Kauppakirja
Myyjä:
Turun kaupunki
Y-tunnus: 0204819-8
Ostajat:
Turun Skanssin Aurora Oy (nimenmuutos vireillä ”Kiinteistö Oy Turun Skanssin Aurora”)
Y-tunnus: 3168686-9
c/o Colliers International Finland
Ratamestarinkatu 7 B
00520 Helsinki
Kaupan kohde:
Turun kaupungin Skanssin (37.) kaupunginosan korttelin 24. tontti 1, kiinteistötunnus 853-37-24-1. Tontin 853-37-24-1 pinta-ala on 1596 m2. Kaupan kohteen osoite on Bonettipolku 1, 20730 Turku. Kaupan kohde on osoitettu kartalla M 422 / 19.11.2020.
Kauppahinta:
Viisisataakolmetoistatuhatta yhdeksänsataakymmenen ja 95/100 (513.910,95) euroa.
Kaupan perusteet:
Maankäyttöjohtajan päätöspöytäkirja xx.xx.2021 § xx,
päätös on tullut lainvoimaiseksi xx.xx.2021
Muut kaupan ehdot:
Tämän kiinteistökaupan kaikki ehdot on esitetty tässä kauppakirjassa.
1. Kauppahinnan maksaminen
Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille
ennen kauppakirjan allekirjoittamista ja kuitataan maksetuksi tämän kauppakirjan allekirjoituksilla.
2. Omistus- ja hallintaoikeus
Ostaja saa tontin heti omistukseensa tämän kauppakirjan allekirjoituksilla vapaana kaikista muista kiinnityksistä ja muista rasituksista, rasitteista ja maksuvelvoitteista kuin niistä, jotka tässä kauppakirjassa on erikseen nimenomaisesti mainittu. Todetaan, että tontti on jo ostajan hallinnassa vuokrasopimuksen perusteella.
3. Käyttöoikeudet, rasitteet ja rasitukset
Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin mukaan kaupan kohteena olevaan tonttiin ei kohdistu muita kuin tässä kauppakirjassa mainittuja lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin merkittyjä rasituksia tai rajoituksia.
4. Vuokrasopimuksen päättyminen
Tontin vuokrasopimus katsotaan päättyneeksi tämän kauppakirjan allekirjoituspäivänä. Kaupunki palauttaa mahdollisesti liikaa maksetun tonttivuokran vuokranmaksajalle ja ostaja sitoutuu maksamaan mahdollisesti maksamatta olevan vuokran kaupungille. Edellä mainitun lisäksi kummallakaan osapuolella ei ole enää tämän kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen mitään vaatimuksia tai velvoitteita toisiaan kohtaan maanvuokrasopimukseen tai sen päättymiseen liittyen tai perustuen. Osapuolet toteavat selvyyden vuoksi, että ostaja ei ole velvollinen vuokrasopimuksen päättyessä viemään omistamiaan rakennuksia, rakennelmia, rakenteita, laitteita tai laitoksia pois tontilta, eikä myyjällä ole velvollisuutta tai oikeutta lunastaa mitään kaupan kohteen alueella olevia ostajan omistamia rakennuksia, rakennelmia, rakenteita, laitteita tai laitoksia.
5. Verot, maksut ja vastuu vahingoista
Ostaja vastaa kaupanvahvistajan palkkiosta, kohteen lainhuudatuksesta sekä varainsiirtoverosta.
Kaupantekovuodelta kiinteistön osalta määrättävästä kiinteistöverosta vastaa myyjä.
6. Kohteeseen tutustuminen ja asiakirjat
Tontti on 27.10.2018 voimaan tulleen asemakaavan 32/2016 mukaista asuinkerrostalojen korttelialuetta. Korttelialueelle saa rakentaa myös palveluasuntoja. Rakennusten ensimmäiseen kerrokseen saa sijoittaa liike- ja toimistotiloja sekä päiväkodin (AK-1).
Kaupan kohteelle on myönnetty rakennuslupa 853-2020-1006. Ostaja on tietoinen rakennusluvasta ja siihen liittyvistä vielä kiinteistörekisteriin perustamattomista rasite- ja yhteisjärjestelysopimuksista naapurikiinteistöjen kesken.
