenohjaussuunnitelmat noudattavat pääperiaatteiltaan vuonna 2016 jatkosuunnittelun pohjaksi hyväksyttyjä liikennesuunnitelmaluonnoksia, jotka käsiteltiin katusuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä (kv 30.5.2016 § 94, § 95 ja § 96). Jatkosuunnittelua ovat ohjanneet myös kaupunginhallituksen päätös joukkoliikenteen reiteistä keskustassa vuonna 2021 (23.04.2019 § 167), kaupunginhallituksen hyväksymät pysäköinnin linjaukset (kh 19.12.2019 § 507) sekä kaupungin tavoitteet hiilineutraaliudesta ja keskustan kehittämisestä.

 

Yliopistonkatu on torin kohdalla kävelykatu. Kauppiaskatu on Maariankadusta joelle saakka ns. kävelypainotteinen katu, ja se merkitään pääosin pihakaduksi. Kauppiaskadun Maariankadun puoleisessa päässä on jonkin verran pysäköintipaikkoja, mutta Kinopalatsin kohdasta Eerikinkadulle saakka Kauppiaskadulla on sallittu vain huolto- ja tontille ajo ja moottoriajoneuvoille vain yksisuuntainen ajo joelle päin. Torin kohdalla on taksiasema. Eerikinkadun ja Linnankadun välillä Kauppiaskatu on kaksisuuntainen.

 

Aurakadulla Maariankadun ja Linnankadun välillä ja Eerikinkadulla Kristiinankadun ja Kauppiaskadun välillä on läpiajokielto, joka ei koske linja-autoja ja takseja. Näillä katuosuuksilla ei ole ollenkaan kadunvarsipysäköintiä, mutta jakelupaikkoja on osoitettu mahdollisuuksien mukaan. Kauppatorin terminaalialueeseen kuuluvat linja-autopysäkit sijaitsevat Aurakadulla Yliopistonkadun ja Linnankadun välillä ja Eerikinkadulla Kauppahallin kohdan ja Brahenkadun välillä. Tilauslinja-autoille on osoitettu pysäköintipaikkoja Aurakadulle Yliopistonkadun ja Maariankadun välille. Eerikinkadulla on Kauppiaskadun ja Brahenkadun välisellä osuudella kaksi jakelupaikkaa ja paikka hotellin tilauslinja-autolle, mutta ei muita pysäköintipaikkoja.

 

Yliopistonkadulla Kauppiaskadun ja Brahenkadun välillä on pysäköintilaitoksen sisäänajo. Sisäänajon kummallakin puolella on jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie, jotka muuttuvat pyöräkaistoiksi sisäänajon jälkeen Brahenkadulle ajettaessa. Katuvälillä ei ole kadunvarsipysäköintiä, mutta jakelulle on osoitettu kaksi paikkaa.

 

Eerikinkadulla Brahenkadun ja Aninkaistenkadun välillä ei ole ajorajoituksia. Katuosuudella on Aninkaistenkadun suuntaan bussikaista, joka päättyy uudeksi bussipysäkiksi. Toinen lyhyempi pysäkki on heti Brahenkadun risteyksen jälkeen. Torin suuntaan ajettaessa nykyinen pysäkki Aninkaistenkadun risteyksen tuntumassa pysyy nykyisellä paikallaan. Kadun molemmille puolille on esitetty yksi jakelupaikka. Joen puoleinen jakelupaikka on sallittu myös hotellin tilauslinja-autolle. Pyöräpysäköinti säilyy korttelin keskellä suojatien lähellä. ja uutta pyöräpysäköintiä on sijoitettu Brahenkadulle Eerikinkadun risteyksen lähelle.

 

Vuoden 2016 liikennesuunnitelmaluonnoksiin verrattuna liikenteenohjaussuunnitelmissa on tarkistettu liikennemerkit ja ajoratamaalaukset uuden tieliikennelain mukaisiksi. Jatkosuunnittelussa on lisäksi tullut esiin joitakin muutostarpeita liikennejärjestelyihin. Mm. linja-autopysäkkejä ja jakelupaikkoja on merkitty aikaisempaa enemmän ja joitakin kadunvarsipysäköintipaikkoja on näiden vuoksi poistettu. Oleellisimmat toiminnalliset muutokset on esitetty seuraavassa luettelossa (pieniä liikennemerkkitarkistuksia ja -korjauksia ei ole mainittu).

 

Kauppatori   

pyöräpysäköinnin sijainti ja määrä päivitetty rakennussuunnitelmien mukaiseksi,

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Yliopistonkatu, väli Aurakatu–Kauppiaskatu   

kilpailutyö Saariston Sydän: kirsikkametsä, laajempi istuskeluportaikko, pyöräpysäköinnin sijainti ja määrä päivitetty rakennussuunnitelmien mukaiseksi,

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Yliopistonkatu, väli Kauppiaskatu–Brahenkatu

ei toiminnallisia muutoksia,

nähtävänäolon jälkeen katuosuudelle on osoitettu kaksi jakelupaikkaa ja pyöräpysäköintiä.

 

Kauppiaskatu, väli Maariankatu–Yliopistonkatu

pysäköintiautomaatteja karsittu. Pihakadun alkamiskohta siirretty korttelin puoliväliin ja nopeusrajoitusmerkinnät päivitetty,

ei muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Kauppiaskatu, väli Yliopistonkatu–Eerikinkatu

pyöräpysäköintiä siirretty niin, että Eerikinkadun kulmaan suunnitellun ravintolan terassille on tilaa. Yksisuuntainen ajo merkitty uuden tieliikennelain mukaisesti,

ei muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Kauppiaskatu, väli Eerikinkatu–Linnankatu

pyöräpysäköintiä siirretty niin, että ravintoloiden terasseille on tilaa. Hotellin saattopaikka siirretty rakennusluvan mukaisen sisäänkäynnin kohdalle,

nähtävänäolon jälkeen pyöräpysäköinnin paikkaa on siirretty vielä hieman joelle päin.

 

Kauppiaskatu, väli Linnankatu–Läntinen Rantakatu

ei toiminnallisia muutoksia,

nähtävänäolon jälkeen tämä osuus on jätetty pois nyt hyväksyttävästä liikenteenohjaussuunnitelmasta. Katuvälin toteuttamista lykkää väliaikainen liikennejärjestely vuosina 2022–2025. Linnankadulla on vielä tarpeen pitää joitakin bussilinjoja, kunnes runkobussiliikenne alkaa, eikä kaikkia pysäköintipaikkoja voida Linnankadulle palauttaa vielä 2022.

 

Aurakatu, väli Puutarhakatu–Maariankatu

liikennesuunnitelmaluonnoksessa oli esitetty pyöräkaista, koska varauduttiin tilanteeseen, jossa Puutarhakadun pyörätietä ei vielä ole rakennettu. Pyöräkaistaa ei ole tämän osuuden rakennussuunnitelmassa. Siihen on kuitenkin varauduttu tilallisesti niin, että se voidaan lisätä, jos Aurakadulla siirrytään joskus yksisuuntaiseen pyöräilyjärjestelyyn välillä Puutarhakatu–Yliopistonkatu (edellyttäisi turistibussipaikkojen poistamista ja jakelupaikkaa jalkakäytävällä),

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Aurakatu, väli Maariankatu–Yliopistonkatu

tilausajobussien pysäköintiin varattu tila on pidentynyt ja reunakivien sijainnit muuttuneet. Jakelupaikat lisätty,

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Aurakatu, väli Yliopistonkatu–Eerikinkatu

vinolaitureista on siirrytty suoraan reunakiveen, jotta saadaan mahtumaan kolme pysäkkiparia, kuten ennenkin. Mitoitus nivelbussille. Bussikatokset on jätetty pois, jotta saadaan enemmän vapaata kulkutilaa jalankulkijoille. Pysähtymiskiellot päivitetty vallinneen tilanteen mukaisiksi,

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Aurakatu, väli Eerikinkatu–Linnankatu

korttelin keskelle on molemmin puolin katua järjestetty tilaa jakelulle, minkä vuoksi keskisuojatie ja liikuntaesteisten pysäköintipaikat on jouduttu poistamaan. Mitoitus nivelbussille. Pysähtymiskiellot päivitetty vallinneen tilanteen mukaisiksi,

ei toiminnallisia muutoksia nähtävänäolon jälkeen.