Ostaja on tutustunut:
-kaupan kohteen alueeseen ja rajoihin sekä maasto-olosuhteisiin ja maankäyttömääräyksiin (asemakaavakartta ja määräykset sekä –selostus 32/2016 sekä yleiskaava 2020)
Lisäksi ostaja on tutustunut seuraaviin asiakirjoihin:
-lainhuutotodistus xx.xx.xxxx
-rasitustodistus xx.xx.xxxx
-kiinteistörekisterin ote xx.xx.xxxx
Ostaja on tutustunut ympäröiviä alueita koskeviin maankäyttömääräyksiin:
-asemakaavakartat ja –määräykset
-yleiskaava 2020
Ostaja on todennut kaupan kohteen vastaavan siitä esitettyjä asiakirjoja ja tietoja eikä ostajalla ole huomauttamista näiden seikkojen osalta.
7. Rakentamiskelpoisuus
Ostaja on vastuullinen kiinteistön perustamistavan valinnasta, rakennushankkeen suunnitteluun liittyvien maaperätutkimusten ja muiden tutkimusten suorittamisesta, maaperän edellyttämien hankkeiden rakenteellisten ratkaisujen sekä maanalaisten johtojen ja putkien sijainnin selvittämisestä sekä rakentamiskelpoisuuden muusta yksityiskohtaisesta selvittämisestä.
Mikäli ostajan rakennushanke edellyttää maanalaisten johtojen siirtämistä, ostaja vastaa kustannuksellaan johtojen siirtämisestä. Ostaja on velvollinen hyväksyttämään siirtosuunnitelmat johtojen omistajalla sekä sopimaan johtojen omistajan kanssa siirtotoimenpiteiden suorittamisesta.
8. Rakentamisvelvollisuus
Kiinteistölle on rakennettava hyväksyttyjen piirustusten, rakennusjärjestyksen sekä kauppakirjan liitteenä mahdollisesti annettujen rakentamisohjeiden mukaisesti kerrosalaltaan vähintään 60 % asemakaavan sallimasta suurimmasta rakennusoikeudesta (joka on 1900 k-m2) 31.12.2023 mennessä siten, että rakennuslupaviranomainen voi siinä suorittaa käyttöönottokatselmuksen mainittuun määräaikaan mennessä.
9. Luovutusrajoitus
Ostaja sitoutuu olemaan myymättä tai muutoin luovuttamatta rakentamatonta kiinteistöä muulle kuin sellaiselle taholle, jonka kaupunki hyväksyy.
10. Sanktiot
Mikäli ostaja ei ole täyttänyt edellä 8. kohdassa mainittua rakennusvelvoitettaan tai on 9. kohdan vastaisesti luovuttanut tontin rakentamattomana edelleen, ostaja on velvollinen suorittamaan kaupungille heti sopimussakkoa kauppahinnan suuruisen määrän.
11. Luiskat
Mikäli katujen rakentaminen vahvistettujen suunnitelmien mukaan vaatii kadun ja kiinteistön pihatason korkeuserosta johtuen joko penger- ja/tai leikkausluiskan ulottamista kiinteistölle, kiinteistönomistajan on sallittava tämä korvauksetta.
12. Rasiteoikeudet
Ostaja on velvollinen korvauksetta sallimaan kaupungin tai sen osoittamien yhdyskuntaa tai kiinteistöä palvelevien johtojen, laitteiden ja kiinnikkeiden sijoittamisen kiinteistölle, sen yli tai sillä oleviin rakennuksiin. Kiinteistön omistajalle korvataan em. toimenpiteestä mahdollisesti aiheutuvat suorannaiset vahingot ja haitat. Kaupungilla on oikeus merkitä em. oikeus rasitteena kiinteistörekisteriin ostajaa enempää kuulematta.
13. Pintavedet
Ostajan tulee huolehtia kustannuksellaan tonttiviemäröintinsä yhteydessä kiinteistöön rajoittuvilta puistoalueilta tai muilta alueilta ja jalankulkupoluilta, joilla ei ole yleistä viemäriverkkoa, kiinteistölle mahdollisesti valuvien pintavesien poisjohtamisesta.
14. Lämpö- ja porakaivot
Kiinteistön omistaja on velvollinen huolehtimaan siitä, että sillä on kaikki maaperään porattavan lämpö- tai porakaivon sijoittamiseen tarvittavat viranomaisluvat ja että niiden sijoittamisessa noudatetaan lainsäädännön ja viranomaisten mahdollisesti asettamia vaatimuksia ja määräyksiä.
15. Kunnallistekniikka ja liittymismaksut
Mikäli tontilla oleviin tai sinne rakennettaviin rakennuksiin joudutaan toteuttamaan uusia liittymiä, Turun Vesihuolto Oy:llä on oikeus periä kiinteistönomistajalta kulloinkin voimassa olevan taksan mukaiset liittymismaksut ennen rakennusten verkostoihin liittämistä.
Kaupunki rakentaa kustannuksellaan määräämänään aikana kiinteistön kohdalla sijaitsevat kadut katupiirustusten mukaisesti, yleiset sähkö-, vesi-, viemäri- ja kaukolämpöjohdot sekä katuvalaistukset.
Ostaja vastaa kiinteistön kohdalla olevan kadun yleiseen käyttöön luovuttamisesta riippumatta, kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta siten, kuin laissa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta on säädetty. Tähän velvollisuuteen kuuluu myös kiinteistön katuosuudella mahdollisesti olevien istutusten ja nurmikon hoito.
16. Naapurin oikeudet ja velvollisuudet
Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää aluetta tarpeelliselta osalta tontin rajaan mahdollisesti ulottuvan seinän ja vesikaton rakentamis-, korjaus-, huolto- ym. töiden suorittamista varten. Naapuri on velvollinen korvaamaan ja korjaamaan aiheuttamansa vahingon.
Kiinteistönomistajalla on oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm naapuritontin alueelle, mikäli Turun kaupunki omistaa kyseessä olevan naapurialueen. Naapurikiinteistön omistajalla tai haltijalla on puolestaan oikeus ulottaa tontin rajaan kiinni rakennettaessa räystäs- ja routalevy enintään 500 mm puheena olevalle alueelle.
17. Kiinteistön käyttö
Kiinteistö on pidettävä siistissä kunnossa ja vaadittaessa aidattava viranomaisten hyväksymällä tavalla.
18. Kauppaehtojen siirto
Edellä kohdissa 11 – 17 mainitut määräykset tulee ottaa kiinteistöä koskeviin vastaisiin luovutuskirjoihin. Mikäli kaupunki on antanut suostumuksen, että kiinteistö voidaan luovuttaa rakentamattomana, kohtien 8, 9 ja 10 ehdot on myös otettava luovutuskirjaan.
19. Vuokraoikeuden kuolettaminen ja kiinnitysten siirto
Vuokraoikeuden sekä vuokraoikeuteen kohdistuvan kiinnityksen kirjaaminen on vireillä maanmittauslaitoksella. Mikäli vuokraoikeus ja siihen kohdistuva kiinnitys tulevat kirjatuiksi ennen tämän kauppakirjan allekirjoittamista, sitoutuu ostaja kustannuksellaan poistamaan erityisenä oikeutena kirjatun vuokraoikeuden sekä kuolettamaan tai siirtämään mahdolliset vuokraoikeuteen kohdistuvat kiinnitykset ostettavaan tonttiin. Mikäli vuokraoikeus ja siihen kohdistuva kiinnitys eivät tule kirjatuiksi ennen tämän kauppakirjan allekirjoittamista, kyseiset hakemukset peruutetaan.
Kaupunki antaa tämän kauppakirjan allekirjoituksella suostumuksensa edellisessä kappaleessa mainittujen toimenpiteiden suorittamiseen. Myyjä vapauttaa ostajan sille vuokrasopimuksen mukaisten vastuiden vakuudeksi panttaamat panttikirjat sekä sitoutuu allekirjoittamaan ja toimittamaan ostajalle ostajan pyynnöstä kaikki tarvittavat asiakirjat, jotta vuokraoikeuteen kohdistuva kiinnitys ja panttikirjat saadaan kuoletettua ja/tai siirrettyä ostajan osoittamalle taholle.
20. Irtain omaisuus
Tällä kauppakirjalla ei luovuteta mitään irtainta omaisuutta eikä sellaisen luovuttamisesta ole tämän kaupan yhteydessä tehty eri sopimustakaan.
21. Ympäristösuojelulain mukainen ilmoitus sekä pilaantuneen maa-aineksen ja pohjaveden käsittely
Ympäristönsuojelulain 139 §:n mukaisesti myyjä ilmoittaa, että kaupan kohde on viimeksi ollut rakentamattomana peltoalueena. Kaupungin taholta ei ole tutkittu onko alueella ympäristönsuojelulaissa tarkoitettuja jätteitä tai aineita, jotka saattavat aiheuttaa maaperän tai pohjaveden pilaantumista.