 

Eerikinkatu, väli Aurakatu–Kauppiaskatu

pysäkkien mitoitus ja sijoittelu päivitetty nivelbussille. Edelleen neljä pysäkkiparia. Pysähtymiskiellot lisätty,

nähtävänäolon jälkeen pysähtymiskielto Forumin puolella on muutettu pysäköintikielloksi.

 

Eerikinkatu, väli Kauppiaskatu–Brahenkatu

liikennejärjestelyt määritetty uudestaan koko katuvälillä: uusia pysäkkejä, hotellin huolto- ja tilauslinja-autojen paikka, muu pysäköinti poistettu. Pysähtymiskiellot lisätty. Pyöräpysäköinti siirretty Brahenkadulle,

nähtävänäolon jälkeen Kauppiaskadun kulmaan on lisätty jakelupaikka ja kadun toisella puolella olevalla jakelupaikalla sallitaan muukin kuin hotellin huolto.

 

Eerikinkatu, väli Brahenkatu– Aninkaistenkatu

koko katuvälin liikennejärjestelyt päivitetty: Bussikaista, pysäkkien järjestelyt, jakelupaikat,

nähtävänäolon jälkeen Brahenkadun kulman tuntumassa oleva jakelupaikka on katusuunnitelmassa muutettu jalkakäytävän tasossa olevaksi. Joen puoleisella jakelupaikalla sallitaan muukin kuin hotellin huolto.

 

Kuuleminen

 

Liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 29.3–12.4.2021 yhdessä Kauppatorin ympäristön katusuunnitelmien kanssa. Katusuunnitelmiin jätettiin nähtävänäolon aikana kaksi muistutusta, ja sen jälkeen kaksi muistutusta. Kaikissa muistutuksissa otettiin kantaa myös liikenteenohjaussuunnitelmiin. Kauppatorin ympäristön liikenteenohjaussuunnitelmaa jätettiin kaksi kannanottoa nähtävänolon aikana ja yksi sen jälkeen. Myöhässä esitetyt muistutukset ja kannanotot on käsitelty samoin kuin ajoissa esitetytkin.

 

Turun Autoilijat ry:n kannanotto

 

Turun Autoilijat ry esittää kannanotossaan, että niillä kaduilla, joilla läpiajo on kielletty muilta kuin busseilta ja takseilta, sallittaisiin myös jakelu- ja huoltoliikenne.

 

Vastaus kannanottoon:

 

Keskustan jakeluliikenteen reittejä ja läpiajokiellon muuttamista harkitaan erillisenä kokonaisuutena. Tässä vaiheessa liikenteenohjaussuunnitelmaan ei tehdä muutosta.

 

Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b:n ja Asunto Oy Ilmarinhovin muistutuksissa esitetyt kannanotot:

 

Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b, Asunto Oy Ilmarinhovi esittävät, että Eerikinkadulla Kauppiaskadun ja Brahenkadun välillä pitäisi olla kadunvarsipysäköintiä. Molemmat yhtiöt kiinnittävät myös huomiota jakeluliikenteen toimivuuteen ja pelastuspaikkoihin ja -teihin. Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b esittää lisäksi, että Eerikinkadun ja Kauppiaskadun jalkakäytävillä pitäisi olla edelleen tilaa ravintoloiden terasseille.

 

Vastaus muistutuksissa esitettyihin kannanottoihin:

 

Kauppatorin asemakaavassa on mahdollistettu maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen torin alle muun muassa siksi, että ydinkeskustan katutilaa voidaan vapauttaa tarvittaessa muuhun käyttöön. Eerikinkadulle Kauppiaskadun ja Brahenkadun väliselle osuudelle oli vuoden 2016 katusuunnitelmissa osoitettu kolme pysäköintipaikkaa ja yksi liikuntaesteisten pysäköintipaikka. Nyt laadituissa suunnitelmissa nämä pysäköintipaikat on jouduttu poistamaan, koska joukkoliikenteelle tarvitaan enemmän tilaa etenkin vuosina 2022–2025, kun runkolinjasto ei vielä ole toteutunut ja bussipysäkkejä tarvitaan keskustassa enemmän kuin vuonna 2016 esitettiin. Linja-autopysäkeille ei ole muuta sijoituspaikkaa. Toriremontin valmistuttua pystytään purkamaan suurin osa väliaikaisista liikennejärjestelyistä ja palauttamaan myös väliaikaisten järjestelyjen vuoksi poistettuja kadunvarsipaikkoja. P-Kauppatorin lisäksi myös Julian ja Wiklundin pysäköintilaitokset ovat lähietäisyydellä.

 

Eerikinkadun Kauppiaskadun ja Brahenkadun välisellä osuudella esitetyllä jakelupaikalla sallitaan muidenkin kuin hotellin huoltoajo. Tarvittava liikennemerkkimuutos osoitetaan liikenteenohjaussuunnitelmassa. Katuosuudelle lisätään yksi jakelupaikka Kauppiaskadun kulmaan. Tämä jakelupaikka sijaitsee ajoradan tasossa, koska siihen joudutaan peruuttamaan kuorma-autolla. Jakelupaikan lisääminen pienentää jalankulun tilaa ja saattaa hieman hankaloittaa bussipysäkille ajoa, mutta muutos katsotaan kokonaisuuden kannalta kuitenkin aiheelliseksi. Brahenkadun risteyksen tuntumassa oleva lastauspaikka sijoitetaan muistutuksessa ehdotetulla tavalla samaan tasoon kuin jalkakäytävä.

 

Sekä Eerikinkadun joen puoleisella laidalla Eerikinkadun ja Linnankadun välisellä osuudella että Kauppiaskadulla Eerikinkadun ja Linnakadun välisellä osuudella on tilaa ravintoloiden terasseille. Eerikinkadun jalkakäytävä on liikenteenohjaussuunnitelmassa ja päivitetyssä katusuunnitelmassa kadun joen puoleisella laidalla kapeampi kuin aikaisemmassa katusuunnitelmassa, mutta edelleen jonkin verran leveämpi kuin ennen, joten sillä on edelleen tilaa ravintoloiden pienille terasseille. Kauppiaskadun puolella pyöräpysäköintiä on liikenteenohjaussuunnitelmassa siirretty vielä hieman joelle päin, jotta terasseille on paremmin tilaa. Jalkakäytävä on tällä osuudella noin 6 metriä leveä ja pyörätelineet vievät tilasta 2 metriä.

 

Linja-autopysäkit eivät estä pelastusteiden ja nostoautopaikkojen käyttöä. Onnettomuustilanteessa pelastuslaitos ohjaa liikennettä ja kehottaa bussikuskeja tarvittaessa siirtymään. Pelastuspaikkoja ei merkitä liikenteenohjaussuunnitelmiin eikä katusuunnitelmiin. Tieto pelastuspaikoista löytyy kaupungin paikkatietojärjestelmästä, ja sitä käytetään suunnittelussa lähtötietona. Käyttösopimuksissa on maininta siitä, että yleisen alueen käyttötarkoitus voi muuttua sopimusaikana, jolloin sopimusta ja sopimusaluetta saatetaan joutua muuttamaan.

 

Asunto Oy Kauppiaskatu 13:n kannanotto:

 

Asunto Oy Kauppiaskatu 13 esittää kannanotossaan, että Kauppiaskadun välillä Maariankatu–Yliopistonkatu on liian vähän kadunvarsipysäköintipaikkoja.