Mikäli myyjän tai sen edeltäjien omistusaikana syntynyttä maaperän pilaantumista ilmenee, ostaja laatii kaupan kohteen maaperän kunnostussuunnitelman. Kunnostussuunnitelma tulee laatia siten, että puhdistaminen tapahtuu taloudellisesti edullisimmalla tavalla. Ostajan on esitettävä kunnostussuunnitelma myyjän hyväksyttäväksi ennen kunnostussuunnitelman esittämistä viranomaisille. Myyjän tulee hyväksyä tai hylätä kunnostussuunnitelma kuukauden kuluessa. Hyväksyttyään kunnostussuunnitelman myyjä vastaa viranomaisten kunnostussuunnitelman perusteella vaatimista kaupan kohteen maa-alueen puhdistuskustannuksista.
Selvyyden vuoksi todetaan, että VNa 214/2007 alemman ohjearvon alittavista (nk. kynnysarvomaiden) haitta-ainepitoisuuksista aiheutuvia toimenpiteitä tai kustannuksia ei pidetä tässä tarkoitettuna pilaantuneen maaperän puhdistamisena. Ostajan on otettava kynnysarvomaat huomioon kaikessa maarakentamisessa. Ostaja vastaa kynnysarvomaiden kuljetuksesta ja käsittelystä aiheutuvista kustannuksista.
Puhdistuksen toteuttaa ostaja taloudellisesti edullisimmalla tavalla siten, että puhdistaminen ei aiheuta viivästyksiä ostajan tontilla toteuttamalle rakennushankkeelle. Myyjä ei vastaa puhdistuskustannuksista, jotka eivät perustu kunnostussuunnitelmaan tai asianomaisen viranomaisen päätökseen. Puhdistuskustannusten maksu tapahtuu ostajan lähettämää laskua tai laskuja vastaan.
Jos ostaja ei esitä kunnostussuunnitelmaa viranomaiselle vuoden kuluessa kaupantekopäivästä tai esittää kunnostussuunnitelman viranomaiselle ennen kuin myyjä on sen hyväksynyt tai määräaika myyjän hyväksymiselle on päättynyt, vastaa puhdistuskustannuksista ostaja.
Jos kunnostussuunnitelmasta ei saada sovittua ja maan puhdistaminen jää ympäristönsuojelulain 133 §:n mukaisesti kaupungin hoidettavaksi, kaupunki kilpailuttaa puhdistusurakan lain julkisista hankinnoista mukaisesti. Mikäli kaupungin suorittama puhdistusurakan hankintalain mukainen kilpailuttaminen ja sen jälkeinen puhdistustyö aiheuttaa viivästyksiä tontin rakentamisen aloittamiseen, kaupunki ei ole miltään osin vastuussa tästä viivästyksestä ostajalle mahdollisesti aiheutuneista lisäkustannuksista tai vahingoista.
22. Skanssin energiaehdot
Skanssin alueelle on laadittu energialiite, jossa sovitaan tavoista, joilla osapuolet edistävät uusiutuvan ja kierrätetyn energian käyttöä, veden- ja energiakulutuksen tehokkuutta sekä kaksisuuntaista energiakauppaa Skanssin alueella.
Ostaja on sitoutunut toteuttamaan tämän kauppakirjan liitteenä olevan energialiitteen mukaiset pakolliset vaatimukset sekä liitteessä esitetyt valinnaiset kohdat, joihin ostaja on sitoutunut tarjouskilpailun yhteydessä.
Ostajalla on mahdollista korvata esittämänsä energialiitteen valinnainen kohta sitä paremmalla ratkaisulla, joka tukee näitä energiatavoitteita. Tällainen korvaava sovellus on hyväksytettävä Skanssin ohjausryhmässä ja se ei saa olla ns. huonompi kuin alkuperäinen.
23. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset kauppakirjan tulkinnasta johtuvat erimielisyydet ja riidanalaiset korvaus- ja sopimussakkokysymykset ratkaisee ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeus.
Tätä kauppakirjaa on tehty kolme yhtäpitävää kappaletta, yksi myyjälle, yksi ostajalle ja yksi julkiselle kaupanvahvistajalle
Turussa, _________kuun __. päivänä 2021
Myyjä
Ostaja
Aika ja paikka edellä mainitut.
Julkisen kaupanvahvistajan todistus