 

Vastaus kannanottoon:

 

Kauppatorin asemakaavassa on mahdollistettu maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen torin alle muun muassa siksi, että ydinkeskustan katutilaa voidaan vapauttaa tarvittaessa muuhun käyttöön. Kauppiaskadun Maariankadun puoleisessa päässä on edelleen pysäköintipaikkoja yhtä paljon kuin vuoden 2016 liikennesuunnitelmaluonnoksissa. Kinopalatsin kohdalta joelle päin on varattu tilaa takseille ja pyöräpysäköinnille, ja tästä kohdasta alkaa Kauppiaskadun kävelypainotteinen osuus, jolla sallitaan vain huolto- ja tontille ajo. Kävelypainotteiselle osuudelle ei ole tarkoituksenmukaista ohjata pysäköintipaikka hakevaa liikennettä. Kauppiaskadun pysäköintitarpeita palvelevat sekä P-Louhi että P-Kauppatori.

 

Asunto Oy Carenian (Kauppiaskatu 2) kannanotto:

 

Asunto Oy Carenia pitää muutoksia Kauppiaskadulla Linnankadun ja Läntisen Rantakadun välillä tarpeettomina ja autopaikkoja välttämättä tarpeellisina. Toriremontin aikaisissa poistettujen Linnankadun pysäköintipaikkojen palauttamista yhtiö pitää myös tärkeänä.

 

Vastaus kannanottoon:

 

Tämän katuosuuden katusuunnitelma on hyväksytty vuonna 2016, ja vuoden 2016 liikennesuunnitelmaluonnoksessa tällä katuosuudella oli kesäisin pyöräpysäköintiä ja tilaa tapahtumille ja talvisin jonkin verran pysäköintipaikkoja autoille. Tämä katuosuus on jätetty liikenteenohjaussuunnitelmasta tässä vaiheessa pois ja tuodaan päätöksentekoon myöhemmin, koska Linnankadun liikennejärjestelyt ja pysäköintipaikat eivät palaudu täysin ennalleen ennen vuotta 2025, kun runkolinjoille saadaan rahoitus.

 

Kauppakeskus Hansa Ky:n muistutuksessa esitetyt kannanotot:

 

Kauppakeskus Hansa Ky on huolissaan siitä, että Aurakadun jalkakäytävä Thalian sisäänkäynnin kohdalla kapenee. Kauppakeskuksen mielestä Aurakadun linja-autopysäkkejä ei pitäisi mitoittaa nivelbussien mukaan.

 

Vastaus muistutuksessa esitettyihin kannanottoihin:

 

Kestävien kulkutapojen kasvutavoitteisiin pääseminen edellyttää, että joukkoliikenteen palvelutasoa voidaan parantaa ja kapasiteettia kasvattaa tarvittaessa jo ensi vuosikymmenellä. Aurakadun kaltaisen laadukkaasti varustellun ja rakennetun keskustan kadun rakentaminen uudelleen alle 15 vuoden päästä ei ole järkevää kustannusmielessä eikä myöskään rakentamisen aikaisten liikennehaittojen vuoksi. Joukkoliikenteen mitoitusajoneuvoksi on siksi valittu nivelbussi, ja se mitoittaa pysäkkien pituuden ja kadun poikkileikkauksen. Aurakadulle ei ole tehty pysäkille ajamisen kannalta aivan parasta ratkaisua eli vinoja pysäkkisyvennyksiä, vaan reunakivi on pysäkkien kohdalla suora, jotta Hansan puoleiselle jalkakäytävälle on saatu mahdollisimman paljon leveyttä. Ratkaisussa on siis haettu kompromissia jalankulun ja joukkoliikenteen tarpeiden suhteen.

 

Kauppatorin pysäkeiltä tehdään vuodessa noin 16 miljoonaa nousua busseihin, ja arviolta saman verran busseista myös poistutaan torilla. Kauppakeskuksen tietojen mukaan Thalian sisäänkäynnillä on ollut ennen toriremontin alkamista vuodessa noin 4,3 miljoonaa kulkua ja Kultatalon sisäänkäynnillä noin 2,3 miljoonaa kulkua (molemmat suunnat yhteensä).

 

Thalian sisäänkäynnin kohdalla on jalkakäytävän leveys ollut ennen toriremontin alkamista noin 6,8 metriä. Nyt laaditussa katusuunnitelmassa jalkakäytävän leveys on 5,7 metriä ja vuonna 2016 hyväksytyssä katusuunnitelmassa leveys oli 5,9 metriä. Jalkakäytävä kapenee siis sisäänkäynnin kohdalla noin 1,1 metriä siitä mikä se oli ennen. Jalkakäytävä on kuitenkin edelleen miltei kaksi kertaa niin leveä kuin keskustan tavalliset jalkakäytävät.

 

Turun polkupyöräilijät ry:n muistutuksessa esitetyt kannanotot:

 

Turun polkupyöräilijät ry pitää pyöräpysäköinnin määrää suunnittelualueella liian vähäisenä ja kaipaa liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmiin tietoa pyöräpysäköintipaikkojen määrästä. Yhdistys korostaa Yliopistonkadun pyöräily-yhteyden merkitystä keskustan läpi johtavana reittinä ja kaipaa sille selkeämpää jalankulun ja pyöräilyn erottelua. Pyöräliikenteen olosuhteita Eerikinkadulla olisi pitänyt yhdistyksen mielestä parantaa autoliikennettä rajoittamalla. Aurakadun yläpää ja samalla Torninkatu olisi yhdistyksen mielestä tullut suunnitella rauhoitettuna pihakatuna. Turun polkupyöräilijät ry pitää muistutuksessaan Aurakadun kaksisuuntaista pyörätietä liian kapeana (leveys 2 m), kun pyörätie sijaitsee jyrkässä mäessä, jossa on tonttiliittymiä. Yhdistys esittää, että ajorataa pitäisi kaventaa ja pyörätietä leventää. Lisäksi yhdistys kiinnittää huomiota Aurakadun ja Maariankadun risteyksessä olevaan suurisäteiseen reunakiveen ja pitää sitä vaarallisena pyöräilijälle. Aurakadun ja Maariankadun kokovihreä jalankulkijavaihe on yhdistyksen mielestä hankala pyöräilijälle. Kauppiaskadun tulisi kirjaston korttelin kohdalla olla yhdistyksen mielestä katuaukio, kuten vuoden 2016 suunnitelmissa oli esitetty ja sille tulisi sijoittaa runsaasti pyöräpysäköintiä.

 

Vastaus muistutuksessa esitettyihin kannanottoihin:

 

Pyöräpysäköintiä on osoitettu Yliopistonkadun kävelykatuosuudelle ja torille Kauppiaskadun ja Eerikinkadun kulman läheisyyteen. Muualla torin alueella on asetettu etusijalle muiden torin toimintojen ja niiden kulkuyhteyksien tarvitsemat tilatarpeet. Lisäksi pyöräpysäköintiä on Kauppiaskadulla jokaisessa suunnittelualueen korttelissa, Eerikinkadulla Brahenkadun ja Aninkaistenkadun välisellä osuudella ja Brahenkadulla Eerikinkadun risteyksen lähellä. Lidlin kohdalle ei mahdu nykyistä enempää pyöräpysäköintiä ja KOP-kolmionkin nurkalla on ahdasta, mutta Yliopistonkadulle Kauppiaskadun ja Brahenkadun väliin on osoitettu vielä lisää pyöräpysäköintiä. Pyöräpysäköintiin varatut alueet on lisätty katusuunnitelmiin ja liikenteenohjaussuunnitelmassa esitetään alustava tieto pyöräpysäköinnin määrästä. Pyörätelineen tyyppi määritellään rakennussuunnitelmissa (leveä kaariteline).

 

Yliopistonkatu on torin kohdalla kävelykatua, kuten edellisessäkin korttelissa, ja kadun suunnittelussa on etusijalle asetettu jalankulku ja oleskelu. Uusi kävelykatuosuus sijaitsee torin ylälaidassa Yliopistonkadun katualueella, ja se on jaettu pituussunnassa puurivillä kahteen eri luonteiseen osaan. Yliopistonkadun katualue on ylempänä kuin torin pinta, josta noustaan kävelykadulle leveän portaikon kautta. Portaikon yläreunaan on istutettu tiheään pikkupuita. Tämä torin puoleinen, puuistutusten välissä oleva osa kadusta soveltuu oleskeluun ja hitaaseen kävelyyn. Yliopistonkadun Ortodoksikirkon puoleisessa osassa puolestaan ei ole kulkemista hidastavia toimintoja tai rakenteita, ja sen kautta kulkee myös huoltoajo tonteille. Tonttien rajan ja puiden välissä oleva avoin tila on yli kuusi metriä leveä. Haastavin kohta kulun ohjauksessa on Aurakadun puoleisessa päässä, jossa on tarvetta ohjata pyöräilijää pysymään kadun vasemmassa laidassa kirkon ja puurivin välisellä osuudella. Liikenteenohjaussuunnitelmaan on lisätty kadun vasempaan reunaa pyöräreittiä osoittava merkki.

 

Pyöräväylien lisääminen Eerikinkadulle ja Aurakadun yläpään ja Torninkadun rauhoittaminen eivät ole kuuluneet Kauppatori-hankkeessa ratkaistaviin asioihin. Näiden alueiden suunnittelu ehdotetulla tavalla voi tulla kyseeseen omana projektinaan, jos tulevat yleiskaavan liikenneverkkoratkaisut sitä tukevat.

 

Sekä Aurakadun ajoradan leveyden että risteyksessä olevan reunakiven kaarresäteen määrittää kääntyvän bussin tarvitsema tila. Tästä syystä pyörätietä ei ole voitu suunnitella leveämmäksi. Aurakadun ajoradan reunat on haluttu myös pitää mahdollisimman suorina, koska katu on maisemallisesti tärkeä ”perspektiivikatu”. Aurakadun ja Maariankadun kokovihreä jalankulkijavaihe on jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden kannalta tarpeellinen ratkaisu risteyksessä, jossa kääntyy tiheään linja-autoja ja jonka vieressä on koulu.

 

Kysymykseen Kauppiaskadun suunnitelmasta kirjaston kohdalla on vastattu As. Oy Carenian kohdalla.

 

Liite 1                                  Liikenteenohjaussuunnitelma Eerikinkatu välillä Brahenkatu–Aninkaistenkatu L 6014 090, 15.4.2021

Liite 2                                  Liikenteenohjaussuunnitelma Aurakatu välillä Puutarhakatu-Maariankatu Ote L 6102 049, 15.4.2021

Liite 3                                  Liikenteenohjaussuunnitelma Kauppatori, Aurakatu välillä Maariankatu-Linnankatu, Kauppiaskatu välillä Maariankatu-Läntinen Rantakatu, Yliopistonkatu välillä Aurakatu-Brahenkatu, Eerikinkatu välillä Kristiinankatu-Brahenkatu L 3905 017, 15.4.2021

 

Oheismateriaali 1               Turun Autoilijat ry:n kannanotto

Oheismateriaali 2               Kiinteistö Oy Eerikinkatu 6b:n muistutus

Oheismateriaali 3               Asunto Oy Carenian kannanotto

Oheismateriaali 4               Asunto Oy Ilmarinhovin muistutus

Oheismateriaali 5               Kauppakeskus Hansa Ky:n muistutus

Oheismateriaali 6               Turun Polkupyöräilijät ry: n muistutus

Oheismateriaali 7               Asunto Oy Kauppiaskatu 13:sta kannanotto

 

Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Kauppatorin ympäristön, Eerikinkadun ja Aurakadun liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–3 mukaisesti.

 

Samalla lautakunta päättää, että päätös saadaan panna täytäntöön mahdollisista valituksista huolimatta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAsunto Oy Carenia
tiedAsunto Oy Ilmarinhovi
tiedAsunto Oy Kauppiaskatu 13
tiedKauppakeskus Hansa Ky
tiedKiinteistö Oy Eerikinkatu 6b
tiedTurun Autoilijat ry
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristötoimiala, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 150
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma Eerikinkatu välillä Brahenkatu-Aninkaistenkatu L 6014 090, 15.4.2021
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelma Aurakatu välillä Puutarhakatu-Maariankatu Ote L 6102 049, 15.4.2021
Liite 3:Liikenteenohjaussuunnitelma Kauppatori ja osa Aurakadusta, Kauppiaskadusta, Yliopistonkadusta ja Eerikinkadusta L 3905 017, 15.4.2021